• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Har ett Hirsch i Àkta alligator 20/16mm med tillhörande GS-spÀnne om du Àr sugen. Dra ett PM i sÄ fall.

Bosse , yonsson
Hade ett band som jag inte tyckte fyllde ut ordentligt mellan bandhornen, sÄ jag hittade och köpte ett Seiko-band (se bilder ovan) som jag Àr vÀldigt nöjd med förutom att det kunde vara lite mjukare.
GS-spÀnnen har jag kollat pÄ men valt bort för tillfÀllet dÄ dom Àr galet dyra. :)

Har letat men inte hittat nÄgot direkt svar men Àr det nÄgon som vet orsaken till att seiyajapan slutat sÀlja Astron och GS till EU? Creationwatches sÀljer dom fortfarande. Ny exportregel i Japan?

Har letat men inte hittat nÄgot direkt svar men Àr det nÄgon som vet orsaken till att seiyajapan slutat sÀlja Astron och GS till EU? Creationwatches sÀljer dom fortfarande. Ny exportregel i Japan?

Vet inte exakt, men jag tror Seiko försöker tÀppa till kranen frÄn Japan först. Seiko Àr ju dessutom inte AD...

NĂ„gon som vet om Seiko trimmar verken i de limiterade Sumoklockorna?
Denna gÄr betydligt bÀttre Àn mina andra. Legat i windern över en vecka och dragit sig ca 6-7 sekunder!
Molle yonsson

image.jpg

Hej pÄ er!

Som mitt nick antyder sÄ gillar jag Seiko.

Köpte de hÀr tvÄ rackarna för ett litet tag sedan och Àr nyfiken pÄ om nÄgon sett fler liknande modeller frÄn Seiko?

Har googlat och hittat nÄgon enstaka lite halvtrÄkig modell i mÀssing men det vore kul att komplettera "samlingen" med nÄgra fler snygga vÀrldsur.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Jim

Fick hem en ny SKX007 igÄr. Har sedan tidigare en 009 pÄ orginaljubelee och tÀnkte dÀrför att jag kör denna pÄ nato. Sagt och gjort, fram med klockverktygen (de fÄ jag Àger, men ÀndÄ 3 olika bandstiftverktyg), men inte fan fick jag bort dessa " Seiko spring bars". Helt jÀvla omöjligt. Googlade, försökte, googlade, försökte osv. Slutade med att jag klippte upp det förbannade armbandet med avbitare och fick trÀ bitarna över Seikos oförstörbara spring bar.

Jag inser ju att detta inte var sÄ man frÄn Seikos sida tÀnkt att man ska byta armband pÄ sin SKX, men allvarligt. Det sitter samma pÄ min monster, men dÀr har man ju borrade hÄl i bandhornen. Vad Àr rÀtt melodi för att lossa dessa pÄ en SKX? BÀnda med en tunnbladig kniv?

Fick hem en ny SKX007 igÄr. Har sedan tidigare en 009 pÄ orginaljubelee och tÀnkte dÀrför att jag kör denna pÄ nato. Sagt och gjort, fram med klockverktygen (de fÄ jag Àger, men ÀndÄ 3 olika bandstiftverktyg), men inte fan fick jag bort dessa " Seiko spring bars". Helt jÀvla omöjligt. Googlade, försökte, googlade, försökte osv. Slutade med att jag klippte upp det förbannade armbandet med avbitare och fick trÀ bitarna över Seikos oförstörbara spring bar.

Jag inser ju att detta inte var sÄ man frÄn Seikos sida tÀnkt att man ska byta armband pÄ sin SKX, men allvarligt. Det sitter samma pÄ min monster, men dÀr har man ju borrade hÄl i bandhornen. Vad Àr rÀtt melodi för att lossa dessa pÄ en SKX? BÀnda med en tunnbladig kniv?
LĂ„ter skumt! Är det axlar (heter det sĂ„?) pĂ„ stiften eller Ă€r det sĂ„nna helt slĂ€ta som man anvĂ€nder vid genomgĂ„ende hĂ„l i bandhornen?

https://klocksnack.se/threads/om-armband-lÀnkar.14052/

Tror de egentligen Àr avsedda för genomÄende hÄl i bandhornen. De Àr slÀta och tredelade skulle jag sÀga, det finns liksom ingen krage att greppa om. Det kÀnns som man mÄste kila sig in med ett smalt knivblad mellan stift och bandhorn och bÀnda, dock fick jag inte till det, men nu Àr natot pÄ iaf. Men jag kommer ju inte lyckas med nÄgot annat Àn nato om jag inte tar fram dremeln och kapar dessa stift. Vill ju försöka undvika att repa bandhornen med bÀndningsförsök.

Bildgoogla "seiko skx spring bar" sÄ Àr det första trÀffen. SÄ ser de ut och den tunnaste delen sitter ju inne i bandhornet.

Edit: sÄg inte din lÀnk, Det Àr de som yonsson beskriver som att "sÀtts dessa pÄ en klocka utan genomgÄende hÄl, blir det jobbigt".

Funkar ju sÄ lÀnge du kör nato.
Kan ju vara ide att skaffa andra tills du vill byta :) 007 Àr ju snygg pÄ oysterlÀnk... ;)

"Jag inser ju att detta inte var sÄ man frÄn Seikos sida tÀnkt att man ska byta armband pÄ sin SKX, men allvarligt."
:)
Jag förstÄr din frustration Aros. Hade ocksÄ stora problem med dessa i början. Testa nÄgon rakbladskniv men min rÀddning var att anvÀnda Bergerons 6767 (stora "gaffeln". Med den var/Àr det inga problem alls. Sen kan du köpa fatbars med krage pÄ.

Aros
Det bÀsta Àr att ta en tunn kniv (jag brukar anvÀnda en Victorinoxkniv) och klÀmma in den precis mellan dÀr boetten möter stiftet. Sedan drar du kniven mot det andra bandhornet samtidigt som du trycker nedÄt. Det Àr ett h-vete i början innan man fÄr till tekniken men dÀrefter gÄr det rÀtt sÄ "smidigt".

Tillbaka
Topp