• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Jag vill inte kappa dagens huvud nummer men en liten reflektion Àr nog pÄ plats:

Citat:
De som gnÀller pÄ spÀnnet Àr ju inte kloka. Grymt spÀnne. Mycket tunnare Àn GS motsvarighet.

Vi Àr en antal med spinkiga handleder, jag exempelvis (17.5 cm) kan inte fÄ Rolex spÀnnet att fungera, det Àr för lÄngt för att det skall vara bekvÀmt, GS spÀnnet Àr reellt tjockt ja, och?

W1E6reX.jpg

Skjortan Àr en av mina vardags skjortor (Eterna) och Àrmen Àr knÀppt inga problem inget som fastmer.
SpÀnnet Àr samma konstruktion/funktionalitet som det pÄ MM300, men utfört i en hel annan kvalitet som man förvÀntar av en GS

//Bosse

Det som blir intressant att höra om ett tag Àr om mr Seiko tycker Rolle Àr vÀrt det premium han ÀndÄ betalar för det :)

Kanske kanske inte vem vet ;)

Det som blir intressant att höra om ett tag Àr om mr Seiko tycker Rolle Àr vÀrt det premium han ÀndÄ betalar för det :)
Kanske kanske inte vem vet ;)
SÄklart Àr GS mer prisvÀrt om man ser till pengar eftersom vi snackar under halva priset, men frÄgan Àr ju vad man Àr ute efter. Nu har jag en grym klocka istÀllet för tvÄ grymma klockor och det var det som var mÄlet + att jag bryter ny mark eftersom jag aldrig Àgt Rolex tidigare.

Kan nÄgon avgöra om jag har en eftermarknadsurtavla?

Bilagor

• DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    171.8 KB · Visningar: 129
  • DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    198.4 KB · Visningar: 122
SĂ„ Ă€r det. Även vridringsinlĂ€gget Ă€r fel.
InstÀmmer. Fel fÀrg pÄ texten pÄ urtavlan och pluppen pÄ inlÀgget Àr fel. Visarna Àr sÀkert ocksÄ bytta. Tycker i alla fall att sekundvisaren ser för "rund" ut. De ska vara helt platta.

Hittade denna gedigna köpguide över 7002 och det verkar vara en 7002-700A den isf ska efterlikna. Iaf sÄ gör det ju inget om jag bygger om den. http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html

Vilket urverk sitter i dessa och vilka passar? Den vÀgrar dra upp fjÀdern samt att datumet klickar/rör sig knappt nÀr man ska Àndra det, som om nÄgot inte riktigt hackar i.
Det stÄr i guiden du lÀnkar till. Tror det Àr samma innanmÀte som i nuvarande skx-boetterna. I sÄ fall passar 7s26/7s36 och 6R15, men 6R15 behöver en annan bomm eftersom den har wind och hack. Finns Àven utgÄngna kvartsurverk som passar och jag kan tÀnka mig, men vet inte om 4r35 passar. LÀttast Àr att köpa ett 7s26 och trycka i. Finns pÄ chronometer.com och 10watches.com + cousins.com

Halloj! Blev riktigt sugen pĂ„ den hĂ€r, kanske lite för dyr (ca 4900kr) men hur ser den ut tycker ni? SĂ€ljaren har bara positiv feedback och enligt honom Ă€r allt original förutom glaset och bandet. NĂ„gra tankar om den? Är vÀÀÀÀldigt sugen, Ă€lskar utseendet och lite kul med kronograf. :)

ImageUploadedByTapatalk1422967192.723290.jpg

Finns fler bilder om ni vill se!:)

Edit: MÀrkte att kvalitén blev sÄdÀr nÀr jag laddade upp bilden. Som sagt; sÀg till om ni vill se mer! En till bild...
ImageUploadedByTapatalk1422967377.530940.jpg

Halloj! Blev riktigt sugen pĂ„ den hĂ€r, kanske lite för dyr (ca 4900kr) men hur ser den ut tycker ni? SĂ€ljaren har bara positiv feedback och enligt honom Ă€r allt original förutom glaset och bandet. NĂ„gra tankar om den? Är vÀÀÀÀldigt sugen, Ă€lskar utseendet och lite kul med kronograf. :)

Edit: MÀrkte att kvalitén blev sÄdÀr nÀr jag laddade upp bilden. Som sagt; sÀg till om ni vill se mer! En till bild...

Tror du verkligen att tavlan Àr original! jag Àr tveksam till det. Vi lÄter vÄra Seiko experter svara ;)

Jag kan tillÀgga att jag ocksÄ Àr pÄ jakt efter en Panda, trodde jag hade köpt för ett par veckor sedan men sÀljaren ville inte skicka den till Sverige av nÄgon anledning.

Tror du verkligen att tavlan Àr original! jag Àr tveksam till det. Vi lÄter vÄra Seiko experter svara ;)
Jag har faktiskt ingen aning, han pÄstÄr det men det kan man vÀl inte lita pÄ. Ska tavlan ha en streckad struktur? Kan tyvÀrr ingenting om den hÀr modellen om jag ska vara Àrlig.[emoji1]

SÄ hÀr sÄg en av de jag haft ut. Tycker den du visar verkar sÄdÀr, verkar saknas lume pÄ Ànden av indexen samt att tachy ringen inte lierar exakt pÄ sina stÀllen (kan vara vinkeln pÄ bilden dock). PÄ tok för dyr iaf.

6138pnda_276.jpg

SÄ hÀr sÄg en av de jag haft ut. Tycker den du visar verkar sÄdÀr, verkar saknas lume pÄ Ànden av indexen samt att tachy ringen inte lierar exakt pÄ sina stÀllen (kan vara vinkeln pÄ bilden dock). PÄ tok för dyr iaf.

6138pnda_276.jpg
Ok, tackar för infon! Kanske Àr bÀttre att jag vÀntar pÄ ett annat ex, Àven fast jag inte Àr jÀttepetig med att allt ska vara perfekt vill man ju gÀrna ha en som har originaltavla och som Àr i sÄ bra skick som möjligt! :)

Kasta inte ut massa pengar utan att göra din lÀxa.
LÀs guider och sök efter referensbilder sÄ slipper du posta allt hÀr Àven om det Àr roligt för oss. :)

Kolla suwaloggan pÄ tavlan och jÀmför med Molles. Tycker den ser konstig ut och avfÀrdar dÀrför tavlan som aftermarket. Det finns vÀldigt mÄnga aftermarket-tavlor i omlopp.

LÀs guider och sök efter referensbilder sÄ slipper du posta allt hÀr Àven om det Àr roligt för oss. :)

Kolla suwaloggan pÄ tavlan och jÀmför med Molles. Tycker den ser konstig ut och avfÀrdar dÀrför tavlan som aftermarket. Det finns vÀldigt mÄnga aftermarket-tavlor i omlopp.
Jajamen, du har rÀtt, fÄr göra lite research. Det Àr lÀtt att jag blir ivrig nÀr jag har lÄst pÄ nÄgonting![emoji51]Det Àr möjligt att jag Äterkommer efter att jag har gjort lÀxan om jag hittar nÄgot fint ex. Tack för infon. :)

Gillar att experten trodde det samma som jag :) Jag börjar lÀra mig. Synd bara att det skall vara sÄ svÄrt att fÄ tag pÄ en :(

Gillar att experten trodde det samma som jag :) Jag börjar lÀra mig. Synd bara att det skall vara sÄ svÄrt att fÄ tag pÄ en :(
Expert Àr vÀl tveksamt om du syftar pÄ mig, men vissa saker Àr ju generella mellan olika modeller. Man fÄr lÀsa in sig och jÀmföra pÄ varje modell. Poguen exempelvis krÀver ju en hel del research innan köp för att man ska slippa aftermarketdelar.

6138pnda_276.jpg

Den sÄg riktigt fin ut, bara och söka vidare. Fina ex verkar inte dyka upp sÄ ofta men jag kanske Àr pÄ fel stÀllen och söker. Tröstköpte mig ett annat Seiko ur idag,

Dyr. Fonten ser lite fet ut pÄ tachyringen. Men bilden Àr inte helt bra... Inga klara tell tale signs om att tavlan inte skulle vara original. Möjligen utbytt eftersom den Àr sÄ frÀsch.. Visarna ser onekligen helt nya ut...

Lutar Ă„t en refurbished med aftermarketdelar...tachyringen kan vara "fultillverkad"
IMHO.

Gillade inte hur mitt gamla lÀderband inte fyllde upp mellan bandhornen.
Hittade det hÀr, som iofs inte Àr ett Grand Seiko men endÄ Seiko.. :) Lite stelt och hÄrt men gissar att det ger sig med tiden, om nÄgon vet hur man kan göra det lite mjukare berÀtta gÀrna hur. Gummi kan man ju "koka" men hur gör man med lÀder?! :)
Vad sÀger Panelen?

WP_20150204_003.jpg

WP_20150204_004.jpg

Citat:

Gummi kan man ju "koka" men hur gör man med lÀder?! :)

AnvÀnda det? :happyhappy:

Den dÀr GMT Àr lite ovanlig för en GS med sina 20mm mellan bandhornen sÄ original band finns nog inte, vad som finns Àr ett 18 mm GS vik spÀnne men priset Àr :woot: :dead: (kolla hos Seiya)

Nog optimal lösning om man kan bortse frÄn priset pÄ spÀnnet och sÀtta ihop det med en ABP, CF eller Hirsch crocho.....

//Bosse

Tillbaka
Topp