• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Fanns pÄ Gnonom för 600 usd och finns i stock pÄ flertal sidor.

14k pÄ chrono Àr lycksökare för sbdy041.

https://www.sakurawatches.com/seiko-prospex-limited-model-sbdy041

5
400 sek dÀr, visst tull + moms men inte ens nÀra 14k.
Och dom har inte ens den hemma, stÄr "send request"... Och det jag skrev innan Àr att hittar man dom nu fÄr man betala runt 8000-8500kr inkl tull o moms. Men nÀr dom Àr slut gÄr dom fort upp..

Vet inte, ingen betalar vÀll de priserna för en turtle? Vill dÄ se sÄlda objekt och inte bara annonser som ligger ute. Om det nu inte blivit premium pÄ snea index och dÄlig lumeapplicering etc. Ok nu Àr jag lite elak men ÀndÄ, gillar seiko mkt och haft lite turles men kÀnns som de flesta byter Àgare rÀtt snabbt sÄ fort inledande hajpen dött. Och sÀllan till nÄgra överpriser oavsett L.E eller inte. Och fortfarande trots flera generationer sedan första serien produceras de en hel del/fler halvtaskiga mÄndagsexemplar kontra andra aktörer i samma prisklass.

Vet inte, ingen betalar vÀll de priserna för en turtle? Vill dÄ se sÄlda objekt och inte bara annonser som ligger ute. Om det nu inte blivit premium pÄ snea index och dÄlig lumeapplicering etc. Ok nu Àr jag lite elak men ÀndÄ, gillar seiko mkt och haft lite turles men kÀnns som de flesta byter Àgare rÀtt snabbt sÄ fort inledande hajpen dött. Och sÀllan till nÄgra överpriser oavsett L.E eller inte. Och fortfarande trots flera generationer sedan första serien produceras de en hel del/fler halvtaskiga mÄndagsexemplar kontra andra aktörer i samma prisklass.
SÄldes en srpd45k1 i forumet för 7500kr tror jag, sÄlde min Srpd46k1 för 7150kr...finns mÄnga, Seiko turtle samlare pÄ limited versionerna. Kolla tex Srpc49 nÀr den slÀpptes. Var en av dom som köpte den nÀr den kom, för ca 4500kr. Nu finns dom inte under 7500-8000kr...sÀger att dom "limited" versionerna gÄr upp.. Tro ele ej... Leta o kolla pÄ nÀtet. Finns inga "BILLIGA" lÀngre..

VÀnta 2-3Är till, dÄ Àr dom dyra.. Dvs dom "limited/J.E" versionerna.. :D

Tror de snarare sjunker som sten i december/januari/nÀsta sommar nÀr seiko tryckt ut nÀsta hajp. Lite som alla trodde första generation Padi skulle bli nÄgot speciellt. Och nu stÄr vi hÀr nÄgra Är senare och seiko har slÀppt en miljon exemplar padiklockor.

Nja tror aldrig turtle kommer bli nÄgra guldgruvor. L.E eller ej sÄ Àr det helt enkelt en lite för dÄligt gjord klocka för det.

(Endast min hypotes sÄklart :pompus:)

Senast Àndrad:
Seiko slĂ€pper mĂ„nga Turtles, ja. Men sen gör dom vissa limited editions som folk blir galna av. Kolla tex den hĂ€r Turtle ref:SRPB01K1 som faktiskt SÅLDES för över 10k..pĂ„ EBAY 2019-08-18..:D
Screenshot_20191011_232338.jpg

Ca 5500kr i Japan, SKULLE KÖPT DIREKT. Inte ens pĂ„ nĂ€tet "nĂ€r dom finns", kostar dom sĂ„ lite. FĂ„r rĂ€kna runt 8500kr med tull o moms. Och dom hĂ€r "Japan edition/limited edition" verkar gĂ„ upp i pris helatiden. NĂ€r dom tar slut, sĂ€ljs dom för mellan 10-15k...Turtles har blivit sjukt dyra. Men det gĂ€ller endast dom hĂ€r "Japan edition /Limited edition"... :D
Fast jag hade dock inte rÀknat med att de gick för 14 k. Hehe. GrÀmer mig lite i efterhand nu... :shifty:

Fast jag hade dock inte rÀknat med att de gick för 14 k. Hehe. GrÀmer mig lite i efterhand nu... :shifty:

Du behöver nog inte grÀma dig, de ligger osÄlda för 14k och kommer sÄ förbli.

Srpa19 tillex numrerad till 1299 ex sÀljs inte ens för 14k i dagslÀget och det Àr en av de mest populÀra modellerna.
Jag sitter pÄ en SRPD48, limiterad och numrerad till 500 st pÄ baksidan.

DÄ ska den kosta 20-25k med tanke pÄ det knappt finns nÄgra ute till försÀljning, jag kan lÀgga ut den pÄ chrono24 eller hÀr för 20k, men det innebÀr ju inte att nÄgon betalar priset.

SRPD48 (500 ex) Àr tillsammans med SBDY005 (300 ex men inte numrerad) de mest limiterade modellerna.

De gĂ„r pĂ„ Ebay för ca 10-12 k nu sĂ„lda iallafall sĂ„ helt klart rĂ€tt modell kan ”gĂ„ upp lite”.

SÄ att hypa en rÀtt standardmodell som faktiskt sbdy041 Àr till 14k för den ligger för det pÄ Chrono blir lite löjligt i sammanhanget.

Men jag tror det kommer ligga en sbdy041 snart pÄ köp&sÀlj nu nÀr priset hypats upp lite :p

Wall of text sÄ bjuder pÄ en bild ocksÄ.

2C7DA743-0C4D-42FA-8D89-EE9729B54E36.jpeg

Du behöver nog inte grÀma dig, de ligger osÄlda för 14k och kommer sÄ förbli.

Srpa19 tillex numrerad till 1299 ex sÀljs inte ens för 14k i dagslÀget och det Àr en av de mest populÀra modellerna.
Jag sitter pÄ en SRPD48, limiterad och numrerad till 500 st pÄ baksidan.

DÄ ska den kosta 20-25k med tanke pÄ det knappt finns nÄgra ute till försÀljning, jag kan lÀgga ut den pÄ chrono24 eller hÀr för 20k, men det innebÀr ju inte att nÄgon betalar priset.

SRPD48 (500 ex) Àr tillsammans med SBDY005 (300 ex men inte numrerad) de mest limiterade modellerna.

De gĂ„r pĂ„ Ebay för ca 10-12 k nu sĂ„lda iallafall sĂ„ helt klart rĂ€tt modell kan ”gĂ„ upp lite”.

SÄ att hypa en rÀtt standardmodell som faktiskt sbdy041 Àr till 14k för den ligger för det pÄ Chrono blir lite löjligt i sammanhanget.

Men jag tror det kommer ligga en sbdy041 snart pÄ köp&sÀlj nu nÀr priset hypats upp lite :p

Wall of text sÄ bjuder pÄ en bild ocksÄ.

2C7DA743-0C4D-42FA-8D89-EE9729B54E36.jpeg
Sbdy041, standard modell? Knappast... Och sÀger inte att dom blir sÄlda för 14k..men fÄr lÀtt rÀkna med 8000-9000kr i Sverige nu.. Och om nÄt Är lÀr dom gÄ upp mer, dÄ dom försvinner mer..

Plus pÄ chrono24, dom för 14k Àr butiker som sÀljer, ni vet vÀl inte hur mÄnga dom sÄlt.. Dom har vÀl ett par st..

Jag trodde detta skulle komma upp i TWG-podden om lyspasta. Tycker ocksÄ det verkar finnas en del oklarheter.

”The first peculiar thing about the Daini 62MAS is the lumibrite they used. Being of a different composition than the one used by Suwa, they both aged differently. Suwa’s lume would turn greenish, whereas Daini’s lume would turn creamy or ivory, almost brownish. It also seems like the Daini dials tend to get a more brownish patina compared to the Suwa dials that tend to remain in the shades of grey.”

https://www.ikigai-watches.com/collectors-guide-to-the-62mas/5020

Jag har en Daini 7005-8050 frÄn -70, den har ljusgrön lume, sÄ de mÄste bytt isÄfall.
C389B051-BA1E-4F1D-B92B-5E07CCED1B4F.jpeg

Men det kan vara lite vilseledande fÀrg pÄ bild, beror pÄ ljuset.

B506B973-5CBA-4204-80CD-2E1D921A85CD.png
FrÄn Seiko:
I checked with the person of Seiko Epson regarding your questions.
According to him, there was no remarks or comment on the technical drawing that 6105-8009 was produced by the Daini-Seikosha.
Regarding the rumors, he never heard about it.
In addition, the material of its luminous of this watch (in 1968) is Promethium.
However, there were no records left for Seiko Divers from 1965 to 1968.

Har du nÄgon annan kÀlla jag kan skicka till dem?

FrÄn Seiko:
I checked with the person of Seiko Epson regarding your questions.
According to him, there was no remarks or comment on the technical drawing that 6105-8009 was produced by the Daini-Seikosha.
Regarding the rumors, he never heard about it.
In addition, the material of its luminous of this watch (in 1968) is Promethium.
However, there were no records left for Seiko Divers from 1965 to 1968.

Har du nÄgon annan kÀlla jag kan skicka till dem?

Kul med mer info om detta Àmne! Men det var @Justdix som hade en 6105 med vad han menar annorlunda fÀrg pÄ lyspastan(som hÀvdas hÀrstamma frÄn Daini). Mitt citat gÀllde liknande observationer av 62mas. Kanske svÄrt att fÄ nÄgot definitivt svar pÄ ursprunget till avviket.

Tillbaka
Topp