• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

mruhr
Vad tror du att svaret blir i denna trÄd? BÄda mÀrken har sina fördelar, men snackar vi detaljarbete pÄ visare/tavla vinner GS den matchen lÀtt. Snackar vi urverksspecifikationer vinner GS Àven dÀr. Mycket Àr dock vad man föredrar rent designmÀssigt.
Jag frÄgar hÀr dÄ chansen att nÄgon som haft GS Àr större och alla har sÀkert klÀmt pÄ en Rolex nÄgon gÄng. Jag har bara haft instegsmodeller av Seiko (random kinect,skx009 samt en premier) och alla har kÀnts sÀmre i lÀnken och balansen pÄ armen Àn t.ex. min Oris. Med detta sagt tycker jag att alla sett bra ut och fungerat fint (förutom reptÄligheten pÄ glaset) varför jag saknar referensramar.
 
KlÀm pÄ bÄde och mruhr
För mig Àr valet enkelt, speciellt nÀr man ser till prisskillnaden. GS tenderar dock att generellt göra lite för stora ur för min smak, framförallt dykarklockorna. Tror det Àr svÄrt att göra generella mÀrkesövergripande jÀmförelser dÄ bÄda mÀrken har modeller som excellerar inom sina respektive kategorier.

Vilket mÀrke/vilka modeller man vÀljer utgÄr ju mycket ifrÄn personliga preferenser. Jag gillar SEIKOS grammar of design och SEIKOs historik mycket mer Àn Rolex design.

Edit: DÀremot finns det sÄklart Rolexmodeller jag kan skulle vilja ha, exempelvis OQ.
 
Fina klockor krÀva fina spÀnnen. Köpte ett sÄnt hÀr idag. SBGC001 har fÄtt leva utan GS-spÀnne i 7 Är sÄ det var pÄ tiden.

P-R0101AC-BK00_a_1024x1024.jpg
Hoppas det inte Ă€r svĂ„rmonterat. Är generellt skeptisk till den typen av spĂ€nnen dĂ„ de sĂ€llan passar till band med lite större hĂ„l. Ruggigt snyggt dock.
 
Jag frÄgar hÀr dÄ chansen att nÄgon som haft GS Àr större och alla har sÀkert klÀmt pÄ en Rolex nÄgon gÄng. Jag har bara haft instegsmodeller av Seiko (random kinect,skx009 samt en premier) och alla har kÀnts sÀmre i lÀnken och balansen pÄ armen Àn t.ex. min Oris. Med detta sagt tycker jag att alla sett bra ut och fungerat fint (förutom reptÄligheten pÄ glaset) varför jag saknar referensramar.

Jag har haft mÄnga GS och mÄnga Rolex.
GS Àr mycket mer klocka för pengarna. Köper du nya till svenskt listpris Àr matchen jÀmnare men jag tycker GS detaljarbete vinner. Ffa efter senaste rolexprishöjningen.

En fördel eller nackdel med GS Àr att den Àr anonym jmf med Rolex.

Designen Àr en smaksak sÄ den gÄr jag inte in pÄ.

Jag tycker i nulÀget att man inte fÄr sÄ mycket klocka för pengarna nÀr det gÀller Rolex, och skall sÀlja min sista Seadweller och köpa tvÄ tyskar och en Japan samt en italiensk kostym istÀllet.
 
Letar efter en Seiko dykare quartz. Vilken Àr den "bÀsta" för max 5000kr? Skulle iof kunna va automatare ocksÄ. Men har inget super intresse av mekanik och önskar inte stÀlla klockan varje vecka. Tips ?
 
Letar efter en Seiko dykare quartz. Vilken Àr den "bÀsta" för max 5000kr? Skulle iof kunna va automatare ocksÄ. Men har inget super intresse av mekanik och önskar inte stÀlla klockan varje vecka. Tips ?
SBCM023 kostar runt 5000kr. BlÀddra nÄgra sidor bakÄt i trÄden.
 
Ok, ska kolla upp det. Tackar!
Vad anser ni om automat vs quartz ? Klockan kommer anvÀndas dagligen pÄ bygge. Och hur ofta mÄste en automatare stÀllas ? Ba
 
Ok, ska kolla upp det. Tackar!
Vad anser ni om automat vs quartz ? Klockan kommer anvÀndas dagligen pÄ bygge. Och hur ofta mÄste en automatare stÀllas ? Ba
Beror pÄ urverk. Har haft bÄde skx007, sumo, mm300, sÄ har testat flera prisklasser av automatiska SEIKOs. Hur ofta du behöver stÀlla beror pÄ hur noggrann du Àr sÄ det Àr svÄrt stt svara pÄ. Personligen föredrar jag för det mesta kvarts, speciellt pÄ dykarklockor som kan bli utsatta för stötar.
 
SÄg rÀtt sliten ut tycker jag.
Ja, lite halvsliten, men den Àr ju gammal. De Àr inte helt aslÀtta att hitta. Hade en lös tanke pÄ att köpa den och byta visarna och inlÀgget. Tror den hade blivit knon efter det. Köpte dock den mindre SBCM023 istÀllet.
 
Hade köpt den rakt av ocksÄ om den varit 42mm. Tycker Seiko dykare ser ganska lika ut allihopa. Nu har jag noll koll som du mÀrker. Men pÄ ett sÀtt gör det köpet lÀttare hehe. Men skiljer sig kvarts uren mycket mellan modellerna? Mest det jag undrar. Vill fÄ "mest" klocka för ca 5".
 
Hade köpt den rakt av ocksÄ om den varit 42mm. Tycker Seiko dykare ser ganska lika ut allihopa. Nu har jag noll koll som du mÀrker. Men pÄ ett sÀtt gör det köpet lÀttare hehe. Men skiljer sig kvarts uren mycket mellan modellerna? Mest det jag undrar. Vill fÄ "mest" klocka för ca 5".
Ja, det skiljer. Det urverk som sitter i "den lilla" Àr ett 8F, det har gÄtt ur produktion, men har evighetskalender (glöm datumÀndring), hÄller +-20 sekunder/Är och har 8 Ärs batteritid. Det andra urverket Àr ganska standard med vad jag gissar +-15 sekunder/mÄnad och ingen av de andra funktionerna.
 
LÄter ju super. Finns inget liknande i större?
TyvÀrr inte, men det beror pÄ vad du Àr ute efter. Tonfiskarna finns ju. Ganska basic urverk, men hÄllbara. Googla SBBN015. GÄr att hitta begagnade för strax över 5000kr. Förutom versionerna av tonfiskar finns SUN019/021 som har kineticurverk (laddas av rörelser, men behÄller energin i ett halvÄr om den ligger i lÄdan. Sen har vi ju sÄklart Grand SEIKO SBGX117, listar pÄ 40000kr i Sverige.
 
Ok...kinetic klockorna verkar ju intressanta. HÄller dom tiden likt en kvarts? För det blir vÀl en "hybrid" automat/kvarts??
 
Tack för uttömmande svar alla pÄ mina jobbiga frÄgor,det Àr just dykaren i stÄl jag tittat pÄ och snowflake som verkar grym. Om John b har rÀtt vad gÀller priser var handlar man dÄ? NÄgon pÄ forumet som har modellerna sÄ man kan se de IRL?
 
Ok...kinetic klockorna verkar ju intressanta. HÄller dom tiden likt en kvarts? För det blir vÀl en "hybrid" automat/kvarts??
HĂ„ller tiden som en kvarts. Är ju en kvarts, bara med den skillnaden att batteriet bytts ut mot ett laddningsbart sĂ„dant som laddas av vikten som snurrar nĂ€r klockan anvĂ€nds. FrĂ„n början var det kondensatorer, men de höll inte i lĂ€ngden. Dock kallar inte Seiko batterierna för batteri utan ESU (Energy Storing Unit). Den tidiga marknadsföringen av Kinetic gick ju ut pĂ„ att man aldrig skulle behöva batteri, sĂ„ att sĂ€ga att det sitter batteri i gick ju inte för sig. Bra grejer.
 
Tack för uttömmande svar alla pÄ mina jobbiga frÄgor,det Àr just dykaren i stÄl jag tittat pÄ och snowflake som verkar grym. Om John b har rÀtt vad gÀller priser var handlar man dÄ? NÄgon pÄ forumet som har modellerna sÄ man kan se de IRL?
BĂ„de SBGA011 och SBGA029 Ă€r grymma klockor, men för mig snĂ€ppet för stora. Chrisse har skrivit en bra recension av 029. Tycker den gör sig bĂ€ttre i titan (SBGA031). klockodile kan utveckla det bĂ€ttre. Ett alternativ Ă€r sĂ„klart att handla frĂ„n Japan/USA. Även med tull och moms blir det billigare, men sĂ„klart krĂ„ngligare. Det bĂ€sta Ă€r nog att försöka hitta begagnade inom EU frĂ„n nĂ„got klockforum. De dyker upp ibland men inte ofta. Du kan ju lĂ€gga en bevakning pĂ„ watchrecon.com eller i appen.

Vill man köpa i Sverige sÄ rekommenderas Klockmaster i Globen. Alla talar gott om Svamte.
 
Tack för uttömmande svar alla pÄ mina jobbiga frÄgor,det Àr just dykaren i stÄl jag tittat pÄ och snowflake som verkar grym. Om John b har rÀtt vad gÀller priser var handlar man dÄ? NÄgon pÄ forumet som har modellerna sÄ man kan se de IRL?

I Sthlm som sagt ovan pÄ klockmÀster i Globen.

I Gbg finns de pÄ klockmÀster Hansson pÄ Frölunda Torg. I Sverige rÀtt begrÀnsat sortiment men de kan bestÀlla Ät dig.
 
Tillbaka
Topp