• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Hej! Jag Àr ny pÄ forumet och undrar om en SEIKO Seahorse Automatic Waterproof DIASCHOCK 17 jewels med nr 6300637. Var kan man serva den (ej anvÀnd pÄ 30 Är) och fÄ information om eventuellt vÀrde? Undrar ocksÄ om ni nÄgonsin diskuterar antika fickur i guld pÄ nÄgonstans? VÀnligen JP
PÄ frÄga 1, pass
FrÄga 2 prova i fickurstrÄden i vintage avd.
 
Seiko har vÀxt mer och mer pÄ mig under Äret och förra veckan fick jag hem min SPB143. JÀklar vad bra den Àr! LÄset pÄ spÀnnet Àr vÀl "sÄdÀr" men jag kör sÀllan lÀnk ÀndÄ. Sjukt hur jag gÄtt frÄn att vara totalt ointresserad av Seiko till att Àga 3st!


Är det du som filmar? Ruskigt snyggt!
 
God morgon Seikos!
DEBACD57-568E-45F9-A19E-AA7461330C11.jpeg
 
Afton alla, tÀnkte hÀnga med er ett tag! HÀrjar mest runt i Sinn trÄden men mÄste nog bredda mig om jag ska hitta nÄgon fin julklapp till frugan. Sinn har skralt utbud pÄ lÀmpliga damobjekt. Jag tar gÀrna emot förslag pÄ lÀmpliga objekt kring 36mm.

Ser fram emot att lÀra mig mer m Seiko!
 
Afton alla, tÀnkte hÀnga med er ett tag! HÀrjar mest runt i Sinn trÄden men mÄste nog bredda mig om jag ska hitta nÄgon fin julklapp till frugan. Sinn har skralt utbud pÄ lÀmpliga damobjekt. Jag tar gÀrna emot förslag pÄ lÀmpliga objekt kring 36mm.

Ser fram emot att lÀra mig mer m Seiko!
Vad för typ av klocka Àr du ute efter? Finns en del Seiko 5 i lite mindre storlekar. Vill man ha nÄgot lite finare finns det Presage modeller runt 34mm.
 
Afton alla, tÀnkte hÀnga med er ett tag! HÀrjar mest runt i Sinn trÄden men mÄste nog bredda mig om jag ska hitta nÄgon fin julklapp till frugan. Sinn har skralt utbud pÄ lÀmpliga damobjekt. Jag tar gÀrna emot förslag pÄ lÀmpliga objekt kring 36mm.

Ser fram emot att lÀra mig mer m Seiko!
Hehe var tvungen..😁
20201105_194303.jpg
 
Afton alla, tÀnkte hÀnga med er ett tag! HÀrjar mest runt i Sinn trÄden men mÄste nog bredda mig om jag ska hitta nÄgon fin julklapp till frugan. Sinn har skralt utbud pÄ lÀmpliga damobjekt. Jag tar gÀrna emot förslag pÄ lÀmpliga objekt kring 36mm.

Ser fram emot att lÀra mig mer m Seiko!
Vad för typ av klocka Àr du ute efter? Finns en del Seiko 5 i lite mindre storlekar. Vill man ha nÄgot lite finare finns det Presage modeller runt 34mm.

Ja, svÄrt att ge förslag utan nÄgra riktlinjer alls. Mekanisk antar jag, eller Àr kvarts ok ocksÄ? Stil, "damig", sportig, dykare?
De har ju Àven Lukia (verkar ligga pÄ ca 35mm).
Annars Àr det vÀl bara att grÀva runt hÀr: https://www.seikowatches.com/global-en/products
 
Presage, fÄr googla! :) Annars har jag faktiskt kollat pÄ 5orna. NÄgot man ska tÀnka pÄ dÀr?
Inget speciellt, lite enklare men robusta urverk i femmorna. I de Àldre modellerna brukar det sitta 7s26/7s36 urverket, vilket inte har nÄgon manuell uppvridning eller möjlighet att stoppa sekundvisaren vilket gÄr att göra pÄ det nyare 4r36 urverket.
 
Afton alla, tÀnkte hÀnga med er ett tag! HÀrjar mest runt i Sinn trÄden men mÄste nog bredda mig om jag ska hitta nÄgon fin julklapp till frugan. Sinn har skralt utbud pÄ lÀmpliga damobjekt. Jag tar gÀrna emot förslag pÄ lÀmpliga objekt kring 36mm.

Ser fram emot att lÀra mig mer m Seiko!
Seiko Presage, 34mm. Presage-serien lÀgger mycket krut pÄ tavlorna, den hÀr skiftar i olika ljus och har snygga index. Mycket för pengarna.
CFFE84AF-F271-43D5-9CE7-4D5EBA4AB3B4.jpeg

https://www.seiyajapan.com/products/seiko-automatic-presage-srry028-made-in-japan
 
Senast Àndrad:
Hej alla,

Ett flertal Seikon har jag redan haft inom min korta 3 Ärs tid. Har haft: snzf17, snkl23, snkl41, sarb065, sarb033, sprc35, skx007, skx009, snzh55, snkd99, srpe53 och en Credor (Seiko) frÄn 1982 samt en vintage som jag inte kommer ihÄg ref. pÄ :rolleyes: Fortfarande konstant frestad pÄ att testa diverse modeller. Har förstÄs(?) alltid sÄlt ett antal undan förrÀn jag skaffat nya som tur haha! Vad tycker ni att vore vÀrt att testa till nÀst? Av alla dom som jag listade upp tror jag att endast snzf17 (p.g.a. det Àr min första automat), skx009 och sarb033 blir kvar i samlingen för en lÄng tid.

HÀr Àr 2 snuttar om hur min samling sett ut 2019 och ser ut nu hösten 2020 :cool:


 
Hej alla,

Ett flertal Seikon har jag redan haft inom min korta 3 Ärs tid. Har haft: snzf17, snkl23, snkl41, sarb065, sarb033, sprc35, skx007, skx009, snzh55, snkd99, srpe53 och en Credor (Seiko) frÄn 1982 samt en vintage som jag inte kommer ihÄg ref. pÄ :rolleyes: Fortfarande konstant frestad pÄ att testa diverse modeller. Har förstÄs(?) alltid sÄlt ett antal undan förrÀn jag skaffat nya som tur haha! Vad tycker ni att vore vÀrt att testa till nÀst? Av alla dom som jag listade upp tror jag att endast snzf17 (p.g.a. det Àr min första automat), skx009 och sarb033 blir kvar i samlingen för en lÄng tid.

HÀr Àr 2 snuttar om hur min samling sett ut 2019 och ser ut nu hösten 2020 :cool:


En Spb153j1 och Spb149j1..behövs inget annat...😁😁
20201104_080301.jpg
20201025_095756.jpg
 
Tillbaka
Topp