• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har en 6105 som jag spanar pÄ men behöver er hjÀlp: Àr det en originaltavla, AM eller omlumad. Vad tror ni?
s-l1600.jpg
 
Fick hem den hÀr igÄr och Àr vÀldigt nöjd sÄhÀr lÄngt. Stilig, bra finish, kompakt och skön kÀnsla pÄ armen - i den bemÀrkelsen pÄminner den, som mÄnga pÄpekat, om BB58 Àven om det mÀrks att den Àr ett par mm tjockare.

LÀnken Àr lite vÀl rasslig och dÀr mÀrks skillnaden mot dyrare klockor. Men nÀr den vÀl sitter pÄ plats Àr den bÄde tyst och bekvÀm.

Ska bli intressant att se hur det Àr med precisionen nÀr klockan fÄtt ticka pÄ nÄgon vecka. Efter en mÀtning ligger den pÄ -11 spd. Vad sÀger ni som har tidigare erfarenhet av det hÀr urverket?

A4AF1222-E0D2-4348-B4DB-0945DB45F6CE.jpeg
Tror inte dom Ă€r ruckade ifrĂ„n början. Min gick -3sek nĂ€r jag köpte den. Störde mig pĂ„ det och lĂ€mnade in pĂ„ ruckning. Nu gĂ„r den +3sek per dygn. 6r35 överlag Ă€r riktigt bra..hĂ„ller lĂ€nge innan service och 70tim reservtid...😁 aldrig haft problem med 6r35...
 
  • Like
Reactions: MLH
NÄgon som förbokat SPB199J1?
70% chans att det Àr en sÄn jag packar upp snart. Vet att det Àr en present pÄ G frÄn familj och att det antingen Àr en Stowa flieger eller en spb199. Skulle komma "nÄn gÄng i November". Kollar man Stowas hemsida sÄ Àr leveransen pÄ ca 2-3 veckor, vilket innebÀr att den borde redan ha dykt upp, dÀrav tror jag att det Àr en SPB199. Denna har klockmagasinet inte levererat Ànnu till nÄgon(?), och vet att jag visade den för sambon frÄn just klockmagasinet.

Om inte Stowa bara Àr försenad... Time will tell. Ska bli kul att fÄ packa upp nÄgon av dem.


fz83208jcft51.jpg

LĂ„nad bild.
 
Senast Àndrad:
70% chans att det Àr en sÄn jag packar upp snart. Vet att det Àr en present pÄ G frÄn familj och att det antingen Àr en Stowa flieger eller Àn spb199. Skulle komma "nÄn gÄng i November". Kollar man Stowas hemsida sÄ Àr leveransen pÄ ca 2-3 veckor, vilket innebÀr att den borde redan ha dykt upp, dÀrav tror jag att det Àr en SPB199. Denna har klockmagasinet inte levererat Ànnu till nÄgon(?), och vet att jag visade den för sambon frÄn just klockmagasinet.

Om inte Stowa bara Àr försenad... Time will tell. Ska bli kul att fÄ packa upp nÄgon av dem.


fz83208jcft51.jpg

LĂ„nad bild.
Fantastisk tavla! Är det den som Ă€r en limiterad utgĂ„va för europeiska marknaden?
 
HĂ€r Ă€r den nya blĂ„a MM200 ref: Spb187..kolla listpriset?!? Dyrare och dyrare..(Som jag sagt helatiden)..😆😁 sĂ„ hĂ„ll i era Seikos..😁😁
20201113_190428.jpg
 
Fick hem den hÀr igÄr och Àr vÀldigt nöjd sÄhÀr lÄngt. Stilig, bra finish, kompakt och skön kÀnsla pÄ armen - i den bemÀrkelsen pÄminner den, som mÄnga pÄpekat, om BB58 Àven om det mÀrks att den Àr ett par mm tjockare.

LÀnken Àr lite vÀl rasslig och dÀr mÀrks skillnaden mot dyrare klockor. Men nÀr den vÀl sitter pÄ plats Àr den bÄde tyst och bekvÀm.

Ska bli intressant att se hur det Àr med precisionen nÀr klockan fÄtt ticka pÄ nÄgon vecka. Efter en mÀtning ligger den pÄ -11 spd. Vad sÀger ni som har tidigare erfarenhet av det hÀr urverket?

A4AF1222-E0D2-4348-B4DB-0945DB45F6CE.jpeg
Min ligger dÀr nÄnstans. Tappar mer i slutet av gÄngreserven men det kanske Àr normalt?
 
Är det rimligt att kunna hitta en SLA017 för en bit under 30? Har sett Ă€ldre sĂ„dana annonser, men hur ser det ut idag? Är det vĂ€rt att lĂ€ngta efter en sĂ„dan med den budgeten?
 
70% chans att det Àr en sÄn jag packar upp snart. Vet att det Àr en present pÄ G frÄn familj och att det antingen Àr en Stowa flieger eller Àn spb199. Skulle komma "nÄn gÄng i November". Kollar man Stowas hemsida sÄ Àr leveransen pÄ ca 2-3 veckor, vilket innebÀr att den borde redan ha dykt upp, dÀrav tror jag att det Àr en SPB199. Denna har klockmagasinet inte levererat Ànnu till nÄgon(?), och vet att jag visade den för sambon frÄn just klockmagasinet.

Om inte Stowa bara Àr försenad... Time will tell. Ska bli kul att fÄ packa upp nÄgon av dem.


fz83208jcft51.jpg

LĂ„nad bild.
LÄter om en trevlig paketöppning oavsett. VÄgar man frÄga om det Àr nÄgon av alternativen du hoppas mer pÄ ?:)
 
LÄter om en trevlig paketöppning oavsett. VÄgar man frÄga om det Àr nÄgon av alternativen du hoppas mer pÄ ?:)
Handen pÄ hjÀrtat sÄ blir jag lika glad vilken det Àn blir. Just Stowan fick jag massa hjÀlp med att fÄ massa frÄgor besvarade hÀr pÄ forumet av nÄgra snÀlla individer. Tanken var att en sÄn skulle köpas men av privata skÀl sÄ stoppade jag all klock-köp ett tag. Men fastnade rejÀlt för fliegers och framförallt Stowa med deras historia.

Å andra sidan sĂ„ kommer nog Stowan finnas tillgĂ€nglig vid senare tillfĂ€lle, medan just den hĂ€r Alpinisten lĂ€r bli lite svĂ„rare att hitta. SĂ„ möjligtvis alpinisten mer, nĂ€r jag Ă€ndĂ„ har tĂ€nkt att köpa mig en flieger vid senare tillfĂ€lle.
 
Årets impulsköp:
I natt kunde jag inte sova sĂ„ fördrev tiden med klocksnack. SĂ„g dĂ„ av slump ett inlĂ€gg av @Nicke75 o hans SPB153. TOTALT missat att denna serie slĂ€ppt och jag var chockad nĂ€r jag insĂ„g hur ”billig” den va. Sökte igenom köp och sĂ€lj och dĂ€r fanns en till salu. SĂ€ljaren bodde nĂ€ra mig sĂ„ det tog ca 7h frĂ„n det att jag först hittade klockan till dess att den var i min Ă€go. Detta Ă€r vad jag kallar kĂ€rlek vid första ögonkastet ;)
BEF18E24-EC55-4A64-A538-B0BB9A5FDBC7.jpeg
Visst Ă€r den grym...BestĂ€llde sjĂ€lv ett "chocolate bar strap " med bra kvalitet fr uncle Seiko..likadan som Martin Sheen har i filmen "Apocalypse now " pĂ„ sin 6105..😁
s378755113293535586_p153_i13_w1936.jpeg
 
HĂ€r Ă€r den nya blĂ„a MM200 ref: Spb187..kolla listpriset?!? Dyrare och dyrare..(Som jag sagt helatiden)..😆😁 sĂ„ hĂ„ll i era Seikos..😁😁
20201113_190428.jpg
Hur motiverar Seiko de priserna de satt pĂ„ mĂ„nga av Ă„rets slĂ€pp?? Är genuint nyfiken. SĂ„vitt jag förstĂ„tt Ă€r lĂ€nkarna verkligen inte mycket att hurra för?! Finishen, och QC, lĂ€mnar ofta en del att önska med bl.a ocentrerade vridringar etc. Inte nĂ€mnvĂ€rt exakta gĂ€llande tidshĂ„llningen heller va? LĂ€ser ofta om folk som Ă€r nöjda om de gĂ„r typ + 3 spd och jag har fĂ„tt uppfattningen att flertalet snarare diffar typ 10 SPD?!? SĂ„ Ă„terigen, genuint nyfiken, vad motiverar priserna???
 
Hur motiverar Seiko de priserna de satt pĂ„ mĂ„nga av Ă„rets slĂ€pp?? Är genuint nyfiken. SĂ„vitt jag förstĂ„tt Ă€r lĂ€nkarna verkligen inte mycket att hurra för?! Finishen, och QC, lĂ€mnar ofta en del att önska med bl.a ocentrerade vridringar etc. Inte nĂ€mnvĂ€rt exakta gĂ€llande tidshĂ„llningen heller va? LĂ€ser ofta om folk som Ă€r nöjda om de gĂ„r typ + 3 spd och jag har fĂ„tt uppfattningen att flertalet snarare diffar typ 10 SPD?!? SĂ„ Ă„terigen, genuint nyfiken, vad motiverar priserna???
Jo lÀnkarna Àr mycket bÀttre Àn tidigare..och finishen Àr grym med dia shield. Ja ringarna kunde dom ha förbÀttrat men Seiko Àr som dom Àr...Det Àr bara o gilla lÀget...vill man ha en kostar det...sÀger det igen..kommer bli Ànnu dyrare...
 
HĂ€r Ă€r den nya blĂ„a MM200 ref: Spb187..kolla listpriset?!? Dyrare och dyrare..(Som jag sagt helatiden)..😆😁 sĂ„ hĂ„ll i era Seikos..😁😁
20201113_190428.jpg
Fast det dÀr Àr ju frÄn den australiensiska sidan, det Àr AUD och inte USD. Det dÀr priset motsvarar ju typ 12k (AUD/SEK=6,32), vilket inte Àr dyrare Àn exempelvis SPB143.

B6EB8766-E6BB-489C-B76F-D8C46AD785AE.png
 
Tillbaka
Topp