• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Denna fina titan quartz chronograph fick jag Àrva idag av min far. Han har haft den sedan nÄgon gÄng pÄ 90-talet. GÄr hur bra som helst. Modell 7T32-6J10, hittar dock inte sÄ mycket om den nÀr jag googlar.

Har Àven orginallÀnkar i titan med, men slÀngde pÄ ett nato pÄ skoj och det blev rÀtt tjusigt!

54D65D1F-34BE-4E21-B36F-9E29D118EE5B.jpeg

Fin klocka men jag hade hellre köpt en ordinarie modell med vit urtavla som jag tycker Àr lika fin :) lycka till!
Tack för svar! Var och kikade pÄ SRPB43 med isblÄ tavla idag och den kÀnns ganska given... Vad kan man vÀnta sig av 4R35-verket? Kommer man gÄ runt och störa sig pÄ att klockan tappar tiden?!

Halloj!! Har införskaffat mig en spb117j1. Tycker kompassdelen sitter vĂ€ldigt snett pĂ„ den, man ser tydligt att sekundstrecken Ă€r korta vid ca kl 10 och vĂ€ldigt lĂ„nga vid ca kl 4/5. Är detta normalt? Sen tycker jag den gĂ„r vĂ€ldigt dĂ„ligt, redan efter ca ett halvt dygn har den gĂ„tt 15 sekunder fel? Vet att den Ă€r specad för ungefĂ€r det men kĂ€nns som det Ă€r vĂ€ldigt mycket.

Nybörjare sjÀlv, sÄ jag fÄr killgissa utifrÄn vad jag lÀst, men eftersom ingen hÀr i trÄden verkar vara vidare intresserad av att svara dig:

15 sek per halvdygn lÄter rÀtt mycket. Kan vara att urverket mÄste avmagnetiseras (kanske?) eller att det mÄste justeras (regulation pÄ engelska).

BÄdadera kan göras hos urmakare. Ingen aning om vad det kostar dock.

Du bör kolla vilka toleranser (tidsavvikelser per dygn) som gÀller för just det urverket. Om avvikelserna överstiger de angivna (du fÄr anvÀnda klockan nÄgra dagar och se vad det snittar pÄ) och klockan Àr nyinköpt kan du returnera den till ÄterförsÀljare och be om en ny. Vill minnas att urverket i frÄga Àr ett 6r35.

Rörande kompassringen kan jag inte ge dig nĂ„t svar, men jag rekommenderar att du tar bilder och postar. Verkar ju ge lite mer uppmĂ€rksamhet 😉

Lycka till.

Vad tycker panelen om Seiko mods?
30C8B29D-F198-4F0C-8CD8-CBC9EC1C5314.png
Är helt sĂ„ld pĂ„ denna, prickar allt rĂ€tt.

SPB187 tavla
Aftermarket MM visare
NH35 urverk

Är detta som att gĂ„ med en frankenstein eller Ă€r detta vanligt i Seikokretsarna?
Moddar i all Àra, men ska jag vara Àrlig sÄ Àr det rÀtt töntigt att ha en klocka som försöker se ut som en rolex... För mig gÄr det fetbort!

Tillbaka
Topp