Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Kul! Hoppas att du blir lika nöjd som jag ÀrDet blev den! Nu vÀntar jag IVRIGT pÄ posten och hoppas kanske lite naivt att den hinner dyka upp (hehe) innan helgen!
Tog prick fyra veckor varje gÄng de tvÄ gÄngerna jag haft garantiÀrenden med dem.NÄgon som vet pÄ ett ungefÀr hur lÄng tid ett garanti Àrende pÄ en seiko hos optura tar?
Haft en klocka hos de i ca 12 veckor nu. AD:en jag lÀmnade klockan hos sÀger att delar Àr restnoterade dÀrav förseningen.Tog prick fyra veckor varje gÄng de tvÄ gÄngerna jag haft garantiÀrenden med dem.
Ouch, mina var garantiruckningar pÄ lÄngsamma 6r verk. De krÀvde nog inga reservdelar. Men 12 v Àr ju inte toppen oavsett...Haft en klocka hos de i ca 12 veckor nu. AD:en jag lÀmnade klockan hos sÀger att delar Àr restnoterade dÀrav förseningen.
PrecisOuch, mina var garantiruckningar pÄ lÄngsamma 6r verk. De krÀvde nog inga reservdelar. Men 12 v Àr ju inte toppen oavsett...
Jag har för mig att de flesta tillverkare av klockor med mekaniska urverk brukar rekommendera ett serviceintervall pÄ fem Är, men mÄnga kör betydligt lÀngre Àn sÄ med sina. SjÀlv skulle jag inte ens fundera pÄ en service förrÀn efter tio Är om klockan gÄr som den ska. Börjar den tappa mycket tid sÄ Àr det ju ett sÀkert tecken pÄ att det behövs litet TLC.Jag har en frÄga ang. serviceintervaller, eller service i stort. Jag har precis lÀmnat in min Sarb017 för genomgÄng och eventuell service. Den klockan togs ut 2015, och jag har Àgt den sedan 2020. Jag vet ingenting om servicehistoriken. Nu har jag köpt en SPB143 hÀr pÄ forumet, och den Àr uttagen oktober 2020.
Kan man sÀga nÄgot generellt om specifika fabrikat gÀllande nÀr det Àr dags för service? Hur mÀrker man pÄ bÀsta sÀtt nÀr det Àr dags för service?
Tack för svar! Tycker frÄgan blir extra lurig nÀr servickostnaden per tillfÀlle nÀrmar sig samma summor som man betalade för klockan, som jag Àr rÀdd Àr fallet med min alpinist. Kan man göra olika stora servicar? För att hÄlla den i hyfsat skick utan att behöva göra en kostsam totalgenomgÄng? Eller sÄ fungerar det kanske inte?Jag har för mig att de flesta tillverkare av klockor med mekaniska urverk brukar rekommendera ett serviceintervall pÄ fem Är, men mÄnga kör betydligt lÀngre Àn sÄ med sina. SjÀlv skulle jag inte ens fundera pÄ en service förrÀn efter tio Är om klockan gÄr som den ska. Börjar den tappa mycket tid sÄ Àr det ju ett sÀkert tecken pÄ att det behövs litet TLC.
Skakar du den ordentligt? Kolla upp hur man vrider upp den korrekt och skaka den i minst 5 minuter.En seiko skx013 hÄller tiden dÄligt samt stannar efter en halv dag om man inte anvÀnder den.
Vad göra? Jag gör hursomhelst inget sjÀlv.
Byta verk?
Bor i sthlm men kan skicka klockan om det finns alternativ som Àr bÀttre pÄ distans.
Tack för svar!!Skakar du den ordentligt? Kolla upp hur man vrider upp den korrekt och skaka den i minst 5 minuter.
Tack för svar!!
Vrida upp?
Kanske har jag missat nÄgot hÀr, kan du förklara eller lÀnka till nÄgot?
Tack. Detta hade jag koll pÄ men det Àr min fru som anvÀnt klockan.
Har hört att om man bÀr klockan ca Ätta timmar sÄ bör den vara fullt uppdragen efter det. DÄ ska gÄngreserven ligga pÄ ca 40 timmar.Tack. Detta hade jag koll pÄ men det Àr min fru som anvÀnt klockan.
Jag har dragit igÄng den ordentligt nu i em, om det fortfarande krÄnglar Äterkommer jag hÀr.
Jag tror det ocksÄ, i morgon vet jag om den funkar eller inte. Vid problem stÀller jag frÄgan igen.Har hört att om man bÀr klockan ca Ätta timmar sÄ bör den vara fullt uppdragen efter det. DÄ ska gÄngreserven ligga pÄ ca 40 timmar.
Ja, gör det. Klockan gÄr ju inte som den ska om den inte Àr fullt uppdragen, men tappar den mycket tid och har för kort gÄngreserv trots att den Àr fullt uppdragen sÄ Àr det ett solklart tecken pÄ att urverket behöver service. De flesta brukar dock inte serva dessa enklare urverk utan man byter helt sonika ut dem istÀllet. SÄ skulle jag ocksÄ göra om klockan inte gick som den ska.Jag tror det ocksÄ, i morgon vet jag om den funkar eller inte. Vid problem stÀller jag frÄgan igen.
Amen, men gĂ„r Ă„t andra hĂ„ller oxĂ„, tanten har ett gĂ€ng LV vĂ€skor, same same för mig, bruna med massa loggor pĂ„âŠDagens diskussion hemma med frugan.
Dom dÀr Àr ju likadana pÄstÄr hon
Aldrig i livet sÀger jag