• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Köpte nyligen min första automatiska klocka. Har burit en Garmin Forerunner 935 varje dag de senaste Ă„ren. DĂ„ denna Ă€r rĂ€tt stor och fyller alla mina sportiga behov sĂ„ letade jag efter en dressklocka att bĂ€ra vid finare tillfĂ€llen. Letade lĂ€nge efter en SARB033 men sĂ„ dök det upp en SARX055 som var finare pĂ„ alla sĂ€tt. Slog till! SĂ„ nöjd. Är inte en lĂ€nk-kille sĂ„ ett lĂ€der införskaffades och nu vill jag inte lĂ€gga ifrĂ„n mig klockan. Vad göra? Den var ju bara tĂ€nkt som finklocka

Ingen ide att övertÀnka det hÀr med klockor, gillar du den Àr det ju bara att bÀra den.
Bara att kompletera med en renare "dressklocka"/finklocka utan komplikationer för dom tillfÀllena.
Sen en sÄ kallad beater....
Sen behövs nog en dykare...
Sen en...
Sen en...
...
...

Ingen ide att övertÀnka det hÀr med klockor, gillar du den Àr det ju bara att bÀra den.
Bara att kompletera med en renare "dressklocka"/finklocka utan komplikationer för dom tillfÀllena.
Sen en sÄ kallad beater....
Sen behövs nog en dykare...
Sen en...
Sen en...
...
...
Amen, Jag har mÄnga sen en, nÀstan roligast med detta, jakten pÄ nÀsta
.

BestÀllde frÄn Ditur.
Köpte 2st klockor som ser likadana ut fast en i mindre damstorlek.
Klockorna kom jÀttesnabbt.
Inga instruktionsböcker, garantikort eller verktyg för att justera armbandet skickades med.
Det Àr ju ett nytt armbands system som Seiko har och verktyget ska ingÄ.

Chattar med deras support, hon sÀger att ingenting ingÄr. Kvitto gÀller som garanti.
Men verktyget mÄste ju ingÄ, det har jag sett pÄ unboxing pÄ youtube.
Det Àr tillhör ju deras New link removal system.

Hon mÀrkte att jag blev irriterad och hon skulle undersöka saken och Äterkomma imorgon.
Om inte verktyget ingÄr, kanske de borde erbjuda att man kan köpa verktyget vid checkout.
Vad jag vet ska man inte kunna köpa det, det ska ingÄ vid köp av klockan.

Om det Àr sÄhÀr sÄ blir den hÀr första och sista gÄngen jag bestÀller nÄgot frÄn Ditur.
Tom dem sÀmsta grÄhandlarna skickar med instruktionsböcker och ett icke ifyllt garantikort.

IMG_0771.JPG

HÀr Àr verktyget jag pratar om. ( bild frÄn internet )

seiko tool.jpeg

Senast Àndrad:
BestÀllde frÄn Ditur.
Inga instruktionsböcker, garantikort eller verktyg för att justera armbandet skickades med.

Chattar med deras support, hon sÀger att ingenting ingÄr. Kvitto gÀller som garanti.

Hon mÀrkte att jag blev irriterad och hon skulle undersöka saken och Äterkomma imorgon.
Om inte verktyget ingÄr, kanske de borde erbjuda att man kan köpa verktyget vid checkout.

Om det Àr sÄhÀr sÄ blir den hÀr första och sista gÄngen jag bestÀller nÄgot frÄn Ditur.
Tom dem sÀmsta grÄhandlarna skickar med instruktionsböcker och ett icke ifyllt garantikort.

IMG_0771.JPG

seiko tool.jpeg
Grattis till dinkan vartfall, hoppas det ordnar sig
..

Symbolen ovanför Seiko stÄr för Credor. Tror att det Àr innan Credor blev en sub mÀrke under Casio.
Ja att det Ă€r Credors symbol har jag ocksĂ„ sett. Hade Ă€rligt talat glömt bort Credo för jag har oftast bara ögon för Seiko 😅 NĂ€r kom Credo in i bilden och blev ett eget mĂ€rke inom Seikofamiljen?

Rotade bland mina verktyg och hittade liknande verktyg frÄn en Wired klocka ( submÀrke under Seiko ).
Med "nya" link removal system, gick det jÀtteenkelt att justera lÀnkarna.
Man behöver inte ens ta i med verktyget, pin gÄr ut jÀttelÀtt och i mitten finns en fjÀder. JÀtte bra nÀr man ska sÀtta tillbaka pin, sÄ anvÀnder man
andra Ànden, sÄ nÀr den tar stopp sÄ Àr pinnen precis i mitten.

IMG_0774.jpg

Ja att det Ă€r Credors symbol har jag ocksĂ„ sett. Hade Ă€rligt talat glömt bort Credo för jag har oftast bara ögon för Seiko 😅 NĂ€r kom Credo in i bilden och blev ett eget mĂ€rke inom Seikofamiljen?
Besides high-end brand Grand Seiko, there's also Credor. This sub brand of Seiko was introduced in 1974 and was meant to solely create watches using precious metals. The name Credor comes from “CrĂ©te d'Or” (French), meaning ''the ultimate of the gold”, which makes sense.

In 1978, Credor became its own brand, with the dial that said Credor Seiko. The first Credor logo appeared in 1980 on the Credor catalogue and a bit later on their dials.

Senast Àndrad:
In 1978, Credor became its own brand, with the dial that said Credor Seiko. The first Credor logo appeared in 1980 on the Credor catalogue and a bit later on their dials.
Den late tackar ödmjukast Ă„t denna hjĂ€lp 😇 Nu ska jag fortsĂ€tta leta om jag kan hitta nĂ„gon info om just den hĂ€r modellen. SmĂ„ nĂ€tta 33mm och den ligger fantastiskt skönt pĂ„ handleden. En klocka man kan dela/lĂ„na ut till frun om hon Ă€r snĂ€ll 😂

BestÀllde frÄn Ditur.

IMG_0771.JPG

seiko tool.jpeg
Vad heter modellen?

BestÀllde frÄn Ditur.

IMG_0771.JPG

seiko tool.jpeg

Fick svar frÄn Ditur.

Jeg kan forstÄ, at du har vÊret i kontakt med en kollega i gÄr vedr. noget vÊrktÞj til dine ure.

Der tilhĂžre ikke noget vĂŠrktĂžj til disse ure og derfor kan vi ikke sende noget til dig :)

Du kan se vores udvalg af vĂŠrktĂžj her: https://www.ditur.se/verktyg

AlltsÄ hade jag köpt klockan utan rabatt hade jag gjort en retur. Man fÄr varken instruktionsbok, garanti kort ( tom en grÄhandlare skickar med en icke ifyllt kort) och skickar inte med ett verktyg som ska ingÄ. Det verktyget kan man ju inte köpa. (tur att jag hade ett sÄnt verktyg hemma)
Blir nog första och sista gÄngen jag bestÀller frÄn dem.

Fick svar frÄn Ditur.

Jeg kan forstÄ, at du har vÊret i kontakt med en kollega i gÄr vedr. noget vÊrktÞj til dine ure.

Der tilhĂžre ikke noget vĂŠrktĂžj til disse ure og derfor kan vi ikke sende noget til dig :)

Du kan se vores udvalg af vĂŠrktĂžj her: https://www.ditur.se/verktyg

AlltsÄ hade jag köpt klockan utan rabatt hade jag gjort en retur. Man fÄr varken instruktionsbok, garanti kort ( tom en grÄhandlare skickar med en icke ifyllt kort) och skickar inte med ett verktyg som ska ingÄ. Det verktyget kan man ju inte köpa. (tur att jag hade ett sÄnt verktyg hemma)
Blir nog första och sista gÄngen jag bestÀller frÄn dem.
Köpte med en klocka frÄn Ditur exakt samma, första och sista gÄngen.

Var lÀnge sugen pÄ en SLA017, men de som kom ut pÄ K&S hann jag inte pÄ och sÄ blev det istÀllet en spb143 som inhandlades i vintras.

Blev sÄ förtjust i 143an att jag slog till pÄ 213 ocksÄ, perfekt sommardinka!
F5F8BDAC-0F39-4449-8399-42BDA95F0EC9.jpeg

Tillsammans med min Nomos Orion hade jag nu det jag behövde i klockvÀg, jag borde vara nöjd men det var jag ju inte. Ville ha en GS och SLA017 hade jag nog inte riktigt slÀppt..

SPB213 byttes ut mot en GS Sbgx091 och nu fick jag ocksÄ chansen att slÄ till pÄ en SLA017!
994C1B76-22E1-40CC-BDAD-B1259A5C820D.jpeg

E5778C3A-F26A-441B-BFCF-E959060A8C6C.jpeg

ÅterstĂ„r att se om jag nu officiellt fĂ„tt flipparsjukan, eller om jag Ă€r nöjd nu.

Jag fick nyss offert frÄn lokal urmakare gÀllande service pÄ min Sarb017. 3500 kronor. Det nÀrmar sig nivÄer av vad jag gav för klockan för tvÄ Är sedan, vilket var lite drygt 4000.

Vad sĂ€ger ni om detta? Det kĂ€nns motigt med en kostnad som motsvarar en sĂ„dan rejĂ€l procentuell del av klockans vĂ€rde. Är jag dumsnĂ„l?

Jag fick nyss offert frÄn lokal urmakare gÀllande service pÄ min Sarb017. 3500 kronor. Det nÀrmar sig nivÄer av vad jag gav för klockan för tvÄ Är sedan, vilket var lite drygt 4000.

Vad sĂ€ger ni om detta? Det kĂ€nns motigt med en kostnad som motsvarar en sĂ„dan rejĂ€l procentuell del av klockans vĂ€rde. Är jag dumsnĂ„l?
Det Àr ju nackdelen med billiga mekaniska klockor har jag lÀrt mig, hade samma problem med en sarb033 för nÄgra Är sedan. Du kanske kan höra dig för om det finns nÄn pÄ forumet som kan serva den lite billigare?

Köpte en Sola Tuna nu i helgen pĂ„ rean, klockan ramlade in igĂ„r. Ända som va i lĂ„dan va klockan inte Ă€nns kudden 🙁 ingen manual eller cert . Inte fĂ„tt nĂ„got svar frĂ„n deras kundsupport Ă€n 😡
Fyfan đŸ€”
BestÀllde sjÀlv en Shogun den vita kÀnns lite orovÀckande.

BestÀllde frÄn Ditur.

IMG_0771.JPG

seiko tool.jpeg
Ang cert fick jag svar att dom Ă€r slut men sĂ€nder ett nĂ€r dom kommer in. đŸ€”

Ditur-bonanza nu... Fick inte heller cert, det stÄr nÄtt om att man ska ta kontakt för garantiÀrenden. Kanske kollar om de skickar senare. I övrigt var det ju en smidig sida, sjukt snabb leverans och priset kan man inte klaga pÄ. Allt annat som man kan förvÀnta sig av en ny Seiko var med (YtterlÄda, innerlÄda, plastad och tagg.)
Blev som sagt en SRPG05J för mig. Återkommer med Ă„sikter om klockan nĂ€r jag hunnit ha den pĂ„ ett tag, men första intrycket Ă€r WOW vilken snygging!
unbox 3.jpg

unbox 4.jpg

unbox 5.jpg

Senast Àndrad:
Det Àr ju nackdelen med billiga mekaniska klockor har jag lÀrt mig, hade samma problem med en sarb033 för nÄgra Är sedan. Du kanske kan höra dig för om det finns nÄn pÄ forumet som kan serva den lite billigare?
Det kan absolut vara en idé. Var i forumet Àr lÀmpligt att söka sig till för detta?

Ditur-bonanza nu... Fick inte heller cert, det stÄr nÄtt om att man ska ta kontakt för garantiÀrenden. Kanske kollar om de skickar senare. I övrigt var det ju en smidig sida, sjukt snabb leverans och priset kan man inte klaga pÄ. Allt annat som man kan förvÀnta sig av en ny Seiko var med (YtterlÄda, innerlÄda, plastad och tagg.)
Blev som sagt en SRPG05J för mig. Återkommer med Ă„sikter om klockan nĂ€r jag hunnit ha den pĂ„ ett tag, men första intrycket Ă€r WOW vilken snygging!
unbox 3.jpg

unbox 4.jpg

unbox 5.jpg
Haft samma erfarenhet fast hos Klockia, dvs att cert saknas. Fick dock en papp-lapp dÀr cert skulle vara dÀr det stod att de hade slut pÄ certs, men om man hörde av sig efter en mÄnad eller tvÄ sÄ skulle de kunna fixa ett Ät en. Kan vara nÄ liknande fast med Ditur, dÄ flera verkar sakna cert

Tillbaka
Topp