• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Nya Seikon har kommit! 6138-8020 Panda frÄn 1977. Ska enligt sÀljaren, som jag finner mycket trovÀrdig, vara helt original och opolerad.
image.jpeg

Visarna Àr nÄgot ljusare Àn de smÄ lumeplupparna vid tavlan, sÄ funderar lite över om de Àr original till klockan. Hursomhelst Àr det iallafall originaldelar vilket Àr det viktigaste, och andra pandor jag har tittat pÄ har haft vÀldigt lika visare vad gÀller fÀrg pÄ lysmassan. :)
image.jpeg

Caset har vÀl sÀtt bÀttre dagar, dÄ den har en del dings och repor, men det Àr inget som stör mig. I övrigt Àr det skarpa, fina kanter vilket jag hÄller högre Àn dings.
image.jpeg

Det tvĂ„ "negativa" sakerna med klockan Ă€r dels att den har en kronografvisare frĂ„n en annan 6138 som Ă€r helt svart, men den hĂ€r ska ha en orange spets. Ska försöka leta reda pĂ„ en korrekt visare, alternativt försöka mĂ„la den rĂ€tt. Det andra Ă€r, att trots glaset ska vara nytt, har det en irriterande repa pĂ„ INSIDAN.. Hur det nu kan komma sig. Ska höra med sĂ€ljaren som Ă€ven renoverade klockan i England, han verkar som sagt vĂ€ldigt trevlig och Ă€rlig, sĂ„ han kommer med största sannolikhet fixa det för mig. SĂ„ fort ovanstĂ„ende "problem" Ă€r fixade (nu handlade större delen av texten om de negativa sakerna tyvĂ€rr haha, men det Ă€r dem ENDA bekymmerna jag har med klockan) sĂ„ kommer jag vara 100% TOKNÖJD!!!:D
NĂ„gra fler bilder:
image.jpeg

image.jpeg

Jag stÀller mig först i kö om du tröttnar tack! :)

JĂ€klar vad fint och se, automat dessutom!
Tack sÄ mycket. Ja 6138-verket (som jag tror Àr eftertrÀdaren till 6139 [konstigt nog]) var ett av de första automatiska kronografurverken, vilket Àr kul! LÀste nÄgonstans att Zenith var före, typ februari 1969, och Seiko i juli eller nÄgot sÄnt. :)

Hittade den hÀr som jag blev jÀkligt sugen pÄ. Ser fin ut pÄ bilderna. NÄgon som Àgt en och har nÄgon input?

Edit: 2500kr. Bra eller anus?
6139-6012? Bra klockor. Jag har en 6139-6010 och 6139-7101 och de Àr vÀldigt lika varandra.
Jag gillar 6139-klockor, stilrena och pÄlitliga sÄvida allting funkar. Har inte haft nÄgot problem med mina, brukar vara ganska sÄ tÄliga.
Vet inte riktigt om priset men de brukar ligga kring 2000 kronor beroende pÄ skicket.

Funderar pÄ och köpa en skx007 till farsan, har dock ett problem.
Han jobbar pÄ ett fisklager vilket betyder fiskstank. Vilket armband Àr bÀst att köra pÄ och ifall man inte vill att det ska lukta fisk om hela klockan Àven nÀr han Àr utanför jobbet?

Han jobbar pÄ ett fisklager vilket betyder fiskstank. Vilket armband Àr bÀst att köra pÄ och ifall man inte vill att det ska lukta fisk om hela klockan Àven nÀr han Àr utanför jobbet?

OysterlÀnk Àr mitt tips.

TÀnkte att han kanske vill variera lite med gummit, drar det Ät sig lukt(utöver att det redan luktar vanilj, antar jag)?
Har haft en SKX pÄ gummi och den luktade inte vanilj, samt om din far skall jobba med fisk kanske det inte spelar nÄgon större roll? Jag tror gummi skulle funka, lÀtt att tvÀtta av och hÄlla rent. Eller köp ett gÀng nato och byt ofta.

Har haft en SKX pÄ gummi och den luktade inte vanilj, samt om din far skall jobba med fisk kanske det inte spelar nÄgon större roll? Jag tror gummi skulle funka, lÀtt att tvÀtta av och hÄlla rent. Eller köp ett gÀng nato och byt ofta.
För farsan spelar det ingen roll ifall han luktar fisk, det Àr morsan som gnÀller dÀremot, farsan mÄste bland annat byta om i garaget innan han fÄr komma in i huset.
Tror nog att jag kör pÄ bÄde gummi och lÀnk, Àr skx007 gummit att föredra eller ett aftermarket gummi?

För farsan spelar det ingen roll ifall han luktar fisk, det Àr morsan som gnÀller dÀremot, farsan mÄste bland annat byta om i garaget innan han fÄr komma in i huset.
Tror nog att jag kör pÄ bÄde gummi och lÀnk, Àr skx007 gummit att föredra eller ett aftermarket gummi?
Jag tÀnkte mer pÄ att det inte spelade nÄgon roll att gummit eventuellt luktar vanilj om den ÀndÄ skall anvÀndas i en miljö med fisk. Jag körde med originalgummi, funkade kanon.

Snacka om att överanalysera. :D
Tror inte du behöver oroa dig för lukten. Gummit Àr ingen höjdare men det gÄr att koka för att fÄ bÀttre. Vill du köpa bÀttre gummi sÄ finns det bra gummi till SBDB009 man kan köpa löst. Kostar vÀl typ 1000-1500kr pÄ Klockmaster.

Jag tÀnkte mer pÄ att det inte spelade nÄgon roll att gummit eventuellt luktar vanilj om den ÀndÄ skall anvÀndas i en miljö med fisk. Jag körde med originalgummi, funkade kanon.
My bad, det gör nog inte honom brydd.
Kör nog pÄ det. Nu mÄste jag bara övertyga farsan om att han mÄste bÀra klockan pÄ jobbet, han Àr alltid rÀdd för att klockan ska skadas...

NÄnting i metall utan smÄ utrymmen mellan lÀnkar osv dÀr skiten kan fastna... hmm, nÄn sorts "cuff bracelet", vore rÀtt coolt och udda om man hitta rÀtt stil pÄ det.
serviced_1960s_lucerne_8848_automatic_swiss_mens_dive_date_watch_metal_cuff_1_lgw.jpg

Tillbaka
Topp