• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

HAr surfat lite pÄ nÄn mellan dress modell frÄn seiko. Seiko SARX013. Har haft svÄrt att hitta info om den pÄ nÀtet i form av omdömme och liknade. Jag vet att det Àr deras hyfsat nya urverk med hack och handuppdrag.

NÄn som kan sÀga nÄtt mer om denna modell, hur Àr dessa i lÄg/mellan segmentet i kvalitet?

Jag har en frÄga...
Köpte nyligen en sbgx061 hos klockmaster. Jag Àr tok-nöjd med klockan och har burit den ganska flitigt sen jag köpte den. Jag har noterat att sekundvisaren inte stÀller sig exakt pÄ vissa index och det har blivit en sÄn dÀr sak som jag stör mig pÄ.. Jag har haft en gs quartz med 9f verket tidigare som jag vet inte hade samma "problem" samt ett antal andra quartzklockor av olika kvalitet bl.a. Rolex oyster quartz etc. som Àven dessa haft sekundvisaren "spot on" pÄ index (i alla fall har det inte gÄtt att se med ögat om den varit off).

Nu har jag varit in pÄ butiken som jag köpt klockan i och pÄtalat "felet" för dom. De svarar att eftersom klockan förvÀntas hÄlla sig inom +- 10sek/Är sÄ Àr det helt normalt att den beter sig pÄ detta viset och de vill endast (som jag upplever det) motvilligt skicka ivÀg klockan för justering. De sÀger att alla visare har ett litet "glapp" och att det inte Àr nÄgot att bry sig om.

Nu Àr det ju sÄ att jag pröjsat fullpris för klockan (19990kr) tÀnker att jag inte riktigt förstÄr vad de menar med sin förklaring..

Är det nĂ„gon av er seiko-kunniga (experter) som har nĂ„gon erfarenhet av detta?

De sa att de skickar klockan till Japan och att jag kan rÀkna med att den Àr borta i 6-8v (vilket Àr lÀngre tid Àn vad jag haft den...)

Ping yonsson Molle

Tacksam för lite input :)

//Björn

Jag har en frÄga...
Köpte nyligen en sbgx061 hos klockmaster. Jag Àr tok-nöjd med klockan och har burit den ganska flitigt sen jag köpte den. Jag har noterat att sekundvisaren inte stÀller sig exakt pÄ vissa index och det har blivit en sÄn dÀr sak som jag stör mig pÄ.. Jag har haft en gs quartz med 9f verket tidigare som jag vet inte hade samma "problem" samt ett antal andra quartzklockor av olika kvalitet bl.a. Rolex oyster quartz etc. som Àven dessa haft sekundvisaren "spot on" pÄ index (i alla fall har det inte gÄtt att se med ögat om den varit off).

Nu har jag varit in pÄ butiken som jag köpt klockan i och pÄtalat "felet" för dom. De svarar att eftersom klockan förvÀntas hÄlla sig inom +- 10sek/Är sÄ Àr det helt normalt att den beter sig pÄ detta viset och de vill endast (som jag upplever det) motvilligt skicka ivÀg klockan för justering. De sÀger att alla visare har ett litet "glapp" och att det inte Àr nÄgot att bry sig om.

Nu Àr det ju sÄ att jag pröjsat fullpris för klockan (19990kr) tÀnker att jag inte riktigt förstÄr vad de menar med sin förklaring..

Är det nĂ„gon av er seiko-kunniga (experter) som har nĂ„gon erfarenhet av detta?

De sa att de skickar klockan till Japan och att jag kan rÀkna med att den Àr borta i 6-8v (vilket Àr lÀngre tid Àn vad jag haft den...)

Ping yonsson Molle

Tacksam för lite input :)

//Björn
Personligen hade jag inte stört mig pÄ det, men förstÄr de som gör det. Klart du skall lÄta skicka tillbaks den (eller byta om de har en annan inne) om du irriterar dig dÄ det nog inte kommer slÀppa. Pratade du med Svante?

Hej

Lite Googling gav förhanden att sekondvisare som rammar index varje gÄng Àr en rÀtt ovanlig specie.det Àr mer vanligt nÀr dom lever ett eget liv Jag har 2 quartz en King Seiko dÀr lÀmnas indexet till en vis grÀns (ca. 0.4s)varpÄ den gÄr tilbake till rÀtt position men hÄlla tiden kan den efter 5 veckor Àr den spot on, en annan quartser en GS frÄn 90 med verket föra 9f62 den hitter indexen helt exact varje gÄng

Men om du irritera dig pÄ detta sÄ tycker jag att den skall till reparation, surt att vara utan klocka o 6-8 veckor, mem mer surt att vara missnöjd

Good Luck

//Bosse

Det hĂ€r med besattheter alltsĂ„... Har hittills tre klockor köpta under februari och började sĂ„ smĂ„tt fundera över vad som kan tĂ€nkas komma in nĂ€sta gĂ„ng. Har varit sugen pĂ„ en sarb025 eller 033 ett tag, men jag sitter redan pĂ„ en vĂ€ldigt lik Seiko med quartz-verk. Sen plötsligt kommer 045 in i mitt liv. Åh, den djupblĂ„ tavlan! KĂ€nner lusten vĂ€ckas, men ack! Klockan Ă€r ju slut överallt! Har i alla fall lagt ut en trevare med Higuchi, finns en dĂ€r blir det nog affĂ€r direkt.

TillÀggas kan att jag varit besatt i ungefÀr 30 minuter nu (börjar spÄra lite det hÀr, ja). MÄste smida medan jÀrnet Àr varmt som man sÀger.

vonbahr
Jag har lÀst om ett annat exemplar med samma "problem" och den skickades till Japan och kom tillbaka utan problemet. GS skriver ju uttryckligen pÄ sin hemsida att ett av urverkets "funktioner" Àr att sekundvisaren trÀffar samtliga markeringar perfekt sÄ de fixar det som garantiÄtgÀrd. Kass dock att de slÀppt igenom den. Stör du dig pÄ det, sÄ lÄt butiken skicka den.

Min sbgx061 hade faktiskt samma problem och jag störde ihjÀl mig pÄ det under nÄgon vecka eller tvÄ. Det gÀllde pÄ ungefÀr halva urtavlan.

Sekundvisaren missade ju inga markeringar helt, men den trÀffade inte helt perfekt. Jag tror det Àr fÄ personer som ens skulle mÀrka det, men jag blev tokig.

Orkade dock inte fixa det utan levde med det och bytte ju den senare mot en 083 (som inte hade det problemet).

What has been seen can not be unseen. :depressed:

Personligen hade jag inte stört mig pÄ det, men förstÄr de som gör det. Klart du skall lÄta skicka tillbaks den (eller byta om de har en annan inne) om du irriterar dig dÄ det nog inte kommer slÀppa. Pratade du med Svante?

Tack för din input. Det blir nog sÄ att den fÄr skickas ivÀg dÄ. Nej, jag talade med nÄgot butiksbitrÀde som heter Anna (butiken i FÀltöversten) om jag inte missminner mig.

vonbahr
Jag har lÀst om ett annat exemplar med samma "problem" och den skickades till Japan och kom tillbaka utan problemet. GS skriver ju uttryckligen pÄ sin hemsida att ett av urverkets "funktioner" Àr att sekundvisaren trÀffar samtliga markeringar perfekt sÄ de fixar det som garantiÄtgÀrd. Kass dock att de slÀppt igenom den. Stör du dig pÄ det, sÄ lÄt butiken skicka den.

Min sbgx061 hade faktiskt samma problem och jag störde ihjÀl mig pÄ det under nÄgon vecka eller tvÄ. Det gÀllde pÄ ungefÀr halva urtavlan.

Sekundvisaren missade ju inga markeringar helt, men den trÀffade inte helt perfekt. Jag tror det Àr fÄ personer som ens skulle mÀrka det, men jag blev tokig.

Orkade dock inte fixa det utan levde med det och bytte ju den senare mot en 083 (som inte hade det problemet).

What has been seen can not be unseen. :depressed:

Ja, det verkar ju som att det Àr samma problem med min klocka som du hade med din.. Det hade inte varit nÄgon big deal egentligen, men som du skriver "what has been seen can not be unseen" :(
KÀnns lite trist att dom i butiken försöker snacka bort det tycker jag (Àven om dom kanske har rÀtt). Det Àr ju ingen orimlig önskan nÀr man köper en stÄl-seiko utan speciella komplikationer för 20k att sekundvisaren ska stÀlla sig exakt pÄ index... Jag hade inte brytt mig om att skicka ivÀg en billig quartzare för en sÄdan hÀr sak.

Tack för din input och skönt att höra att det inte bara Àr jag som Àr petig med sÄnt hÀr ;)

//Björn

vonbahr
Man kanske inte kan förvÀnta sig att en klockhÀlare Àr lika noggrann som vi ör, men jag hÄller med dig.

Silon
Det sÄldes en SPORK pÄ TZUK precis för £350.

OK, trodde du varit i Globen.
Jag brukar alltid gÄ dit (Globen) eftersom det ligger nÀrmre hemma.. FÀltöversten ligger ju nÀrmre jobbet och det var under en promenad mellan lunch och kvÀll pÄ restaurangen som jag köpte den.
Globen Àr alltid mycket proffsiga och hjÀlper till utan knot :) jag var dÀr ganska nyligen ned min sbdx001 och fick hjÀlp med en gÄng.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Retar Antebror lite och kör en dagens tonfisk:
image.jpg

Jag bestÀllde en seiko sarx013 frÄn creationwatches för nÄgon dag sedan. Vill testa en lite finare seiko och gillade den ljusa tavlan.

Men, jag Àr ny pÄ seiko och hittar inte vad skillnaden Àr pÄ seikos sarb och sarx modeller. HÀr pÄ forumet lÀser man mest om sarb hit och sarb dit. De verkar ha samma urverk och ligger över modeller med 7sxx och 4rxx verk men ligger en bra bit under GS.
SÄ vad Àr skillnaden pÄ sarb och sarx?

Beastie
Det Àr tvÄ olika linjer helt enkelt. Sarx Àr en ny linje. De hade lika gÀrna kunnat ligga under SARB-linjen. Allt Àr inte logiskt med Seiko. :)

Sorry, menar modell-linje och inte linje, sarx gÄr under presage-linjen som funnit ett bra tag.

vonbahr
Man kanske inte kan förvÀnta sig att en klockhÀlare Àr lika noggrann som vi ör, men jag hÄller med dig.

Silon
Det sÄldes en SPORK pÄ TZUK precis för £350.

Jag sÄg en som lÄg ute för strax under 3000 kronor för ett par dagar sen. Ball klocka men den Àr inte helt prio just nu. Vill gÀrna ha den men har nydligen köpt annat sÄ ska försöka att avakta lite.

Ok.
SÀljs sarb eller sarx över disk i Sverige och isf vad kostar de dÄ?

TÀnker pÄ att en skx007 kostar 1100kr pÄ creationwatches men typ 3600kr över disk i Sverige.
Är det samma pĂ„slag pĂ„ en sarx?

Ok.
SÀljs sarb eller sarx över disk i Sverige och isf vad kostar de dÄ?

TÀnker pÄ att en skx007 kostar 1100kr pÄ creationwatches men typ 3600kr över disk i Sverige.
Är det samma pĂ„slag pĂ„ en sarx?
Kolla hos klockmaster i Globen. Dom Àr vÀlsorterade och har ett antal sarb i sin monter sÄ vitt jag vet.

SÄg Àven i deras butik i FÀltöversten att de hade bl.a. en alpinist

Kolla hos klockmaster i Globen. Dom Àr vÀlsorterade och har ett antal sarb i sin monter sÄ vitt jag vet.

SÄg Àven i deras butik i FÀltöversten att de hade bl.a. en alpinist

Tack.
Jag har dock redan bestÀllt frÄn Asien. Var bara nyfiken pÄ vad de kostat i Sverige, om det var lika mkt pÄslag dom pÄ seikos billigare modeller.

Sen har jag ca 55mil till klockmÀster ;)

Tillbaka
Topp