• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Vilka insert passar pÄ en SKX007? Funkar 009? NÄgra fler?
Har inte du fÄtt svar pÄ det tidigare i trÄden? Kolla 10watches.com DÀr finns massvis med eftermarknadsinlÀgg. Det finns Àven en guide hÀr pÄ hemslöjdsdelen. Sök pÄ trÄdtitel: sumo (skapad av yonsson). Funkar pÄ samma sÀtt.
Förutom inlÀgg frÄn skx009, sÄ passar alla andra skxinlÀgg frÄn klockor med samma boett. (011/171/173, sena 6309 mm mm). OriginalinlÀgg finns pÄ chronograph.com

Hej!

SjÀlvklart skulle jag vilja köpa en GS med dessa visare, den ekonomin finns tyvÀrr inte. Samtidigt gillar jag SARX013, förutom visarna. Detta vÀcker följande tvÄ frÄgor:

1. Finns samma eller liknande visare frÄn GS att köpa och i sÄ fall var?
2. Passar dem pÄ SARX013?

SARX013.jpg
GS.jpg

Hej!

SjÀlvklart skulle jag vilja köpa en GS med dessa visare, den ekonomin finns tyvÀrr inte. Samtidigt gillar jag SARX013, förutom visarna. Detta vÀcker följande tvÄ frÄgor:

1. Finns samma eller liknande visare frÄn GS att köpa och i sÄ fall var?
2. Passar dem pÄ SARX013?

SARX013.jpg
GS.jpg

Ping yonsson

Du Àr lite sen aadde81
Jag hade ett original-visarsett i den stilen med blÄ sekundvisare och allt frÄn en SARB065, men de har jag skickat vidare nu. Visarna passar sÄklart eftersom det Àr samma urverk pÄ de klockorna.

Yobokies sÀljer en egen version av de visarna, me. Passformen Àr lite sÄdÀr. Kolla min PMGS-trÄd i hemslöjdsdelen för mer info om installationen. (Sök pÄ trÄdar startade av mig i hemslöjdsdelen).

Du Àr lite sen aadde81
Jag hade ett original-visarsett i den stilen med blÄ sekundvisare och allt frÄn en SARB065, men de har jag skickat vidare nu. Visarna passar sÄklart eftersom det Àr samma urverk pÄ de klockorna.

Yobokies sÀljer en egen version av de visarna, me. Passformen Àr lite sÄdÀr. Kolla min PMGS-trÄd i hemslöjdsdelen för mer info om installationen. (Sök pÄ trÄdar startade av mig i hemslöjdsdelen).

Tack för svar.

Jag hade nog tÀnkte lÄta en urmakare byta. Hur mÀrker man att passformen Àr lite sÄdÀr? Har sett en mejladress till Yobokies men mer vet jag inte, Àr han svensk eller skriver man pÄ engelska till honom?

Har en polare som Àr i Japan nu. NÄgon som rÄkar veta vad man gÄr ge för den billigaste Grand seikon dÀr? Funderar Àven pÄ om han skulle fÄ köpa med en sarb.

Skickas frÄn min iPhone via Tapatalk

Har en polare som Àr i Japan nu. NÄgon som rÄkar veta vad man gÄr ge för den billigaste Grand seikon dÀr? Funderar Àven pÄ om han skulle fÄ köpa med en sarb.
http://www.higuchi-inc.com/coinfo-e.html

Jag köpte min Seiko sumo pÄ Wako Center i Ginza, Tokyo. Det Àr nog det dyraste stÀllet i hela Japan. De har allt eftersom det Àr Seikos flaggskeppsbutik, men de kör pÄ riktpriserna, vilket de flesta andra inte gör.

Jag stÄr i valet och kvalet mellan en SEIKO sumo (SBDC003) och en SKX (007). Ni som har eller har haft bÄda, hur upplever ni skillnaden mellan de bÄda vad gÀller kÀnslan av kvalitet och robusthet? (om vi försöker bortse frÄn storleksskillnaden)

Jag stÄr i valet och kvalet mellan en SEIKO sumo (SBDC003) och en SKX (007). Ni som har eller har haft bÄda, hur upplever ni skillnaden mellan de bÄda vad gÀller kÀnslan av kvalitet och robusthet? (om vi försöker bortse frÄn storleksskillnaden)

Sumon ger ett rÀtt möe bÀttre kvalitetintryck. Dels för att tavlan har stÄl runt tim-markeringarna, men Àven finishen Àr bÀttre. Lyuspastan Àr Àven mycket bÀttre pÄ sumon eftersom den Àr tjockare applicerad. LÀnken pÄ skx007 Àr pinsamt dÄlig i jÀmförelse med sumons. LÀgg till bÀttre urverk med hack och handuppvridning, sÄ Àr det stor skillnad i kvalitet mellan de bÄda.

Sumon Àr i min vÀrld den mest prisvÀrda dykarklockan under 5000kr och skx007 den mest prisvÀrda för under 1500kr. Det Àr alltsÄ befogat att sumon kostar tre gÄnger sÄ mycket som skx007.

En officiell SeikotrÄd pÄ 43 sidor som jag inte bidragit till - man fÄr skÀmmas lite grann:oops:.

MÄste sÀga att jag imponeras mer och mer hur mycket man fÄr för pengarna i Seikos budgetsegment. Plus ocksÄ för det breda sortimentet vilket gör det nÀstan omöjligt att inte hitta en snygg klocka som man gillar.

Förra Äret var jag ute efter en kvartsklocka med vit/silvrig tavla, lÀnk och lite vattentÀt. En klocka som pÄ en stressig morgon alltid gick rÀtt och gick att matcha med allehanda klÀder.
Efter lite internetande fastnade jag för Longines Conquest med batteridrift. Kostade drygt femtusen hos handlare. Hos handlaren blev jag dock lite besviken pÄ lÀnken (alldeles för blanka mittbitar för min smak plus att den kÀndes ovÀntat rasslig) och kronskyddets/kronans utseende föll mig inte alls i smaken.

Blev att skanna av eBay efter lÀmpliga sökkriterier. Hittade en Seiko SGEE77 som klarade kravspecifikationen. Och vilken klocka: snygg, lagom storlek, fantastiskt detaljarbete och med en lÀnk som utklassade Longines. Och kostade under tusenlappen. Otroligt att man kan bygga en sÄ gedigen klocka för de pengarna. SÄ Viva Seiko!!!!:smug:

gne90ve.jpg
5yG8IAD.jpg

Kolla in kedjan Bic Camera. De har allt Seiko. De har tydligen 39 affÀrer i Tokyo. Minns inte vilken av dem jag besökte, men det var mÄnga vÄningar och de hade allt ifrÄn Seiko 5, Orient och Citizen till Grand Seiko.

a8yrumu8.jpg

NÄgon som upptÀcker vad som skiljer mot originalet? BÀttre eller sÀmre?

UrsÀkta lite rutten bild med konstiga blÀnk mm.

/i

Vilken nÀtbutik Àr billigast nÀr det gÀller Seiko? Priserna i Sverige Àr hutlösa och tidigare har jag alltid köpt över disk i ett annat land med mer humana priser.

Vilken nÀtbutik Àr billigast nÀr det gÀller Seiko? Priserna i Sverige Àr hutlösa och tidigare har jag alltid köpt över disk i ett annat land med mer humana priser.
Sen har du ju alltid Watchhubs och Creationwatches, mÄnga hÀrifrÄn har haft lyckade köp med dom. Lycka till :)

Snyggt Igge ! Tycker det blev kanon! Hoppas du Àr nöjd. Det ser dock ut som att urmakaren kladdat fett pÄ, sÄ om sÄ Àr fallet hade jag bett honom/henne ta bort det. Görs lÀtt med lite aceton.

För nÄgon som Ànnu inte dykt ner bland de massvis med underbara Seikos som finns, vad skulle ni rekommendera? Vill lÀgga till en Seiko i min samling men osÀker pÄ vilken jag egentligen vill ha..

Klockor jag funderat över:
SNK 803/5/7/9
SNZG11
SKX 007
Sumo

Tillbaka
Topp