Skulle vilja slÄ ett slag för filippinska sÀljarna av gamla SEIKO-dykare pÄ eBay. Jag har nu totalt tre gÄnger bestÀllt klockor frÄn tre olika sÀljare. Erfarenhetens summa Àr vÀl att man givetvis fÄr vad man betalar för men att man ocksÄ fÄr service och försÀljaransvar av hög kvalitet.
Klocka 1: BestÀller en 7002, riktigt fint skick men med ett verk som gÄr ca 3 minuter för snabbt per dygn. PÄpekar detta för sÀljaren som erbjuder att gratis skicka tillbaka den till honom för justering med fritt porto bÄda hÄllen alternativt att lÀmna in klockan hos en urmakare för instÀllning, "bara det inte blev för dyrt". Hade inte hjÀrta att utnyttja detta erbjudande, frÄn stackarn, underar vad han trodde att det skulle kosta i Sverige, flera gÄnger klockans pris i alla fall.
Klocka 2: BestÀller en SKX031, gÄr fantastiskt bra men har en lite lös bezel, för lÄg insert och alldeles för tunt glas. PÄpekar detta och han erbjuder sig att betala för kostnaden av en ny bezel-gasket samt ett nytt glas som jag kan vÀlja ut. "Skicka summan till mig" - gjorde detta och fick pengar insatta direkt pÄ Paypal. Han skulle Àven skicka en ny Bezel-insert som plÄster pÄ sÄren.
Klocka 3: BestÀller Ànnu en 7002 frÄn en sÀljare som sÀljer extremt mycket Seiko-klockor. Han hade missat att uppdatera en del i beskrivningen, dÄ jag antar att han har en mall han fyller i. Urtavlan var aftermarket, men stod original i beskrivningen. FÄr hela summan Äterbetald men besked om att jag Àven kan behÄlla klockan (!)
SÄ, om nÄgon tvekar pÄ att bestÀlla billiga begagnade Seiko-dykare frÄn eBay kan iallafall jag, med mina erfarenheter sÀga att om det blir problem Àr sÀljarna vÀldigt tillmötesgÄende.
Mina 2 cents...