• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

SLA017

Panerai
Har SEIKOtrÄden plötsligt blivit en bevakningspris för ett gruppköp? Upp med bra bilder nÀr de Àr framme istÀllet. :)

Du fÄr se det som klockans resedagbok, steget innan paketöppningen. Bjuder pÄ en combo bild.

IMG_20151225_091817.jpg
 

jistanes

Cartier
Vad Àr det ni bestÀllt? Försökt blÀddra bakÄt men gav upp.

Är sjĂ€lv sjukt nĂ€ra att bestĂ€lla en SRP581K. Cool som fan.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Min sambo frÄgade mig jag önskade mig en klocka, sjÀlvklart blev svaret ja.
Jag fick denna, hon hade enligt egen utsago velat ge mig nÄgonting "sportigt och dressat". PÄ hÀng-taggen stÄr det "Seiko Criteria" vilket jag inte hört förut.
Jag gillar den skarpt!

image.jpeg
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
HĂ„ller pĂ„ och dealar med en kille om en 6309-7049 och den har en liten defekt, nĂ€mligen att nĂ€r man skruvar och sedan drar ut kronan sĂ„ flyttar tavlan pĂ„ sig. Den Ă„terstĂ€ller sig dock nĂ€r man Ă„ter drar tillbaka kronan. Är detta vanligt problem pĂ„ modellen? GĂ„r det lĂ€tt att fixa?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
HĂ„ller pĂ„ och dealar med en kille om en 6309-7049 och den har en liten defekt, nĂ€mligen att nĂ€r man skruvar och sedan drar ut kronan sĂ„ flyttar tavlan pĂ„ sig. Den Ă„terstĂ€ller sig dock nĂ€r man Ă„ter drar tillbaka kronan. Är detta vanligt problem pĂ„ modellen? GĂ„r det lĂ€tt att fixa?
En kvalificerad gissning Àr att urverket salnar den ring som hÄller urverket pÄ plats. Har ingen aning om hur lÀtta eller svÄra de Àr att hitta. Dock ett observandum i och med att det dÀrmed kanske Àr annat som inte stÀmmer med klockan. Vet du om den har korrekt urverk?
image.jpeg

Random bild frÄn nÀtet dÀr du kan se ringen runt urverket.
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
En kvalificerad gissning Àr att urverket salnar den ring som hÄller urverket pÄ plats. Har ingen aning om hur lÀtta eller svÄra de Àr att hitta. Dock ett observandum i och med att det dÀrmed kanske Àr annat som inte stÀmmer med klockan. Vet du om den har korrekt urverk?
image.jpeg

Random bild frÄn nÀtet dÀr du kan se ringen runt urverket.
Den skall vara 100% original enligt sÀljaren och nyligen servad hos Hub City Vintage, vilka tydligen skall vara duktiga pÄ Àldre Seikos.
Men fan... det lÄter ju vÀldigt allvarligt om den ringen saknas. Jag drar ivÀg frÄgan. han fÄr skicka ett foto sÄ att jag kan dubbelkolla.
Trist, jag ville verkligen ha en 6309:a sÄ hÀr innan den nya reissue-modellen kom ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den skall vara 100% original enligt sÀljaren och nyligen servad hos Hub City Vintage, vilka tydligen skall vara duktiga pÄ Àldre Seikos.
Men fan... det lÄter ju vÀldigt allvarligt om den ringen saknas. Jag drar ivÀg frÄgan. han fÄr skicka ett foto sÄ att jag kan dubbelkolla.
Trist, jag ville verkligen ha en 6309:a sÄ hÀr innan den nya reissue-modellen kom ut.
Du behöver nog inte vara orolig. 6309 har anvÀnts som bas till mÄnga SEIKO-urverk. Det BORDE vara lÀtt att fÄ tag pÄ en ny ring via exempelvis Klockmaster. Klantigt dock att inte ÄtgÀrda vid service.
 

plattfot

Rolex
Den skall vara 100% original enligt sÀljaren och nyligen servad hos Hub City Vintage, vilka tydligen skall vara duktiga pÄ Àldre Seikos.
Men fan... det lÄter ju vÀldigt allvarligt om den ringen saknas. Jag drar ivÀg frÄgan. han fÄr skicka ett foto sÄ att jag kan dubbelkolla.
Trist, jag ville verkligen ha en 6309:a sÄ hÀr innan den nya reissue-modellen kom ut.
HÄller med @yonsson om att ringen troligen saknas. Verket Àrninte fastskruvat i boetten utan sitter fast med en fjÀdrande spÀnnring. Jag har en extraring, tÀtt flr modellen, du kan fÄ om det skulle behövas.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
TillÄter mig sjÀlv att stÀlla en tvÀttÀkta gröngölingsfrÄga.
Om man har en quartz Grand Seiko, kan man dÄ lÄta en lokal urmakar hökare byta batteri pÄ den eller bör man sikta in sig pÄ en affÀr dÀr det sÀljs dyrare ur ?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja, jag har en sÄdan. Inte nÄgon som fÄtt anstÀllning efter prao pÄ Ur & Penn.
Det Àr ett familjeföretag av 2 generationer urmakare sÄ han kan sina saker.
Men de sÀljer inte klockor i denna prisklass, det var dÀrför jag stÀllde frÄgan.
Tack för svaret @gert !
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Du behöver nog inte vara orolig. 6309 har anvÀnts som bas till mÄnga SEIKO-urverk. Det BORDE vara lÀtt att fÄ tag pÄ en ny ring via exempelvis Klockmaster. Klantigt dock att inte ÄtgÀrda vid service.
Tack för ett tröstande svar, men vill nog ÀndÄ ha lite mer kött frÄn sÀljaren, han fÄr öppna och fota. Vem servrar nÄgot och missar en sÄn grej? JÀlmers Ur undantaget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
TillÄter mig sjÀlv att stÀlla en tvÀttÀkta gröngölingsfrÄga.
Om man har en quartz Grand Seiko, kan man dÄ lÄta en lokal urmakar hökare byta batteri pÄ den eller bör man sikta in sig pÄ en affÀr dÀr det sÀljs dyrare ur ?
Sketenkelt. Öppna, byt, kolla packningen (SEIKO standardpackning), stĂ€ng, trycktesta. Det fixar vilken urmakare som helst. Eller sĂ„ gör du det sjĂ€lv och skiter i trycktest. Var försiktig sĂ„ du inte repar nĂ„got bara och om packningen Ă€r gammal och expanderat sĂ„ behövs en ny. Batteri kostar typ 20kr pĂ„ ebay.

Ur och Penn har ju flr övrigt sÄlt SEIKOs sedan 70-talet sÄ om de har egen urmakare sÄ Àr det lugnt. Men se till att det Àr en urmakare och inte random sÀljare som byter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för ett tröstande svar, men vill nog ÀndÄ ha lite mer kött frÄn sÀljaren, han fÄr öppna och fota. Vem servrar nÄgot och missar en sÄn grej? JÀlmers Ur undantaget.
Det finns flera verk de kan sÀtta i istÀllet sÄ jag hade bett om ett foto pÄ urverket. Om de dessutom tagit bort ringen för att den rostat sönder sÄ kan ju urverket vara rostigt. Eller sÄ har de bara glömt ringen av nÄgon konstig anledning, skönt att veta dock.
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Det finns flera verk de kan sÀtta i istÀllet sÄ jag hade bett om ett foto pÄ urverket. Om de dessutom tagit bort ringen för att den rostat sönder sÄ kan ju urverket vara rostigt. Eller sÄ har de bara glömt ringen av nÄgon konstig anledning, skönt att veta dock.
Jag har bett killen om ett gÀng foton pÄ verket.
 
Topp