• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har försökt hitta info om hur "robusta" Grand Seikos Hi-beatverk Àr men utan resultat. Ni som Àr lite mer belÀsta: Tror ni att man vÄgar ta med sitt 9S85/86-verk pÄ samma Àventyr som jag vÄgade med min SubC? Eller ska man generellt sett vara försiktigare om hi-beatverk? Ska jag satsa pÄ en SBGJ vill jag Ätminstone ha möjligheten att vÄga ta med den (nÀstan) överallt.
TvÀrt om, hi-beat tÄl generellt stötar bÀttre Àn 28800bph (det Àr svÄrare att vÀlta en snabb cykel Àn en lÄngsam). De har modernt stötskydd och bra fjÀder sÄ de klarar nog rÀtt mycket.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
TvÀrt om, hi-beat tÄl generellt stötar bÀttre Àn 28800bph (det Àr svÄrare att vÀlta en snabb cykel Àn en lÄngsam). De har modernt stötskydd och bra fjÀder sÄ de klarar nog rÀtt mycket.
Aha, intressant, tack! Det visste jag inte. Hade fÄtt för mig att tÄligheten blir lidande av att precisionen blir högre med hi-beat. Riktigt skönt att höra. :)
 

Subby

Rolex
Min enda Seiko för tillfÀllet, 7009-876a som Àr ca 30-35 Är gammal och tickar fortfarande. :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    87.7 KB · Visningar: 61

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aa det var jag medveten om. LÀste nÄgonstans att Seiko med sina speciella legeringar etc lyckats nÄ "normala" serviceintervall som 28800bph-klockor har sÄ det Àr ocksÄ ett plus. :)
Fördelen med SEIKO Àr att SEIKO-servicecenter verkar bjuda pÄ alla delar vid service och kör fast pris istÀllet. Bara att köra tills de rasar. :)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
SÀljaren ville att jag skulle skicka tillbaka klockan till Japan sÄ att dom sedermera kan skicka den till fabriken. Har ju som sagt WW garanti, kÀnns spontant billigare att ta Opturas fraktkostnad frÄn Globen.
KĂ€nner igen det dĂ€r. Ganska enkelt sĂ€tt att slippa problemet. Å andra sidan Ă€r det vĂ€l det som gör att han kan hĂ„lla nere priset.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I dessa mörka tider med dykare hit och lumen dit, dÀr lÀsbarhet Àr ett krav, sÄ visar "grammar of design" sig frÄn sin bÀsta sida

PC290541.jpg

(SCVN001- 36mm en "dam" klocka idag, men det vet den inte och jag struntar idet)
//Bosse
Än sĂ„ lĂ€nge har du den finaste KSen av oss tvĂ„ (Ă€ven om den Ă€r en reissue), men vĂ€nta du bara. ;)
 

Bosse

Friends of KS
Än sĂ„ lĂ€nge har du den finaste KSen av oss tvĂ„ (Ă€ven om den Ă€r en reissue), men vĂ€nta du bara. ;)
Reissue japp, men LE ocksÄ sÄ dÀr finns max 1999 mer Àn min...., den lÀtt absurda sanning Àr att jag hade en rÀtt fin original KS som denna men slÀppte den till ett trevligt forum medlem efter lite pÄstötningar, och sÄ hÀnde nÄgot ovÀntad, jag blev sentimental och saknade min KS, och att hitta en bra Àr inte helt enkelt, mycket ommÄlade tavlor, fusk byggen och annan skit sÄ jag plockade hem denna och till min förvÄning sÄ har Seiko i detta fall frÄngÄtt sin normala "what you pay is what you get" denna LE Àr nÀstan i GS klass i finish inklusive polering en riktig liten pÀrla.

//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Reissue japp, men LE ocksÄ sÄ dÀr finns max 1999 mer Àn min...., den lÀtt absurda sanning Àr att jag hade en rÀtt fin original KS som denna men slÀppte den till ett trevligt forum medlem efter lite pÄstötningar, och sÄ hÀnde nÄgot ovÀntad, jag blev sentimental och saknade min KS, och att hitta en bra Àr inte helt enkelt, mycket ommÄlade tavlor, fusk byggen och annan skit sÄ jag plockade hem denna och till min förvÄning sÄ har Seiko i detta fall frÄngÄtt sin normala "what you pay is what you get" denna LE Àr nÀstan i GS klass i finish inklusive polering en riktig liten pÀrla.

//Bosse
Hehe, jag minns allt det dÀr. Den Àr riktigt fin och det finns fördelar med nya klockor, min KS har dock vÀldigt bra amplitud sÄ jag Àr inte orolig. SÀger bara att jag förhoppningsvis kommer kommer leda KS-ligan igen snart. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
image.jpeg

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
Fick min första lÀnk frÄn Strapcode idag (22/18 sÄklart), har bara haft frÄn Yobokies tidigare. MÄste sÀga att den Àr riktigt bra. Stabila stuvade lÀnkbitar som pÄminner om Rolex lÀnkbitar. LÀtt böjda Àr de ocksÄ sÄ lÀnken sitter riktigt skönt. Den enda att klaga pÄ Àr att jag inte riktigt 100 gillar att ÀndlÀnkarna har sÄ mjuka kanter men det Àr en skitsak.

LÀnken skickades frÄn deras "lager" i UK, sÄ snabb spÄrbar leverans och ingen moms.
Ett tips Àr att dra Ät skruvarna i lÀnken. TvÄ skruvar gÀngade upp sig pÄ min strapcode SO.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Tja. Kan börja med att jag har totalt 0 koll pÄ seiko, dÀrför frÄgar jag hÀr.
Har tÀnkt att köpa mig en bra beater för rimliga pengar. Helst sÄ lite pengar som möjligt men upp till 4-4,5k fÄr vÀl funka. Grejen Àr att jag har lite krav:
Den mÄste ha en stabil lÀnk. GÀrna borstad och polerad. Minst 42mm. Datumvisning. Inte automat, vill kunna lÀgga ifrÄn mig sen ett tag utan att den gÄr fel. Bra lume. Diskret men ÀndÄ dÀr.
Är seiko rĂ€tt mĂ€rke för mig eller ska jag ta nĂ„got annat mĂ€rke? Finns det nĂ„got som kan passa in pĂ„ ovan tro?

Edit. Den mÄste vara vattentÀt sÄ man kan bada i havet med den.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Tja. Kan börja med att jag har totalt 0 koll pÄ seiko, dÀrför frÄgar jag hÀr.
Har tÀnkt att köpa mig en bra beater för rimliga pengar. Helst sÄ lite pengar som möjligt men upp till 4-4,5k fÄr vÀl funka. Grejen Àr att jag har lite krav:
Den mÄste ha en stabil lÀnk. GÀrna borstad och polerad. Minst 42mm. Datumvisning. Inte automat, vill kunna lÀgga ifrÄn mig sen ett tag utan att den gÄr fel. Bra lume. Diskret men ÀndÄ dÀr.
Är seiko rĂ€tt mĂ€rke för mig eller ska jag ta nĂ„got annat mĂ€rke? Finns det nĂ„got som kan passa in pĂ„ ovan tro?

Edit. Den mÄste vara vattentÀt sÄ man kan bada i havet med den.

Seiko har antagligen en modell som passar dÄ de har extremt mÄnga modeller, lÀttare att pinpointa om du kan smalna av det lite mer, vilken typ vill du ha, flygare/dykare/dressare/fÀltklocka eller en kombination av exempelvis flygare och dykare, de har det med... De flesta av deras klockor har minst 10atm och riktigt bra lume för övrigt. Sedan Àr det om du vill ha soldriven, kinetic(laddas av rörelser, hybrid mellan automat/quartz),vanlig quartz med batteribyte.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
NÄgon som vet vart man skall vÀnda sig för att fÄ tag pÄ EN extra lÀnkbit till stÄllÀnken som sitter pÄ SARB 033 ?

image-jpg.236877
 

Oli

Omega
2-Faktor
Seiko har antagligen en modell som passar dÄ de har extremt mÄnga modeller, lÀttare att pinpointa om du kan smalna av det lite mer, vilken typ vill du ha, flygare/dykare/dressare/fÀltklocka eller en kombination av exempelvis flygare och dykare, de har det med... De flesta av deras klockor har minst 10atm och riktigt bra lume för övrigt. Sedan Àr det om du vill ha soldriven, kinetic(laddas av rörelser, hybrid mellan automat/quartz),vanlig quartz med batteribyte.
SÄ lÀnge den hÄller tiden bra, sen spelar det ingen roll om det Àr en kinetic eller en soldriven. Vanlig Quartz kan funka ocksÄ.

Vette fan, tĂ€nkte nog dykare eller nĂ„got som pĂ„minner om en ingenieur eller daydate kanske? Även sett nĂ„gon snygg guld(fake) variant.
 
Topp