• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej Àr det nÄgon som har vet hur gammal denna klocka Àr? Mvh Per Det Àr ett 7T34-6B00 verk i.
DSC_0003 - kopia.JPG

Fick Àntligen hem min SKX009J! Helnöjd med den Àven om jag Àr lite konfunderad över varför dagarna kan visas pÄ antingen pÄ engelska eller malajsiska(?) NÄja, bestÀllde ifrÄn Creationwatches och Àr nöjd att tullen bara gick pÄ 93kr och att den Àr Àkta.

Bildbomb dÄ!
5my47oK.jpg
JÀmfört med min Certina DS diver, samma mm mÄtt pÄ bÄde boett och betzel men certinan ser mycket större ut
OUsxSMq.jpg

baksidorna
s0YsZ6Q.jpg
Riktigt imponerad över lumen! övertrÀffar certinan med rÄge
cFIWUJA.jpg

Natoband pÄ! Budget klocka firas sÄklart med budget skumpa

Fick Àntligen hem min SKX009J! Helnöjd med den Àven om jag Àr lite konfunderad över varför dagarna kan visas pÄ antingen pÄ engelska eller malajsiska(?) NÄja, bestÀllde ifrÄn Creationwatches och Àr nöjd att tullen bara gick pÄ 93kr och att den Àr Àkta.

Bildbomb dÄ!
5my47oK.jpg
JÀmfört med min Certina DS diver, samma mm mÄtt pÄ bÄde boett och betzel men certinan ser mycket större ut
OUsxSMq.jpg

baksidorna
s0YsZ6Q.jpg
Riktigt imponerad över lumen! övertrÀffar certinan med rÄge
cFIWUJA.jpg

Natoband pÄ! Budget klocka firas sÄklart med budget skumpa

Certinan mÀter 43.2 och Àr större Àr Seikons 42. Har bÄda jag med och Àr grymt nöjd med bÄda.
Tycker Certinan kÀnns som en stridsvagn jÀmfört med japsen.

Jahopp.. DÄ har jag lyckats knÀcka av kronan pÄ min baby monster (snowman) nÄgon hÀr som har viljan/lusten/kunskapen att byta krona!? GÄr de o köpa en ny och byta enkelt eller vad tror panelen? Ska undersöka saken nÀr
Tid ges men hÀr Àr expertisen samlad ;)

Beror lite pÄ hur allvarlig skadan Àr. Har enbart kronan lossnat eller var Àr det brutet? Det Àr ett 7s36-verk i pÄ de jag fram, stÀmmer det pÄ din med? FrÄgan jag stÀller mig Àr hur stor skillnad det i sÄ fall Àr pÄ 7s36 och 7s26. Till senare finns det vÀldigt mycket delar och gamla verk nÀmligen.

Borde dock gÄ att lösa hyfsat smÀrtfritt om man Àr hÀndig och finurlig :p

BÄde Chrisse och Molle har ju Àgt bÄde GS-dykare och Rolex-dykare sÄ jag lÄter dem svara. :)

Personligen tycker jag SBGA029 Àr för stor och dÄ kvittar det ju hur bra finishen Àr.

Haft bÄde 031 och 029. Tyckte bÀst om den i SS. Vande mig aldrig (pÄ 4,5 Är) med fÀrgen pÄ titanaren och tycker det Àr renare utan guld pÄ tavlan. Grym kvalité, men lite för stor för min smak. Passar utomordentligt pÄ ISOFRANE. Originalgummit Àr rÀtt kasst, alldeles för stelt och tjockt vid bandinfÀstningen (ingÄr ej utan mÄste köpas separat, skit i det).
RolexlÄset (pÄ C varianterna) har en snyggare lösning av dykfölÀngningen.

En till dagens:

Trevligt nÀr klockan har en baksida som matcher resten, en del tillverkare verkar missa detta, ingen nÀmt ingen glömt..

//Bosse
Grym klocka! Skulle nĂ„gon kunna förklara vad spring drive exakt innebĂ€r, Ă€r det sĂ„ man kan se hur mycket gĂ„ng reserv det Ă€r kvar? Är det automatiska eller mekaniska urverk? Riktigt fĂ€rsk frĂ„ga men men.

Erik1
Finns massvis om detta pÄ forumet sÄ jag tÀnker inte lÀgga 20min pÄ att skriva det igen. Sök eller gÄ in pÄ Seikospringdrive.com alternativt Grand Seikos hemsida.

Chrisse lÀste din recension om SBGA029, mycket bra och roligt med bilderna :)
Molle tack för Äsikten, jag Àr ocksÄ orolig att den kommer kÀnnas för stor. Mina klockor brukar ligga runt 35-37mm..

SvÄrt val med klockor, och med min studentbudget fÄr de ligga och skvalpa som "graal", eller rÀttare sagt framtidsmÄl. Kul att fÄ era Äsikter om klockorna i alla fall, tack sÄ mycket :)

Min sbdx001 fick nya klÀder idag.
image.jpg

Har fÄtt nÄgot av en andra förÀlskelse för denna pÄ sistone. FrÄn att nÀstan Äkt ut förra Äret till att allt som oftas vara det sjÀlvklara valet pÄ armen och dÄ har den ÀndÄ fÄtt konkurrens av ett par GS. KÀnns fan som en keeper (som nu mer luktar vanilj).

Grym klocka! Skulle nĂ„gon kunna förklara vad spring drive exakt innebĂ€r, Ă€r det sĂ„ man kan se hur mycket gĂ„ng reserv det Ă€r kvar? Är det automatiska eller mekaniska urverk? Riktigt fĂ€rsk frĂ„ga men men.
Spring drive Àr ett mekaniskt urverk som följer samma grunder som vanliga mekaniska verk, med andra ord drivfjÀder som stÄr för energikÀlla, löpverk som ska transportera energin till occilatorn i verket (spÀrrhakesystem och balanshjul/ballansfjÀder i vanliga mekaniska verk. I Spring drive-verk sker detta med ett elektromagnetiskt tidregleringssystem.

Jag brukar kalla Spring drive-verket för klockvÀrldens egna Robocop

robocop_poster_p_2013.jpg

Tack för tipsen boys! men jag hittar tamejfan ingenting till mitt urverk. det nÀrmsta jag hittat efter o ha browsat 22 sidor seiko ( vilken jÀvla hemsida haha ) Àr denna : http://www.chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=3786
Snordyr och passar inte ens =(
Jag blir inte klok av att googla nÄgot heller. SNZF45K1 som min heter, verkar ofinnas typ, suck!

Och dessutom ligger deras forum nere. Ett omen att en skx007 ska bestÀllas? ahh! haha!

Edit: Den har alltsÄ gÄtt av, satt bara fast med hjÀlp av o-ringen- skulle stÀlla tiden men satt plötsligt med kronan i handen :/

Tack för tipsen boys! men jag hittar tamejfan ingenting till mitt urverk. det nÀrmsta jag hittat efter o ha browsat 22 sidor seiko ( vilken jÀvla hemsida haha ) Àr denna : http://www.chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=3786
Snordyr och passar inte ens =(
Jag blir inte klok av att googla nÄgot heller. SNZF45K1 som min heter, verkar ofinnas typ, suck!

Och dessutom ligger deras forum nere. Ett omen att en skx007 ska bestÀllas? ahh! haha!

Edit: Den har alltsÄ gÄtt av, satt bara fast med hjÀlp av o-ringen- skulle stÀlla tiden men satt plötsligt med kronan i handen :/

Hade varit kul att pilla med, borde gÄ att lösa :pompus:

Edit: Ja det Àr ett tecken, köp en SKX007 ;)

Jafan. Ta loss locket bak och sen borde man kunna lirka ut det som Àr kvar av kronaxeln(?) om den inte Àr lÄst dÀr inne dvs. GÄr vÀl o se pÄ deras forum sen kanske. Men mÄste fortfarande hitta reservdelen :)

En skx blir det oavsÀtt snart haha!

PÄ nÄgot sÀtt ska det gÄ att fÄ ut den, men du fÄr eventuellt lÀgga ner nÄgon timme ;) Vad gÀller reservdelen sÄ Àr det inte omöjligt att det gÄr att anvÀnda delar frÄn 7s26, annars Àr det bara att köpa en trasig klocka och plocka delar ifrÄn. Kolla sÀljaren "thewatchcollector" pÄ ebay. Lycka till och hÄll oss uppdaterade!

Min sbdx001 fick nya klÀder idag.
image.jpg

Har fÄtt nÄgot av en andra förÀlskelse för denna pÄ sistone. FrÄn att nÀstan Äkt ut förra Äret till att allt som oftas vara det sjÀlvklara valet pÄ armen och dÄ har den ÀndÄ fÄtt konkurrens av ett par GS. KÀnns fan som en keeper (som nu mer luktar vanilj).

BÀsta strap till MM300, med original lÀnken blir den bÄda tung och obekvÀm, original gummit Àr inte speciellt roligt (med eller utan "kokning"),
Isofranet gifter sig med den, och vanilj doften Àr lite kul...

//Bosse

Att fotografera en GS i direkt sol Àr inte helt optimalt...

GKzp2E4.jpg

Men rÀtt kul.

Trevlig hÀlg

//Bosse

Sol idag sÄ testar en struts pÄ en GS

nW5DowH.jpg

Med GS spÀnne

nwYU0cR.jpg

Resultat, tja "the jury is still out" men enligt Hirsch sÄ Àr den bÄda "vattentÀtt" och sauna testet (!) sÄ den fÄr en chanse.

//Bosse

Jag rör mig uppÄt i provandet av Seiko-dykare. Den hÀr har Äkt ut, dÄ den kÀndes lite för mycket lÄgbudget. Fortfarande mycket för pengarna:

Seiko-fredag.jpg

IstÀllet har den hÀr kommit in, som ocksÄ ger mycket för pengarna. Dock betyligt rejÀlare doningar och ett bÀttre och mer precist urverk:

Seiko Sumo.jpg

NÀsta steg borde vÀl rimligen bli en Marinmaster, eller ...?

Ser bra ut Bosse
Är det 19/16mm ?
Vad heter modellen och vart hittas det? SvÄrt att hitta bra 19mm-band.

Nej laketwig . NÀsta rimliga steg för dig Àr en GS. :D

SkÀmt Ä sido sÄ Àr SBDX001 ett stort hopp uppÄt frÄn den, sÄ det finns mycket kul kvar att testa för dig Àven om sumon Àr en vÀldigt trevlig klocka.

Tillbaka
Topp