• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

NÄgon som vet modell pÄ denna?? Haft den hemma sÄ lÄngt jag kan minnas.

image.jpg
Jungfru Maria?

Tidigare i trÄden klagades det pÄ avsaknad av gammel-seiko. Har förmÄnen att Àga en nyservad (tack Minuteman ) seiko champion 815. Vann den i en BCF-auktion hÀr pÄ KSinkl service.

Och sÄ en bild tagen i teckomatorp i morse. NÀr vÀgskyddet gick ner var det bara att vrida armen rÀtt och invÀnta morgontÄget.

image.jpg

Just nu 67 kr pÄ bukten men lÀr gÄ upp mot slutet av budgivningen ;)

Men jag kÀnner överhuvudtaget inte till SII och skulle vilja veta mer om dem (och urverket i klockan pÄ bilden) innan jag bestÀmmer mig för om jag skall buda eller inte :)

SII tillhör Seikoparaplyet och tillverkar urverk som sÀljs utanför Seiko, typ samma urverk, men med annan finish, annat namn och troligtvis annan regulering. Om du söker pÄ Seiko instruments inc, sÄ kommer det upp massa trevlig historik om suwa, daini mm. Tror klockan ovan Àr nÄgon typ av prototyp för att testa urverket som sitter i.

SII tillhör Seikoparaplyet och tillverkar urverk som sÀljs utanför Seiko, typ samma urverk, men med annan finish, annat namn och troligtvis annan regulering. Om du söker pÄ Seiko instruments inc, sÄ kommer det upp massa trevlig historik om suwa, daini mm. Tror klockan ovan Àr nÄgon typ av prototyp för att testa urverket som sitter i.
NÀr du sÀger sÄ blir den genast mer intressant :pompus:

NÀr du sÀger sÄ blir den genast mer intressant :pompus:
Ja, kul grejer!

Man kan enkelt sammanfattat sÀga att Daini och Suwa var tvÄ olika Seikofabriker som tÀvlade mot varandra under 60-talet. BÄda tillverkade COSC-klockor och bÄda tillverkade hi beat GS-modeller.

Suwas symbol Àr en tsunami och Daini har en blixt som symbol. Senare 80-tal, blev Daini SII och Suwa Seiko Epson. Vilka modeller som fortfarande tillverkas av Daini fÄr du googla sjÀlv för nu ska jag nana. :)

Edit:
Mer info hÀr:
http://forums.watchuseek.com/f21/win-daini-suwa-165273.html

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

NÀr jag skickat sambon till Thailand (med mig i resvÀskan), köpt ny tv och uppgraderat grillen sÄ stÄr denna pÄ listan. Blir mer kÀr för varje dag som gÄr. Shogun!

Stulen bild..

87ca.jpg

Jepp och det roliga Àr att de som klagade pÄ MM300:s pÄstÄdda "brÀckliga" lÀnk samtidigt hyllar de rassliga lÀnkarna pÄ vintage Submariners. Missuppfatta mig inte, jag Àlskar vintage Submariners och hÄller pÄ och kÀmpa med att spara till en 1680, men jag har svÄrt för dubbelmoralen i frÄgan.

Jag hÄller med om att lÀnken pÄ MM300 kunde varit bÀttre pÄ en modern klocka, men huvudanledningen till att den upplevs som skamlig Àr att spÀnnet Àr tunt och av titan och att den slÄr mot lÀnken, dÀrav kÀnslan. Men sÄ dÄlig som den pÄstÄs att vara Àr den inte, inte lÀnken i sig.

Tillbaka
Topp