• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

0611-jpg.333167

:)SĂĄbado-Seikon!

Vem var det som frÄgade om Sumo vs mm300? SÄ hÀr skrev jag 2012 nÀr jag precis köpt min mm300:

"SjÀlva klockan har en vÀldigt fin metall, som nÀstan ser ut som titan i fÀrgen. Helt olik alla andra klockor jag haft. Ska försöka fota detta i dagsljus. Borstningen Àr extremt fin bÄde pÄ lÀnken och sjÀlva klockan. Den ser inte ens borstad ut, jÀmfört med exempelvis sumon, utan ser snarare matt ut, men utan nÄgra som helst linjer Ät nÄgot hÄll. Vridringen Àr riktigt fin, bÄde utseendemÀssigt och i funktionen.

Urtavlan och alla detaljer pÄ den Àr riktigt fin, med ett djup som jag inte sett pÄ bilder. Glaset har en svagt blÄ AR-coating, sÄ den försvinner bra nÀr man tittar pÄ den. Sekundvisaren flyter fint! Kronan kÀnns bra i alla funktioner, men krÀver att man Àr försiktig nÀr man snurrar in den. Formen pÄ klockan Àr helt underbar och den sitter verkligen klockrent pÄ handleden. Lika bra som sumon, vilket jag inte trodde i förvÀg, dÄ mÄnga sagt att den Àr vÀldigt hög. HÀr visar dock Seiko att deras casedesign som Àr "UFO-formad" Àr perfekt pÄ handleden, dÄ klockan följer handleden skönt nÀr man rör handen upp, eller ner.

SjÀlva lÀnken Àr bra, men inte jÀttetung eller tjock. Detta Àr sjÀlvklart för att lÀnken inte ska göra klockan Ànnu tyngre och lÀnken gör faktiskt inte heller klockan topp-tung, vilket vissa sagt. DÀrmed inte sagt att den Àr perfekt. Fin? Absolut! -Och inte alls sÄ blingig i verkligheten som pÄ bilder, men perfekt Àr den inte. Claspen Àr sjukt smart funktionsmÀssig och sitter bra pÄ handleden, men bÄde lÀnken och claspen kÀnns lite för lÀtta nÀr man inte har pÄ sig klockan. Jag kommer nog testa att sÀtta pÄ Sumo-claspen och se hur det kÀnns, Àven om denna kÀnns vÀldigt bra pÄ. En sak som stör mig lite Àr att ÀndlÀnkarna inte sitter helt perfekt pÄ klockan, utan gÄr att skjuta pyttelite i sidled.

Gummibandet gillar jag skarpt utseendemÀssigt, men det Àr lite stelt. Har hört att andra har kokat sina för att fÄ det lite mjukare. Jag kommer testa klockan pÄ ett retrobubber, men den fÄr nog vara kvar pÄ lÀnken denna vecka.

Summa summarum: Ja, den Àr en riktigt fin klocka, men det Àr fortfarande bara en klocka och jag kan ganska fort upptÀcka saker som kan bli Ànnu bÀttre. Har stÀllt den efter fröken ur, sÄ det blir spÀnnande att se imorgon kvÀll hur den hÄller tiden"

Hej!
Jag Àr ny pÄ forumet o passar pÄ att sÀga hej!
Innan jag stÀller en nybörjarfrÄga:
Vad Ă€r skillnaden pĂ„ SBBN007 och dess efterföljare, 007 Ă€r lite mindre, men verkar fugera bra som allround klocka. Är det skillnad pĂ„ verken eller Ă€r valet av 300m dykare mer en smaksak?

Tacksam för svar!
/Jesper

Hej!
Jag Àr ny pÄ forumet o passar pÄ att sÀga hej!
Innan jag stÀller en nybörjarfrÄga:
Vad Ă€r skillnaden pĂ„ SBBN007 och dess efterföljare, 007 Ă€r lite mindre, men verkar fugera bra som allround klocka. Är det skillnad pĂ„ verken eller Ă€r valet av 300m dykare mer en smaksak?

Tacksam för svar!
/Jesper
Den Àr inte mindre, storleken Àr likadan.
New bezel insert, finished liked the Orient Star 300m (brushed black)
New shroud screws, hex type
New shroud finish, brushed not bead-blasted
New finish on hands, they are brushed, like the auto MarineMaster 300m
New crown, signed
All 4 lugs are drilled through
And NEW bracelet with MM clasp. (retail 348$)

Skillnaden mellan 015 och 031 kan du lÀsa hÀr:
https://klocksnack.se/threads/recension-seiko-sbbn031.47011/

Trevligt! Den coolaste gammel-GS:en enligt mig. Ser fram emot lite schyssta bilder sen nÀr den landat.
/David
Tycker ocksÄ modellen Àr cool. Har haft 2st SBGV009 som bygger pÄ denna modell och tyckte de var riktigt bra. Denna finns det ju dÀremot inte lÀnk till men det kan jag leva med.

ÅtergĂ„r till att börja rotera klockor igen efter en veckas konstant bĂ€rande av den nya speedyn. SKX007an Ă€r det givna första-valet. Fick en kommentar frĂ„n Securitysnubben dessutom, alltid kul med klock-pepp en söndagkvĂ€ll!
E6oGAnX.jpg

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp