• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning (light). För en tid sedan budade jag hem en ny medlem till Seiko-klanen och idag fick jag Àntligen hÀmta ut den. Den Àr producerad 1965 vilket Àven blir den Àldsta i samlingen. Det kanske inte Àr en mÀrkvÀrdig klocka men det Àr en jag har haft pÄ span vÀldigt lÀnge.

Den gick genom tullverket och aldrig har jag haft den turen att de hanterat ett paket pÄ vad som verkar vara en kafferast. Tackar i alla fall att jag fick hem den innan helgen!
image.jpeg

Inte sÄ mycket till paketöppning. Japanerna gillar stora bubblor.
image.jpeg

Klockan dÄ! Det Àr en Seiko Sportsmatic Calendar 820, ref 7625-8090. Superfint skick förutom tavlan som har en liten skönhetsflÀck, dÀremot hanterbart och möjligen ÄtgÀrdbart. Jag blev positivt överraskad över dess tyngd trots sina 37 mm. Vad som ÄterstÄr Àr att skaffa ett lÀmpligt armband, för stunden fÄr den lÄna ett svart Hirsch Sobek.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Paketöppning (light). För en tid sedan budade jag hem en ny medlem till Seiko-klanen och idag fick jag Àntligen hÀmta ut den. Den Àr producerad 1965 vilket Àven blir den Àldsta i samlingen. Det kanske inte Àr en mÀrkvÀrdig klocka men det Àr en jag har haft pÄ span vÀldigt lÀnge.

Den gick genom tullverket och aldrig har jag haft den turen att de hanterat ett paket pÄ vad som verkar vara en kafferast. Tackar i alla fall att jag fick hem den innan helgen!
image.jpeg

Inte sÄ mycket till paketöppning. Japanerna gillar stora bubblor.
image.jpeg

Klockan dÄ! Det Àr en Seiko Sportsmatic Calendar 820, ref 7625-8090. Superfint skick förutom tavlan som har en liten skönhetsflÀck, dÀremot hanterbart och möjligen ÄtgÀrdbart. Jag blev positivt överraskad över dess tyngd trots sina 37 mm. Vad som ÄterstÄr Àr att skaffa ett lÀmpligt armband, för stunden fÄr den lÄna ett svart Hirsch Sobek.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Jösses vad crispig! Grattis!

Fick ett sug efter en 6105 efter att ha anvÀnt padin hela dagen. Om ngn kÀnner för att skicka en till mig sÄ dra ett pm:).

- Vad Ă€r det för ref pĂ„ blĂ„a varianten av Padin? Är det nĂ„got som vanligtvis finns pĂ„ lager i Seiko butiker?

- Har nÄgon besökt Seiko butiken i Budapest? RÄkat bokat ett hotell ett stenkast ifrÄn...

- Är Padi SRPA21 nĂ„got som kommer att vara svĂ„rt att fĂ„ tag i frĂ„n butik och mĂ„ste jag dĂ€rmed handla fort? TĂ€nkte pĂ„ att ni redan köpt upp halva lagret :D

- Vilka sÀljer SRPA21 i Sverige?
MÄrtenssons i Halmstad lade upp pÄ instagram igÄr att de har fÄtt sina (2st?) PADI. Klockmaster Globen har 80st men tror i princip samtliga Àr bokade.

IgÄr nÀr jag gick genom Sthlm och naturligtvis smet in i de flesta klockbutikerna jag sÄg (sambon jagade PokeMÄns), sÄ var det en butik pÄ Kungsgatan som precis fÄtt in Padi, jag minns tyvÀrr inte namnet pÄ butiken. Den lÄg strax efter matstÀllet K25 om man gÄr frÄn Stureplan. Bild frÄn butikens monter.

Seiko padi.JPG

Senast Àndrad:
Denna lilla lÀtta fick följa med till Sveriges högsta berg och Kungsleden tidigare denna mÄnaden.

AIMG_6427.JPG

SNA139, enda skönhetsflÀcken var lite imma pÄ glaset sista dagen, men det ÄtgÀrdade jag tillfÀlligt med en rispÄse.
Fortfarande sjukt snygg. Är det Seikos snyggaste kronograf mĂ„nntro... En ny variant, lite fetare, med Presagestandard pĂ„ finish och lĂ€nk tack ;)

Edit: Och ett HAQ-urverk förstÄs

IgÄr nÀr jag gick genom Sthlm och naturligtvis smet in i de flesta klockbutikerna jag sÄg (sambon jagade PokeMÄns), sÄ var det en butik pÄ Kungsgatan som precis fÄtt in Padi, jag minns tyvÀrr inte namnet pÄ butiken. Den lÄg strax efter matstÀllet K25 om man gÄr frÄn Stureplan. Bild frÄn butikens monter.

Seiko padi.JPG
Undrar hur mÄnga som hÀngde vid dörren efter ditt inlÀgg :D

image.jpeg
image.jpeg

SEIKOs snyggaste kronograf. ;)
(GCBP997)

Den dÀr Àr vÀldigt snygg, men den du hade, men sÄlde... Samma som @lio.se postade strax hÀr ovan, Brigthz tror jag det Àr, Àr Ànnu snyggare. Edit : Sdgz013

Nope, 5718 e snyggast och framförallt coolast.
5718 (1).jpg
5718movt.jpg
Aldrig sett. Onekligen spÀnnande. Vilken mÄnad har 77 dagar :D

Oavsett, bÄda era förslag Àr goda, men objektivt har jag rÀtt ;)
Den militÀra looken Àr det som gör det för mig. Faktum Àr att den finns en Presage med liknande look. Sarw015. Men subtavlorna Àr för datum och power reserve, dvs ingen kronograf.
fcd0271701f447ab84758b735e52ed23.jpg

Som kronograf skulle ju looken vara schysst. Men jag har inte bestÀmt mig för om jag tycker den Àr för busy för en vanlig klocka... MÄste nog ses i verkligheten.

Bild stulen frÄn interwebz.

Skönt att komma ur PADI trÀsket :)
20160730_132940.jpg

NÄgon som har koll pÄ en Seiko som ser ut som den till höger fast som Àr quartz och kostar runt 1000-lappen, GS Àr tyvÀrr uteslutet. Maxstorlek 36mm
20160204_000446.jpg

@Case SDGZ013 Àr cool men Credorn Àr nÄgra steg före vad gÀller detaljfinish. Urverket ska dessutom vara riktigt bra. Men sjÀlvklart kan föredra olika utifrÄn estetik.

image.jpeg

image.jpeg

Jag gissar att vi Àr mÄnga som kör PADI idag, ruggigt nöjd med min. Körde den pÄ blÄtt gummi första dagarna men nu Àr den pÄ lÀnk. Jag tycker lÀnken Àr förvÄnansvÀrt bra jÀmfört med exempelvis sumo-lÀnken. Tror denna kommer stanna pÄ handleden ett tag till.

@Case SDGZ013 Àr cool men Credorn Àr nÄgra steg före vad gÀller detaljfinish. Urverket ska dessutom vara riktigt bra. Men sjÀlvklart kan föredra olika utifrÄn estetik.
EnastÄende bild! Detaljerna pÄ kronometertavlorna Àr fantastiska.

Jag gillar dock formgivning som har fokus pÄ avskalad funktion mer. Men som dusÀger; smaken Àr som baken.

Lite motsÀgelsefull fÄr man vÀl ÀndÄ vara... Planerar köpa en Seiko i Tokyo i höst och dÄ stÄr en SDGM003 högt pÄ listan. Den Àr ju rÀtt blingig. Det stÄr mellan den, SARW015 och SARX035. Finns den senaste pÄ forumet? Verkar var en gedignare variant av SARB033.
image.jpeg

Tillbaka
Topp