• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

EnastÄende bild! Detaljerna pÄ kronometertavlorna Àr fantastiska.

Jag gillar dock formgivning som har fokus pÄ avskalad funktion mer. Men som dusÀger; smaken Àr som baken.

Lite motsÀgelsefull fÄr man vÀl ÀndÄ vara... Planerar köpa en Seiko i Tokyo i höst och dÄ stÄr en SDGM003 högt pÄ listan. Den Àr ju rÀtt blingig. Det stÄr mellan den, SARW015 och SARX035. Finns den senaste pÄ forumet? Verkar var en gedignare variant av SARB033.
image.jpeg
Kan varmt rekomendera SDGM, hÀr dock 001.
image.jpeg

Hur Àr det i Seikos egna butiker? Brukar det finnas OEM-delar att köpa? TÀnker pÄ lÀnkar, straps osv. Hur hÄrda Àr Seiko pÄ att blanda delar till klockor som inte sÀljs med det?

Jag vet hur det funkar hos Rolex men jag Àr fÀrsk pÄ Seiko.

Tacksam för svar! Ska besöka en Seiko Boutique nÀsta vecka.

Hur Àr det i Seikos egna butiker? Brukar det finnas OEM-delar att köpa? TÀnker pÄ lÀnkar, straps osv. Hur hÄrda Àr Seiko pÄ att blanda delar till klockor som inte sÀljs med det?

Jag vet hur det funkar hos Rolex men jag Àr fÀrsk pÄ Seiko.

Tacksam för svar! Ska besöka en Seiko Boutique nÀsta vecka.
Du lÀr inte kunna fÄ seilo att sÀtta i exempelvis en annan tavla och gör du det sÄ bryts garantin. Men visst sÀljer de reservdelar, sÀllan de har sÄdant hemma dock sÄ man fÄr bestÀlla.

Tack! Fan, 45mm blir mycket alltsÄ. MM300 bÀrs ganska "mindre" Àn den storleken som den har. Men jag har börjat tröttna pÄ den tyvÀrr, sÄ jag funderar pÄ att sÀlja av den.
Stirra dig inte blind pÄ mÄtt, prova istÀllet. Jag tycker mm300 sitter klart sÀmre pÄ armen.

Tack! Fan, 45mm blir mycket alltsÄ. MM300 bÀrs ganska "mindre" Àn den storleken som den har. Men jag har börjat tröttna pÄ den tyvÀrr, sÄ jag funderar pÄ att sÀlja av den.

FÄr min imorn av syrran. Jag har smÄ handleder pÄ 16 cm, kan dra av ett WS pÄ hÄll sÄ fÄr du se storleken. Tills dess, kika pÄ @Luckyluciano som har handleder pÄ 18-18,5 cm.

image.jpeg

Å andra sidan Ă€r det ju en dykarklocka. Och de ska vara större ;)

FÄr min imorn av syrran. Jag har smÄ handleder pÄ 16 cm, kan dra av ett WS pÄ hÄll sÄ fÄr du se storleken. Tills dess, kika pÄ @Luckyluciano som har handleder pÄ 18-18,5 cm.

image.jpeg

Å andra sidan Ă€r det ju en dykarklocka. Och de ska vara större ;)
Mk-shot sÄ ser det ut sÄ hÀr. Sitter perfekt :)
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Jag gissar att vi Àr mÄnga som kör PADI idag, ruggigt nöjd med min. Körde den pÄ blÄtt gummi första dagarna men nu Àr den pÄ lÀnk. Jag tycker lÀnken Àr förvÄnansvÀrt bra jÀmfört med exempelvis sumo-lÀnken. Tror denna kommer stanna pÄ handleden ett tag till.
Fy. Fan. Den Àr sÄ tjusig. Jag mÄste ha en.

Den dÀr Àr vÀldigt snygg, men den du hade, men sÄlde... Samma som @lio.se postade strax hÀr ovan, Brigthz tror jag det Àr, Àr Ànnu snyggare. Edit : Sdgz013

Aldrig sett. Onekligen spÀnnande. Vilken mÄnad har 77 dagar :D

Oavsett, bÄda era förslag Àr goda, men objektivt har jag rÀtt ;)
Den militÀra looken Àr det som gör det för mig. Faktum Àr att den finns en Presage med liknande look. Sarw015. Men subtavlorna Àr för datum och power reserve, dvs ingen kronograf.
fcd0271701f447ab84758b735e52ed23.jpg

Som kronograf skulle ju looken vara schysst. Men jag har inte bestÀmt mig för om jag tycker den Àr för busy för en vanlig klocka... MÄste nog ses i verkligheten.

Bild stulen frÄn interwebz.
SÄg den igÄr i butik, tycker att den var vÀldigt clean och snygg.

Efter att sett bilder pÄ Sarb033 sÄ fastnade jag för den som en riktigt snygg dressklocka. Men har ni tips pÄ annan Seiko dressmodell i den prisklassen? Tyckte 065 ocksÄ var sjukt snygg men dÄ börjar den bli för stor, vill ha max 38 mm.

Nu blev jag lite konfunderad och behöver guruhjÀlp.
SÄg att hyfsat nya Credor med 4s79-verk (handjagade) har Chronometer pÄ tavlan.
I min enfald trodde jag endast Schweizare fick ha det efter det att de Àndrade reglerna pga Seikos överlÀgsenhet pÄ 60-talet (?).
gbay992-white-chronometer-front.jpg

gbay992-white-chronometer-back.jpg

Fantastisk klocka för övrigt (GBAY992 ) som ocksÄ finns i vitguld.

Ping @yonsson & @Molle

Nu blev jag lite konfunderad och behöver guruhjÀlp.
SÄg att hyfsat nya Credor med 4s79-verk (handjagade) har Chronometer pÄ tavlan.
I min enfald trodde jag endast Schweizare fick ha det efter det att de Àndrade reglerna pga Seikos överlÀgsenhet pÄ 60-talet (?).
gbay992-white-chronometer-front.jpg

gbay992-white-chronometer-back.jpg

Fantastisk klocka för övrigt (GBAY992 ) som ocksÄ finns i vitguld.

Ping @yonsson & @Molle
Vacker pjÀs. Men varför vÀnde de inte indikatorn för gÄngreserv Ät andra hÄllet, sÄ den blev symmetrisk med cronometer detaljen.

Skitsnygg oavsett. Är det en aktuell modell?

Vacker pjÀs. Men varför vÀnde de inte indikatorn för gÄngreserv Ät andra hÄllet, sÄ den blev symmetrisk med cronometer detaljen.

Skitsnygg oavsett. Är det en aktuell modell?
Nej. Hittade en pÄ Ebay och blev intresserad av det dÀr med Chronometer och reglerna kring det.
Årtal kan förmodligen andra klura ut bĂ€ttre men jag gissar inte mer Ă€n 10-15 Ă„r gammal.

Efter att sett bilder pÄ Sarb033 sÄ fastnade jag för den som en riktigt snygg dressklocka. Men har ni tips pÄ annan Seiko dressmodell i den prisklassen? Tyckte 065 ocksÄ var sjukt snygg men dÄ börjar den bli för stor, vill ha max 38 mm.
SARB017 Àr ju nÄgot dressad, om Àn "vildmarksdressad". 38mm, men den kan bÀra större har jag hört.

Nej. Hittade en pÄ Ebay och blev intresserad av det dÀr med Chronometer och reglerna kring det.
Årtal kan förmodligen andra klura ut bĂ€ttre men jag gissar inte mer Ă€n 10-15 Ă„r gammal.
Chronometer Àr vÀl inte varumÀrkesskyddat vad jag vet och Àr vÀl nÄgot som alla kan hÀvda, frÄgan Àr vÀl snarast om COSC varit inblandade?

Tillbaka
Topp