• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Dagens sjukfrÄnvaro frÄn jobbet har resulterat i att tvÄ klockor blivit ruckade.

Skx007 +-0 sekund sedan imorse
6105-8000 +3 sekunder sedan i morse.
image.jpg

Hej, jag Àr ute efter en seikoklocka.
Idag besökte jag en lokal seikoÄterförsÀljare.
Han hade en seiko presage chronograph, sista exet, jag vet att det Ă€r en utgĂ„ende modell. Riktigt pris Ă€r 4500, han sĂ€ljer den till mig för 3000. Finns det nĂ„t speciellt att sĂ€ga om klockan? Är det ett bra pris? Den ser ut som klockan pĂ„ bilden, vet inte alls om det finns flera modeller som ser liknande ut http://ak1.ostkcdn.com/images/products/L411238.jpg

Inte bestÀmt mig för vad jag tycker riktigt Àn.

Det Àr helt klart ett bÀttre kvalitetsbygge Àn de jag provat tidigare.

BC5B634A-0E1A-45F5-BE57-821BC6F3B609.jpg

Jag Àr inte alls förtjust i Omega-formen pÄ boetten. Att lÄta vridringen gÄ innanför boettkanten verkar inte vidare genomtÀnkt, kommer bli förvÄnad om det inte fastnar sand och annat skrÀp dÀr.

Det Àr ju för att den ska kunna ha en lÄg profil David
Testat den pÄ gummi? Den blir ju rÀtt hög pÄ nato.

Har varit lite krasslig i helgen och passat pÄ att lÀsa igenom samtliga sidor av denna trÄd. Tack till alla som har bidragit till KS bÀsta trÄd! Slutsats: Kommer frÄn och med nu aldrig att köpa nÄgot annat Àn Seiko, historia, kvalité, urval, prisvÀrdhet, innovation.

Har varit lite krasslig i helgen och passat pÄ att lÀsa igenom samtliga sidor av denna trÄd. Tack till alla som har bidragit till KS bÀsta trÄd! Slutsats: Kommer frÄn och med nu aldrig att köpa nÄgot annat Àn Seiko, historia, kvalité, urval, prisvÀrdhet, innovation.
Det lÄter som vacker musik i mina digitala öron! :D

Det lÄter som vacker musik i mina digitala öron! :D
Bra dÀr! Har satt ihop en lista som jag tÀnkte börja beta av.
Seiko "sumo" sbdc001 - alternativt mm300, men tÀnkt som semesterbeater (inte anvÀndas allt för ofta) sÄ kör nog pÄ Sumon.
Vintage Dykare (t.ex. 6105 8119)
Vintage Grand Seiko (t.ex. 61GS)
Vintage King Seiko (t.ex. 5625)

Input/alternativ att kika pÄ? :)

Ser bra ut richard1991 !
Gillade bÄde sumon och mm300. Mm300 vinner dock lÀtt över sumon nÀr det gÀller kvalle.
Kommer nog inte köpa nÄgon av dessa igen, men ett alternativ jag gÀrna skulle vilja Àga Àr en shogun (SBDC007). Försök ha lite is i magen. Det ryktas ju om en ny SBDC-dykare. Kanske blir en trevlig klocka.
NÀr det gÀller den stora 6105, sÄ lockar den mig inte alls. Tycker 6105-8000 Àr coolare och har en bÀttre storlek. Ett billigare alternativ Àr sÄklart 6309-7040. Den gillade jag riktigt mycket.

NĂ€r det gĂ€ller vintage GS och KS Ă€r det mest smak som avgör. Är vĂ€ldigt kĂ€r i min nya samtidigt som jag sĂ„klart inte skulle banga en vintage-GS. Kollade pĂ„ bĂ„de och, men som alltid bör man lĂ„ta skicket pĂ„ klockorna styra framför modellen. Sen Ă€r det mest en smaksak. 36000bph Ă€r cool, men sliter.

Glöm inte tonfiskarna! En 300m tuna Àr inte fel. Gillade min SBBN023 som beater. Kanske blir en SBBN015 nÄgon gÄng.

Personligen Àr jag snart nöjd (hoppas jag).
SBGM001
KS5626-7000
SBGX117
skx007 (ska sÀljas)
7a38
6105-8000

Kommer sÀkert sÀlja minst en av de tvÄ understa. Mest för att jag gillar att inte ha sÄ mÄnga klockor. LÀtt att nÄgra blir liggande dÄ.

yonsson
Wow! Utförligt inlÀgg, tack sÄ mycket.
Shogun lockar inte sÄ mycket pga titan, och tonfiskarna lÄter sÄ j*kla stora (47mm?) men samtidigt tycker jag att din sÄg vÀldigt "nÀtt" ut trots detta. Hur tycker du att storleken Àr jÀmfört med Sumon/MM300?

MM300 Ă€r sĂ„klart ett snĂ€pp upp frĂ„n Sumon men frĂ„gan Ă€r om jag inte gillar designen pĂ„ Sumon bĂ€ttre - Ser ut som om den följer armens rundning bĂ€ttre, vilket kĂ€nns viktigt för en sĂ„ pass stor klocka. Är ju lite skillnad i pris ocksĂ„, med tanke pĂ„ att den inte kommer anvĂ€ndas allt för flitigt (Ă€r mer för dressat till vardags).

Intressant. DÄ ska jag absolut vÀnta och se ifall det kommer nÄgon ny SBDC-dykare.

Tycker du har rÀtt angÄende 6105, har uppdaterat listan till nÄgon av de mindre alternativen.

Vad det gÀller KS/GS sÄ Àr det nog inte antingen eller som gÀller, utan det vore kul att ha en av varje. Kommer nog att börja med en KS dÄ de verkar vara lite billigare, har dessutom haft en Vintage GS (6146-8000) sÄ KS kÀnns roligare just nu.

Grym samling som du borde vara nöjd med! Gillar din SBGM001 (som alla andra) skarpt!

Tycker mm300/sumo bÀr ungefÀr lika, fast mm300 Àr ju bÄde högre och tyngre, sÄ den bÀr vÀl kanske lite skönare i lÀngden. Tyckte inte tonfisken kÀndes stor som beater, men som daglig klicka Àr den ju inte sÄ smidig.

Tillbaka
Topp