• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Varför skiljer det i pris pÄ Skx009K och J? Dom ska vÀl vara lika dana? Jag sÄg en video dÀr dom jÀmfördes mot varandra med ganska tydliga skillnader i fÀrg m.m. Vilken Àr att föredra om man tÀnker pÄ andrahandsvÀrde?

Varför skiljer det i pris pÄ Skx009K och J? Dom ska vÀl vara lika dana? Jag sÄg en video dÀr dom jÀmfördes mot varandra med ganska tydliga skillnader i fÀrg m.m. Vilken Àr att föredra om man tÀnker pÄ andrahandsvÀrde?
J-modellen har "Made in Japan" (samt nÄgon ytterligare skillnad) pÄ tavlan. Detta Àr dock endast ett krav frÄn mellanösternregionen dÀr J-modellerna sÀljs, och den Àr tillverkad i samma fabrik (i Kina?) som K-modellen. Jag misstÀnker att J-modellen Àr en bÀttre investering gÀllande andrahandsvÀrde, men Ä andra sidan sÄ Àr den dyrare i första laget. SÄ den femhundring extra du betalar fÄr du igen vid försÀljning, typ.

image.jpeg

Sea Horse frÄn -65

Spanar vintage Seiko pÄ tradera och snubblade över den hÀr. En Seahorse som ser helt okej ut, men nÀr jag kollar nÀrmre pÄ fotot pÄ verket sÄ s

Riktigt nice! Hur upplever du guldplÀteringen pÄ "billigare" vintage Seiko? Brukar den hÄlla nÄgorlunda?
SÄg nu att ett tidigare inlÀgg som jag skrotat halvt hÀngde med dÀr... Ignorera raden innan citatet! :facepalm:

Tackar!

Spanar vintage Seiko pÄ tradera och snubblade över den hÀr. En Seahorse som ser helt okej ut, men nÀr jag kollar nÀrmre pÄ fotot pÄ verket sÄ s

Riktigt nice! Hur upplever du guldplÀteringen pÄ "billigare" vintage Seiko? Brukar den hÄlla nÄgorlunda?
Bra frÄga! PlÀteringen Àr inte speciellt tjock kan jag konstatera. Det finns nÄgra genomnötningar, men Ä andra sidan sÄ sitter den bra ser det ut som. Trots nÄgra dings sÄ ser den ut att sitta kvar. Men andra ord, plÀteringen flagnar i a f inte. Det vore intressant att veta hur pass tjock den Àr, det finns tyvÀrr ingen mÀrkning som skvallrar om det. Den mÀrkning som finns Àr mellan bandhornen, A A stÄr det. Vad det nu betyder?

Tackar!

Bra frÄga! PlÀteringen Àr inte speciellt tjock kan jag konstatera. Det finns nÄgra genomnötningar, men Ä andra sidan sÄ sitter den bra ser det ut som. Trots nÄgra dings sÄ ser den ut att sitta kvar. Men andra ord, plÀteringen flagnar i a f inte. Det vore intressant att veta hur pass tjock den Àr, det finns tyvÀrr ingen mÀrkning som skvallrar om det. Den mÀrkning som finns Àr mellan bandhornen, A A stÄr det. Vad det nu betyder?
Antar att det handlar om tjockleken pÄ plÀteringen. Har du koll pÄ vad som finns under? StÄl eller fulmetall?

SEIKO sysslar inte med fulmetall, det Àr stÄl.
(Om vi inte pratar extremt gamla ur)
Intressant! SÄ en guldplÀterad Seiko frÄn 50/60/70-talet borde alltsÄ vara i stÄl? Verkar dock som att klockor frÄn 80/90-talet Àr undantagna, men dÀr stÄr det iallafall "base metal" pÄ baklocket, se exempel frÄn tradera. Det Àr dock endast gulddetaljer dÀr.
233809447_83a9b6b8-4358-4019-99dd-154c61e1bf1f.jpg

Hade en liten "diskussion" med David pÄ ABlogToWatch angÄende Seiko dÀr han skrev sÄ hÀr:
"which means it actually *IS* in-house, more so than any Swiss brand ever in existence"

Om jag ska tolka honom bokstavligen sÄ skulle Seikos inhouse-verk vara mer inhouse Àn alla Schweiziska mÀrken och det fÄr mig sÄklart att undra hur han menar.
Menar han kanske att ALLT tillverkas inhouse av Seiko medan tex Rolex köper in visarna eller nÄgot kugghjul frÄn en underleverantör? :)

Intressant! SÄ en guldplÀterad Seiko frÄn 50/60/70-talet borde alltsÄ vara i stÄl? Verkar dock som att klockor frÄn 80/90-talet Àr undantagna, men dÀr stÄr det iallafall "base metal" pÄ baklocket, se exempel frÄn tradera. Det Àr dock endast gulddetaljer dÀr.
Udda, fel av mig, aldrig sett det dÀr innan.

Hade en liten "diskussion" med David pÄ ABlogToWatch angÄende Seiko dÀr han skrev sÄ hÀr:
"which means it actually *IS* in-house, more so than any Swiss brand ever in existence"

Om jag ska tolka honom bokstavligen sÄ skulle Seikos inhouse-verk vara mer inhouse Àn alla Schweiziska mÀrken och det fÄr mig sÄklart att undra hur han menar.
Menar han kanske att ALLT tillverkas inhouse av Seiko medan tex Rolex köper in visarna eller nÄgot kugghjul frÄn en underleverantör? :)
I Schweiz Àr det vÀldigt vanligt att fjÀder, balanshjul och andra delar av urverket köps frÄn ett annat företag, ibland inom samma koncern. Ett exempel Àr BP och Omega som köper detta av Nivarox som ocksÄ Àgs av Swatch Group.

Tavla, visare och boett, lÀnk köps ofta frÄn andra tillverkare. SEIKO gör TYP allt sjÀlva.

I Schweiz Àr det vÀldigt vanligt att fjÀder, balanshjul och andra delar av urverket köps frÄn ett annat företag, ibland inom samma koncern. Ett exempel Àr BP och Omega som köper detta av Nivarox som ocksÄ Àgs av Swatch Group.

Tavla, visare och boett, lÀnk köps ofta frÄn andra tillverkare. SEIKO gör TYP allt sjÀlva.
DÄ förstÄr jag hans uttalande! Tack! :)

Antar att det handlar om tjockleken pÄ plÀteringen. Har du koll pÄ vad som finns under? StÄl eller fulmetall?

SEIKO sysslar inte med fulmetall, det Àr stÄl.
(Om vi inte pratar extremt gamla ur)

Tror, eller Àr nÀstan sÀker pÄ, att det Àr stÄl i min.

Tror, eller Àr nÀstan sÀker pÄ, att det Àr stÄl i min.
Jag kan inte pÄstÄ att jag gjort nÄgon ingÄende research i Àmnet, men dom Àldre guldplÀterade Seikos jag har sett som varit nÄgot slitna har aldrig haft den dÀr mÀssingsliknande fulmetall-looken, utan ser ju definitivt ut som stÄl. Men kollar man nyare vintage, typ 80-tal, sÄ ser det ut sÄhÀr:
079.jpg

Edit: Även pĂ„ tvĂ„tons.
s-l500.jpg

...och tittar man pÄ en gammal Seahorse frÄn 60-talet sÄ stÄr det "EGP" vilket betyder (rÀtta mig om jag har fel) "electro gold plated". Dock inget om materialet, men eftersom det iallafall ser ut som stÄl...
233902825_60d85d42-2bb0-42bd-9092-f9a909860375.jpg

image.jpeg
...och tittar man pÄ en gammal Seahorse frÄn 60-talet sÄ stÄr det "EGP" vilket betyder (rÀtta mig om jag har fel) "electro gold plated". Dock inget om materialet, men eftersom det iallafall ser ut som stÄl...
233902825_60d85d42-2bb0-42bd-9092-f9a909860375.jpg
Samma pÄ min, EGP. Finns inga missfÀrgningar frÄn nÄgon "fullmetall" heller. SÄ det mÄste vara "fin-stÄl".

image.jpeg

Samma pÄ min, EGP. Finns inga missfÀrgningar frÄn nÄgon "fullmetall" heller. SÄ det mÄste vara "fin-stÄl".
That settles it! Vilken tur att Seikos 80-talare inte tilltalar mig, speciellt inte dom lÄtsasyuppiga guldisarna. :D
SÄ jag kan i lugn och ro kika pÄ guldplÀterade Seikos frÄn 50/60/70-talet utan att oroa mig för fulmetallsföroreningar. ;)

Har efter mÄnga Är i SeikotrÀsket tagit ett steg upp i Seikohierarkin.
Har lÀnge funderat pÄ att införskaffa en Sumo. NÀr jag upptÀckte att den inte bara fanns i vÀrldens trÄkigaste klockfÀrg (svart:p) sÄ blev den Ànnu intressantare. Det som fortfarande fick mig att tveka lÀnge var den klena bandbredden pÄ en sÄ pass stor klocka. PÄ bilder tycker jag inte att det ser riktigt rÀtt ut. Men man vill ju se den i verkligheten ocksÄ, vÀl medveten att bilder ljuger. NÀr @lio.se sÄlde en Blumo till ett lÀmpligt pris (tack för en smidig affÀr) sÄ bestÀmde jag mig för att slÄ till.
Första intrycken:
- lÀnken kÀnns inte för smal i verkligheten, ÄterstÄr att testa pÄ NATO ocksÄ
- den upplevs mindre Àn sina45(?) mm
- snygg mörkblÄ fÀrg
- trÄkigare visare Àn pÄ SKX
- lite rasslig lÀnk (spÀnne)
- i vanlig ordning grym lume
Nu ska jag kÀnna pÄ denna nÄgra dagar för att se om den pÄ allvar kan konkurrera med SKX009/7548/7002 eller om den hamnar pÄ ett Köp & SÀlj nÀra dig.
0914-jpg.388565

[SBDC003]

Mycket nytt nu! Och Zimbe Àr inte ens uppackad :D

Stort tack till @dnill som fann mig den enormt fina 7548-7010 transitional (mitten) Ät mig. Den kommer bli svÄrslagen!

Till vÀnster Àr faktiskt ocksÄ en 7548-7010 transitional men inte lika fin i skicket. Till höger en 7c43-7010 i superskick frÄn '91. BÄda dessa kommer att fÄ lÀmna. Intresserad? Dra ett PM i sÄ fall. Annars dyker dom upp pÄ K&S inom kort.

ECC7DAC2-B766-4D17-8AB4-359557965C35_zpszrqb6gld.jpeg

Har efter mÄnga Är i SeikotrÀsket tagit ett steg upp i Seikohierarkin.
Har lÀnge funderat pÄ att införskaffa en Sumo. NÀr jag upptÀckte att den inte bara fanns i vÀrldens trÄkigaste klockfÀrg (svart:p) sÄ blev den Ànnu intressantare. Det som fortfarande fick mig att tveka lÀnge var den klena bandbredden pÄ en sÄ pass stor klocka. PÄ bilder tycker jag inte att det ser riktigt rÀtt ut. Men man vill ju se den i verkligheten ocksÄ, vÀl medveten att bilder ljuger. NÀr @lio.se sÄlde en Blumo till ett lÀmpligt pris (tack för en smidig affÀr) sÄ bestÀmde jag mig för att slÄ till.
Första intrycken:
- lÀnken kÀnns inte för smal i verkligheten, ÄterstÄr att testa pÄ NATO ocksÄ
- den upplevs mindre Àn sina45(?) mm
- snygg mörkblÄ fÀrg
- trÄkigare visare Àn pÄ SKX
- lite rasslig lÀnk (spÀnne)
- i vanlig ordning grym lume
Nu ska jag kÀnna pÄ denna nÄgra dagar för att se om den pÄ allvar kan konkurrera med SKX009/7548/7002 eller om den hamnar pÄ ett Köp & SÀlj nÀra dig.
0914-jpg.388565

[SBDC003]
Jag kör min blÄ Sumo till 90% pÄ marinblÄtt perlon. Sitter ruggigt bra pÄ det!

Tillbaka
Topp