• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ocksÄ mÀrkt stor skillnad pÄ de billigaste natobanden jÀmfört med de lite dyrare. Finare vÀvning, mjukare och bÀttre hÄrdvara. Jag föredrar Àven att de Àr vÀrmesvetsat istÀllet för fastsytt (hÄrdvaran alltsÄ). Risken för skav minskar.

Är singularstraps mjuka och tunna?

Skönaste natot jag har just nu Àr "MN natot" som @Seikosthlm sÄlde/sÀljer.
SÀljs av Gnomom (tillverkat Ät Squale) och har bara ett. Gillar det ocksÄ skarpt.
 

Bazsy

Cartier
Jag fĂ„r en allt kraftigare kĂ€nsla av att 22mm band Ă€r för breda. 20mm kĂ€nns perfekt och jag anvĂ€nder mest min mm300 och sumo nuförtiden. Är det en tillfĂ€llighet att Seiko har 22mm pĂ„ sima billagare linjer och 20mm pĂ„ dyrare? Är 22mm tooligare och vĂ€ljs medvetet till möjliga beaters medan 20mm för lite mer eleganta?
 

Psykel

Patek
Sitter som en smÀck pÄ vintage dressare. Men pÄ sumon, njae inte min smak.

Drog förövrigt pÄ Nato pÄ skx'en igÄr.
Oavsett vad man tycker om hur det ser ut sÄ tycker jag iallafall att den bÀrs bÀttre pÄ perlon Àn pÄ nato. Bygger liksom inte alls pÄ höjden pÄ perlon, samt att det kan sitta perfekt tack vare att man inte Àr bunden till fasta hÄl.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som tycker perlon ser schyst ut pĂ„ bild men inte i verkligheten?
Kommer inte riktigt överens med det. Ett oranget gummi dock, de vore nÄtt! :)
IMG_20170803_185200.jpg
IMG_20170803_185341.jpg
Jag lÀste nÄgonstans (glömt kÀlla, sorry) att perlon har nÄgon form av Brittisk-militÀr hÀrkomst och att populariteten peakade pÄ 60-70 talet.
Att det aldrig lyckades slÄ utanför europa och dÀrmed Àr vÀldigt ovanligt i USA tex. Med den militÀra anknytningen, vattentÄligheten och slitstyrkan kan man gissa att det var just dykare som hade dessa (kanske i brist pÄ gummi). Att dom saknar fasta hÄl gör ju att dom Àr extremt lÀtta att fÄ bra passform pÄ. Men jag hÄller med, dom ser oftare snygga ut pÄ bild Àn pÄ just den klockan man sjÀlv sÀtter det pÄ o_O. Men jag har ÀndÄ ett par olika och kan ocksÄ instÀmma med tidigare som sagt att det Àr skillnad pÄ kvalité mellan billiga och lite bÀttre. Jag gillar Eulit Palma tvÄdelat
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fĂ„r en allt kraftigare kĂ€nsla av att 22mm band Ă€r för breda. 20mm kĂ€nns perfekt och jag anvĂ€nder mest min mm300 och sumo nuförtiden. Är det en tillfĂ€llighet att Seiko har 22mm pĂ„ sima billagare linjer och 20mm pĂ„ dyrare? Är 22mm tooligare och vĂ€ljs medvetet till möjliga beaters medan 20mm för lite mer eleganta?
Det har nog snarare att göra med storleken, finns massvis av dyrare klockor frÄn SEIKO, exempelvis SBGA031 som har 22mm.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Dom Àr ju asballa, synd att du inte har den pÄ den integrerade lÀnken...
Denna inhandlades pÄ auktion innan jag visste vad de var. Gillade looken :)

Men skulle jag gÀrna ha den omodifierad och med lÀnk nu för tiden. Just nu gÄr verket segt pga bad utan trycktest. SÄ nu ligger den mest i lÄdan och ser fin ut tyvÀrr
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Oavsett vad man tycker om hur det ser ut sÄ tycker jag iallafall att den bÀrs bÀttre pÄ perlon Àn pÄ nato. Bygger liksom inte alls pÄ höjden pÄ perlon, samt att det kan sitta perfekt tack vare att man inte Àr bunden till fasta hÄl.
DÀr har du bra poÀng. Har svÄrt för band som bygger för mkt pÄ höjden. DÀrav att jag ofta söker tunna Nato :)
 

leiden

Rolex
Det Àr vÀl enkelt för ett nato att sitta bra dÄ det Àr ett plant band som sitter runt handleden, tycker dock det Àr stor skillnad pÄ de billiga nato-banden och de som sÀljs lite "dyrare". Det kÀnns som natt och dag mellan de jag har testat pÄ cheapestnatostraps och singularstraps, fördel till singularstraps.

Perlon Àr vÀl gjorda i nylon eller nÄgot annat syntetiskt material, har man dÄ köpt den billigaste Alibaba-varianten (dvs det som de flesta krÀnger ut billigt som satan hÀr pÄ forumet eller andra onlinebutiker) sÄ kan man nog förvÀnta sig att skarvarna m.m. inte Àr perfekt och skaver.
Du har sĂ€kert rĂ€tt. Än sĂ„ lĂ€nge har jag bara testat ett perlon men desto fler nato. Visst skiljer det i kĂ€nsla pĂ„ ett dyrare nato jĂ€mfört med ett billigare men jag tycker Ă€ndĂ„ att de billigare sitter helt okej. Premiumnato frĂ„n Singular Ă€r dock riktigt bekvĂ€mt och jag upplever det som ett kvalitetsband.
 

Bazsy

Cartier
Det har nog snarare att göra med storleken, finns massvis av dyrare klockor frÄn SEIKO, exempelvis SBGA031 som har 22mm.
Men sumo eller mm300 Àr inte mindre Àn Turtle eller skx, ÀndÄ har de skillnaden. Just MM300 brukar ju förvÄna vissa för den Àr sÄ stor men ÀndÄ 20mm.
Om jag tittar pÄ armen nÀr jag har PADIn pÄ t.ex sÄ kÀnns 22mm för bred. Men det kan ha att göra med hur stor handled en har.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Jag har ocksÄ mÀrkt stor skillnad pÄ de billigaste natobanden jÀmfört med de lite dyrare. Finare vÀvning, mjukare och bÀttre hÄrdvara. Jag föredrar Àven att de Àr vÀrmesvetsat istÀllet för fastsytt (hÄrdvaran alltsÄ). Risken för skav minskar.

Är singularstraps mjuka och tunna?

Skönaste natot jag har just nu Àr "MN natot" som @Seikosthlm sÄlde/sÀljer.
Kan eventuellt vara lite tunnare Àn genomsnittet men fortfarande mjuka och hÄrda/stabila om man nu kan beskriva de pÄ sÄ vis :). Hans premium-nato kÀnns lite som ett bilbÀlte light. Sen har han nog bara sydda sömmar (eventuellt Àr de vÀrmesvetsade ocksÄ) men jag har aldrig haft problem med att nÄgon söm skaver frÄn @Singular Àn. Har bara stött pÄ detta pÄ nÄgot billigare jag köpt en gÄng i tiden. Det enda jag stött pÄ Àr att flÀrpÀnden har nöts upp och behövt smÀltas ihop. Troligen inget unikt för de han sÀljer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men sumo eller mm300 Àr inte mindre Àn Turtle eller skx, ÀndÄ har de skillnaden. Just MM300 brukar ju förvÄna vissa för den Àr sÄ stor men ÀndÄ 20mm.
Om jag tittar pÄ armen nÀr jag har PADIn pÄ t.ex sÄ kÀnns 22mm för bred. Men det kan ha att göra med hur stor handled en har.
MÄtt Àr inte allt, det handlar ju om vilken bandbredd som ger bÀst symmetri.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
SÄ klart men det Àr ocksÄ en smaksak. MÄnga tycker att Sumo borde ha 22mm t.ex medan jag tycker att 20mm Àr perfekt.
Helt klart smaksak, sen kan jag inte tÀnka mig nÄgot annat Àn att Seiko Àr extremt medvetna i sina designlösningar. Vore konstigt annars.

Har nog i början funderat nÄgra varv pÄ valet av 20 mm pÄ SBDJ009 men insett att klockan hade blivit överfet pÄ 22 mm. NÄgot man sÀkert kan applicera pÄ flera/alla av deras feta 20 millimetrare.

SBDJ009 sitter för övrigt sÄ satans bra pÄ ett 20 mm Marinemaster-gummi.

IMG_1152.JPG
 

jenskevin

Omega
Kollar efter kronografer runt 10k. De allra flesta man ser sitter inne med valjoux 7750, och blir dÀrför vÀldigt tjocka antar jag. TÀnkte kolla om ni har nÄgot tips pÄ tunnare klockor med Seiko movement.
 
Kollar efter kronografer runt 10k. De allra flesta man ser sitter inne med valjoux 7750, och blir dÀrför vÀldigt tjocka antar jag. TÀnkte kolla om ni har nÄgot tips pÄ tunnare klockor med Seiko movement.
Kan inte svara för Seiko. De flesta Seiko-kronos jag vet om Àr runt 15mm tjocka ocksÄ, med 8R-verk.
Du kanske kan kolla pÄ klockor som har ETA-baserad kronograf, typ Longines Master med L651 som Àr runt 10mm tjock. Vet inte vilka mer som finns men bör vÀl finnas andra.
 

jenskevin

Omega
Kan inte svara för Seiko. De flesta Seiko-kronos jag vet om Àr runt 15mm tjocka ocksÄ, med 8R-verk.
Du kanske kan kolla pÄ klockor som har ETA-baserad kronograf, typ Longines Master med L651 som Àr runt 10mm tjock. Vet inte vilka mer som finns men bör vÀl finnas andra.

Ja, jag har noterat dessa. Men dÄ Àr det vÀl en kronograf modul pÄ ETA-verket? LÀste nÄgot om dubbla servicekostnaden för en sÄdan. Det skrÀmmer mig lite. Men det Àr kanske skitsnack?
 
Topp