• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

NÄn hÀr som vet om det sÀljs seikos med kanji istÀllet för vanligt dag pÄ marknaden utanför japan? Tycker att det Àr riktigt snyggt men kan inte hitta nÄgon affÀr som sÀljer det.

NÄn hÀr som vet om det sÀljs seikos med kanji istÀllet för vanligt dag pÄ marknaden utanför japan? Tycker att det Àr riktigt snyggt men kan inte hitta nÄgon affÀr som sÀljer det.
Finns lite varstans, beror vÀl pÄ vad du Àr ute efter och vilken prisklass.

ApropÄ Seiko...
20180208_235155.jpg

20180208_235022.jpg

Olika mÄlgrupper. Samma filosofi. Samma ursprung. Samma kÀrlek och passion för att göra bra klockor.

Mest dykare typ skx. Görs det nya skx med kanji? Hittar inga i de affÀrer jag kollar pÄ
PÄ rak arm sÄ tror jag det Àr lite tunt med kanji-dykare i de billigare segmenten, mÄnga idag har bara datum och inte dag. Du kan ju titta pÄ Seiyas shop, han sÀljer en del JDM-modeller som möjligen har kanji om Àn det nog bara Àr pÄ de dyrare pjÀserna. Annars kanske det gÄr att modda och byta ut ett internationellt daghjul till kanji :)

https://www.seiyajapan.com/

Letade efter en beater och öppnade dÄ byrÄlÄda och kom pÄ att jag köpte denna Seiko 2006, seiko 7t62-0cv0. Ni som Àr kunniga i detta Àmne..nÄgon bra klocka?
FB34D690-529A-4D6F-840F-35C8B362828E.jpeg

Letade efter en beater och öppnade dÄ byrÄlÄda och kom pÄ att jag köpte denna Seiko 2006, seiko 7t62-0cv0. Ni som Àr kunniga i detta Àmne..nÄgon bra klocka?
FB34D690-529A-4D6F-840F-35C8B362828E.jpeg
Du svarade pÄ din egna frÄga nÀr du sa att det Àr en Seiko! :D
SkÀmt Ä sido. Absolut Àr det en bra klocka för prislappen. Allt Àr ju relativt, men snackar vi under 10.000kr sÄ Àr Seiko svÄrslagna.

Har snöat in mig helt pÄ SNA411 och det blir inte bÀttre av vetskapen att tvÄ stycken gick för 7-800kr hÀr pÄ KS för typ tvÄ Är sedan.
NĂ„n som Ă€ger en och vill ge en liten review? Än bĂ€ttre, kanske sĂ€lja?

ps. lÄnad bild sÄklart

IMG_9887.JPG

De skx007 jag kollade pÄ i Japan hade INTE kanji, tror bara det gÀller de dyrare tonfiskarna och möjligtvis vissa GS-modeller.
Synd. Skulle vara roligare om de erbjöd med kanji och engelska istÀllet för spanska och engelska. Har hittat nÄgra nu men det Àr gamla skx modeller som enbart gjordes för den inhemska Japanska marknaden.

Synd. Skulle vara roligare om de erbjöd med kanji och engelska istÀllet för spanska och engelska. Har hittat nÄgra nu men det Àr gamla skx modeller som enbart gjordes för den inhemska Japanska marknaden.
Tror faktiskt aldrig skx har gjorts med kanji. Det Àr 7548or som du tittat pÄ skulle jag tro. En betydligt coolare och bÀttre klocka :)
DSC_0009.jpg

Har en frÄga till er mer erfarna klockÀgare och seikofantaster. SÄlde nyligen en Seiko Sarb033 till en annan KS:are. Klockan hade dÄ legat oanvÀnd hemma hos mig i typ ett Är. Den korta tid jag anvÀnde den (köpt beggad hÀr pÄ KS) sÄ saktade den sig vÀl ca 20-25 sekunder/dag vilket jag kunde leva med och tÀnkte inte mer pÄ det. Jag kontrollerade dock ej gÄngen innan jag sÄlde klockan (möjligen orutinerat men man lÀr sig vart efter man lever). Hur som helst sÄ gick den först 18 min för sakta under första dygnet köparen hade den, sedan ner till 1 min per dygn och nu Àr den nere i 20-30 sek för sakta per dygn. Min frÄga Àr dÀrför om detta Àr inom toleransen eller om det kan behövas service eller bara en ruckning eller om det bara Àr sÄ att klockan behöver ett tag pÄ sig efter lÄng tid stillaliggande för att komma igÄng pÄ riktigt? Klockan Àr frÄn 2015 om jag inte missminner mig.

Har snöat in mig helt pÄ SNA411 och det blir inte bÀttre av vetskapen att tvÄ stycken gick för 7-800kr hÀr pÄ KS för typ tvÄ Är sedan.
NĂ„n som Ă€ger en och vill ge en liten review? Än bĂ€ttre, kanske sĂ€lja?

ps. lÄnad bild sÄklart

IMG_9887.JPG

Jag köpte min för nĂ„gra mĂ„nader sen och Ă€r riktigt nöjd med den. Betalade 1500kr för min i nyskick pĂ„ Tradera till ett ”köp nu”-pris och det var nog ren tur. Har sett att de ligger pĂ„ ca 2-3000kr pĂ„ de flesta stĂ€llen nu.

Jag tycker att det Àr fantastiskt vilken detaljrikedom de fÄtt till pÄ en sÄ pass rörig tavla/bezel och för ett sÄ pass lÄgt pris som de kostade nya. Fonten och alla detaljer Àr knivskarpa, ingen otydlighet nÄgonstans. Den applicerade loggan och lumplupparna Àr riktigt snygga och vÀlgjorda.

En detalj som Ă€r trevlig Ă€r att de visare som har med kronografen att göra Ă€r gula sĂ„ att man vet att de hör ihop. I övrigt sĂ„ Ă€r kronograffunktionen riktigt vĂ€lgjord och det Ă€r hĂ€ftigt att den rör sig med flera mindre steg per sekund dĂ„ det Ă€r en mechaquartz(?). Den har Ă€ven splittid sĂ„ att man kan pausa och nĂ€r man sen fortsĂ€tter sĂ„ ”springer den ikapp” igen och fortsĂ€tter tidtagningen. Gillar ocksĂ„ hur den flyter ikapp vid Ă„terstĂ€llning och fortsĂ€ttning istĂ€llet för att snabbt hoppa dit. Nackdelen med det Ă€r sĂ„klart att det tar nĂ„gon sekund innan den Ă€r ikapp men det Ă€r inget som stör mig dĂ„ jag oftast bara anvĂ€nder det för att ta tiden pĂ„ makaroner eller Ă€gg.

Boetten Àr vÀldigt vÀlgjord och klockan sitter riktigt bra pÄ armen. Bandhornen Àr relativt korta sÄ den bÀrs lite mindre Àn de 42mm som den Àr vilket göra att den tilltalar de flesta. Vridningen Àr supertight och gÄr steglöst Ät bÄda hÄllen, precis som en slide rule ska göra. Den Àr tight nog för att inte flytta sig nÀr man bÀr klockan men ÀndÄ lÀtt att vrida runt om man vill anvÀnda funktionerna.

Glaset Àr lÀtt kupat vilket men kan tycka vad man vill om. Jag tycker att det Àr riktigt snyggt med distorsionen men nackdelen Àr att urtavlan kan upplevas som svÄr att se om man tittar lite frÄn sidan. Personligen sÄ tycker jag att det ger lite personlighet till klockan och inget som stör i daglig anvÀndning.

Alla knappar, bÄde krona och kronografknappar, Àr screw down vilket gör att den Àr vattentÀt till 200m med allt nedskruvat. Har normalt inte kronografknapparna nedskruvade men det Àr bra att kunna göra det om man skulle vilja bada med klockan.

Det finns Àven en mindre klocka lÀngst ner pÄ tavlan som man antingen kan anvÀnda som en andra tidszon eller för att sÀtta alarmet. Jag har bara anvÀnt min som en andra tidszon (Àr satt pÄ Japan för att hedra Seikons hemland) men det Àr inget jag egentligen anvÀnder. Alarmet har jag inte testat att sÀtta sÄ det kan jag tyvÀrr inte sÀga nÄgot om.

Nu till en bra och dÄlig sak; band och lÀnkar. Jag fick med originallÀnken till min men jag har inte testat den. Tycker att den verkar okej med lite rasslig som Seiko-lÀnkar brukar vara. Det som Àr bra Àr att klockan passar pÄ nÀstan allt. Har haft den pÄ grÄtt och brunt lÀder, pÄ MM-band och olika Nato-band och den passar pÄ allt. Det dÄliga Àr att nÄgon tomte kom pÄ att det var en bra idé att göra bandbredden 21mm vilket jag blir tokig pÄ. Ja, man kan ha 20mm och ha ett litet glapp eller tvinga in ett 22mm men det blir ÀndÄ inte riktigt bra. Har köpt ett grönt och ett gult 21mm Nato som jag tÀnker ha min pÄ (se bild nedan pÄ det gröna) och tror inte att jag kommer att ha nÄgot annat pÄ ett tag.

Sorry för mycket text...

TLDR
: Upplever mycket bra kvalitet, vÀldigt snyggt utförande om man gillar den röriga tavlan, 7T62-verket bjuder pÄ massor med funktionalitet för pengarna och den passar pÄ de flesta band. Köp! :D

NÀr det gÀller din andra frÄga sÄ kan du nog utifrÄn ovan text lista ut att jag tyvÀrr inte Àr sÄ sugen pÄ att sÀlja dÄ jag Àlskar klockan. Ser jag en till ett bra pris sÄ ska jag ha dig i Ätanke. Lycka till med jakten!

PÄ 21mm grönt Nato:
IMG_20180213_100922 1.jpg

PÄ 20mm lÀder frÄn @hook
PSX_20180102_094946.jpg

Trevligt med en recension sÄ hÀr mitt i SeikotrÄden, @MaBr. Den tackar vi (iaf jag ;)) för!

LÄter som en förtrÀfflig klocka. Haft den pÄ bevakning en tid pÄ bukten, men priset ligger ju tyvÀrr pÄ runt 2500-3000 nu för en ny. Just den plottriga tavlan kÀnns som en potentiell dealbreaker, men den verkar ju vara vÀlgjord och dÄ kan det funka. Alltid trevligt med klockor som funkar pÄ olika band ocksÄ!

Tillbaka
Topp