• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

034898B4-166F-448E-AE0C-90AF510FBE91.jpeg
TÀnkte damma av min sbgj003 och köra den som smokingklocka idag.

Kolla in nya SPB077 och SPB079 som slÀpps i sommar (SPB077 nedan, SPB079 har blÄ vridring och kommer pÄ gummi), med inspiration from Seikos klassiker 6159 (och den moderna reissuen SLA025) samt MM300 (SBDX001/SBDX017).

6R15-verket (som SBDC051 ovan), 44mm och tunn för att vara Seiko (endast 13,1mm, tunnare Àn SBDC051 ovan).

Seiko-Prospex-Diver-200m-SPB077-SPB079-Re-creation-1968-diver-Baselworld-2018-1.jpg

Bra info! Ska hÄlla pÄ koll pÄ den nÀr den slÀpps.

Har lÀnge gillat och ÄtrÄtt just det hÀr utförandet av gamla Flightmastermodellen 7T34-6A00. Den av dem med konvext insert och kupat glas, helsvart tavla med grön kronovisare, gula spetsar pÄ hjÀlpvisarna och de lustiga kromknapparna pÄ tavlan. Det finns utföranden med samma verk, och frÄn ungefÀr samma tid tror jag, med plant nedÄt/inÄtsluttande inlÀgg och plant glas. Vet ej hur de ligger tidsperiodmÀssigt i förhÄllande till varandra. Kanske tillverkades de parallellt, kanske Àr den hÀr den tidigare, den första.

Hur som helst sÄ skaffade jag mig en, en restaurerad men med Älderstecknen i behÄll. KÀnns lika bra som jag tÀnkte mig. Fast man fÄr ha bra syn för att avlÀsa de smÄ siffrorna pÄ hjÀlptavlorna men sÄnt Àr vÀrldsliga saker av underordnad betydelse.

Flighty7t34-1w.jpg
Jag kan gilla nÀr det Àr mycket som hÀnder. Ganska lik Citizens Promaster Satellite (men har ingen aning om hur de jÀmför sig med varanda)

CC9020-54E_1.jpg

Japp, en GIF! Lekte lite med bildeffekter hÀr: https://www194.lunapic.com/editor/
(Huruvida du Àtit nÄgon form av svamp vÄgar jag inte uttala mig om!:D)
Haha va fan tÀnkte vÀl. NÀ nÄgon svamp förutom champinjoner pÄ pizzan Àter jag knappt. Om jag kÀnner mig "wild and crazy" gÄr kanske en kantarell ner ocksÄ i nÄn matrÀtt men nÄgon "toppis" har jag aldrig testat men trodde det för ett ögonblick dÀr, du lurade mig din jÀkel ;)

En av de coolaste bilderna jag sett hĂ€r pĂ„ KS! Även om det var "fusk" med GIF ;)

Är inte just 0139-5019 ref numret?
Nej, det Àr modellnumret som stÄr pÄ klockan. De första fyra siffrorna Àr vilket urverk och de fyra sista tror jag Àr vilken boett det Àr. Referensnumret Àr den benÀmning som stÄr i katalogen nÀr man letar efter en specifik klocka, typ som SKX007 eller SARB035. Modellnumret visar t.ex inte vilken fÀrg, vilken tavla, vilket glas eller vilken lÀnk klockan kan ha, information som man kan hitta i katalogerna om man har referensnumret. Anledningen till att jag frÄgar Àr för att jag dels vill ha mer info om klockan och se ifall lÀnken Àr orginal till modellen.

Senast Àndrad:
Nej, det Àr modellnumret som stÄr pÄ klockan. De första fyra siffrorna Àr vilket urverk och de fyra sista tror jag Àr vilken boett det Àr. Referensnumret Àr den benÀmning som stÄr i katalogen nÀr man letar efter en specifik klocka, typ som SKX007 eller SARB035. Modellnumret visar t.ex inte vilken fÀrg, vilken tavla, vilket glas eller vilken lÀnk klockan kan ha, information som man kan hitta i katalogerna om man har referensnumret. Anledningen till att jag frÄgar Àr för att jag dels vill ha mer info om klockan och se ifall lÀnken Àr orginal till modellen.

Ah, jag förstÄr. Det Àr min uppfattning ocksÄ att det Àr verk samt boettnummer. Men har aldrig stött pÄ att dom vintage seiko jag kikat pÄ har ett "namn" som skx007/009, utan att dom identifieras med sin nummersekvens, men att det kan skilja i tavelfÀrg och lÀnk osv pÄ samma nummerserie.
SÄ fÄr man försöka snöa in pÄ den serien för att lÀra sig vilka variationer som fanns

Ah, jag förstÄr. Det Àr min uppfattning ocksÄ att det Àr verk samt boettnummer. Men har aldrig stött pÄ att dom vintage seiko jag kikat pÄ har ett "namn" som skx007/009, utan att dom identifieras med sin nummersekvens, men att det kan skilja i tavelfÀrg och lÀnk osv pÄ samma nummerserie.
SÄ fÄr man försöka snöa in pÄ den serien för att lÀra sig vilka variationer som fanns
JodÄ, alla seikos har ett referensnummer, iallafall efter 1969 som Àr den första katalogen jag har.

Det ser ut som att det Àr orginal lÀnk som sitter pÄ iallafall.

Tillbaka
Topp