• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

HallÄ klockvÀnner,

Lyckades "fynda" denna skönhet pÄ Tradera i veckan Ät min vÀn. En Seiko 66-8050. TÀnkte ta fram lite info om klockan men Àr ingen Seikoexpert direkt. Fick svar pÄ seiko date finder att den troligtvis Àr frÄn 1968 eller 1978. 78 kÀnns mer troligt pga det fina skicket.

NÄgon hÀr som har nÄgon rolig info om klockan? :)

IMG_0016.jpg

Det Àr en 66-8040.
Vanlig och billig Seiko frÄn sent 60-tal (1969) tror jag. Klockan 160kr, glas och rem 700kr!
Lagon pris för en trevlig vintageklocka.
Jag har en fin gammal Sea Horse men gjorde mig nyligen av med en 7005-8022 och Ängrar mig förstÄs redan. Ska hÄlla utkik efter sÄn hÀr. Lumedottarna pÄ insidan av index var charmiga.

HÀnde mig med en vintage. Glömde vilken klocka jag hade pÄ mig nÀr jag badade med barnen.
La klockan först i ris vilket inte funkade alls. Försökte sedan fĂ„ bort vattnet genom att exponera den för vĂ€rme vilket inte heller funkade. Öppnade till slut boetten och lĂ€t den ligga. Kondensen borta. Den funkar men med en SKX skulle jag gĂ„tt till urmakaren.
Kanske har du rÀtt ÀndÄ @yonsson :happyhappy:

Jag hade precis samma bekymmer som du med att den skaver. Nytt spÀnne eller helt komplett lÀnk skiljer inte speciellt mkt i pengar. Jag hade absolut köpt en lÀnk frÄn strapcode, eller nÀr du fÄtt ihop tillrÀckligt med inlÀgg kan du skriva en köpesannons hÀr om det kÀnns bÀttre.

Jag sÄlde nyligen min endmill till @1965ek som kan ge dig fÀrska intryck :)
IMG_20171016_122828.jpg
IMG_20171016_120036.jpg
Missade taggen. Hur som helst kan jag bekrÀfta att lÀnken och speciellt lÄset Àr ett par snÀpp upp. Alternativet som @yonsson föreslagit hade jag möjligen övervÀgt om jag inte köpt Strapcode Endmill frÄn @Nissenutz.

NÄgon som har tips pÄ vart jag kan köpa ett orginalgummi till min miniturtle (srpc35k)? Försökte söka pÄ forumet men hittade inget vettigt.

Har en Seiko SSG005P1 som inte hÄller datumet. Har försökt hitta info om den och hur jag kan lösa det men hittar ingen bra info. NÄgon som kan hjÀlpa mig med en lÀnk eller tips?

HallÄ klockvÀnner,

Lyckades "fynda" denna skönhet pÄ Tradera i veckan Ät min vÀn. En Seiko 66-8050. TÀnkte ta fram lite info om klockan men Àr ingen Seikoexpert direkt. Fick svar pÄ seiko date finder att den troligtvis Àr frÄn 1968 eller 1978. 78 kÀnns mer troligt pga det fina skicket.

NÄgon hÀr som har nÄgon rolig info om klockan? :)

IMG_0016.jpg
Tror mer pÄ -68 p g a ProofmÀrkningen pÄ tavlan och bakboetten, har för mig att cal 66 togs ur produktion runt -75, en vÀldigt fin klocka i vilket fall som helst.

Haha ja det kan jag tÀnka, men sÄ lÀnge man slipper original lÀnken Àr man glad:)
Är vĂ€l egentligen inget större fel pĂ„ sjĂ€lva lĂ€nken men lĂ„set Ă€r inget vidare. GĂ„r ju att buta lĂ„s enligt förslaget tidigare. Men visst Ă€r sjĂ€lva lĂ€nken bĂ€ttre frĂ„n Strapcode

Är vĂ€l egentligen inget större fel pĂ„ sjĂ€lva lĂ€nken men lĂ„set Ă€r inget vidare. GĂ„r ju att buta lĂ„s enligt förslaget tidigare. Men visst Ă€r sjĂ€lva lĂ€nken bĂ€ttre frĂ„n Strapcode
Kom pÄ en annan mindre bra sak med SeikolÀnken och det Àr att man inte kommer Ät bandstiften i ÀndlÀnkarna nÀr man skall montera. Funkar men betydligt mer pilligt..

MÄste visa nytillskottet, en Samurai i "Save the Ocean"-utförande!
Bilden Àr tagen inomhus (typiskt det skulle regna idag), men trots det Àr urtavlan helt magisk....
Var inne hos min lokala urmakare, sÄg klocka och kunde helt enkelt inte lÀmna butiken utan den :)!!

Är ingen expert, men visst har Seiko lyckats med denna, mig veterligen helt egna designen pĂ„ urtavlan?

20180811_200235.jpg

Bilden Àr tagen inomhus (typiskt det skulle regna idag), men trots det Àr urtavlan helt magisk....
Var inne hos min lokala urmakare, sÄg klocka och kunde helt enkelt inte lÀmna butiken utan den :)!!

Är ingen expert, men visst har Seiko lyckats med denna, mig veterligen helt egna designen pĂ„ urtavlan?

20180811_200235.jpg
Ja det Àr en snygg dinka det dÀr!

11665DEB-C7C6-4381-A68B-FFC9E8EAD9EA.jpeg
6B468FF0-772A-4215-81AE-C7BA1AFCBD09.jpeg
AE4095A2-DBE8-4BE1-8FFE-50031EC7BFBC.jpeg
05225FF2-D4BC-4108-ACF9-C064D2EA9DA9.jpeg
Tror ni det skulle funka med en jubilee till Blumon?
Lite svÄrt att den den kombon lira, men vem vet.
09642E97-3F7F-4A9A-AF98-9070D8773744.jpeg
Vad tror ni om en i röd? Nu till jul:)
Röd funkar nog, försök att hitta ett med matchande röd nyans bara. Padi Àr tillrÀckligt fÀrgglad som den Àr :)

20180811_200235.jpg
Riktigt cool urtavla, du fÄr bjuda pÄ fler bilder i solljus sen :) hade en samurai blue lagoon tidigare men din Àr nÄgot extra!

Tillbaka
Topp