• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

raketa

Omega
Hade en gÄng en Seiko 5, en SNXS77. Antagligen det mest prisvÀrda automatiska uret med tanke pÄ kostnad vs hÄllbarhet pÄ urverket. Helt okej klocka för övrigt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade en gÄng en Seiko 5, en SNXS77. Antagligen det mest prisvÀrda automatiska uret med tanke pÄ kostnad vs hÄllbarhet pÄ urverket. Helt okej klocka för övrigt!

LÀnkarna brukar ju inte vara nÄgra höjdare, men i övrigt fÄr man ju inte mer klocka för de 1000kr eller under som Seiko 5 erbjuder. :)
 

calzone

Vacheron
Bra gissat! Har du nÄgon rolig historik? Du har Àgt den tidigare va?

Jag gillar den som fasiken, Àr bara fundersam pÄ nÄgot snyggt band. Förslag?

Jupp, den var servad samt polerad nÀr jag köpte den. Det Àr faktiskt bra storlek pÄ den dÀr finns mindre Seiko Kronografer men den dÀr flyger verkligen :)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nyfiken som jag Àr sÄ plockade jag av bezelen pÄ min 6039-7040. NÄgot litet (fjÀdern?) ramla ner i mattan. Kan nu inte hitta igen. FÄr jag med en ny om jag köper en eftermarknadsbezel pÄ ebay? Reagerade pÄ att det stod "1 Pc" pÄ paketet pÄ de jag hittade.

Eller finns det sÄ jag kan köpa original nÄgonstans?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
MÄste erkÀnna att jag inte orkat lÀsa igenom hela denna trÄden sÄ jag vet inte om svaret finns dÀr. Hade inte tid nu pÄ morgonen innan jobbet.
Men, jag vet att seiko har ett ganska nytt urverk i vissa av sina budget klockor 4r36 eller vad det heter. Det har hack och handwind.
Är det nĂ„n i seikomaffian som vet om det urverket kommer i skx007 modellerna??

Tacksam för svar
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det lÀr ju inte komma till redan befintliga modeller. Seiko Àndrat i princip aldrig urverk i sina befintliga modeller. Det urverk du nÀmner sitter ju i nya monstern. Eller menar du om det gÄr att byta ut ett 7s26 mot ett 4r36?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det lÀr ju inte komma till redan befintliga modeller. Seiko Àndrat i princip aldrig urverk i sina befintliga modeller. Det urverk du nÀmner sitter ju i nya monstern. Eller menar du om det gÄr att byta ut ett 7s26 mot ett 4r36?

Jag menade/ undrade om man kommer fasa ut 7s26 till förmÄn för 4r36? Nya monstret Àr vÀl i princip samma som gamla monster fast med nytt urverk (sagt av en dom kan nÀstan noll om seiko) och jag hade gÀrna sett en skx007 med det nya urverket. Det Àr sÄ jag tÀnker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beastie
DÄ förstÄr jag frÄgan bÀttre. Som jag sade innan sÄ Àr det inte troligt att den Àndrar befintliga modeller eftersom Seiko inte byter urverk i befintliga modeller, men 4R36 kommer med största sannolikhet att ersÀtta 7s26 nÀr de slÀpper nya modeller.

Som exempel kan nÀmnas de nya srp129. Det Àr i princip samma klocka som snzg55, fast med ett 4R36.
Som jag förstÄtt det har urverken vÀldigt lika storlekar, men 4R36 Àr lite högre. Annan chapter ring och ett kupat glas BORDE vara allt som behövs för att fÄ det att passa i en modell som tidigare haft 7s26. Medellen under verkar ha detta. Sen behöver man sjÀlvklart en krona avsedd för 4R36 eftersom det urverket har hackfunktion.

4R36 verkar inte heller öka priset pÄ klockorna nÀmnvÀrt. En Seiko med hack/wind för under 2000kr alltsÄ, inte illa av Seiko.

seiko-5-sports-world-time-automatic-srp129k1-1109-09-citytime86@11.jpg

DSCF2842_resize.jpg


DÀremot finns ju redan 6R15 som har samma dimensioner som 7s26 och alltsÄ kan anvÀndas som ett direktalternativ förutsatt att man byter krona. 6R15 Àr ett snÀpp över 4R36 nÀr det gÀller specifikationer.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Är det mattsvart tavla pĂ„ den? Lite kul att det finns sĂ„ mĂ„nga olika typer av tavlor i GS segmentet. En svart eller vit behöver inte ha samma finish, helt beroende pĂ„ modellnummer. Tex Ă€r min SBGR057 blank pianofinish.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
GÄr det svara bÄde ja och nej pÄ den frÄgan? :)
Sbgx061 Àr garanterat mattsvart, den ser oftast grÄ ut. Sbgx083 Àr garanterat blanksvart, den Àr alltid svart.

Sbga003 (ovan) Àr nÄgot mittemellan. Den ser nÀstan alltid blanksvart ut, förutom i direkt solljus, dÄ den ser grÄ ut. Kraftreserven dÀremot Àr helt blank. Semimattsvart kanske?
 

babanker

Panerai
Hej!

HÀr kommer en bild pÄ min senaste Seiko, haft mÄnga tidigare. Nu har jag 3st i lÄdan.

AEPGWIM.jpg


Mvh,
Philip

Kör en tillÀggsfrÄga till min postade bild.

Körde Seiko en annan metod för sin förgyllning pÄ deras lite Àldre modeller? Denna klocka har ju nÄgra Är pÄ nacken och ser vÀldigt vÀlanvÀnd ut, men jag kan inte se nÄgon antydan till att förgyllningen börjat slÀppa/nötas ut, inte ens pÄ lÀnken.

Förgyllningen pÄ min fÀstmös senaste Seiko, köpt i början av Äret, har redan börjat nötas ut och visa stÄlet. Den Àr dÄ heller inte anvÀnd pÄ daglig basis.

SÄ, var det bÀttre förr?

Tack!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Kör en tillÀggsfrÄga till min postade bild.

Körde Seiko en annan metod för sin förgyllning pÄ deras lite Àldre modeller? Denna klocka har ju nÄgra Är pÄ nacken och ser vÀldigt vÀlanvÀnd ut, men jag kan inte se nÄgon antydan till att förgyllningen börjat slÀppa/nötas ut, inte ens pÄ lÀnken.

Förgyllningen pÄ min fÀstmös senaste Seiko, köpt i början av Äret, har redan börjat nötas ut och visa stÄlet. Den Àr dÄ heller inte anvÀnd pÄ daglig basis.

SÄ, var det bÀttre förr?

Tack!

SjÀlvklart var det bÀttre förr. Klockan du har Àr nog bÀttre bearbetad Àn din fÀstmös, "in the days" var sÀkert materialet som applicerades ocksÄ bÀttre och tjockare. Har egentligen ingen "inside information" bara spÄnar med utgÄngspunkt i det generella lÀget för konsumtionsvaror nuförtiden...

SlÀnger med en bild pÄ en klocka helt utan guldplÀtering.
%255BUNSET%255D.jpg
 

Sagedal

Breitling
FrĂ„ga: Jag hör mycket om Grand Seiko och dykaruren med 007:an i spetsen, men hur Ă€r det med "Premier" serien? Är det nĂ„gon hĂ€r som har en? Reflektioner?

Jag funderar pÄ en med Kinetic Perpetual Auto-relay verk till jul nÀmligen... :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
FrĂ„ga: Jag hör mycket om Grand Seiko och dykaruren med 007:an i spetsen, men hur Ă€r det med "Premier" serien? Är det nĂ„gon hĂ€r som har en? Reflektioner?

Jag funderar pÄ en med Kinetic Perpetual Auto-relay verk till jul nÀmligen... :)
Jag har haft 2 st, en Automatisk och en Kinetic. TyvÀrr riktigt trist linje i mitt tycke, fast min automatiska SPB001J1 var nog den bÀsta i den linjen och Àr riktigt snygg.

Tycker du ska kolla in SARB-linjen istÀllet. Roligare modeller dÀr. :)
 

Sagedal

Breitling
Nja, lite vÀl ÄterhÄllna tycker jag, Àven om de Àr fina.
Jag har fastnat för verken 7d48/7d56, dÄ jag gÀrna vill ha en perpetualkalender, men lite roligare Àr standard quartz.
Är inte ute efter en automatic just nu. (Har redan)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sagedal
Premierlinjen Àr det inget fel pÄ rent kvalitetsmÀssigt, men estetiskt tilltalar de klockorna mig inte alls.

Kinetic Àr bra grejer, men kanske lite osexigt enligt vissa. Glöm inte kolla de soldrivna urverken.
 

Sagedal

Breitling
Sagedal
Premierlinjen Àr det inget fel pÄ rent kvalitetsmÀssigt, men estetiskt tilltalar de klockorna mig inte alls.

Kinetic Àr bra grejer, men kanske lite osexigt enligt vissa. Glöm inte kolla de soldrivna urverken.

LÄter ju bra! Mig tilltalar de ju förstÄs :) Ska kolla in soldrivet ocksÄ.

Sen har jag en till frĂ„ga: Seiko gör ju sĂ„ mĂ„nga nivĂ„er pĂ„ klockor, sĂ„ finns det nĂ„n bra jĂ€mförelse med just Premierlinjens kvalitetsnivĂ„? Är det klockor i samma prisklass man ska kolla pĂ„ dĂ„? (Finns ju allt frĂ„n "kalsongklockor" till Longines och Tag Heuer dĂ€r runt 5-10 tusen)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menar du att du vill ha en jÀmförelse av kvaliteten med andra mÀrken? Lite svÄrt att ge i sÄ fall.
Personligen tycker jag alla Seikos Àr vÀldigt prisvÀrda utifrÄn vad de kostar. Köper man en Seiko för 5000kr sÄ fÄr man en bra klocka för de pengarna och köper man en Seiko för 50000kr, sÄ fÄr man en bra klocka för de pengarna. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
HÀr kommer bilder pÄ kvÀllens Seiko. Satte den pÄ ett helt nytt alligatorlÀder frÄn Hirsch eftersom jag inte orkar korta lÀnken idag. Den Àr för övrigt i totalt nyskick. SWEET!
A433197E-59BB-4F55-9B52-A5319BE71318_zpsrmeejlea.jpg~original

6F469BFC-C9B8-471E-9EDC-E63BC604A261_zpsk0lzr3z7.jpg~original
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Bra dÀr yonsson! Mycket bra. En av de justare moderna GS:arna.

EDIT: men du behöver ett fetare lÀder. MÄste fylla upp till kanten av bandhornet.
 

Sagedal

Breitling
Menar du att du vill ha en jÀmförelse av kvaliteten med andra mÀrken? Lite svÄrt att ge i sÄ fall.
Personligen tycker jag alla Seikos Àr vÀldigt prisvÀrda utifrÄn vad de kostar. Köper man en Seiko för 5000kr sÄ fÄr man en bra klocka för de pengarna och köper man en Seiko för 50000kr, sÄ fÄr man en bra klocka för de pengarna. :)
Mja, jo, det var vÀl nÄgot sÄdant jag hade tÀnkt mig. Det finns vÀl sÀkert en kontinuerlig skala pÄ kvalitet, frÄn billigaste plast till patek/GS etc.

FrÄgan Àr vÀl mer: om jag köper en Seiko Premier, vilka andra klockor har en jÀmförbar kvalitet? Casio Edifice? Certina DS1? Longines Conquest? Tag Heuer Aquaracer? Eller nÄt annat?

Sen utgÄr jag ifrÄn att jag fÄr en bra klocka om man betalar 50.000kr. :) men jag förstÄr vad du menar.

Snygg GS-diver btw! Testa pÄ ett brunt lÀder? (Hirsch Liberty kanske?)
 
Topp