• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Perfekt julklocka?
20201130_184524.jpg
 
Jag tĂ€nker att detta kan vara riktigt snyggt till. 😏
Absolut skulle jag köpa solid lÀnk sÄ skulle jag vilja ha polerat i mitten.
sÄ den Àr nog inte dum.
 
ja den kanske fÄr stanna :p det Àr nÄgot speciellt med sarb017 :)

Sarben Àr ju fantastisk, nÀstan sÄ att jag vÀljer den framför min sinn 556 :p

Sinn 556i finns pÄ min inköpslista framöver, fÄr se nÀr det blir av dock :)

Förövrigt sÄ hÄller jag med om att SARB017 Àr fantastisk, Seikos sista hurra innan dom tog steget upp till 10 tkr klassen :(
 
Vart insperead av trÄden sÄ jag drog pÄ julbandet (rött nato) pÄ min sarb017, men nÀr jag stÀllde in den sÄ gick det inte att stÀlla in datumet o_O...
Datumfunktionen verkar funka i övrigt för datumet Àndras nÀr klockan passar 12.

Vad göra? Är det vĂ€rt att ta den till en urmakare eller finns de nĂ„t tips och trix man kan göra?

(stÀller alltid klockan till 07:25AM nÀr jag Àndrar datum)
 
Vart insperead av trÄden sÄ jag drog pÄ julbandet (rött nato) pÄ min sarb017, men nÀr jag stÀllde in den sÄ gick det inte att stÀlla in datumet o_O...
Datumfunktionen verkar funka i övrigt för datumet Àndras nÀr klockan passar 12.

Vad göra? Är det vĂ€rt att ta den till en urmakare eller finns de nĂ„t tips och trix man kan göra?

(stÀller alltid klockan till 07:25AM nÀr jag Àndrar datum)

LĂ„ter som att quickset funktionen har gett upp :(

Verkar vara omstÀndligt att reparera pÄ egen hand.

 
  • Like
Reactions: DRW
LĂ„ter som att quickset funktionen har gett upp :(

Verkar vara omstÀndligt att reparera pÄ egen hand.

Haha det var var lite för avancerat för mig, blir nog till att lÄta den vara trasig.
Synd att den inte höll bÀttre, skicket pÄ den Àr nÀstan som ny dÄ den Àr knappt ett Är gamal och sparsamt anvÀnd.
Men tur att man har en SPB089 sÄ man inte Àr utan en alpinist. :cool:
 
Haha det var var lite för avancerat för mig, blir nog till att lÄta den vara trasig.
Synd att den inte höll bÀttre, skicket pÄ den Àr nÀstan som ny dÄ den Àr knappt ett Är gamal och sparsamt anvÀnd.
Men tur att man har en SPB089 sÄ man inte Àr utan en alpinist. :cool:

Ja riktigt trÄkigt :( Kan vara vÀrt att lÀmna in till en AD och se vad det kostar att fixa?
 
  • Like
Reactions: DRW
Haha det var var lite för avancerat för mig, blir nog till att lÄta den vara trasig.
Synd att den inte höll bÀttre, skicket pÄ den Àr nÀstan som ny dÄ den Àr knappt ett Är gamal och sparsamt anvÀnd.
Men tur att man har en SPB089 sÄ man inte Àr utan en alpinist. :cool:
Jag skulle lÀmnat in för kostnadsförslag i alla fall. MisstÀnker att det Àr ett lÀttservat verk för en urmakare!
 
  • Like
Reactions: DRW
Har nÄgon handlat av klockonline.com och kan sÀga nÄgot om dom? hittar inga recensioner eller nÄnting om dom online.
Dom har alpinisterna till bra priser
 
Vart insperead av trÄden sÄ jag drog pÄ julbandet (rött nato) pÄ min sarb017, men nÀr jag stÀllde in den sÄ gick det inte att stÀlla in datumet o_O...
Datumfunktionen verkar funka i övrigt för datumet Àndras nÀr klockan passar 12.

Vad göra? Är det vĂ€rt att ta den till en urmakare eller finns de nĂ„t tips och trix man kan göra?

(stÀller alltid klockan till 07:25AM nÀr jag Àndrar datum)

Hade samma problem med min Alpinist, fick tipset att alltid Àndra datumet mellan kl 13:00- 17:00 och dÄ fungerade det.
 
Hade samma problem med min Alpinist, fick tipset att alltid Àndra datumet mellan kl 13:00- 17:00 och dÄ fungerade det.

Haha mÀrklig tid att behöva Àndra datumet pÄ, tyvÀrr funkade det inte pÄ min, den Àr kaputt.
Jag tror det beror pÄ att urverket Àr lÀngst ifrÄn att byta datum dÄ. Att det inte Àr 12:00 utan senare Àr nog för att datumÀndringen pÄbörjas lÄngt före 24:00 och pÄgÄr en stund efter.

Som ni sÀkert vet ska man inte anvÀnda quickset nÀr processen med datumförÀndringen körs eftersom urverket kan ta skada dÄ. Tanken Àr nog att ju lÀngre ifrÄn man Àr, ju sÀkrare Àr det att Àndra med kronan/quickset.
 
Jag tror det beror pÄ att urverket Àr lÀngst ifrÄn att byta datum dÄ. Att det inte Àr 12:00 utan senare Àr nog för att datumÀndringen pÄbörjas lÄngt före 24:00 och pÄgÄr en stund efter.

Som ni sÀkert vet ska man inte anvÀnda quickset nÀr processen med datumförÀndringen körs eftersom urverket kan ta skada dÄ. Tanken Àr nog att ju lÀngre ifrÄn man Àr, ju sÀkrare Àr det att Àndra med kronan/quickset.
Man brukar vÀl sÀga att mellan 21 och 03 att man inte ska byta dÄ. Extremt kÀnsligt urverk om det kan skada om man byter utanför 13 - 17.
 
Sitter och kikar pÄ bilder pÄ sarb017 och de nya prospexmodellerna. Kanske en meningslös och tramsig detalj att hÀnga upp sig pÄ, men: Det ser ut som att lume-plopparna pÄ sarb17 Àr smÄ guldringar, fyllda med lume, som sedan limmats pÄ urtavlan. JÀmfört med de nya som bara ser ut att vara mÄlade prickar.

Kan nÄgon Àgare av endera versionen av klockan dubbelkolla? Inte för att jag tror att det har en funktionell skillnad, och troligtvis inget man lÀgger mÀrke till vid normal anvÀndning. Men det Àr en för mig intressant detalj.

Undrar varför man Àndrat detta.
 
Sitter och kikar pÄ bilder pÄ sarb017 och de nya prospexmodellerna. Kanske en meningslös och tramsig detalj att hÀnga upp sig pÄ, men: Det ser ut som att lume-plopparna pÄ sarb17 Àr smÄ guldringar, fyllda med lume, som sedan limmats pÄ urtavlan. JÀmfört med de nya som bara ser ut att vara mÄlade prickar.

Kan nÄgon Àgare av endera versionen av klockan dubbelkolla? Inte för att jag tror att det har en funktionell skillnad, och troligtvis inget man lÀgger mÀrke till vid normal anvÀndning. Men det Àr en för mig intressant detalj.

Undrar varför man Àndrat detta.
Enligt det jag kan se pÄ min Àr det bara pluppar, försökte fÄ till sÄ god zoom som möjligt frÄn telefonen.

20201208_202612.jpg
 
Tillbaka
Topp