• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

TorstenT

Omega
Spontant kĂ€nner jag kvaliteten Ă€r vĂ€ldigt betydande. Mitt första perlon kĂ€ndes mer som papper och kliade nĂ€stan nĂ€r man hade det pĂ„ sig. Jag köpte ett nyligen pĂ„ Watchwear och det Ă€r betydligt bĂ€ttre 👍
Hehe ja det Ă€r den klĂ„dan jag har anat. FĂ„r se till att skaffa ett av lite högre kvalitĂ© dĂ„đŸ˜€
 

Psykel

Patek
Tjusigt. Hur Àr perlon annars, bekvÀmt? Har aldrig testat faktiskt.
Blir inte bekvÀmare. Eftersom det Àr flÀtat och inte har nÄgra fasta hÄl för spÀnnet, sÄ kan du justera det precis hur du vill. Jag kör uteslutande pÄ Eulit, som Àr originalen (som jag Àr halvsÀker pÄ fortfarande tillverkas i Tyskland). TyvÀrr tror jag inte att dom sÀljs i Sverige lÀngre, sen strapped.se la ner.
 

TorstenT

Omega
Blir inte bekvÀmare. Eftersom det Àr flÀtat och inte har nÄgra fasta hÄl för spÀnnet, sÄ kan du justera det precis hur du vill. Jag kör uteslutande pÄ Eulit, som Àr originalen (som jag Àr halvsÀker pÄ fortfarande tillverkas i Tyskland). TyvÀrr tror jag inte att dom sÀljs i Sverige lÀngre, sen strapped.se la ner.
Ok, lÄter lovande, blir till att klicka hem ett Eulit dÄ!
 

dodds

Omega
2-Faktor
Fick en tanke igÄr nÀr jag behövde stÀlla om tiden pÄ min Spb209. Har anvÀnt den mycket pÄ sista tiden sÄ har inte reflekterat över detta. NÀr man stÀller in tiden sÄ Àr det rÀtt mycket motstÄnd och tim/minut/sekund-visaren har lite wiggle eller vad jag ska kalla det. I princip sÄ rör sig sekundvisaren med nÄgot nÀr jag skruvar fram tiden. Samtidigt Àr det rÀtt mycket motstÄnd i kronan nÀr jag snurrar för att stÀlla tiden. Detta har jag aldrig upplevt med min skx007, med klockor med selitta, sw220, etas powermatic 80 osv. Fungerar 6r35-verket pÄ detta sÀttet?
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Fick en tanke igÄr nÀr jag behövde stÀlla om tiden pÄ min Spb209. Har anvÀnt den mycket pÄ sista tiden sÄ har inte reflekterat över detta. NÀr man stÀller in tiden sÄ Àr det rÀtt mycket motstÄnd och tim/minut/sekund-visaren har lite wiggle eller vad jag ska kalla det. I princip sÄ rör sig sekundvisaren med nÄgot nÀr jag skruvar fram tiden. Samtidigt Àr det rÀtt mycket motstÄnd i kronan nÀr jag snurrar för att stÀlla tiden. Detta har jag aldrig upplevt med min skx007, med klockor med selitta, sw220, etas powermatic 80 osv. Fungerar 6r35-verket pÄ detta sÀttet?
Ja det Àr lite som att hela visarpaketet rör sig samtidigt. Jag har för mig att Seiko skriver att man ska backa visarna tillbaka nÄgon minut nÀr man stÀller klockan.
 

J.TIMEX

Omega
Min första Alpinist SPB209J1.
Den Àr bra!!
 

Bilagor

  • IMG_20220630_174507644.jpg
    IMG_20220630_174507644.jpg
    274.8 KB · Visningar: 45

dodds

Omega
2-Faktor
Jag Ă€r lite sugen pĂ„ en presidentlĂ€nk till min alpinist. Hat googlat runt lite och de jag har hittat Ă€r Uncle Seiko, Geckota och Tidochting (fallande pris). Har nĂ„gon av er testat dessa (passform osv) eller har ni nĂ„gra andra tips? 😊
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Sarb017 pĂ„ SeikolĂ€nk idag. Ni med nyare alpinister fĂ„r ursĂ€kta men detta Ă€r the real deal 😉 Det robusta 6R15 verket, S-signerad krona, Alpinistlogga pĂ„ baklocket, inget cyklop och svart datumhjul. đŸ€© SvĂ„rt att fatta att denna blivit en lĂ„dvĂ€rmare det senaste Ă„ret. đŸ€”
20220714_101031-01.jpeg
 

Nordlund

Omega
2-Faktor
Sarb017 pĂ„ SeikolĂ€nk idag. Ni med nyare alpinister fĂ„r ursĂ€kta men detta Ă€r the real deal 😉 Det robusta 6R15 verket, S-signerad krona, Alpinistlogga pĂ„ baklocket, inget cyklop och svart datumhjul. đŸ€© SvĂ„rt att fatta att denna blivit en lĂ„dvĂ€rmare det senaste Ă„ret. đŸ€”
20220714_101031-01.jpeg
Riktigt snygg!
 

Swehammer

Breitling
Min första automatiska klocka! Första inlÀgg hÀr med för den delen.

Sneglade lÀnge pÄ en alpinist och ögnade igenom mÄnga inlÀgg hÀr innan jag bestÀmde mig. So far Àr jag supernöjd!

Valde en lite udda variant pÄ grund av förmÄnlig deal och för att den kÀnns lite ovanligare. Jag Àr inte helt vÀn med natobandet men Àr osÀker pÄ vad som skulle kunna fungera bra som alternativ, fÀrgmÀssigt alltsÄ. :)

image0.jpeg

(detta Àr första bilden och jag hade inte justerat datum och tid riktigt rÀtt Ànnu)
 

Vinflaskan

Cartier
Har en spb201j1 pÄ lÀnk som jag verkligen gillar, men varje gÄng jag bÀr den kommer jag inte ifrÄn kÀnslan av att den Àr liiiiiiite för stor för mig. Vad gör ni andra nÀr ni kÀnner samma kring en klocka?
Funderar pĂ„ att byta till en spb159 men dĂ„ försvinner samtidigt inre vridringen som jag verkligen gillar. HjĂ€lp mig â˜č

(Gammal bild)

532B80C8-A4A1-4DF7-9766-FA7CB1810FDF.jpeg
 

dodds

Omega
2-Faktor
Har en spb201j1 pÄ lÀnk som jag verkligen gillar, men varje gÄng jag bÀr den kommer jag inte ifrÄn kÀnslan av att den Àr liiiiiiite för stor för mig. Vad gör ni andra nÀr ni kÀnner samma kring en klocka?
Funderar pĂ„ att byta till en spb159 men dĂ„ försvinner samtidigt inre vridringen som jag verkligen gillar. HjĂ€lp mig â˜č

(Gammal bild)

532B80C8-A4A1-4DF7-9766-FA7CB1810FDF.jpeg
Spontant tycker jag min kÀnns mindre nÀr jag har gummi- eller mockarem pÄ min. Har du nÄgot i 20mm Àr det vÀrt ett försök. För övrigt grymt snyggt med den grÄ tavlan!
 
Topp