• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Årets första julmiddag snart
1000010783.jpg

Senast Àndrad:
IMG_0544.jpeg
Nu har jag bytt ner mig till strapcode-lÀnken istÀllet för originallÀnk. Bulligare lÄs och endlinks som inte linjerar med bandhornen men nu kan jag justera lÀngden perfekt och det Àr ÀndÄ viktigast.

Har blivit nykÀr i Alpinisten! Det Àr alltid mer vÀrt nÀr man fÄtt kÀmpa lite. (detta Àr inte en annons men ni vet var ni hittar lÀnken som blev över)

IMG_0544.jpeg
Nu har jag bytt ner mig till strapcode-lÀnken istÀllet för originallÀnk. Bulligare lÄs och endlinks som inte linjerar med bandhornen men nu kan jag justera lÀngden perfekt och det Àr ÀndÄ viktigast.

Har blivit nykÀr i Alpinisten! Det Àr alltid mer vÀrt nÀr man fÄtt kÀmpa lite. (detta Àr inte en annons men ni vet var ni hittar lÀnken som blev över)
Jag föredrar min pĂ„ nato men fick feeling och köpte ocksĂ„ oyster frĂ„n Strapcode. Dock med female endlink. LĂ„set Ă€r som du sĂ€ger bulligt men det gĂ„r att byta ut. Jag köpte nytt lĂ„s frĂ„n Aliexpress och det blev betydligt skönare 🙂

IMG_0544.jpeg

SĂ„ det blev en helt ny lĂ€nk, minns att du strulade med nĂ„n clasp som inte gick ihop sig riktigt. Riktigt snygg Ă€r den 👌

InstÀngd pÄ ett kontor med en Alpinist idag.

IgÄr kvÀll efter ca 22 timmar efter nollstÀllning sÄ gick den 5 sekunder lÄngsamt men efter att ha legat face up i klocklÄdan över natten sÄ gÄr den nÀstan exakt pÄ sekunden. FÄr se hur den ter sig efter nÄn vecka.

IMG_2173.jpeg

Har haft min Alpinist nu i snart en vecka och efter nollstÀllning pÄ morgonen sÄ avviker den - 6 sekunder vid 8 tiden pÄ kvÀllen.

Hur avviker era Alpinister? Blir nog att lÀmna in den pÄ KM i FÀltöversten för en ruckning.

IMG_2199.jpeg

Har haft min Alpinist nu i snart en vecka och efter nollstÀllning pÄ morgonen sÄ avviker den - 6 sekunder vid 8 tiden pÄ kvÀllen.

Hur avviker era Alpinister? Blir nog att lÀmna in den pÄ KM i FÀltöversten för en ruckning.

IMG_2199.jpeg
6r15 och 6r35 har erkÀnt vÀrdelös tidshÄllning tyvÀrr.

Gick tillbaka och kollade i appen, min SPB119 gick - 6s/d ena mÀtningen och - 8s/d nÄgon mÄnad senare

IMG_2199.jpeg

TyvÀrr Àr 6R35 (och de flesta Seikoverk tror jag), lite lotteri. Spec Àr -15 - +25 sekunder, och har man otur kan den ligga i ytterkant utan ytterligare mÄn för ruckning. (Min Àr lite sÄ, gÄr Ät h-e för fort, men inom spec) Det sÀgs att de Àr svÄra att rucka ocksÄ, men det Àr inget jag har egen erfarenhet av.

6r15 och 6r35 har erkÀnt vÀrdelös tidshÄllning tyvÀrr.

Gick tillbaka och kollade i appen, min SPB119 gick - 6s/d ena mÀtningen och - 8s/d nÄgon mÄnad senare

TyvÀrr Àr 6R35 (och de flesta Seikoverk tror jag), lite lotteri. Spec Àr -15 - +25 sekunder, och har man otur kan den ligga i ytterkant utan ytterligare mÄn för ruckning. (Min Àr lite sÄ, gÄr Ät h-e för fort, men inom spec) Det sÀgs att de Àr svÄra att rucka ocksÄ, men det Àr inget jag har egen erfarenhet av.

Ja dom verkar lite lynniga. Kan vara vĂ€rt att testa att rucka den Ă„tminstone och hoppas att dom kan fĂ„ den att gĂ„ + 5-10 sekunder snabbt👍

Jag tycker +25 Àr helt ok, men ligger den pÄ minussidan skulle jag rucka för man vill ju inte bli sen :)

Visst kan man pröva att rucka men jag tycker inte att 10-15 s/d Àr konstigt. TÀnk ocksÄ pÄ att gÄngen kan variera en hel del om klockan inte Àr helt dragen och i vilken position den fÄr vila pÄ natten. Mina Seiko avviker betydligt mera första dygnet jag har dem pÄ. JÀmför man med ett standard Eta 2824-2 sÄ uppger CaliberCorner följande noggranhet:
  • Standard – +/-12 seconds per day up to +/- 30 sec/day
Inte bÀttre Àn Seiko med andra ord. Senare Powermatic 80 verkar dock ha betydligt bÀttre noggranhet Àven i klockor frÄn Tissot och Certina.

Visst kan man pröva att rucka men jag tycker inte att 10-15 s/d Àr konstigt. TÀnk ocksÄ pÄ att gÄngen kan variera en hel del om klockan inte Àr helt dragen och i vilken position den fÄr vila pÄ natten. Mina Seiko avviker betydligt mera första dygnet jag har dem pÄ. JÀmför man med ett standard Eta 2824-2 sÄ uppger CaliberCorner följande noggranhet:
Inte bÀttre Àn Seiko med andra ord. Senare Powermatic 80 verkar dock ha betydligt bÀttre noggranhet Àven i klockor frÄn Tissot och Certina.
Vad stĂ„r det? -12 till +30? Eller har vissa -12 till +12 och vissa -30 till +30? Hade varit trist att fĂ„ en ny klocka som gĂ„r 30 sekunder back varje dag 😅

Vill gĂ€rna att den ska gĂ„ plus och inte minus och Ă€r givetvis glad att den inte diffar mer Ă€n den gör men kommer lĂ„ta KM rucka och se vad som gĂ„r att Ă„stadkomma 😁

Min tvÄ Är gamla certina med PM 80.611 verket gÄr +-0 nÀr den ligger face up och turtlen med 4r36 verket fortar sig ca 3-4 sekunder face up. Alpinisten gÄr minus oavsett vilken position jag lÄter den vila och ligger vÀldigt jÀmnt pÄ mellan 5-8 sekunder lÄngsamt om dagen. Jag vrider upp dom fullt varje kvÀll och har fört statistik sen i söndags.

Vad stĂ„r det? -12 till +30? Eller har vissa -12 till +12 och vissa -30 till +30? Hade varit trist att fĂ„ en ny klocka som gĂ„r 30 sekunder back varje dag 😅
Det framgÄr inte av CC, men jag gissar att det Àr största möjliga avvikelse t.ex. vid vÀldigt mycket rörelse etc. De flesta 2824-2 Àr nog bÀttre verk Àn "standard" och dessutom reglerade av de mÀrken som anvÀnder dem

Tillbaka
Topp