• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

StÀmmer inte. Jag frÄgade de som utvecklat urverket om just dessa 50 Är, hur förslutningen ser ut och vad det Àr för oljor som klarar 50 Är. De sa att det inte stÀmmer och att de inte stÄr bakom det uttalandet, de undrade Àven vart jag lÀst eller hört talas om dessa 50 Är.
Intressant - de har nog lite jobb i att utbilda ADs och annat om detta dÄ det framförs som ett försÀljningargument. Hos bÄde Yodobashi och BIC Camera nickade försÀljarna glatt nÀr 50 Äriga serviceintervall kom pÄ tal (javisst, inte AD men en stor kedja med en ansenlig volym GS).

Den stora frÄgan Àr vÀl om det öht. finns reservdelar om 50 Är för GS-klockor. Garanterad tillgÄng 30 Är frÄn dagen nÀr klockan slutar tillverkas kÀnns ju sÄdÀr om t.ex. GS byter urverk, dÄ stÄr man potentiellt dÀr med en klocka om 30 Är som inte gÄr att laga. Det skulle ju aldrig hÀnda med en Rolex.

I praktiken Àr dock kanske inte tillgÄngen av reservdelar ett problem, det lÄter jag vara osagt.

Senast Àndrad:
Intressant - de har nog lite jobb i att utbilda ADs och annat om detta dÄ det framförs som ett försÀljningargument. Hos bÄde Yodobashi och BIC Camera nickade försÀljarna glatt nÀr 50 Äriga serviceintervall kom pÄ tal (javisst, inte AD men en stor kedja med en ansenlig volym GS).
Pratade ni engelska eller japanska?
De fÄ gÄnger jag varit dÀr har engelskanivÄn varit sisÄdÀr.

Har varit utan en Seiko i flera mĂ„nder och aldrig Ă€gt en Grand Seiko, men tror det börjar vara dags nu. Är intresserad av en SBGX115 eller 117, men aldrig sett dem live och Ă€r lite tveksam gĂ€llande storleken. Hur sitter den jĂ€mfört med t.ex. MM300 eller Pelagos?

Min handled klarar just av MM300 och Pelagos, men det Àr absolut max storlek. Har dock sÄlt bÄda för de var lite vÀl höga för min smak. NÄgon med ungefÀr 17cm handled och en SBGX115/117 som kan lÀgga upp en bild?

LÀgger snart upp en köpannons sÄ om nÄgon vill sÀlja sin och Àr villig och skicka den till Finland sÄ sÀg till.
Jag sĂ€ger bara KÖR!! Aldrig varit sĂ„ nöjd med en klocka. En helt otrolig klocka som faktiskt fĂ„tt köpsuget att gĂ„ ned pĂ„ andra klockor, vill liksom inte ha nĂ„gonting annat pĂ„ handleden pĂ„ dagarna. Är sĂ„klart fĂ€rgad av att den Ă€r relativt nyinkommen men mĂ„ste sĂ€ga att den vĂ€xer och vĂ€xer för varje dag i mina ögon.
Har samma mÄtt som dig och tycker att den sitter som en smÀck.
15210383354647880284583686872533.jpg

StÀmmer inte. Jag frÄgade de som utvecklat urverket om just dessa 50 Är, hur förslutningen ser ut och vad det Àr för oljor som klarar 50 Är. De sa att det inte stÀmmer och att de inte stÄr bakom det uttalandet, de undrade Àven vart jag lÀst eller hört talas om dessa 50 Är.
Har ett sÄnt jÀkla starkt minne av att de skrivit 50 Är för 9F nÄn gÄng..deras gamla internationella hemsida förmodligen. Men det lÀt ju för bra för att vara sant..

Har ett sÄnt jÀkla starkt minne av att de skrivit 50 Är för 9F nÄn gÄng..deras gamla internationella hemsida förmodligen. Men det lÀt ju för bra för att vara sant..
Jag har ocksÄ för mig det men de sÄg helt frÄgande ut, jag har tagit frÄgan vidare men om de som utvecklat urverket sÀger nej sÄ har nÄgon annan hittat pÄ det lÀngs vÀgen.

För Robs del Àr den gemensamma nÀmnaren med majoriteten av vÀrldens klockbutiker att personalen inte kan svenska...
Den unge man som hjÀlpte mig nÀr jag handlade dÀr för nÄgra Är sedan behÀrskade svenska.
Han flyttade dock strax dÀrefter till Kina för att, just det, plugga kinesiska.

Jag har ocksÄ för mig det men de sÄg helt frÄgande ut, jag har tagit frÄgan vidare men om de som utvecklat urverket sÀger nej sÄ har nÄgon annan hittat pÄ det lÀngs vÀgen.
VÀcker en intressant frÄga för en teknikmupp som jag. Hur vet man nÀr en kvartsklocka behöver servas? Om inte 50 Är - ska den in om typ 10 Är för nya oljor etc etc? Hur ska man tÀnka som glad 9F-Àgare?

VÀcker en intressant frÄga för en teknikmupp som jag. Hur vet man nÀr en kvartsklocka behöver servas? Om inte 50 Är - ska den in om typ 10 Är för nya oljor etc etc? Hur ska man tÀnka som glad 9F-Àgare?
Omöjligt att veta men jag hade kört tills den rasade eller tills nÄgot annat behövde bytas, exempelvis vridring.

Urverkets delar som har smörjning Ă€r ju inkapslade... Men kan ju mĂ€ta ett kvartsur precis som ett mekaniskt sĂ„ jag antar att det behöver servas om det börjar gĂ„ dĂ„ligt? Men skulle tro att det byts ut, det görs ju oftast med ETA kvarts nĂ€r dom blivit slitna. Hur det Ă€r med 9f vet jag inte, det kan ju inte vara nĂ„gon som haft det tillrĂ€ckligt lĂ€nge Ă€n eftersom det kom ’93

Och som @yonsson sa, det Àr vÀl bara köra tills den eventuellt rasar, det nÀmns ju faktiskt ingenstans om nÄgot annat Àn batteribyte. Och detta urverk kan man ju kalibrera om det börjar gÄ fel :)

Urverkets delar som har smörjning Ă€r ju inkapslade... Men kan ju mĂ€ta ett kvartsur precis som ett mekaniskt sĂ„ jag antar att det behöver servas om det börjar gĂ„ dĂ„ligt? Men skulle tro att det byts ut, det görs ju oftast med ETA kvarts nĂ€r dom blivit slitna. Hur det Ă€r med 9f vet jag inte, det kan ju inte vara nĂ„gon som haft det tillrĂ€ckligt lĂ€nge Ă€n eftersom det kom ’93
Man servar 9F, löpverksdelen vilket Àr den som behöver servas Àr i ett separat utrymme vilket underlÀttar service.

Vet du nÀr det görs? Jag tÀnker att det inte sker per automatik vid exempelvis batteribyte, sÄ man mÄste be om det sjÀlv?
Man fÄr nog be om det. I vÄr del av vÀrlden mÀter man vÀl upp hastigheten pÄ klockan och om den ligger utanför specifikationerna sÄ skickas den för genomgÄng. De flesta lÀr ju dÀremot bara byta batteri och kopplingar utan att mÀta upp tidhÄllningen.

SÄ hÀr sÄg det ut 9/3-17 nÀr jag hÀmtade föregÄngaren sbgx065
F3833311-5FD7-4659-8D0A-D43D574CD1BF.jpeg

NÀr jag bad KM-FÀltöversten att bestÀlla hem den hade jag inte sett tavlan annat Àn pÄ bild, och dom bilderna var inte i nÀrheten av verkligheten...
BAEDCA31-43BF-496C-BBF9-BF6B56624E62.jpeg

Det Àr inte mina bilder heller riktigt, men jÀklar vilken liten safir den Àr :cool:

NÀr jag bad KM-FÀltöversten att bestÀlla hem den hade jag inte sett tavlan annat Àn pÄ bild, och dom bilderna var inte i nÀrheten av verkligheten...

Det Àr inte mina bilder heller riktigt, men jÀklar vilken liten safir den Àr :cool:
InstÀmmer - hade en AT Skyfall innan men den nÄr inte riktigt upp i samma nivÄ som GS:en. Ngt speciellt men den blÄa fÀrgen och hur den lyckas reflektera ljuset.

75C3ACAE-0327-4E02-8AF9-EE8167913EDF.jpeg
6DAF894D-2EBE-486F-9586-3C4344925540.jpeg

HÀr ser ni innan och efter sunburst-finish. Varje tavla lÀggs individuellt under en trissa som slipar tavlan samtidigt som den snurrar. Jag smygfilmade lite:

Tillbaka
Topp