• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

75C3ACAE-0327-4E02-8AF9-EE8167913EDF.jpeg
6DAF894D-2EBE-486F-9586-3C4344925540.jpeg

HÀr ser ni innan och efter sunburst-finish. Varje tavla lÀggs individuellt under en trissa som slipar tavlan samtidigt som den snurrar. Jag smygfilmade lite:
Bra gjort :)
Men var ligger tavlan alltsÄ?

I skÄlen, under den roterande skivan.
Ok!
Nu Àr ju inte jag riktigt i den mekaniska tillverkningsbranschen, men hur kan det se ut som att slipningen liksom krestar runt centrum pÄ tavlan nÀr hela tavlan Àr slipad Ät samma hÄll? Fattar du hur jag menar eller lÄter det bara som svammel? ;)

Ok!
Nu Àr ju inte jag riktigt i den mekaniska tillverkningsbranschen, men hur kan det se ut som att slipningen liksom krestar runt centrum pÄ tavlan nÀr hela tavlan Àr slipad Ät samma hÄll? Fattar du hur jag menar eller lÄter det bara som svammel? ;)
Men plattan som hÄller fast urtavlan snurrar ju under slipskivan?

SkÄlen och skivan snurrar samtidigt. FörstÄr ni inte sÄ fÄr ni tÀnka hÄrdare och se filmen igen, tror inte jag kan beskriva pÄ nÄgot annat sÀtt. :)

Tusentack, har köpt en spring drive till far tidigare, men denna Àr min första GS klocka. Lite ovÀntat att det blev köp, men kÀndes helt rÀtt.

TÀnkte faktiskt pÄ dig nÀr jag sÄg den dÄ jag kommer ihÄg att du postat pÄ trÄden tidigare.

Grymt! Grattis till en schysst klocka!
Kul att se UK-listpriset pÄ min SBGE ocksÄ, £8000, WTF. :D

Verkar som om Citizen har det mest avancerade och exakta kvartsverket för nÀrvarande. Kommer GS att komma med ett nytt Ànnu mer exakt och avancerat verk efter 9f tror ni? Inte för att det Àr helt nödvÀndigt iofs - +/- 10 sek Àr vÀl good enough pÄ nÄgot sÀtt...

Verkar som om Citizen har det mest avancerade och exakta kvartsverket för nÀrvarande. Kommer GS att komma med ett nytt Ànnu mer exakt och avancerat verk efter 9f tror ni? Inte för att det Àr helt nödvÀndigt iofs - +/- 10 sek Àr vÀl good enough pÄ nÄgot sÀtt...
Vilket urverk menar du att Citizen har, Àr det A660? Att mina 9f varit/Àr 5spy/10spy har inte gjort nÄgon skillnad. Dom brukar avvika som mest 1-2 sek nÀr jag stÀller om till sommar/vintertid, om det fanns nÄgon avvikelse alls :). Citizen har ju en del reservationer för att deras 5spy ska garanteras, jag tror 9f har bÀttre termokompensering bla. Om jag inte minns fel gjorde @john b ett test mellan nÄgra HAQ klockor... GS, Rolex, Citizen.
En eventuell förbÀttring av 9f vore ju om den Àven vore soldriven sÄ man slapp batteribyten. Men om du Àr lika anal som jag Àr ibland fÄr du köpa en Astron :D

Vilket urverk menar du att Citizen har, Àr det A660? Att mina 9f varit/Àr 5spy/10spy har inte gjort nÄgon skillnad. Dom brukar avvika som mest 1-2 sek nÀr jag stÀller om till sommar/vintertid, om det fanns nÄgon avvikelse alls :). Citizen har ju en del reservationer för att deras 5spy ska garanteras, jag tror 9f har bÀttre termokompensering bla. Om jag inte minns fel gjorde @john b ett test mellan nÄgra HAQ klockor... GS, Rolex, Citizen.
En eventuell förbÀttring av 9f vore ju om den Àven vore soldriven sÄ man slapp batteribyten. Men om du Àr lika anal som jag Àr ibland fÄr du köpa en Astron :D
Annual calendar hade varit trevligt. Men de behöver fixa tabellsiffrorna innan det blir en till seiko med datum för mig.

Om man löser pÄ forum för superanala kvartsnördar som noggrant mÀter upp sina klockor sÄ gÄr A660 mycket bra och innanför specifikationerna.
Man kan nog sÀga att A660 och 9F Àr jÀnmförbara i verkligheten.
Men CTZ har perpetuell kalender o.s.v. Samt fantastisk garanti.

Har 2 Astroner som gÄr ypperligt men kan inte jÀmnföras ned A660 eller 9F nÀr det gÀller gÄngprecision ;-)

Nej, det Àr 11 som Àr problemet. TrÄkig miss, tycker jag.
Kanske Àr nÄgot som uppstÄtt nÄgon gÄng för lÀnge sedan pga att dom inte har vÄrt siffersystem eller alfabet? Jag brukar kunna störa mig pÄ smÄ detaljer, men just datumet en dag i mÄnaden har inte börjat klia Àn ;)

DatumvÀxlingen i 9F sker mekaniskt sÄ Ärskalender eller evighetskalender Àr tydligen att glömma. 9Fs mekaniska uppbyggnad Àr en av de saker som gör urverket speciellt men det innebÀr samtidigt vissa begrÀnsningar. Individuellt justerbar timvisare lÀr komma med GMT-versionen som snart ska lanseras.

Vad gÀller tidhÄllningen sÄ hÄller jag med @BarbaBaba , 9F brukar hÄlla sig inom +-5 sekunder oavsett vilken version man har.

FrÄgan Àr vÀl vad man uppskattar mest, mekaniskt rolig uppbyggnad och ett starkt urverk eller snyggare spec, individuellt stÀllbar timvisare och evighetskalender.

Tillbaka
Topp