Ăr sjukt sugen pĂ„ en sĂ„n och har varit sen de kom. Kanske fĂ„r bli min förta GS om man fĂ„r tag pĂ„ en.Tror mĂ„nga hĂ€r gillar denna. SĂ„lde tyvĂ€rr min...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Ăr sjukt sugen pĂ„ en sĂ„n och har varit sen de kom. Kanske fĂ„r bli min förta GS om man fĂ„r tag pĂ„ en.Tror mĂ„nga hĂ€r gillar denna. SĂ„lde tyvĂ€rr min...
De gör ju bÄde och, inte bara dyra klockor.FörstÄr att det Àr bra för försÀljningen att hetsa upp den dÀra kÀnslan av att allt blir dyrare hela tiden, men som konsument kÀnns det ju lite trÄkigt. Om GS nya image Àr att bara göra stora klockor för 80 papp sÄ fÄr de vÀl göra det. Men jag som sitter och drömmer om en liten nÀtt spring drive i typ 37 mm för 20-30 tusen som man kan bada och leva livet med kÀnner mig inte sÄ intresserad av det. Men man förstÄr ju varför de inte vill göra en sÄn, för dÄ skulle ingen behöva nÄgra fler klockor och det vore ju dÄligt för business...![]()
Materialet GS anvÀnder till vridringarna pÄ dykarna Àr nÄn form av plast eller? Det hette nÄt speciellt men Àr i grunden en form av plast eller har jag missuppfattat?![]()
Ăr fortfarande löjligt nöjd med SBGX335
IP- Ion plating. Det Àr en form av PVD som bildar en keramisk yta. Ja, keramik blir tjockt. En annan anledning (förutom att keramik kan spricka) Àr att IP Àr lÀtt att Äterskapa Àven lÄngt efter att en modell gÄtt ur produktion, det Àr lurigare och dyrare att behöva Äterskapa keramiska delar. Men jag tror GS kommer gÄ över till keramik ÀndÄ om nÄgra fÄ Är.Materialet GS anvÀnder till vridringarna pÄ dykarna Àr nÄn form av plast eller? Det hette nÄt speciellt men Àr i grunden en form av plast eller har jag missuppfattat?
Minns ocksÄ att du i podden hade ett klipp om varför de vÀljer att inte anvÀnda keramik. Vet inte om jag fattade rÀtt, men om jag minns rÀtt sÄ var de inte nöjda med keramik som material eftersom det inte gick att fÄ tillrÀckligt hÄllbart utan att göra det för tjockt?
De gör ju bÄde och, inte bara dyra klockor.
Ăr sjukt sugen pĂ„ en sĂ„n och har varit sen de kom. Kanske fĂ„r bli min förta GS om man fĂ„r tag pĂ„ en.![]()
001 Ă€r ju limiterad till 800 ex sĂ„ den Ă€r svĂ„rare. 003 ska sĂ€kert inte vara nĂ„gra problem.Ăr ocksĂ„ sjukt sugen, tĂ€nkte unna mig en i födelsedagspresent till mig sjĂ€lv, dock 003. Utan att ha undersökt saken nĂ€rmre, de kan vĂ€l inte vara svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ om man köper frĂ„n AD? FörstĂ„r om 001 Ă€r lite kĂ€mpig att fĂ„ tag pĂ„.
1000 spÀnn? Kan swisha direkt!Funderar pÄ att lÀgg ut min snowflake till försÀljning. Vad tycker ni Àr ett vettigt pris för en 6 mÄnader gammal i bra skick?
Tror jag missar poÀngen eller missförstÄr dig. GS har de senaste Ären legat pÄ 20/30/40 i ingÄngspris för kvarts/mek/SD. Det Àr liksom ingen skillnad mot tidigare, dÀremot har de nu Àven vÀldigt mycket dyrare modeller. Mindre dekorerade springdrive-verk har ocksÄ funnits lÀnge och finns fortfarande i vissa Seikos.Jag menade frÀmst spring drive. Den minsta och billigaste Àr 39 mm i diameter och har ett listpris pÄ över 40 tusen kronor vilket jag personligen tycker Àr rÀtt stort och rÀtt dyrt, Àven om jag gillar den jag har. Jag spekulerar ju förstÄs bara, men det skulle inte kÀnnas orimligt att det Àr med flit att de inte gjort nÄgon stor satsning pÄ odekorerade budgetvarianter av spring drive för att de vill hÄlla det mer exklusivt, och det Àr vÀl en rimlig strategi. Inom kvarts och mekaniskt har ju Seiko och Grand Seiko precis som du sÀger en himla massa fina klockor i alla möjliga prisklasser. Sen nÀr patenten börjar gÄ ut sÄ smÄningom kanske det ploppar upp överkomliga spring drives inom exempelvis Presage och Prospex, vem vet.
1001 kronor. Kan swisha Ànnu mer direkt!1000 spÀnn? Kan swisha direkt!
Jag hör vad du sĂ€ger och gillar inte heller utvecklingen med prisbilden, men jag tror du drar fel vĂ€xlar just nĂ€r det gĂ€ller springdrive. Det verkar komplicerat att göra urverket mycket mindre Ă€n vad det nu Ă€r, annars hade det sĂ€kert gjorts redan. PĂ„ det har du utvecklingskostnaderna av ett i princip helt nytt urverk och att GS gör smĂ„ upplagor med mycket manuellt arbete. Ăven om man givetvis gör vinst pĂ„ sina priser mot AD tror jag det Ă€r svĂ„rt att komma ner i 20k med dom förutsĂ€ttningar som Ă€r. Seiko skulle dĂ€remot kunna utveckla ett mindre urverk för att sĂ€lja billigare.FörstĂ„r att det Ă€r bra för försĂ€ljningen att hetsa upp den dĂ€ra kĂ€nslan av att allt blir dyrare hela tiden, men som konsument kĂ€nns det ju lite trĂ„kigt. Om GS nya image Ă€r att bara göra stora klockor för 80 papp sĂ„ fĂ„r de vĂ€l göra det. Men jag som sitter och drömmer om en liten nĂ€tt spring drive i typ 37 mm för 20-30 tusen som man kan bada och leva livet med kĂ€nner mig inte sĂ„ intresserad av det. Men man förstĂ„r ju varför de inte vill göra en sĂ„n, för dĂ„ skulle ingen behöva nĂ„gra fler klockor och det vore ju dĂ„ligt för business...![]()
Kan man hitta springdrive-verk i andra seiko som inte Àr GS och isÄfall vilka dÄ o Àr dom i samma kvalite som i gs?Mindre dekorerade springdrive-verk har ocksÄ funnits lÀnge och finns fortfarande i vissa S
SBDB009, SBDB011 och nÄgra till. Inte GS-nivÄ, men hyfsat nÀra. + hela LX-serien.Kan man hitta springdrive-verk i andra seiko som inte Àr GS och isÄfall vilka dÄ o Àr dom i samma kvalite som i gs?
Ok, vÀrt att kolla upp dessa, tack för snabbt svar.SBDB009, SBDB011 och nÄgra till. Inte GS-nivÄ, men hyfsat nÀra. + hela LX-serien.
Vet inte. Kan vara. Köpte i nippon.
Ok, vÀrt att kolla upp dessa, tack för snabbt svar.
Jag hör vad du sĂ€ger och gillar inte heller utvecklingen med prisbilden, men jag tror du drar fel vĂ€xlar just nĂ€r det gĂ€ller springdrive. Det verkar komplicerat att göra urverket mycket mindre Ă€n vad det nu Ă€r, annars hade det sĂ€kert gjorts redan. PĂ„ det har du utvecklingskostnaderna av ett i princip helt nytt urverk och att GS gör smĂ„ upplagor med mycket manuellt arbete. Ăven om man givetvis gör vinst pĂ„ sina priser mot AD tror jag det Ă€r svĂ„rt att komma ner i 20k med dom förutsĂ€ttningar som Ă€r. Seiko skulle dĂ€remot kunna utveckla ett mindre urverk för att sĂ€lja billigare.
Springdrive tillverkas bara pĂ„ ett stĂ€lle, oavsett om de senare sitter i en SEIKO eller i en GS. Och inga SD-verk âmassproducerasâ.NĂ€ precis, jag tĂ€nker mig att GS som ju Ă€r experterna pĂ„ SD inte bryr sig speciellt om billighet för att de Ă€r upptagna med att expandera till dyrare klockor, medan vanilla Seiko kanske skulle vilja göra fler SD fast inte fĂ„r ihop det i dagslĂ€get för att det krĂ€vs mer utveckling, nya maskiner och whatever för att det ska vara möjligt att massproducera dem.
Tycker den Àr grym! Dock tycker jag den blir lite för stor pÄ mig annars hade jag nog redan haft en.Min andra GS dök upp idag, en sbgj001. (Hade tidigare en sbgr311)
Man kan ju pÄ riktigt sitta och hitta nya detaljer hela tiden. Riktigt nöjd...
![]()
(Ber om ursÀkt för bilbild men det var sÄ gött ljus, inte jag som tar bilden)
Springdrive tillverkas bara pĂ„ ett stĂ€lle, oavsett om de senare sitter i en SEIKO eller i en GS. Och inga SD-verk âmassproducerasâ.
En av mina absoluta favoriter! Minimalistisk perfektion.Denna var inte dÄlig! PÄ lÄn frÄn @TrÀff
JÀkligt fin boett, och 9F-kvartsverket Àr ju riktigt coolt. Sekundvisaren tar sig fram pÄ ett sÄ elegant sÀtt och precisionen kan vÀl ingen klaga pÄ! Bra grejer, kanske fÄr bli en GS kvarts nÀsta Är för min del med.
![]()
![]()
![]()
Grattis! Aldrig sett den vita i verkligheten men hoppas fĂ„ göra det nĂ„ngĂ„ngĂntligen lyckades jag knipa min första Grand Seiko, nĂ€rmare bestĂ€mt en Sbgx259
Har verkligen fÄtt en dille pÄ Grand Seiko och jag tror inte det kommer förÀndras efter den hÀr klockan, vilken finish!
Ăntligen kan jag bidra med eget content i den hĂ€r trĂ„den, inte bara sitta tyst och drömma mig bort
![]()
![]()
![]()
Ljuset i lÀgenheten gör bilderna gulaktiga, men den vita tavlan Àr perfektion!