• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Trots att jag redan har en GS 61 Special sÄ kunde jag inte motstÄ den hÀr idag.
AnvÀnd helt klart med lite smÄ repor överallt men inte polerad, helt plana ytor och ordentligt skarpa kanter vilket inte syns sÄ tydligt pÄ bilden.
Vad jag kallar en klocka i Àrligt skick och det ser man inte ofta sÄ bara att slÄ till nÀr tillfÀlle ges.
Man kan fÄ en sÄn hÀr klocka att riktigt gnistra med en omgÄng av lumpskiva men dÄ tappar boetten det dÀr extra.
Nöjd!
FrÄn 1970 och Special innebÀr att den Àr justerad lite nogrannare Àn vanliga GS men inte till samma nivÄ som VFA, Very Fine Adjusted.

49504605676_e6dbd94e3a_c.jpg
Vilken otrolig bredd av boetter de hade i sortimentet vid tiden! Hur pÄverkar fasningen av glaset lÀsbarheten? Riktigt fint exemplar och bra fotat, som vanligt.

TvÀttad och putsad för nÀsta KS-vÀn att ge lite kÀrlek...
E24EAC41-7061-479A-91CA-CFBBB07638D2.jpeg
126C341A-25B1-4A54-B663-87D07D0B26E7.jpeg

Funderar pĂ„ varför vi inte ”klickade”....
Var det för storleken? - kanske
Var det för finishen och detaljarbetet? - absolut inte- det fÄr Rolex att framstÄ som ett hastsverk...!
Kommer det bli fler GS framöver? Garanterat :)
MÄste ha en 005 igen assÄ!

TvÀttad och putsad för nÀsta KS-vÀn att ge lite kÀrlek...
E24EAC41-7061-479A-91CA-CFBBB07638D2.jpeg
126C341A-25B1-4A54-B663-87D07D0B26E7.jpeg

Funderar pĂ„ varför vi inte ”klickade”....
Var det för storleken? - kanske
Var det för finishen och detaljarbetet? - absolut inte- det fÄr Rolex att framstÄ som ett hastsverk...!
Kommer det bli fler GS framöver? Garanterat :)
Min enda invÀndning mot den Àr kronskydden. Inte att de Àr dÄligt gjorda, jag bara gillar inte kronskydd i allmÀnhet.

Min enda invÀndning mot den Àr kronskydden. Inte att de Àr dÄligt gjorda, jag bara gillar inte kronskydd i allmÀnhet.
Jag tycker tvÀrtom att kronskydden ligger klart pÄ plussidan och bidrar till ett sportigare intryck! Min enda invÀndning mot modellen Àr att den Àr lite för vanlig pÄ det hÀr forumet - som dock inte ska förvÀxlas med den s k verkligheten, dÀr jag hittills aldrig sett nÄgon annan Àn min egen...

Vilken otrolig bredd av boetter de hade i sortimentet vid tiden! Hur pÄverkar fasningen av glaset lÀsbarheten? Riktigt fint exemplar och bra fotat, som vanligt.

Tack för snÀlla ord men bra fotograf Àr jag inte.
Glaset har bara tre ytor och pÄverkar inte lÀsbarheten mycket.
Har för mig att det fanns under 100 olika GS mellan 60 till 75 och det inklusive olika boettmatrial, tavelfÀrger, med eller utan dag osv.
SÄ sÄ mÄnga olika boetter tycker jag inte det fanns.
Det Àr vÀl vad GS trycker ur sig Ärligen nuförtiden med olika LE och det ena och det andra.

Tack för snÀlla ord men bra fotograf Àr jag inte.
Glaset har bara tre ytor och pÄverkar inte lÀsbarheten mycket.
Har för mig att det fanns under 100 olika GS mellan 60 till 75 och det inklusive olika boettmatrial, tavelfÀrger, med eller utan dag osv.
SÄ sÄ mÄnga olika boetter tycker jag inte det fanns.
Det Àr vÀl vad GS trycker ur sig Ärligen nuförtiden med olika LE och det ena och det andra.
- Har du sett nÄn siffra pÄ hur mÄnga GS som tillverkas Ärligen nu?

- Har du sett nÄn siffra pÄ hur mÄnga GS som tillverkas Ärligen nu?

Hur mÄnga eller hur mÄnga olika?
Hur mÄnga har jag inte den blekaste men helt klart verkar det sÀljas mer och mer.
Fler försÀljningsstÀllen och man ser flera bÀra GS.
Antal modeller Àr ju numer vÀldigt fler Àn vad som fanns Ärligen förr.
Om man tittar i gamla kataloger dÄ var det inte mÄnga olika modeller varje Är men gÄr man in pÄ Wako eller sÄ som har helt utbud Àr det flera montrar pinfulla.
Verkar vara ungefÀr 209 olika modeller.

Jag tycker tvÀrtom att kronskydden ligger klart pÄ plussidan och bidrar till ett sportigare intryck! Min enda invÀndning mot modellen Àr att den Àr lite för vanlig pÄ det hÀr forumet - som dock inte ska förvÀxlas med den s k verkligheten, dÀr jag hittills aldrig sett nÄgon annan Àn min egen...
Jag tror chansen att se nÄgon pÄ stan med en GS Àr vÀÀÀldigt liten. Jag har inte stött pÄ nÄgon hittills

Jag tror chansen att se nÄgon pÄ stan med en GS Àr vÀÀÀldigt liten. Jag har inte stött pÄ nÄgon hittills
Inte dÀr @kuma-kun hÀnger ;) Jag tyckte jag sÄg mest G-shock nÀr jag var dÀr. SjÀlv fick jag en uppskattande nick pÄ tunnelbanan nÀr jag bar min Citizen eco-driva ONE. Men hÀr hemma har inte jag heller sett nÄgon GS pÄ stan.

Hur mÄnga eller hur mÄnga olika?
Hur mÄnga har jag inte den blekaste men helt klart verkar det sÀljas mer och mer.
Fler försÀljningsstÀllen och man ser flera bÀra GS.
Antal modeller Àr ju numer vÀldigt fler Àn vad som fanns Ärligen förr.
Om man tittar i gamla kataloger dÄ var det inte mÄnga olika modeller varje Är men gÄr man in pÄ Wako eller sÄ som har helt utbud Àr det flera montrar pinfulla.
Verkar vara ungefÀr 209 olika modeller.
- Funderar mest pÄ det totala antalet. Det Àr ju inte sÄ lÀnge sedan man spekulerade i ca 25000 klockor totalt och jag har en kÀnsla av att det har ökat vÀldigt mycket. Bara att addera alla "Limited Editions" i programmet ger ju ett rejÀlt antal.

- Funderar mest pÄ det totala antalet. Det Àr ju inte sÄ lÀnge sedan man spekulerade i ca 25000 klockor totalt och jag har en kÀnsla av att det har ökat vÀldigt mycket. Bara att addera alla "Limited Editions" i programmet ger ju ett rejÀlt antal.
LÀste en artikel ifrÄn 2017 dÀr siffran 35000/Är nÀmndes *fratellowatches. Det var ju innan namnbyte och hÄrdsatsning pÄ usa sÄ det Àr sÀkert mer Àn det dubbla nu

Hejsan TrÄden.
Jag Àr eventuellt pÄ gÄng att bli med GS (nr2 för mig). Denna pjÀs Àr en SBGK005, limiterad rackare med oförskÀmt vacker tavla. NÄn som kan rÄda mig vad jag ska betala för pÀrlan. Den Àr i toppskick, fullset med extra customsytt nubuck band. Uttagen juni 19.
Hoppas pÄ rÄd frÄn mer inbitna GS-fans.
66576776-714B-43CC-B92B-B9C7236CB639.jpeg

Hejsan TrÄden.
Jag Àr eventuellt pÄ gÄng att bli med GS (nr2 för mig). Denna pjÀs Àr en SBGK005, limiterad rackare med oförskÀmt vacker tavla. NÄn som kan rÄda mig vad jag ska betala för pÀrlan. Den Àr i toppskick, fullset med extra customsytt nubuck band. Uttagen juni 19.
Hoppas pÄ rÄd frÄn mer inbitna GS-fans.
66576776-714B-43CC-B92B-B9C7236CB639.jpeg
Fantastiskt snygg klocka. Mitt tips Àr att den borde kosta 65K eller strax under. Baserat pÄ nypris och begagnatpriser pÄ C24.

Inte dÀr @kuma-kun hÀnger ;) Jag tyckte jag sÄg mest G-shock nÀr jag var dÀr. SjÀlv fick jag en uppskattande nick pÄ tunnelbanan nÀr jag bar min Citizen eco-driva ONE. Men hÀr hemma har inte jag heller sett nÄgon GS pÄ stan.

HÀr i Tokyo ser man GS pÄ folk armar i tunnelbanan dÄ och dÄ, oftast kvarts.
Men fortfarande gÄr det en GS pÄ tusentals rollar som syns, pÄ varje Rolle ser man hundratusentals Casio kÀnns det som.
Men dom syns dÄ och dÄ och jag tycker det Àr vanligare nu Àn för en sisÄdÀr 5-6 Är sen.
I Stockholm hamnade jag i samma kassakö som Molle för ett par Är sen, han hade GS.

HÀr i Tokyo ser man GS pÄ folk armar i tunnelbanan dÄ och dÄ, oftast kvarts.
Men fortfarande gÄr det en GS pÄ tusentals rollar som syns, pÄ varje Rolle ser man hundratusentals Casio kÀnns det som.
Men dom syns dÄ och dÄ och jag tycker det Àr vanligare nu Àn för en sisÄdÀr 5-6 Är sen.
I Stockholm hamnade jag i samma kassakö som Molle för ett par Är sen, han hade GS.
Blev du starstruck? :)

Tillbaka
Topp