• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

50087848847_f8ab4b4328_h.jpg

Kika med ljunghs ur, han har inte GS i lager men kan nog plocka hem en vid önskemÄl

Och om du Äker frÄn UmeÄ sÄ skicka frÄga om vad som finns att se hos KM Globen. Jag har kollat 3 gÄnger och fick nollkontakt med personal. Fanns inte mycket att se i montrarna, ca 10 GS. En gÄng tog jag med en GS spring drive och sÄ att jag gÀrna tar rÄd om fler GS. Fick bara en reaktion "jaha" och kÀnslan; vad gör du hÀr. Konstigt tyckte jag med tanke pÄ alla fina omdömen frÄn andra. I vilket fall drog jag inte in nÄn pÄse med pantflaskor i butiken, men sÄklart var jag mer klÀdd för ishockey Àn för fina gatan.

Tanken var vÀl att fÄ "kÀnns och klÀmma" men om de inte har sÄ mycket hemma kÀnns det ju mindre lockande. AngÄende Ljungs Ur sÄ betraktar jag mig som litet av en stammis dÀr. Sten Àr av fÄ "riktiga" urmakare i UmeÄ och har alltid fÄtt bra hjÀlp av honom.

Tanken var vÀl att fÄ "kÀnns och klÀmma" men om de inte har sÄ mycket hemma kÀnns det ju mindre lockande. AngÄende Ljungs Ur sÄ betraktar jag mig som litet av en stammis dÀr. Sten Àr av fÄ "riktiga" urmakare i UmeÄ och har alltid fÄtt bra hjÀlp av honom.
Pm:a nÀr du kommer sÄ hÀnger jag gÀrna med. Om du vill sÄ tar jag gÀrna en svÀng förbi och fotar montern.
GS Ă€r verkligen speciella! Jag saknar tavlor med siffror men oj vilka krispa tavlor och visare de gör! Är man knĂ€pp nĂ€r man sitter och bara beundrar? :pompus:

Jag skulle kunna tÀnka mig en GS som Àr lite explorer lik i sitt utförande. Söker nÄgot stilrent utan datumfunktion och med automatiskt urverk runt 36-38mm.
Helst pÄ lÀnk.
Titan hade varit ett stort +
Förslag ?

Senast Àndrad:
Var förbi fÀltan med min bÀsta vÀn! Han plockade ut denna idag :)

PbetTO0.jpg

En given klassiker nu nÀr man lÀrt kÀnna GS och ignoransen skingrat sig :) Man kan inte annat Àn att bli avundsjuk pÄ en nyutplockad snowflake. Undrar dock varför GS inte gav lÄset pÄ spÀnnet mer kÀrlek med skruvlÀnkar och kanske nÄgon form mikrojustering. Oavsett vad Àr denna fantastisk!

En given klassiker nu nÀr man lÀrt kÀnna GS och ignoransen skingrat sig :) Man kan inte annat Àn att bli avundsjuk pÄ en nyutplockad snowflake. Undrar dock varför GS inte gav lÄset pÄ spÀnnet mer kÀrlek med skruvlÀnkar och kanske nÄgon form mikrojustering. Oavsett vad Àr denna fantastisk!
Skruvar och titan lirar inget vidare i lÀnkar, om det inte Àr sÄna lÄnga genomgÄende som man behöver tvÄ mejslar för att justera...

Skruvar och titan lirar inget vidare i lÀnkar, om det inte Àr sÄna lÄnga genomgÄende som man behöver tvÄ mejslar för att justera...

Aha, Ă€r de det som Ă€r hela anledningen! Det visste jag inte :) KĂ€nns faktiskt konstigt att GS skulle ”sparat” in pĂ„ nĂ„got som en sĂ„dan sak.

Aha, Ă€r de det som Ă€r hela anledningen! Det visste jag inte :) KĂ€nns faktiskt konstigt att GS skulle ”sparat” in pĂ„ nĂ„got som en sĂ„dan sak.
Om man inte gör nÄgon ytbehandling pÄ titan sÄ bildas en oxiderad skyddande yta. Om man hade bÄde titanlÀnk och titanskruvar skulle dom alltsÄ antingen svÀlla fast eller i vÀrsta fall lossna. Jag har bÄde varianten med hylsa/stift och sÄn genomgÄende lÄng skruv med lös skruv i ena Ànden pÄ de jag har. Jag föredrar hylsa/stift dÄ det Àr enklare att justera sjÀlv :)

Om man inte gör nÄgon ytbehandling pÄ titan sÄ bildas en oxiderad skyddande yta. Om man hade bÄde titanlÀnk och titanskruvar skulle dom alltsÄ antingen svÀlla fast eller i vÀrsta fall lossna. Jag har bÄde varianten med hylsa/stift och sÄn genomgÄende lÄng skruv med lös skruv i ena Ànden pÄ de jag har. Jag föredrar hylsa/stift dÄ det Àr enklare att justera sjÀlv :)

Undra varför GS valde just titan i dessa modeller (vet att dem kallar det för nĂ„got ”speciellt” ocksĂ„). Hade varit spĂ€nnande att veta, undra om det var av nĂ„gon specifik anledning. Heritage linjen Ă€r ju ingen linje med hard core sportmodeller som tex Tudor Pelagos dĂ€r Titan kĂ€nns ”hemma” :)

NĂ€r ”semestern” mest bjuder pĂ„ jobb och dĂ„ligt vĂ€der Ă€r det Ă„tminstone trevligt att man har nĂ„got fint att titta pĂ„. Tycker, efter ett par mĂ„nader, fortfarande om den mer och mer för varje dag - inte illa!
011DDAFE-D425-486C-8F1F-8505BD92588E.jpeg

Undra varför GS valde just titan i dessa modeller (vet att dem kallar det för nĂ„got ”speciellt” ocksĂ„). Hade varit spĂ€nnande att veta, undra om det var av nĂ„gon specifik anledning. Heritage linjen Ă€r ju ingen linje med hard core sportmodeller som tex Tudor Pelagos dĂ€r Titan kĂ€nns ”hemma” :)
Jag gillar ju titan, sÄ i min vÀrld Àr det konstigt att inte fler modeller Àr i titan ;) Citizen firar 50 Är med titan i Är, sÄ det Àr inte nÄgot material som Àr förknippat just med sportklockor. Allergifritt, rostfritt, lÀtt, hÄrt, hÄller varken kyla eller vÀrme speciellt bra, ej magnetiskt. Har vÀl alla rÀt förutom att det Àr lite svÄr jobbat, antagligen det som Àr "premium" :)

Intressant! Hur hittade du det dÀr?

Kör du det med Seiko-viklÄset som vÀlj följer med klockan original? Riktigt mjuka band kan göra klockan lite sladdrig pÄ armen om man har dem med vanligt C-lÄs, som verkar följa med det dÀr armbandet, istÀllet för med viklÄs. Detta gÀller ju frÀmst om man gillar att ha klockan lite slappt pÄ armen, som jag gillar. Gillar man att strypa sin handled sÄ kanske det inte Àr sÄ viktigt.

Intressant! Hur hittade du det dÀr?

Kör du det med Seiko-viklÄset som vÀlj följer med klockan original? Riktigt mjuka band kan göra klockan lite sladdrig pÄ armen om man har dem med vanligt C-lÄs, som verkar följa med det dÀr armbandet, istÀllet för med viklÄs. Detta gÀller ju frÀmst om man gillar att ha klockan lite slappt pÄ armen, som jag gillar. Gillar man att strypa sin handled sÄ kanske det inte Àr sÄ viktigt.
Kör inte med viklÄset nu. Tycker om att klockan sitter lite lösare pÄ armen ;)

Tillbaka
Topp