• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag Àr lite intresserad av GS men Àr överrumplad av alla modeller och referenser. Finns det nÄgon bra sammanfattning av modeller eller referenser som gör det enklare att söka och kolla bilder?
Är framförallt intresserad av lite sportigare modeller runt 40mm, helst med mekaniskt urverk och lite roligare tavla.

• Like
Reactions: PJZ
Jag Àr lite intresserad av GS men Àr överrumplad av alla modeller och referenser. Finns det nÄgon bra sammanfattning av modeller eller referenser som gör det enklare att söka och kolla bilder?
Är framförallt intresserad av lite sportigare modeller runt 40mm, helst med mekaniskt urverk och lite roligare tavla.
Kollat deras hemsida?

Idag en rÀtt vÀlanvÀnd 61a.

95FB7341-54BF-4AE1-88E4-F6BBF0C5B5CB.jpeg

Jag Àr kÀr i SBGH267 - framförallt dess tavla. Finns det nÄgra mindre "limiterade" GS med samma typ av tavla? Hittade en som var brunaktig jag inte hittar referens pÄ lÀngre men om det finns andra sÄ vore det vÀldigt intressant!
Den bruna heter SBGR311😁 Vad jag vet sĂ„ finns det endast den blĂ„ och den bruna, vilka bĂ„da var limited editions. Har ocksĂ„ kikat pĂ„ dessa, tavlan ser grym ut!

Den bruna heter SBGR311😁 Vad jag vet sĂ„ finns det endast den blĂ„ och den bruna, vilka bĂ„da var limited editions. Har ocksĂ„ kikat pĂ„ dessa, tavlan ser grym ut!
Tack! Den verkar lite mer överkomlig men skulle nog vilja se den irl innan jag slog till, önskar de gjorde fler med svarta och silver tavla..

Tack! Den verkar lite mer överkomlig men skulle nog vilja se den irl innan jag slog till, önskar de gjorde fler med svarta och silver tavla..
Ja precis, den gÄr vÀl att fÄ tag pÄ för under halva priset av SBGH267. HÄller med dig, den skulle man helst vilka se live innan man köper den.

Nyligen hittat kĂ€rleken till GS efter ha besökt en ÅF samt gjort lite research online. Polarn Ă€r helt sĂ„ld och kan inte sluta snacka GS pĂ„ daglig basis... tror han fĂ„tt GS-feber.

Kul att följa denna trĂ„d, fortsĂ€tt gĂ€rna bomba med schyssta bilder och wristshots 😍

Flera gÄnger undrat varför GS inte slÀpper fler kronografer eller dykare.
Fick nog svaret nĂ€r jag ser de fĂ„ de slĂ€ppt. Herregud vad fula 😳

Tur att deras dressare och GMTs Àr sÄ sjukt fina.

Flera gÄnger undrat varför GS inte slÀpper fler kronografer eller dykare.
Fick nog svaret nĂ€r jag ser de fĂ„ de slĂ€ppt. Herregud vad fula 😳

Tur att deras dressare och GMTs Àr sÄ sjukt fina.
NÄja. Tycker highbeat-dykaren SBGH257 Àr grym i boett och tavla.
CEDC4537-F850-4BE5-BDB9-EDE5B1DD276E.jpeg

Grym pÄ rÀtt bÀrare (med ordentliga handleder).

NÄja. Tycker highbeat-dykaren SBGH257 Àr grym i boett och tavla.
CEDC4537-F850-4BE5-BDB9-EDE5B1DD276E.jpeg

Grym pÄ rÀtt bÀrare (med ordentliga handleder).

För mig som Àr gammaldags och gillar historien ska GS inte vara friluftsklockor eller arbetsredskap.
Men man tjÀnar sÀker mer pengar av att ge ut massor med olika modeller Àn att renodla och bygga varumÀrket med en tydlig stil.
Gamla 6159 dykarna hade ju ett GS verk i det hela men ingen GS mÀrkning varken pÄ tavla eller verk.

Började lördagen med en 57 Toshiba förtjĂ€nstklocka

(som glaset behöver poleras pÄ ser jag nu)

BF1E7D05-E027-4331-91DB-02330BD0991F.jpeg
AE270D17-F740-404B-AD9C-489342D4AE23.jpeg

Men hÀmtade upp den hÀr nyinförskaffade 6156-8040 frÄn service som jag chansade lite pÄ att köpa pÄ internet auktion hÀrom veckan.
Trots att klockan var stendöd ville jag ha den för boetten var anvÀnd men lyckligtvis opolerad och hade orginal armband.
Dom hÀr lÀnkarna liknar andra GS lÀnkar men Àr speciell för modellen som inte Àr alltför vanlig.
Var lite orolig nÀr klockan var hos urmakaren för uppdragsfjÀdern och trumman Àr inte samma som vanliga 614x utan den kraftigare varianten som sitter i VFA ochsÄ och Àr vÀldigt svÄr att fÄ tag pÄ.
Som tur var fjÀdern ok och vanlig rengöring och oljning rÀckte.
Modellen skiljer sig inte bara med att boetten Àr annorlunda jÀmfört med dom vanligare Specialarna 615x-8010 utan Àven tavlan har struktur likt vit sand och andra visare.

BF237179-A6BC-4845-8482-DAC8416EA213.jpeg

Med kompisar.

CC43FA2F-04D6-4575-9E47-2BBBED5BCD41.jpeg

Senast Àndrad:
Efter inspiration frÄn denna trÄd, bekanta och allmÀnt internet Àr man nu nybliven medlem i GS klubben!
Var ute efter nÄgot som kÀndes klassiskt och förhoppningsvis skulle kunna följa med genom hela livet. Att ha bÄde pÄ kontoret men ocksÄ nÄgot man bara kan gÄ runt med en sommardag utan att det sticker ut.
Gillar verkligen hur enkel denna Àr, för nÄgon som inte Àr intresserad Àr det helt enkelt en typisk klocka men nÀr man kollar nÀrmre ser man verkligen detaljerna pÄ varje liten del.
Referens SBGR261.

TyvĂ€rr var det svĂ„rt att fĂ„ ihop till Spring Drive pĂ„ nĂ„got frĂ„n "Elegance" kollektionen, men man fĂ„r se det som nĂ„got att drömma vidare till. Kanske en Whirlpool (SBGH267) eller "Höst" (SBGH273)😅

Bilagor

• 2021_0711_14385800.jpg
    2021_0711_14385800.jpg
    108.1 KB · Visningar: 16
  • 2021_0711_14395000.jpg
    2021_0711_14395000.jpg
    532.1 KB · Visningar: 16
  • 2021_0711_14381500.jpg
    2021_0711_14381500.jpg
    194.5 KB · Visningar: 16
Är det nĂ„gon som vet skillnaden mellan SBGP005 och SBGV239? Är det enbart fĂ€rgen pĂ„ tavlan? Vad jag ser Ă€r 005 lite mörkare.

• Like
Reactions: PJZ
Är det nĂ„gon som vet skillnaden mellan SBGP005 och SBGV239? Är det enbart fĂ€rgen pĂ„ tavlan? Vad jag ser Ă€r 005 lite mörkare.
olika urverk... gamla 9f82 i sbgv och nya 9f85 i sbgp

Precis som BarbaBaba sa, olika urverk... givetvis

Tillbaka
Topp