• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Lauda

Patek
2-Faktor
-Morning🩁🩁

BBD258B4-E04B-4B91-A120-F6E3A13B6EE7.jpeg
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
För att blanda upp alla fantastiska bilder med en GS-frĂ„ga: Kan man vid service av sin GS med gĂ€ngad krona fĂ„ krontuben (heter det ens sĂ„?!) bytt? 😊
 

Rymdhamstern

Panerai
Funderar ifall det var överflödigt med tvĂ„ GS đŸ€”

Åt andra sidan de kompletterar varandra vĂ€ldigt bra dem tvĂ„ ⚫âšȘ
81AC7466-BF1D-4D4B-A2D8-80BA9E6043FE.jpeg
Kan vĂ€l bara bli rĂ€tt med Ying och Yang? đŸ˜‰â˜Żïž
Lite mer allvarligt, personligen fastnar jag ofta för vissa mĂ€rken och skaffar flera klockor av dem, i olika stil. Över tid upptĂ€cker jag vilka av dem jag föredrar och de fĂ„r stanna medan de andra fĂ„r gĂ„. Funkar för mig iaf.
Tycker du valt tvĂ„ riktigt bra och kompletterande klockor. Över tid kommer kanske en av dem ta tĂ€ten och den andra fĂ„r lĂ€mna, men stressa det inte. Mina 2 cent.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Kan vĂ€l bara bli rĂ€tt med Ying och Yang? đŸ˜‰â˜Żïž
Lite mer allvarligt, personligen fastnar jag ofta för vissa mĂ€rken och skaffar flera klockor av dem, i olika stil. Över tid upptĂ€cker jag vilka av dem jag föredrar och de fĂ„r stanna medan de andra fĂ„r gĂ„. Funkar för mig iaf.
Tycker du valt tvĂ„ riktigt bra och kompletterande klockor. Över tid kommer kanske en av dem ta tĂ€ten och den andra fĂ„r lĂ€mna, men stressa det inte. Mina 2 cent.

-Tack för bra inputđŸ™đŸŒ
 

Lauda

Patek
2-Faktor
vad funderar du pÄ om nÄgon skulle lÀmna, och varför?

-Efter senaste rensningen hade jag endast tvÄ klockor med kvarts verk. En Seiko Solar och en dressigare Seiko med cal 8J41.

Jag upplevde att det var otroligt bekvÀmt med precisions verk som inte behöver dras upp manuellt sÄ jag bestÀmde mig för att uppgradera i samma linje. Dvs klockor med high end finish och kvarts verk. SÄ det blev de hÀr tvÄ GSn.

Dilemmat nu Ă€r ifall det blivit lite för mycket kvarts. Och i fall mina GS Ă€r för lika varandrađŸ€”
 

aneki

Omega
-Efter senaste rensningen hade jag endast tvÄ klockor med kvarts verk. En Seiko Solar och en dressigare Seiko med cal 8J41.

Jag upplevde att det var otroligt bekvÀmt med precisions verk som inte behöver dras upp manuellt sÄ jag bestÀmde mig för att uppgradera i samma linje. Dvs klockor med high end finish och kvarts verk. SÄ det blev de hÀr tvÄ GSn.

Dilemmat nu Ă€r ifall det blivit lite för mycket kvarts. Och i fall mina GS Ă€r för lika varandrađŸ€”

Quartz Àr det nya svarta.

Jag, som du, Àr inne pÄ samma spÄr. SÄlt av alla automatverk förutom en och Àr helt sÄld pÄ GS quartz nu.
 

kuma-kun

Audemars
Vad bör man betala för en GS 5646-7000 frÄn tidig 70-tal?

Sent svar och tror ingen svarat Àn och kanske orsaken kan var att det inte Àr att det inte Àr det enklaste att svara pÄ.
Framför allt betyder skicket allt nÀr det gÀller Àldre klockor och det finns ju allt frÄn helt skruttiga till oanvÀnda om man har tur.
Även var man köper, privat sĂ€ljare man inte kĂ€nner eller vĂ€lrenomerad handlare med garantier?
Det Àr ju en av dom minst populÀra modellerna sÄ jag skulle sÀga 2 till 20 tusen svenska pengar.
NÄnstans i mitten av det för ett vad jag skulle kalla bÀrbart exemplar, oskadad tavla och medaljong men spÄr av anvÀndning pÄ det yttre.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Sent svar och tror ingen svarat Àn och kanske orsaken kan var att det inte Àr att det inte Àr det enklaste att svara pÄ.
Framför allt betyder skicket allt nÀr det gÀller Àldre klockor och det finns ju allt frÄn helt skruttiga till oanvÀnda om man har tur.
Även var man köper, privat sĂ€ljare man inte kĂ€nner eller vĂ€lrenomerad handlare med garantier?
Det Àr ju en av dom minst populÀra modellerna sÄ jag skulle sÀga 2 till 20 tusen svenska pengar.
NÄnstans i mitten av det för ett vad jag skulle kalla bÀrbart exemplar, oskadad tavla och medaljong men spÄr av anvÀndning pÄ det yttre.

Det var precis dÀrför jag inte svarat, man bör se pÄ den specifika klockan för att ge en vÀrdering. Skiljer ju vÀldigt mellan de olika referenserna, och skick givetvis.

VÀrt att tillÀgga, kostnad för frakt, moms, service och tillbehör, bör vara med i kalkylen.

Ibland tycker jag att jag gjort en bra affÀr, men lÀgger man ihop alla kostnader sÄ drar det ivÀg ÀndÄ.

SpÀnne: 1500-2000kr
LĂ„da: 800-1500kr

Man behöver ju ett snyggt lÀderband ocksÄ, helst i exotiskt skinn som orginalet.

Edit: Justerade priset pÄ GS-spÀnne, dÄ jag insÄg att det dubblat sedan jag köpte sist.
 
Senast Àndrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tack för svar @kuma-kun och @Senpai. Era svar fick mig att avstÄ. FÄr vÀl fortsÀtta leta efter en GS med dagkomplikation. :)
Det var ju inte meningen. Bara kul att fler vill testa vintage GS! Men man ska ha realistiska förvÀntningar, vintage kan vara lite krÄngligt att sÀtta sig in i, och det finns en del fallgropar. SjÀlv köper jag bara pÄ auktion via Yahoo Auctions, och har blivit besviken ett par gÄnger, andra gÄnger positivt överraskad. Beskrivningarna och bilderna Àr ofta dÄliga, men du betalar vad det Àr vÀrt eftersom priset avgörs av köparna. Kanske fÄr du bÀttre beskrivning om du handlar frÄn en förhandlare, men du betalar premium, och lÄngt ifrÄn alla Àr Àrliga, de vill ju sÀlja.

56GS Àr vÀldigt fina, och ligger i det lÀgre pris-segmentet. Annars finns ju KS och Grand Quartz, som ligger nÀra i formsprÄk. Och en sak till, glas kan vara svÄrt att fÄ tag pÄ, och kostar uppemot 1500kr.

Bara skicka ivÀg ett DM om du vill ha lite fler tips.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det var ju inte meningen. Bara kul att fler vill testa vintage GS! Men man ska ha realistiska förvÀntningar, vintage kan vara lite krÄngligt att sÀtta sig in i, och det finns en del fallgropar. SjÀlv köper jag bara pÄ auktion via Yahoo Auctions, och har blivit besviken ett par gÄnger, andra gÄnger positivt överraskad. Beskrivningarna och bilderna Àr ofta dÄliga, men du betalar vad det Àr vÀrt eftersom priset avgörs av köparna. Kanske fÄr du bÀttre beskrivning om du handlar frÄn en förhandlare, men du betalar premium, och lÄngt ifrÄn alla Àr Àrliga, de vill ju sÀlja.

56GS Àr vÀldigt fina, och ligger i det lÀgre pris-segmentet. Annars finns ju KS och Grand Quartz, som ligger nÀra i formsprÄk. Och en sak till, glas kan vara svÄrt att fÄ tag pÄ, och kostar uppemot 1500kr.

Bara skicka ivÀg ett DM om du vill ha lite fler tips.
SÀljaren var frÄn Sverige, vill helst köpa inrikes. Men kanske bör kolla utomlands ocksÄ, dock flyger priserna ivÀg nÀr staten ska ha sina 25%. :(
 

kuma-kun

Audemars
SÀljaren var frÄn Sverige, vill helst köpa inrikes. Men kanske bör kolla utomlands ocksÄ, dock flyger priserna ivÀg nÀr staten ska ha sina 25%. :(

NÀr det gÀller Àldre GS sÄ sÄldes dom ju i stort sett uteslutande i Japan och det Àr ju hÀr dom flesta finns Àn idag.
SÄ det största utbudet Àr pÄ Yahoo Auction men det blir ju lite lotteri Àven fast dom flesta japanska sÀljare Àr hederliga.
Jag har köpt en hel del klockor pÄ YA och inte kÀnt mig lurad Àn men det Àr enkelt att lura sig sjÀlv nÀr budstriden Àr igÄng.
Finns handlare i Japan som skickar servade och Àrligt beskrivna klockor utomlands och en Àr WatchCTI.
Äldre GS tillverkades i mikroskopisk mĂ€ngd om man jĂ€mnför med tillverkare som Rolex och Omega och det innebĂ€r ju att det idag t.e.x. sĂ€ljs massor med gamla date-justs per timme vĂ€rlden över och mycket enklare att se och förstĂ„ en prisbild dĂ€r.
 

Rymdhamstern

Panerai
Dilemmat nu Ă€r ifall det blivit lite för mycket kvarts. Och i fall mina GS Ă€r för lika varandrađŸ€”
Om det Ă€r för mycket kvarts eller inte beror vĂ€l mest pĂ„ vad ditt klockintresse grundar sig i. Är det i finmekanik och mekaniska ur generellt sĂ„ kanske inte kvarts Ă€r svaret pĂ„ det 😉 Grundar det sig i finish pĂ„ boett, visare, index och tavla sĂ„ Ă€r GS iaf helrĂ€tt, oavsett om det Ă€r kvarts eller inte.
Tycker det lÄter mest som att du borde stanna upp ett tag i flippandet och ge den samling du har nu lite tid. Och sedan kÀnna efter baserat pÄ det du har nu och det du tidigare haft vad som fÄr dig att uppskatta en klocka över tid. SÀtt upp ett gÀng parametrar som storlek, sport/dress/etc, urtavla, boettform, finish, etc och utifrÄn det börja bygga en analys av vad som tickar dina boxar. Sedan kommer ju den delikata delen att översÀtta det till en samling, med kompletterande eller kontrasterande klockor. Det Àr kanske det mest komplexa av allt?
Jaja, mycket svammel. I vilket fall, angĂ„ende om dina tvĂ„ GS Ă€r för lika sĂ„ Ă€r de inte det i mina ögon iaf 🙂
 

aneki

Omega
Om det Ă€r för mycket kvarts eller inte beror vĂ€l mest pĂ„ vad ditt klockintresse grundar sig i. Är det i finmekanik och mekaniska ur generellt sĂ„ kanske inte kvarts Ă€r svaret pĂ„ det 😉 Grundar det sig i finish pĂ„ boett, visare, index och tavla sĂ„ Ă€r GS iaf helrĂ€tt, oavsett om det Ă€r kvarts eller inte.
Tycker det lÄter mest som att du borde stanna upp ett tag i flippandet och ge den samling du har nu lite tid. Och sedan kÀnna efter baserat pÄ det du har nu och det du tidigare haft vad som fÄr dig att uppskatta en klocka över tid. SÀtt upp ett gÀng parametrar som storlek, sport/dress/etc, urtavla, boettform, finish, etc och utifrÄn det börja bygga en analys av vad som tickar dina boxar. Sedan kommer ju den delikata delen att översÀtta det till en samling, med kompletterande eller kontrasterande klockor. Det Àr kanske det mest komplexa av allt?
Jaja, mycket svammel. I vilket fall, angĂ„ende om dina tvĂ„ GS Ă€r för lika sĂ„ Ă€r de inte det i mina ögon iaf 🙂
En GS 9F Àr ju ÀndÄ rÀtt stor skillnad mot en dussinquartz i finmekanik.
 

aneki

Omega
Absolut. Menade inte pÄ nÄgot sÀtt att förringa det. Men grundar sig klockintresset i mekaniska urverk spelar det kanske mindre roll hur bra GS 9F Àr?
Jag vet inte om jag hÄller med. Jag Àr nog mer fascinerad över de fÄ kugghjul och 9 jewels i en 9F Àn ett bas-ETA-verk som man sett i tusentals klockor. Jag tror Àven att spring drive med tiden kommer hjÀlpa till att Àndra uppfattningen om kvalitets-quartz. Det Àr vad min GS-resa gjort för mig i alla fall. To each their own.
 

Rymdhamstern

Panerai
Jag lÀgger personligen ingen vÀrdering alls i det. Och Àr verkligen ingen purist vad gÀller mekaniska verk. Men jag tror pÄ att iaf analysera sitt intresse en del, och aktivt fundera pÄ vad som Àr viktigt för en sjÀlv. Att det förÀndras Àr en naturlig del av det.
Springdrive Àr för övrigt grymt. SvÄrslaget att se hur sekundvisaren glider fram.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Om det Ă€r för mycket kvarts eller inte beror vĂ€l mest pĂ„ vad ditt klockintresse grundar sig i. Är det i finmekanik och mekaniska ur generellt sĂ„ kanske inte kvarts Ă€r svaret pĂ„ det 😉 Grundar det sig i finish pĂ„ boett, visare, index och tavla sĂ„ Ă€r GS iaf helrĂ€tt, oavsett om det Ă€r kvarts eller inte.
Tycker det lÄter mest som att du borde stanna upp ett tag i flippandet och ge den samling du har nu lite tid. Och sedan kÀnna efter baserat pÄ det du har nu och det du tidigare haft vad som fÄr dig att uppskatta en klocka över tid. SÀtt upp ett gÀng parametrar som storlek, sport/dress/etc, urtavla, boettform, finish, etc och utifrÄn det börja bygga en analys av vad som tickar dina boxar. Sedan kommer ju den delikata delen att översÀtta det till en samling, med kompletterande eller kontrasterande klockor. Det Àr kanske det mest komplexa av allt?
Jaja, mycket svammel. I vilket fall, angĂ„ende om dina tvĂ„ GS Ă€r för lika sĂ„ Ă€r de inte det i mina ögon iaf 🙂

-Klockan som satt fart pÄ mitt klockintresse Àr Speedmastern. Under 1,5 Är som jag Àgde klockan hade jag den pÄ mig nÀstan varje dag tills jag kÀnde att jag inte orkade att dra upp den mer. SÄ jag bestÀmde mig för att sÀlja min Speedy och sedan den dagen har jag varit vilse.

Jag gick igÄng pÄ Speedy pga av dess utseende, historia, chronograph komplikation och kvalité sÄklart. I början av resan tog jag inte pÄ allvar att jag mÄste dra upp klockan dagligen om jag ska anvÀnda den dagligen. Efter ett tag tyckte jag inte att det var kul lÀngre. Jag tyckte snarare att det var opraktiskt.

DÀrav kom jag in pÄ kvarts.

Ja finish Ă€r viktigt beroende pĂ„ vad det Ă€r för typ av klocka jag har. Men andra aspekter som ocksĂ„ Ă€r mycket viktiga Ă€r att klockan ska vara praktisk att anvĂ€nda och Ă€ven hĂ„llbar. SĂ„ utifrĂ„n detta kĂ€nns det som att jag hittat rĂ€tt pĂ„ GS och kvarts🙂
 

Snilsson

Cartier
Har precis lagt en handpenning pÄ en SBGA375 hos min lokala AD och börjar leta efter bra band, nÄgon som har lite tips och inspiration?
 
Topp