• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

SBGA413 har mÄnga bra vinklar
IMG_3322.jpeg
 
IMG_4067.jpeg


Äntligen kom paketet frĂ„n Rydbergs ur. Sbgx263 har utmĂ€rkta proportioner som passar nĂ€sta oavsett tillfĂ€lle. GS Quartz med japansk precision Ă€r imponerande. Det Ă€r min största klockan; hela 37 mm harmonisk form .

GS finish mÀrks och mÄnga kommenterar uppskattande. Det kÀnns skönt att kunna svara att det Àr en Seiko quartz. Snyggt utan att vara skrytsamt. Alla vet vÀl inte vad GS Àr(?).
 

Quark

Cartier
2-Faktor
GS finish mÀrks och mÄnga kommenterar uppskattande. Det kÀnns skönt att kunna svara att det Àr en Seiko quartz. Snyggt utan att vara skrytsamt. Alla vet vÀl inte vad GS Àr(?).
Absolut ingen i Europa som inte Ă€r klocknörd vet vad Grand Seiko Ă€r. Och ganska mĂ„nga som Ă€r klockintresserade vet inte heller. Även om de kanske har hört talas om varumĂ€rket Ă€r det inte alls sĂ€kert att de vet vad det innebĂ€r, eller har förstĂ„tt kvaliteten.

Jag menar, Rolex som för mÄnga Àr en ouppnÄelig lyxprodukt, men som har en enorm varumÀrkeskÀnnedom, Àr en dussinvara i jÀmförelse. Rolex tillverkar minst 20 gÄnger sÄ stor volym som Grand Seiko.

Grand Seiko Àr mycket mer exklusivt, pÄ riktigt. Med stealth-faktor som bonus.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Absolut ingen i Europa som inte Àr klocknörd vet vad Grand Seiko Àr. .
JodÄ, men kreti och pleti som drömmer om en submariner vet inte.
Jag har flera kollegor som inte bÀr annat Àn smartklockor och typ DW som vet vad Grand Seiko Àr. Beresta till Japan? Absolut.
KlockfrÀlsta? Nej.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
JodÄ, men kreti och pleti som drömmer om en submariner vet inte.
Jag har flera kollegor som inte bÀr annat Àn smartklockor och typ DW som vet vad Grand Seiko Àr. Beresta till Japan? Absolut.
KlockfrÀlsta? Nej.
Intressant! Du rör dig i andra kretsar Àn jag gör. Resor till Japan Àr vÀl en faktor.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Seiko produserer 5x volumet av Rolex. Heck, Longines produserer flere klokker enn Rolex. Mange produserer langt flere klokker enn Rolex. Det finnes mange volume brands der ute sammen med Seiko. Seiko er like kjent som Rolex, nÄr man spÞr om hvilke klokkemerker man kan navnet pÄ. Om man ser Seiko som like prestisjefylt som Rolex...se dét svaret er ikke like Äpenbart.
 
Senast Àndrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Seiko produserer 5x volumet av Rolex. Heck, Longines produserer flere klokker enn Rolex. Mange produserer langt flere klokker enn Rolex. Det finnes mange volume brands der ute sammen med Seiko. Seiko er like kjent som Rolex, nÄr man spÞr om hvilke klokkemerker man kan navnet pÄ. Om man ser Seiko som like prestisjefylt som Rolex...se dét svaret er ikke like Äpenbart.
Helt sant, men jag tror det var just Grand Seiko som lyftes fram 😊
 

kuma-kun

Audemars
JodÄ, men kreti och pleti som drömmer om en submariner vet inte.
Jag har flera kollegor som inte bÀr annat Àn smartklockor och typ DW som vet vad Grand Seiko Àr. Beresta till Japan? Absolut.
KlockfrÀlsta? Nej.

Mina kollegor i Sverige av vilka mÄnga reser till Japan Àr det ytterst fÄ som vet att Grand Seiko finns.
Ingen Àr direkt klockintresserad men en har köpt en SpringDrive av mig.
En dag sa han till mig att nu nÀr han fyllt 40 och började kÀnna sig vuxen var det dags att bÀra armbandsur.
Jag tog fram lite bÀttre klockor och Rolex ratades för det kÀndes för mycket tyckte han.
Men GS SD tilltalade honom med den annorlunda tekniken och bra kvalité sÄ han fick köpa den.
Sen blev den helt slagen och repad pĂ„ bara nĂ„gra mĂ„nader, vete sjutton hur han lyckades med det men Ă€r man inte sĂ„ att sĂ€ga klockfrĂ€lst sÄ 
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Nej, nu dags för bilder tycker jag.

Dagens GS med 44 verk, boett har den ochsÄ.

6DB550E3-CE81-4D42-8D27-86EB3F173D8F.jpeg

Finns det nÄgon modell i nuvarande sortiment du kunde tÀnkt dig? Eller vad fattas? Tankar om de Äterlanserade gamla modellerna? Vore kul med lite reflektioner.

Jag gillar den hÀr som ska efterlikna ditt original, SBGW046, frÄn 2013.

IMG_0298.jpeg
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Finns det nÄgon modell i nuvarande sortiment du kunde tÀnkt dig? Eller vad fattas? Tankar om de Äterlanserade gamla modellerna? Vore kul med lite reflektioner.

Jag gillar den hÀr som ska efterlikna ditt original, SBGW046, frÄn 2013.

IMG_0298.jpeg
Om det vore jag som hade samma tillgĂ„ng i Japan, sĂ„ skulle jag föredra originalen. BĂ„de för att dom faktiskt Ă€r ”historiska” och för dom galna priser nya har
 đŸ«Ł
 

kuma-kun

Audemars
Finns det nÄgon modell i nuvarande sortiment du kunde tÀnkt dig? Eller vad fattas? Tankar om de Äterlanserade gamla modellerna? Vore kul med lite reflektioner.

Jag gillar den hÀr som ska efterlikna ditt original, SBGW046, frÄn 2013.

IMG_0298.jpeg

Klart det finns moderna GS jag skulle kunna tÀnka mig men nÀr jag ser prislappen avtar intresset, man fÄr ju ledigt 2 st Àldre i guld för samma som den du visar
och det Àr likadant med stÄlmodeller.
Den ser ju bra ut pÄ bild men min erfarenhet av reissues Àr att det blir annorlunda i verkligheten, oftast kÀnns dom lite kalla och sen brukar dom vara lite tjockare
vilket gör att dom blir nÄgot obekvÀmare.
SvÄrt att förklara sÄna hÀr saker men för mig kÀnns nya klockor rÀtt ointressanta, mer charm i dom Àldre.
Hellere 50 Àldre Àn 25 nya tycker jag sÄ man har lite att byta mellan.
 

TheSnake

Omega
2-Faktor
Hej gÀnget,

Trots att det Àr en fantastisk klocka sÄ lÀmnar den aldrig lÄdan lÀngre.. GÄr dÀrför i tankarna om att sÀlja den men tycker det Àr svÄrt att sÀtta pris pÄ den. NÄgon som har en tanke?

Det Àr alltsÄ en SBGV245 frÄn 2019 i bra skick men med spÄr av anvÀndning. Kommer med box och papper.

Senaste annonserna pÄ KS Àr tvÄ Är gamla runt 25-27k. C24 föreslÄr 38k vilket lÄter i överkant..

Vet att det finns en vĂ€rderingstrĂ„d men tĂ€nker att GS-kompetensen Ă€r avsevĂ€rt högre hĂ€r â˜ș

Tack!
1717662323918.jpeg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Hej gÀnget,

Trots att det Àr en fantastisk klocka sÄ lÀmnar den aldrig lÄdan lÀngre.. GÄr dÀrför i tankarna om att sÀlja den men tycker det Àr svÄrt att sÀtta pris pÄ den. NÄgon som har en tanke?

Det Àr alltsÄ en SBGV245 frÄn 2019 i bra skick men med spÄr av anvÀndning. Kommer med box och papper.

Senaste annonserna pÄ KS Àr tvÄ Är gamla runt 25-27k. C24 föreslÄr 38k vilket lÄter i överkant..

Vet att det finns en vĂ€rderingstrĂ„d men tĂ€nker att GS-kompetensen Ă€r avsevĂ€rt högre hĂ€r â˜ș

Tack!
1717662323918.jpeg
Jag tÀnker att den dÀr Àr lite svÄr att vÀrdera, med tanke pÄ att den tillverkades under en ganska kort period, och Àr aningen speciell i GS-familjen. Den har nÄgra syskon med liknande boettform, till exempel tjusiga SBGX341 och kvartsdykarna SBGX335/337/339, men stilen Àr inte alls lika vÀletablerad som andra GS-modeller.

Dessutom uppfattade jag den som rejÀlt upphaussad under ett par Är, nÀr det kom flera vÀl omskrivna modeller med liknande form, och det sÄldes ett antal klockor hÀr pÄ klocksnack. Men luften gick tydligen ur, eftersom inga av dessa modeller finns kvar i sortimentet lÀngre.

Den kostade vÀl drygt 30k att importera frÄn Japan, inklusive svensk moms.

Med tanke pÄ att den inte lÀngre tillverkas, och att det inte dyker upp sÄ mÄnga till försÀljning lÀngre, kanske det finns en latent efterfrÄgan? Den kanske borde kosta mer nu Àn nÀr det fanns fler till salu?
 

TheSnake

Omega
2-Faktor
Jag tÀnker att den dÀr Àr lite svÄr att vÀrdera, med tanke pÄ att den tillverkades under en ganska kort period, och Àr aningen speciell i GS-familjen. Den har nÄgra syskon med liknande boettform, till exempel tjusiga SBGX341 och kvartsdykarna SBGX335/337/339, men stilen Àr inte alls lika vÀletablerad som andra GS-modeller.

Dessutom uppfattade jag den som rejÀlt upphaussad under ett par Är, nÀr det kom flera vÀl omskrivna modeller med liknande form, och det sÄldes ett antal klockor hÀr pÄ klocksnack. Men luften gick tydligen ur, eftersom inga av dessa modeller finns kvar i sortimentet lÀngre.

Den kostade vÀl drygt 30k att importera frÄn Japan, inklusive svensk moms.

Med tanke pÄ att den inte lÀngre tillverkas, och att det inte dyker upp sÄ mÄnga till försÀljning lÀngre, kanske det finns en latent efterfrÄgan? Den kanske borde kosta mer nu Àn nÀr det fanns fler till salu?
Ja det var vĂ€l typ min tanke ocksĂ„. TĂ€nker att 31-32k kanske inte Ă€r helt ute och cyklar, men instĂ€mmer om svĂ„rvĂ€rderad 😅 tack
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Hej gÀnget,

Trots att det Àr en fantastisk klocka sÄ lÀmnar den aldrig lÄdan lÀngre.. GÄr dÀrför i tankarna om att sÀlja den men tycker det Àr svÄrt att sÀtta pris pÄ den. NÄgon som har en tanke?

Det Àr alltsÄ en SBGV245 frÄn 2019 i bra skick men med spÄr av anvÀndning. Kommer med box och papper.

Senaste annonserna pÄ KS Àr tvÄ Är gamla runt 25-27k. C24 föreslÄr 38k vilket lÄter i överkant..

Vet att det finns en vĂ€rderingstrĂ„d men tĂ€nker att GS-kompetensen Ă€r avsevĂ€rt högre hĂ€r â˜ș

Tack!
1717662323918.jpeg
enligt statistiken pÄ ch24...
1717700676805.png

22360kr började den pÄ, jag minns inte hur listpriset lÄg 2019, men kanske i de krokarna? BÀgge annonserna som finns nu Àr ifrÄn privatpersoner, sÄ dom sÀger inte sÄ mycket om vad som Àr rimligt för att den faktiskt ska sÀlja...
Hur svÄrt det Àr att prissÀtta beror vÀl mest pÄ dig tÀnker jag? Du gav ju en summa nÀr du köpte den. Var det ny eller begagnad? Vad kÀnner du att du vill ha igen pÄ den?
Med gamla urverket och ett ganska skralt utbud Àven pÄ KS tror jag du ska ligga mellan 25-30 om du vill ha den sÄld. Du fÄr helt enkelt testa
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
OT - som EGENTLIG ikke er OT.

Som en svoren GS-fan, sÄ er det noe som av og til dukker opp i tankene: Av alle "Inspired by nature" urskiver GS flagger i sin markedsfÞring, er det egentlig INGEN urskiver som egentlig er laget av "nature".

Er ikke det rart?

Det paradoksale er at Nivada egentlig har slÄtt GS "in their own game" nÄr Nivada utgir klokker med urskiver laget de facto av naturen selv - og ingen replica av naturen vha. maskinell prosessering.

Hele poenget med denne posten: Hva hvis GS utga en klokke med en urskive med ekte "made by nature"...

* mind fuck? *

Her representert med steinen Lapis Lazuli:

P1010085.JPG
 
Topp