Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Meget bra! WB, kontrast, DOF...all on point.SBGA413 har mÄnga bra vinklar
Absolut ingen i Europa som inte Ă€r klocknörd vet vad Grand Seiko Ă€r. Och ganska mĂ„nga som Ă€r klockintresserade vet inte heller. Ăven om de kanske har hört talas om varumĂ€rket Ă€r det inte alls sĂ€kert att de vet vad det innebĂ€r, eller har förstĂ„tt kvaliteten.GS finish mĂ€rks och mĂ„nga kommenterar uppskattande. Det kĂ€nns skönt att kunna svara att det Ă€r en Seiko quartz. Snyggt utan att vara skrytsamt. Alla vet vĂ€l inte vad GS Ă€r(?).
JodÄ, men kreti och pleti som drömmer om en submariner vet inte.Absolut ingen i Europa som inte Àr klocknörd vet vad Grand Seiko Àr. .
Intressant! Du rör dig i andra kretsar Àn jag gör. Resor till Japan Àr vÀl en faktor.JodÄ, men kreti och pleti som drömmer om en submariner vet inte.
Jag har flera kollegor som inte bÀr annat Àn smartklockor och typ DW som vet vad Grand Seiko Àr. Beresta till Japan? Absolut.
KlockfrÀlsta? Nej.
Helt sant, men jag tror det var just Grand Seiko som lyftes framSeiko produserer 5x volumet av Rolex. Heck, Longines produserer flere klokker enn Rolex. Mange produserer langt flere klokker enn Rolex. Det finnes mange volume brands der ute sammen med Seiko. Seiko er like kjent som Rolex, nÄr man spÞr om hvilke klokkemerker man kan navnet pÄ. Om man ser Seiko som like prestisjefylt som Rolex...se dét svaret er ikke like Äpenbart.
JodÄ, men kreti och pleti som drömmer om en submariner vet inte.
Jag har flera kollegor som inte bÀr annat Àn smartklockor och typ DW som vet vad Grand Seiko Àr. Beresta till Japan? Absolut.
KlockfrÀlsta? Nej.
Nej, nu dags för bilder tycker jag.
Dagens GS med 44 verk, boett har den ochsÄ.
Om det vore jag som hade samma tillgĂ„ng i Japan, sĂ„ skulle jag föredra originalen. BĂ„de för att dom faktiskt Ă€r âhistoriskaâ och för dom galna priser nya harâŠFinns det nĂ„gon modell i nuvarande sortiment du kunde tĂ€nkt dig? Eller vad fattas? Tankar om de Ă„terlanserade gamla modellerna? Vore kul med lite reflektioner.
Jag gillar den hÀr som ska efterlikna ditt original, SBGW046, frÄn 2013.
DÄ var 005an tillbaka frÄn service. Tog 5 mÄnader och kostade 6.5 tkr. Fick med det gamla urverket.
VinterlÀngd pÄ lÀnken sÄ sitter tight nu i hettan.
Finns det nÄgon modell i nuvarande sortiment du kunde tÀnkt dig? Eller vad fattas? Tankar om de Äterlanserade gamla modellerna? Vore kul med lite reflektioner.
Jag gillar den hÀr som ska efterlikna ditt original, SBGW046, frÄn 2013.
Hur ofta behöver dessa service?
Man servar inte kvartsklockor som man servar mekaniska urverk. Man âservarâ om det uppstĂ„r problem, annars byter man bara batteri och kollar tĂ€thet.Hur ofta behöver dessa service?
Jag tÀnker att den dÀr Àr lite svÄr att vÀrdera, med tanke pÄ att den tillverkades under en ganska kort period, och Àr aningen speciell i GS-familjen. Den har nÄgra syskon med liknande boettform, till exempel tjusiga SBGX341 och kvartsdykarna SBGX335/337/339, men stilen Àr inte alls lika vÀletablerad som andra GS-modeller.Hej gÀnget,
Trots att det Àr en fantastisk klocka sÄ lÀmnar den aldrig lÄdan lÀngre.. GÄr dÀrför i tankarna om att sÀlja den men tycker det Àr svÄrt att sÀtta pris pÄ den. NÄgon som har en tanke?
Det Àr alltsÄ en SBGV245 frÄn 2019 i bra skick men med spÄr av anvÀndning. Kommer med box och papper.
Senaste annonserna pÄ KS Àr tvÄ Är gamla runt 25-27k. C24 föreslÄr 38k vilket lÄter i överkant..
Vet att det finns en vÀrderingstrÄd men tÀnker att GS-kompetensen Àr avsevÀrt högre hÀr
Tack!
Ja det var vÀl typ min tanke ocksÄ. TÀnker att 31-32k kanske inte Àr helt ute och cyklar, men instÀmmer om svÄrvÀrderad tackJag tÀnker att den dÀr Àr lite svÄr att vÀrdera, med tanke pÄ att den tillverkades under en ganska kort period, och Àr aningen speciell i GS-familjen. Den har nÄgra syskon med liknande boettform, till exempel tjusiga SBGX341 och kvartsdykarna SBGX335/337/339, men stilen Àr inte alls lika vÀletablerad som andra GS-modeller.
Dessutom uppfattade jag den som rejÀlt upphaussad under ett par Är, nÀr det kom flera vÀl omskrivna modeller med liknande form, och det sÄldes ett antal klockor hÀr pÄ klocksnack. Men luften gick tydligen ur, eftersom inga av dessa modeller finns kvar i sortimentet lÀngre.
Den kostade vÀl drygt 30k att importera frÄn Japan, inklusive svensk moms.
Med tanke pÄ att den inte lÀngre tillverkas, och att det inte dyker upp sÄ mÄnga till försÀljning lÀngre, kanske det finns en latent efterfrÄgan? Den kanske borde kosta mer nu Àn nÀr det fanns fler till salu?
Den dĂ€r finns pĂ„ min "kanske-köpa-lista"...En av de som man redan har som man fĂ„r vara nöjd med⊠Àven om just denna faktiskt ligger pĂ„ âkanske-sĂ€lja-listanâ
enligt statistiken pÄ ch24...Hej gÀnget,
Trots att det Àr en fantastisk klocka sÄ lÀmnar den aldrig lÄdan lÀngre.. GÄr dÀrför i tankarna om att sÀlja den men tycker det Àr svÄrt att sÀtta pris pÄ den. NÄgon som har en tanke?
Det Àr alltsÄ en SBGV245 frÄn 2019 i bra skick men med spÄr av anvÀndning. Kommer med box och papper.
Senaste annonserna pÄ KS Àr tvÄ Är gamla runt 25-27k. C24 föreslÄr 38k vilket lÄter i överkant..
Vet att det finns en vÀrderingstrÄd men tÀnker att GS-kompetensen Àr avsevÀrt högre hÀr
Tack!
AlltsĂ„ jag va i japan innan jag blev klockintresseradâŠ. Gick in i GS butiken i ginza o gick ut lika fort Ă„ngrar migMina kollegor i Sverige av vilka mĂ„nga reser till Japan Ă€r det ytterst fĂ„ som vet att Grand Seiko finns.
Ingen Àr direkt klockintresserad men en har köpt en SpringDrive av mig.
En dag sa han till mig att nu nÀr han fyllt 40 och började kÀnna sig vuxen var det dags att bÀra armbandsur.
Jag tog fram lite bÀttre klockor och Rolex ratades för det kÀndes för mycket tyckte han.
Men GS SD tilltalade honom med den annorlunda tekniken och bra kvalité sÄ han fick köpa den.
Sen blev den helt slagen och repad pĂ„ bara nĂ„gra mĂ„nader, vete sjutton hur han lyckades med det men Ă€r man inte sĂ„ att sĂ€ga klockfrĂ€lst sĂ„âŠ
För egen del kan jag ju erkÀnna att jag Àr mer Àn mÀtt pÄ GS "story telling" dÄ det gÀller deras slÀpp med urskiver som ska relatera till olika japanska fenomen tagna ur naturen. Speciellt dÄ dom inte ens Àr i nÀrheten av att likna det dom pÄstÄs hÀmta inspiration ifrÄn.OT - som EGENTLIG ikke er OT.
Som en svoren GS-fan, sÄ er det noe som av og til dukker opp i tankene: Av alle "Inspired by nature" urskiver GS flagger i sin markedsfÞring, er det egentlig INGEN urskiver som egentlig er laget av "nature".
Er ikke det rart?
Det paradoksale er at Nivada egentlig har slÄtt GS "in their own game" nÄr Nivada utgir klokker med urskiver laget de facto av naturen selv - og ingen replica av naturen vha. maskinell prosessering.
Hele poenget med denne posten: Hva hvis GS utga en klokke med en urskive med ekte "made by nature"...
* mind fuck? *
Her representert med steinen Lapis Lazuli:
Jo, det blir lite fÄnigt nÀr en gammal urtavla kommer i en ny fÀrg, och helt plötsligt har en ny, helt annorlunda berÀttelse om vad som inspirerat tavlans struktur.För egen del kan jag ju erkÀnna att jag Àr mer Àn mÀtt pÄ GS "story telling" dÄ det gÀller deras slÀpp med urskiver som ska relatera till olika japanska fenomen tagna ur naturen. Speciellt dÄ dom inte ens Àr i nÀrheten av att likna det dom pÄstÄs hÀmta inspiration ifrÄn.
"The delicately textured white dial evokes Asaborake, the brief time when, as dawn breaks, the light penetrates the morning mist and begins to reveal the mountain landscape of Shinshu, where this, and all Grand Seiko Spring Drive watches, are made."
Fortfarande fina klockor med snygga urtavlor, men det finns en grÀns för nÀr inspirerande story telling blir fördummande sÀljargument. Enligt mig.