• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

W78

Breitling
Kan inte göra annat Ă€n att hĂ„lla med 🙂.
IMG_8444.jpeg
Jag ser ingen skillnad pÄ GS titan och rostfritt stÄl!
Otroligt snygg!
 

W78

Breitling
Det Ă€r insidan som rĂ€knas kanske? Ju bĂ€ttre justering och kvalitĂ© pĂ„ verk desto enklare inramning, jag tycker det Ă€r ganska konsekvent över mekaniska VFA, UTD och ”Imperial VFA”. Det fanns vĂ€l inget att bevisa lĂ€ngre nĂ€r man var bĂ€st. Idag finns det uttjatade uttrycket ”quiet luxury” eller ”stealth wealth” men appliceras ofta fel.

King Seiko klart yngre och lekfullare, speciellt med Vanac, Grand Seiko vuxet och mer ÄterhÄllsamt, VFA, UTD stramt och avskalat - inget som distraherar frÄn huvuduppgiften om högsta möjliga precision.

Man gick ju ocksÄ bort frÄn medaljonger mot slutet pÄ KS, en utveckling som Àr sÀrskilt tydlig att se pÄ en modell som var med lÀnge, tex 5625/6-7110, 7111, 7113 alla med olika baksida.

Jag tycker att moderna modeller kan bli lite för mycket med bÄde mönstrade tavlor, glasbaksida och avancerade fasningar pÄ index och boett. Ironiskt nog Àr det idag de enklare, billigare modellerna som Àr mest ÄterhÄllsamma.

SBGX347G_Wrist_M-4-800x800.jpg

SBGX349G_Wrist_F-800x800.jpg

IMG_0158.jpeg
Den översta Àr vÀl sbgx347? Fantastisk dressklocka!
Vad Àr den understa för modell (med silvertavla)?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Hej, det finns vÀl inga spring drive runt 37 mm? Allt jag kan hitta Àr 40 och uppÄt
Ja och Nej. Det fanns en limiterad sbga129 som Àr ynkliga 39mm, men den kom nog för typ 10 Är sedan och dyker sÀllan upp pÄ beg marknaden. Sbga429 ocksÄ 39mm.
Det finns mig veterligen inga 37mm. Det finns dÀremot mekaniska eller kvarts i 37mm
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
För nÄgra Är sedan testade jag att köra lilla sbgx pÄ Jubilee. DÄ nÀr det begav sig hade jag en 20/16 lÀnk som jag slipade ner till 19/16.
IMG_0673.jpeg

Idag gjorde jag ett nytt försök, men med en lÀnk som Àr 19/17 ifrÄn tid&ting.
IMG_0678.jpeg

Resultatet Ă€r ”helt okej”, men kĂ€nns kanske inte som GS-nivĂ„ 😉
IMG_0677.jpeg

För att fÄ in bandstiften vart jag tvungen att slipa bort lite material ifrÄn sidan som mötet den rundade boetten.
IMG_0676.jpeg

Men dĂ„ vĂ€l det var gjort ”klickade” stiften pĂ„ plats. Lite klĂ€mmande och formande pĂ„ ovansidan, och detta Ă€r resultatet
 
Senast Àndrad:

Brok

Omega
2-Faktor
Nya SLGH021 som slÀpps i juni Àr nog en av de vackraste klockorna jag nÄgonsin sett. Urtavlan Àr helt fantastiskt fin, Àlskar fÀrgen och strukturen! Guldlogon och den blÄa sekundvisaren som poppar mot bakgrunden.
SLGH021_dial_rgb1000.jpg

Vad sÀger ni om hi-beat vs spring drive? Vilken föredrar ni?
 
Sen undrar jag lite var flickvÀnnernas klockor Àr, överlag lite mycket bling-bling pÄ damvarianterna, STGF359G Àr riktigt fin dock, men 1 ATM? pÄ en kvarts dessutom... NÀr Àldre 26 millimetaren STGF275 kom med 10 ATM, man Àr ju inte ihop med en geisha heller
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Sen undrar jag lite var flickvÀnnernas klockor Àr, överlag lite mycket bling-bling pÄ damvarianterna, STGF359G Àr riktigt fin dock, men 1 ATM? pÄ en kvarts dessutom... NÀr Àldre 26 millimetaren STGF275 kom med 10 ATM, man Àr ju inte ihop med en geisha heller
STGF359G Àr testad till 10 bar. Jag skulle gÀrna se den i flera fÀrger men det kanske kommer.
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Efter att jag sĂ„lt mig GS har begĂ€ret efter en ny blivit (för) stort. Är det nĂ„gon som har/testat nĂ„gon av modellerna med 44GS-case om 36.5mm?
 

Xetav

Breitling
Är det nĂ„gon hĂ€r som bytt kronpackning pĂ„ en sbgx? Har lĂ€st att det ska vara svĂ„rt att fĂ„ det bra. Vill gĂ€rna göra det sjĂ€lv och slippa skicka ivĂ€g den.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Är det nĂ„gon hĂ€r som bytt kronpackning pĂ„ en sbgx? Har lĂ€st att det ska vara svĂ„rt att fĂ„ det bra. Vill gĂ€rna göra det sjĂ€lv och slippa skicka ivĂ€g den.
Det lÄter som att du har bÄde packning och vad som behövs i övrigt, dÄ Àr det vÀl bara att testa?
 

Xetav

Breitling
Det lÄter som att du har bÄde packning och vad som behövs i övrigt, dÄ Àr det vÀl bara att testa?
Vill inte riskera att förstöra kronstammen och vattenresistensen. LÀste att gs troligtvis byter ut hela kronan vid service. TrÄkigt om sÄ Àr fallet dÄ man Àr beroende av dem ifall man vill upprÀtthÄlla vattentÄligheten.
Är dĂ€rför intresserad om nĂ„gon annan har kunskap om detta.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Vill inte riskera att förstöra kronstammen och vattenresistensen. LÀste att gs troligtvis byter ut hela kronan vid service. TrÄkigt om sÄ Àr fallet dÄ man Àr beroende av dem ifall man vill upprÀtthÄlla vattentÄligheten.
Är dĂ€rför intresserad om nĂ„gon annan har kunskap om detta.
Du skrev ”vill gĂ€rna göra det sjĂ€lv”, dĂ„ utgick jag ifrĂ„n att du har vad som behövs för att göra det just sjĂ€lv. Varför skulle inte valfri GS AD kunna byta krona vid behov?
 

Xetav

Breitling
Har en bit till nÀrmaste ad sÄ hade varit schysst om det gÄtt att ordna det sjÀlv. Annars fÄr ad fixa det.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Har en bit till nÀrmaste ad sÄ hade varit schysst om det gÄtt att ordna det sjÀlv. Annars fÄr ad fixa det.
Jag förstÄr inte riktigt vad du menar med "ordna sjÀlv"? Har du verktygen och kunskapen som krÀvs att göra jobbet, har du möjlighet att trycktesta sjÀlv?
Hur avgör du att just kronpackningen behöver bytas?
 
Senast Àndrad:

Xetav

Breitling
Att byta packningar pÄ en klocka brukar inte vara sÄ svÄrt och jag gör det sjÀlv pÄ andra klockor.
NÀr jag googlade pÄ grand seikos kronpackning sÄ lÀste jag pÄ ett annat forum att det inte var sÄ lÀtt att fÄ det bra pÄ egen hand och enkelt att skada nÄgot.

DÀrför frÄgade jag hÀr pÄ forumet om nÄgon har erfarenhet av detta jobbet som skulle kunna peka mig i rÀtt riktning.
 
Topp