• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Lustigt att jag köpte en nÀstan likadan för ett tag sedan. (KÀnns som jag redan kommenterat det en gÄng?)
20170921_182705.jpg
Med en skillnad, @Rozzy köpte inte sina, @Davvan gav bort dem. :D

Andra visare Àn min. Vilken ref och ÄrgÄng Àr din?
Visa bild pÄ bandhornet. Min hade rÀtt mycket oxidation som lÀtt togs bort.
Klockodiles Àr ju manuell till skillnad frÄn din automat. Min manuella har samma sorts visare som klockodiles, sÄ antar att de kanske skiljde sig dÀr mellan modellerna.
nx9mMBEr.jpg

Senast Àndrad:
Andra visare Àn min. Vilken ref och ÄrgÄng Àr din?
Visa bild pÄ bandhornet. Min hade rÀtt mycket oxidation som lÀtt togs bort.

Inte en del Àr lika pÄ dom klockorna.
Den automatiska Kalibern 61 Àr gjord i Suwa och den legendariska handragna kaliber 45 Àr frÄn Kameido.
45orna Àr lite tunnare och sitter betydligt trevligare pÄ armen tycker jag.
Den klassiska boettformen pÄ dom hÀr klockorna bygger pÄ skarpa kanter vilket gör att guld pÄ stÄl eller guld inte Àr optimalt kanske.
Dom tappar tyvÀrr fort formen vid anvÀndning.
Intressant att dom olika fabrikerna/ divisionerna inte samarbetade eller delade delar och konstruktioner alls.
Dom konkurrerade hÄrt med varandra med modeller i samma segment vilket inte ett mÄnga företag skulle göra.
Men det fungerade tydligen bra för Seiko vid tiden.

HallÄ.
Har nÄgon hÀr bra koll pÄ hur priserna skiljer sig pÄ Seiko och GS mellan Japan och sÀg Sverige? Ska troligtvis till Tokyo under hösten dÄ jag kommer att bo "i nÀrheten".

HallÄ.
Har nÄgon hÀr bra koll pÄ hur priserna skiljer sig pÄ Seiko och GS mellan Japan och sÀg Sverige? Ska troligtvis till Tokyo under hösten dÄ jag kommer att bo "i nÀrheten".
Det beror pĂ„ modell men det skiljer oftast en hel del 25-45%. Senaste GS-dykarn kostar 77’ (+eventuell skatt) i Japan, 120 i Sverige, det Ă€r ett extremfall men dĂ€r kan man ju spara en del. :)

Det beror pĂ„ modell men det skiljer oftast en hel del 25-45%. Senaste GS-dykarn kostar 77’ (+eventuell skatt) i Japan, 120 i Sverige, det Ă€r ett extremfall men dĂ€r kan man ju spara en del. :)
OjdÄ, det var inte illa! Dock inte sugen pÄ en GS-dykare utan mer Ät SBGE205 hÄllet (om jag nu ska vÀlja en), skulle vara intressant att veta prisskillnader pÄ en sÄdan modell. Kanske rentav blir vÀrt flygresan över.

Den automatiska Kalibern 61 Àr gjord i Suwa och den legendariska handragna kaliber 45 Àr frÄn Kameido.
Den klassiska boettformen pÄ dom hÀr klockorna bygger pÄ skarpa kanter vilket gör att guld pÄ stÄl eller guld inte Àr optimalt kanske.
Intressant att dom olika fabrikerna/ divisionerna inte samarbetade eller delade delar och konstruktioner alls.
Dom konkurrerade hÄrt med varandra med modeller i samma segment vilket inte ett mÄnga företag skulle göra.

Hej, kul att du dykt upp pÄ det hÀr forumet ocksÄ.
Det var mig du sprang pÄ i klockbutiken i Ueno nÀr jag köpte kaliber 45 klockan jag postade en bild pÄ ovan :)

Det var ett vÀldigt kul sammtrÀffande att möta en annan svensk klocknörd i Japan med samma förnamn.

grand-seiko-sbgj019-review
Har hittat en klocka som jag inte kan slÀppa, det Àr en SBGJ019 Grand Seiko Hi-Beat 36000 GMT

Ju mer jag lÀser om den, och ju fler videor jag ser pÄ Youtube...ju vÀrre blir det !

<den har ju ALLT>
Ett urverk i absoluta toppskiktet...
Design som gör mig helt knÀsvag, snyggaste klockan jag sett
En finish och kvalite i detaljerna som enligt ex vis https://timelessluxwatches.com/reviews/grand-seiko-sbgj019-review/ ska ligga pÄ högsta tÀnkbara nivÄ.

Och ÀndÄ i en prisklass som kÀnns överkomlig https://www.chrono24.se/seiko/ref-sbgj019.htm
(att den inte har mer Àn 3 ATM Àr vÀl det enda "negativa", men vem badar med ett alligatorstrap ÀndÄ ?)

Vad sÀger ni som kan Grand Seiko om just denna klockan, eller finns det nÄgon bÀttre som jag missat ? Vad kostar en service pÄ ett sÄdant hÀr urverk (nÄgot som ska göras var tredje Är) ?

grand-seiko-sbgj019-review
Har hittat en klocka som jag inte kan slÀppa, det Àr en SBGJ019 Grand Seiko Hi-Beat 36000 GMT

Ju mer jag lÀser om den, och ju fler videor jag ser pÄ Youtube...ju vÀrre blir det !

<den har ju ALLT>
Ett urverk i absoluta toppskiktet...
Design som gör mig helt knÀsvag, snyggaste klockan jag sett
En finish och kvalite i detaljerna som enligt ex vis https://timelessluxwatches.com/reviews/grand-seiko-sbgj019-review/ ska ligga pÄ högsta tÀnkbara nivÄ.

Och ÀndÄ i en prisklass som kÀnns överkomlig https://www.chrono24.se/seiko/ref-sbgj019.htm
(att den inte har mer Àn 3 ATM Àr vÀl det enda "negativa", men vem badar med ett alligatorstrap ÀndÄ ?)

Vad sÀger ni som kan Grand Seiko om just denna klockan, eller finns det nÄgon bÀttre som jag missat ? Vad kostar en service pÄ ett sÄdant hÀr urverk (nÄgot som ska göras var tredje Är) ?
Tror molle skrev en del om sin hÀr:
https://klocksnack.se/threads/gs-gmt-vs-gs-gmt.78981/
Jag tycker den Àr grymt nice men i och med att boetten Àr sÄ dressad föredrar jag den ljusa tavlan i den boetten.

Ja lite synd att kanterna inte blir sÄ bra som stÄlversionen. Min förra 4522 i stÄl sitter @JesperO pÄ (tror jag). Den var skarp.

Tillbaka
Topp