• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Klart du skall ha en vit!:) Den videon var faktiskt anledningen till att jag till slut valde SBGJ001.
image.jpeg
Grymt fin! :)
Vad tycker du om tjockleken?

GÄr sÀkert att hitta om man vill? SvÄrt val...
MÄste prova live först oavsett.
Allt gÄr sÄklart om man orkar hÄlla ut tillrÀckligt lÀnge men de sÄlde slut omgÄende och jag har aldrig sett nÄgon beggad till salu. Eller sÄ fÄr du pressa en viss urmakare. ;)

Ang varför boettformerna var annorlunda förr:
Jag tror att de beror pÄ att de gamla knivskarpa facetteringarna inte gÄr att ÄterstÀlla vettigt om man dingar boetten hÄrt. De nya boettformerna Àr dels mer organiska (torde vara mer uppskattade av de flesta icke-nördar) samt mer förlÄtande vid service-polering.
Kan nog vara sÄ med. Antar du frÀmst syftar pÄ standardpolering vid service? Rolex har ju valt den vÀgen med pÄ deras maxi-case sub/gmt.
Men tror Àven det Àr en kostnadsfrÄga. MÄste vara betydligt dyrare att göra en sÄ vass boett som pÄ de gamla?

Kan nog vara sÄ med. Antar du frÀmst syftar pÄ standardpolering vid service? Rolex har ju valt den vÀgen med pÄ deras maxi-case sub/gmt.
Men tror Àven det Àr en kostnadsfrÄga. MÄste vara betydligt dyrare att göra en sÄ vass boett som pÄ de gamla?
Jag tror helt enkelt det Àr en designfrÄga. Det finns inte mÄnga modeller som Àr sÄ vassa som den VFA du visade, inte vintage heller.

NÄn ur denna trio lockar; SBGJ001/3/5. Velar mellan vit eller grön.
Vilken vÀljer man?
gs-hibeat-gmt-3.jpg

Bra video pÄ den vita SBGJ001.
Grand-Seiko-Hi-Beat-36000-GMT-14.jpg

Grand-Seiko-Hi-Beat-36000-GMT-12.jpg

Grand-Seiko-Hi-Beat-36000-GMT-15.jpg

gs-hibeat-gmt-dial.jpg

Inget fel pÄ den svarta SBGJ003 heller.
gs-hibeat-gmt.jpg

Och den gröna SBGJ005
sbgj005-5.jpg

sbgj005-4.jpg

gs-hibeat-gmt-blackdial.jpg

GrandSeikoHiBeathGMT_9.jpg

sbgj005-6.jpg

GrandSeikoHiBeathGMT_12.jpg

Baksidan pÄ 005:an.
gs-hibeat-gmt-back.jpg

Saknar dock dessa plana ytor och sylvassa kanter som de gamla GS frÄn 60/70-tal hade. Varför görs boetter inte sÄ lÀngre? (@Molle?)
home_image.2556718.jpg

home_image.2556723.jpg

home_image.2556708.jpg

Jag hade nog legat sömnlös...
Tror jag hade valt vit till slut, men inte alls sÀkert. Kanske svart. Eller grön. Men antagligen vit. Eller...

Jag tror helt enkelt det Àr en designfrÄga. Det finns inte mÄnga modeller som Àr sÄ vassa som den VFA du visade, inte vintage heller.
De gamla jag haft har varit nÀstan lika vassa. Pratar mer om plana ytor dÄ Àr hur skarpa kanterna Àr.
Men skitsamma... Är sĂ€kert medvetet som du sĂ€ger.

De gamla jag haft har varit nÀstan lika vassa. Pratar mer om plana ytor dÄ Àr hur skarpa kanterna Àr.
Men skitsamma... Är sĂ€kert medvetet som du sĂ€ger.
Men GMTn du visar ovan har ju stora plana ytor. Det kommer snart en GS med hi beat-urverk (ej GMT), vit porslin tavla, blÄ sekundvisare och liknande boett som Àr jÀkligt nice. Glömmer dock referensnumret hela tiden.

Men GMTn du visar ovan har ju stora plana ytor. Det kommer snart en GS med hi beat-urverk (ej GMT), vit porslin tavla, blÄ sekundvisare och liknande boett som Àr jÀkligt nice. Glömmer dock referensnumret hela tiden.
Det Àr skillnad pÄ plana och plana.. men tror vi skippar den diskussionen.
Ska googla efter den med porslinstavla. Annars ligger sbgj001 bra till, men vore skoj att se den gröna irl.

SÄ sista GS i nulÀget, en diskret kameleont, klassisk Seiko Àgg fÀrgat tavla, och index/visare hel polerat, sÄ svÄr fotad som fÄ SBGA057:

_9260308.jpg

Den kan gnistra till

P1030578.jpg

Och baksidan Àr inte dum heller

PB220085.jpg

//Bosse

Hmm, det Àr nÄgot med den dÀr finishen pÄ index och visare som fÄr det att rycka ordentligt i baguetten. Hur gÄr man bÀst tillvÀga om man vill fÄ fatt pÄ en GS likt din, sbgw005, sbga011 eller liknande utan att importera den frÄn Japan?

DÄ var jag alltsÄ redan inne pÄ rÀtt spÄr.

sbgv007 Àr riktigt bra i tjocklek, boettform och finish.
Är man Ok med Quartz Ă€r den riktigt najs. Sitter som en smĂ€ck.

ÄndĂ„ jag kan anmĂ€rka pĂ„ Ă€r kanske att tavlan Ă€r mattsvart och inte lika rolig som flera andra typer av tavlor GS har. 29k listpris.

Har jagat ett tag, och Àntligen landade den hÀr....
32733DA8-B07E-4F70-ACC8-3F5BEE715B7D_zpsholklvkr.jpg

RÀtt nöjd fÄr jag sÀga - lÀngsta jakten pÄ en klocka för min del Àr över....
BF757C0B-C415-43AF-B25C-CC21042E12FD_zpszbjhhmhi.jpg

HÀr med sina stÄlbröder.,,
1A2978F7-135E-430B-AD5B-FECA4AA88FC1_zps8vf1mo5d.jpg

Tack för titten!!
Ser riktigt bra ut! Är det tavlan med graverat "Grand Seiko"?

Tillbaka
Topp