• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det kom ett paket frÄn Japan idag!
Äntligen Ă€r man med i klubben igen efter att min SBGN003 fick en ny Ă€gare. FĂ„r jag lov att presentera SBGX067.
A9CA72EF-A98F-4D9C-B202-9372DADA68C8.jpeg

6BA1C816-04E3-4547-AD08-165DF72F93D0.jpeg

0C414C72-0745-4544-8767-259BDAB142E8.jpeg

534E6A8F-EC70-4761-BF0F-DA9B19B96B12.jpeg
Coolt! Den lite flashigare 37mm :)
 

krÀmbulle

Alltid sugen pÄ inköp
2-Faktor
Springdrive i ’44GS-case’ - Ă€r det bara SBGA 373 och 375 som gĂ€ller? Eller finns det nĂ„gra andra tavelvarianter jag inte kĂ€nner till?

Och pĂ„ samma Ă€mne, gĂ€ller olika listpriser i Sverige och andra Europeiska lĂ€nder? OvanstĂ„ende modeller Ă€r ju typ 10’ billigare i Tyskland och UK jĂ€mfört med list i Sverige.
 
Springdrive i ’44GS-case’ - Ă€r det bara SBGA 373 och 375 som gĂ€ller? Eller finns det nĂ„gra andra tavelvarianter jag inte kĂ€nner till?

Och pĂ„ samma Ă€mne, gĂ€ller olika listpriser i Sverige och andra Europeiska lĂ€nder? OvanstĂ„ende modeller Ă€r ju typ 10’ billigare i Tyskland och UK jĂ€mfört med list i Sverige.
Det finns Àven SBGA387, dock US Limited
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Saknar den dÀr ibland..
Vet att du inte Àr en flippare, men om du skulle fÄ för dig nÄt sÄ... :)
Edit: eller nÀ. Det Àr bara nostalgi. SÄlt Àr sÄlt. Skulle bara flippa igen.
Den lÀr stanna tills vidare men om jag fÄr för mig att göra nÄgot dumt kan jag ju alltid höra av mig. :rolleyes:
/B
 

kuma-kun

Audemars
Kan hĂ„lla med, och vi har ju försökt med olika benĂ€mningar förut med tex. ’grammar of design’-boetten. Det föll ju inte heller i god jord.

Vad ska vi kalla den? :)

Ingen aning men behöver vi döpa en boettform efter ett verk som Àven kom Àven kom i annan boett.
Boettformen anvÀndes ju Àven av klockor som anvÀnde verk av 45 och 61.
Att sen Seikos moderna marknadsavdelning Àr mindre informerad Àr en annan sak.
48658192342_126eb2aae7_c.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Det bör vara bekvÀmt att bÀra en 37:a i titan misstÀnker jag, trevligt med Seiko-tavla ocksÄ :)
Jag tror ocksÄ att det blir riktigt bra. TyvÀrr har jag inte rÀtt verktyg hemma för att korta lÀnken. Men det intryck jag har fÄtt hittills Àr riktigt bra. Tavlan Àr dessutom bÀttre Àn vad jag hade trott.
Det blir ett lite lÀngre inlÀgg i nÄgon recensionstrÄd lÀngre fram.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tack! 361 vore nÄt.

Kanske inte riktigt den daily beater jag tÀnkte mig dock. :D
Vete sjutton om nÄn av modellerna i "den dÀr boetten" Àr en daily beater egentligen? Jag var inne pÄ sbga375 i höstas men vÀl pÄ handleden kÀndes den inte alls som jag hade tÀnkt. Det blev för spegelblankt och stort pÄ samma gÄng, sÄ det blev en sbgn003 istÀllet. Den Àr iofs inte heller den perfekta klockan, men fÄr nog duga tills de slÀpper nÄgot som liknar en sbga127 med svart tavla, eller möjligen tills jag rÄkar snubbla över en sbga127...
 

krÀmbulle

Alltid sugen pÄ inköp
2-Faktor
Vete sjutton om nÄn av modellerna i "den dÀr boetten" Àr en daily beater egentligen? Jag var inne pÄ sbga375 i höstas men vÀl pÄ handleden kÀndes den inte alls som jag hade tÀnkt. Det blev för spegelblankt och stort pÄ samma gÄng, sÄ det blev en sbgn003 istÀllet. Den Àr iofs inte heller den perfekta klockan, men fÄr nog duga tills de slÀpper nÄgot som liknar en sbga127 med svart tavla, eller möjligen tills jag rÄkar snubbla över en sbga127...

NÀe, jag hÄller iof med - det Àr mitt problem just nu, kommer att köpa en GS, men hittar inte riktigt den som kÀnns optimal. NÀrmast just nu ligger SBGA211 eller just 375. Har iof aldrig provat 375 men vÀl high beat GMTn som borde ha en liknande kÀnsla, om Àn Ànnu lite högre.

SvÄrt...kanske borde satsa pÄ 211 trots allt?
 

frere

Audemars
2-Faktor
NÀe, jag hÄller iof med - det Àr mitt problem just nu, kommer att köpa en GS, men hittar inte riktigt den som kÀnns optimal. NÀrmast just nu ligger SBGA211 eller just 375. Har iof aldrig provat 375 men vÀl high beat GMTn som borde ha en liknande kÀnsla, om Àn Ànnu lite högre.

SvÄrt...kanske borde satsa pÄ 211 trots allt?
211 Àr grym tycker jag, lite av en modern ikon trots att boetten pÄ pappret inte Àr den spexigaste de har gjort. Och 375 Àr förstÄs ocksÄ riktigt bra, men som sagt, i all sin krispighet ingen vardagsbeater för mig.

HÄller med om att GS Àr ovanligt luriga att förestÀlla sig pÄ armen. SmÄ detaljer som ser dominerande ut pÄ bild syns knappt i verkligheten, medan stora blanka ytor som ser snygga ut pÄ foto kÀnns som discokulor. Det optimala vore förstÄs att dra ihop en rejÀl GS-GTG i annat ljus Àn fÀltöverstens strÄlkastare!
 

krÀmbulle

Alltid sugen pÄ inköp
2-Faktor
211 Àr grym tycker jag, lite av en modern ikon trots att boetten pÄ pappret inte Àr den spexigaste de har gjort. Och 375 Àr förstÄs ocksÄ riktigt bra, men som sagt, i all sin krispighet ingen vardagsbeater för mig.

HÄller med om att GS Àr ovanligt luriga att förestÀlla sig pÄ armen. SmÄ detaljer som ser dominerande ut pÄ bild syns knappt i verkligheten, medan stora blanka ytor som ser snygga ut pÄ foto kÀnns som discokulor. Det optimala vore förstÄs att dra ihop en rejÀl GS-GTG i annat ljus Àn fÀltöverstens strÄlkastare!

Jag tycker precis som du sÀger att GS Àr ett av de brand dÀr bild och upplevelse skiljer sig mest.

211an tycker jag ocksÄ har en av de trÄkigare boetterna, men nÀr man börjar lÀsa om filosofin bakom och varför den ser ut som den gör, att de mjuka formerna skall representera den mjuka rörelsen hos sekundvisaren sÄ uppskattar Ätminstone jag den lite mer...

Kanske fÄr bli 211 ÀndÄ! :)
 

Fredrik78

Cartier
DF2C2BE9-CC10-4928-AFC8-B8EF38E1ECDE.jpeg
TvÄ fina hantverk med en Äldersskillnad pÄ 100 Är.
Fickuret Àr en Halda med Riksvapnet och GSen en SBGV225G. Köpte GSen för Sunbursttavlan och storleken (40mm). Nu fick jag höra att den utgÄtt ur programmet.
Jag har lÀst nÄnstans nyligen pÄ nÀtet att sbgx 37mm serien ocksÄ ska utgÄ, undra om Grand Seiko har nÄgot i görningen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har lÀst nÄnstans nyligen pÄ nÀtet att sbgx 37mm serien ocksÄ ska utgÄ, undra om Grand Seiko har nÄgot i görningen.
Det Àr ju tidigt Àn (sedan GS blev eget mÀrke), men visst har man sett en trend i att allt ska bli bÄde dyrare och prÄligare och limiterat. Heritagelinjen kanske ska tunnas ur till förmÄn för sport och elegancelinjerna? Vad amerikanska kunder eftersöker blir överordnat den Japanska marknaden (indirekt det jag gillat med GS, under radarn men toppkvalitet).
 
  • Like
Reactions: HSK

frere

Audemars
2-Faktor
Jag tycker precis som du sÀger att GS Àr ett av de brand dÀr bild och upplevelse skiljer sig mest.

211an tycker jag ocksÄ har en av de trÄkigare boetterna, men nÀr man börjar lÀsa om filosofin bakom och varför den ser ut som den gör, att de mjuka formerna skall representera den mjuka rörelsen hos sekundvisaren sÄ uppskattar Ätminstone jag den lite mer...

Kanske fÄr bli 211 ÀndÄ! :)
Aha, det fanns en filosofi bakom det ocksÄ! Kan ev vara sÄ att det helt enkelt inte rÀcker med en enda modern GS nÀr man vÀl börjat nosa pÄ dem. De har mer Àn en nödvÀndig boett, Àr bra pÄ stÄl och titan, kvarts och SD, svart och blÄtt, borstat och blankt... Jag som bara skulle ha en modern fin-beater som komplement till vintagelÄdan, inte ett nytt subintresse...
 

Fredrik78

Cartier
Det Àr ju tidigt Àn (sedan GS blev eget mÀrke), men visst har man sett en trend i att allt ska bli bÄde dyrare och prÄligare och limiterat. Heritagelinjen kanske ska tunnas ur till förmÄn för sport och elegancelinjerna? Vad amerikanska kunder eftersöker blir överordnat den Japanska marknaden (indirekt det jag gillat med GS, under radarn men toppkvalitet).
Jag tror pÄstÄendet gÀllde den amerikanska marknaden angÄende sbgx serien,aja fÄr se vad det blir:)
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Hej jag har varit vĂ€ldigt instĂ€lld pĂ„ att köpa en Explorer 1 (214270 mk2) nĂ€r ekonomin tillĂ„ter. Men jag har nu fĂ„tt upp ögonen för den otroligt vackra SBGA283. Har ni nĂ„got negativt att sĂ€ga om just den klockan? Är Ă€ven lite nyfiken pĂ„ om det gĂ„r att hitta den hos nĂ„gon handlare ok Sverige? Och vad priset kan tĂ€nka hamna pĂ„ isĂ„fall. Mvh Pontus
 

idagtisdag

Cartier
Hej jag har varit vĂ€ldigt instĂ€lld pĂ„ att köpa en Explorer 1 (214270 mk2) nĂ€r ekonomin tillĂ„ter. Men jag har nu fĂ„tt upp ögonen för den otroligt vackra SBGA283. Har ni nĂ„got negativt att sĂ€ga om just den klockan? Är Ă€ven lite nyfiken pĂ„ om det gĂ„r att hitta den hos nĂ„gon handlare ok Sverige? Och vad priset kan tĂ€nka hamna pĂ„ isĂ„fall. Mvh Pontus
Köp begagnat, speciellt GS om du kan hitta det du söker.
ebay, japanska yahoo, watchrecon, chrono24 etc...
 

krÀmbulle

Alltid sugen pÄ inköp
2-Faktor
Aha, det fanns en filosofi bakom det ocksÄ! Kan ev vara sÄ att det helt enkelt inte rÀcker med en enda modern GS nÀr man vÀl börjat nosa pÄ dem. De har mer Àn en nödvÀndig boett, Àr bra pÄ stÄl och titan, kvarts och SD, svart och blÄtt, borstat och blankt... Jag som bara skulle ha en modern fin-beater som komplement till vintagelÄdan, inte ett nytt subintresse...

Jag Àr ju exakt likadan - skulle bara ha nÄtts kan ha i sandlÄdan nÀr man inte vill bÀra vintage.

KĂ€nner dock att det finns risk att trilla dit...
 
Topp