• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

1965ek

Patek
2-Faktor
Eftersom det Àr Postverket i Japan sÄ blir det samma hÀr. Hade det varit DHL eller Fedex hade det inte varit sÄ. Jag stötte nyligen pÄ patrull ifrÄn UK med Royal Mail & Postnord. Slutade med att det skickades igen men med Fedex :meh:
Bra. Jag sÄg nÀmligen att jag hade min gamla adress pÄ c24 fast samma stad. DÄ kommer den komma upp i postnord appen oavsett dÄ mobilnummer och mail fortfarande Àr samma.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Trevlig instÀllning- jag trodde i min enfald att det var fritt fram att frÄga och diskutera.
Jag minns inte att jag ville föra diskussion om varför jag föredrar att det stĂ„r Seiko pĂ„ tavlan efter att jag förklarat varför? Din kommentar tydliggjorde dock att du antingen inte förstod vad jag skrivit eller att du ville ha ett svar i stil med det du fick... Jag uppfattade mitt svar i samma "trevliga instĂ€llning" som din kommentar, fast jag slopade smiley efter ;) 🧡
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Finns det nÄgon SBGV233 i trÄden? Har ett svÄrt sug och tÀnker att lite bilder pÄ en under perfekta solljuset stillar detta omgÄende?

Jag har ocksÄ ett svÄrt sug efter en SGBV233, sedan snart ett Är tillbaka. Titan, tunn, 9F och petroleumfÀrgad tavla...

Modellen verkar inte vara nÄgon storsÀljare, att döma av hur lite som finns pÄ forum och Youtube. Visserligen sÀljs den vÀl bara i Japan, men sÄ Àr det ju med mÄnga andra 9F-modeller som blir förhÄllandevis populÀra i VÀst. kan det vara att den kostar lite mer Àn andra 9F, eller att tavlans fÀrg uppfattas som konstig?

Under tiden njuter jag av min SBGX337, som ocksÄ gör sig bra i vÄrsolen.

PXL_20210501_135617365_crop.jpg
 
Senast Àndrad:

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Är ju ett helt annat typsnitt och annan storlek och ej applicerad, tycker GS-texten pĂ„ Ă€ldre GS mer ser ut en del av informationstexten, inte att det ser ut att vara dubbla loggor. Tycker dock inte att det gör urtavlan stökig alls. I Ă€rlighetens namn Ă€r ju dessutom SEIKO-loggan mycket snyggare, sĂ„ det ser estetiskt bĂ€ttre ut att GS kommer mer i skymundan.
317C6F4B-4485-4E95-A6B5-5D261A95F22D.jpeg
HÄller med om gamla Seiko-loggan men mÀngden olika typsnitt man lyckas trÀnga in pÄ en tavla upphör aldrig att irritera mig av nÄgon anledning.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
SÄ var det dags igen. Har genom Ären haft ett antal GS, men som fÄtt lÀmna till förmÄn för annat. Nu uppstod begÀret igen, sÄ det var bara att sÀtta sig i bilen och bege sig mot Stockholm och Klockmaster Globen.
Med tilltagande och förhÄllandevis hög Älder (ÄlderspensionÀr) har intresset för bÀttre quartzklockor ökat. Jag gillar att kunna ta en klocka ur lÄdan och sÀtta den pÄ handleden utan att behöva dra upp och stÀlla in den. Seikos 9f-verk har ocksÄ en teknik och konstruktion som i mina ögon Àr lika intressant som ett mekaniskt ur.
DÀrför hamnade bla SBGP007G i siktet. Att handla GS pÄ Klockmaster Globen Àr för mig sjÀlvklart, uppskattar bemötandet och kompetensen mycket. SBGP007G kÀndes som helt rÀtt val för mig nu: Kombinationen av det noggrannare verket (+/- 5 sekunder per Är), den snygga tavlan, den röda sekundvisaren och guldmedaljongen pÄ bakboetten kÀndes helrÀtt.
SĂ„ nu har jag en GS igen och det kĂ€nns som att det kan bli flera framöver. Kul att vara tillbaka i trĂ„den 🙂.
97F76143-5D7E-4406-847C-0D0F5B30FF21.jpeg
7F1EC89C-F14D-4C43-B1B5-BE51B6662AA3.jpeg
F61B5230-54AA-43D8-9AE8-387B4E577F25.jpeg
7224CE6A-4B91-49AC-A0A9-76205A71CF74.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SÄ var det dags igen. Har genom Ären haft ett antal GS, men som fÄtt lÀmna till förmÄn för annat. Nu uppstod begÀret igen, sÄ det var bara att sÀtta sig i bilen och bege sig mot Stockholm och Klockmaster Globen.
Med tilltagande och förhÄllandevis hög Älder (ÄlderspensionÀr) har intresset för bÀttre quartzklockor ökat. Jag gillar att kunna ta en klocka ur lÄdan och sÀtta den pÄ handleden utan att behöva dra upp och stÀlla in den. Seikos 9f-verk har ocksÄ en teknik och konstruktion som i mina ögon Àr lika intressant som ett mekaniskt ur.
DÀrför hamnade bla SBGP007G i siktet. Att handla GS pÄ Klockmaster Globen Àr för mig sjÀlvklart, uppskattar bemötandet och kompetensen mycket. SBGP007G kÀndes som helt rÀtt val för mig nu: Kombinationen av det noggrannare verket (+/- 5 sekunder per Är), den snygga tavlan, den röda sekundvisaren och guldmedaljongen pÄ bakboetten kÀndes helrÀtt.
SĂ„ nu har jag en GS igen och det kĂ€nns som att det kan bli flera framöver. Kul att vara tillbaka i trĂ„den 🙂.
97F76143-5D7E-4406-847C-0D0F5B30FF21.jpeg
7F1EC89C-F14D-4C43-B1B5-BE51B6662AA3.jpeg
F61B5230-54AA-43D8-9AE8-387B4E577F25.jpeg
7224CE6A-4B91-49AC-A0A9-76205A71CF74.jpeg
Grattis! Den har en vÀldigt speciell tavla dÀr man verkligen inte ser mönstret i vissa ljus, riktigt fin modell :)
 

UTCetter

Cartier
SÄ var det dags igen. Har genom Ären haft ett antal GS, men som fÄtt lÀmna till förmÄn för annat. Nu uppstod begÀret igen, sÄ det var bara att sÀtta sig i bilen och bege sig mot Stockholm och Klockmaster Globen.
Med tilltagande och förhÄllandevis hög Älder (ÄlderspensionÀr) har intresset för bÀttre quartzklockor ökat. Jag gillar att kunna ta en klocka ur lÄdan och sÀtta den pÄ handleden utan att behöva dra upp och stÀlla in den. Seikos 9f-verk har ocksÄ en teknik och konstruktion som i mina ögon Àr lika intressant som ett mekaniskt ur.
DÀrför hamnade bla SBGP007G i siktet. Att handla GS pÄ Klockmaster Globen Àr för mig sjÀlvklart, uppskattar bemötandet och kompetensen mycket. SBGP007G kÀndes som helt rÀtt val för mig nu: Kombinationen av det noggrannare verket (+/- 5 sekunder per Är), den snygga tavlan, den röda sekundvisaren och guldmedaljongen pÄ bakboetten kÀndes helrÀtt.
SĂ„ nu har jag en GS igen och det kĂ€nns som att det kan bli flera framöver. Kul att vara tillbaka i trĂ„den 🙂.
97F76143-5D7E-4406-847C-0D0F5B30FF21.jpeg
7F1EC89C-F14D-4C43-B1B5-BE51B6662AA3.jpeg
F61B5230-54AA-43D8-9AE8-387B4E577F25.jpeg
7224CE6A-4B91-49AC-A0A9-76205A71CF74.jpeg
Grattis, den Àr grym!
Mot Globen igen! Vore vĂ€l tusan om de inte har nĂ„t Ă„t mig pĂ„ 4e besöketđŸ€“
 

JesperO

Rolex
SÄ var det dags igen. Har genom Ären haft ett antal GS, men som fÄtt lÀmna till förmÄn för annat. Nu uppstod begÀret igen, sÄ det var bara att sÀtta sig i bilen och bege sig mot Stockholm och Klockmaster Globen.
Med tilltagande och förhÄllandevis hög Älder (ÄlderspensionÀr) har intresset för bÀttre quartzklockor ökat. Jag gillar att kunna ta en klocka ur lÄdan och sÀtta den pÄ handleden utan att behöva dra upp och stÀlla in den. Seikos 9f-verk har ocksÄ en teknik och konstruktion som i mina ögon Àr lika intressant som ett mekaniskt ur.
DÀrför hamnade bla SBGP007G i siktet. Att handla GS pÄ Klockmaster Globen Àr för mig sjÀlvklart, uppskattar bemötandet och kompetensen mycket. SBGP007G kÀndes som helt rÀtt val för mig nu: Kombinationen av det noggrannare verket (+/- 5 sekunder per Är), den snygga tavlan, den röda sekundvisaren och guldmedaljongen pÄ bakboetten kÀndes helrÀtt.
SĂ„ nu har jag en GS igen och det kĂ€nns som att det kan bli flera framöver. Kul att vara tillbaka i trĂ„den 🙂.
97F76143-5D7E-4406-847C-0D0F5B30FF21.jpeg
7F1EC89C-F14D-4C43-B1B5-BE51B6662AA3.jpeg
F61B5230-54AA-43D8-9AE8-387B4E577F25.jpeg
7224CE6A-4B91-49AC-A0A9-76205A71CF74.jpeg
Stort grattis!
Den bÀsta 60Ärs versionen tycker jag nog - sÄ mÄnga rÀtt pÄ den. SÄ mycket som Àr just GS!
 

nept

Panerai
Har alltid kallat mina gs för Seiko för att det Àr vad de Àr.

Jag kallar tissot och omega för swatch för det Àr vad de Àr. :)

Men jo, tÀnker att om de nu vill dela upp företaget i olika mÀrken och kalla en del för Credor, en del för GS och en del för Seiko sÄ tÀnker inte jag lÀgga mig i det, men du har sÄklart rÀtt pÄ ett sÀtt, framförallt historiskt.

TÀnker pÄ SAAB; flygplanen och missilsystemen tillverkas ju fortfarande men bolaget som byggde bilar Àr ju sÄlt.. Seiko-epsons bolagsstruktur Àr ju en jÀdra hÀrva sÄ man kan ju argumentera fram och tillbaka över hur man ska se pÄ det dÀr med att GS skulle vara ett eget mÀrke, men beroende pÄ vad som hÀnder med Àgarstrukturen i framtiden sÄ skulle ju frÄgan kunna fÄ ett antal olika rimliga svar.
 

kuma-kun

Audemars
Kalla mig tokig, det Àr helt okey.
Men nÀr jag springer pÄ en ovanlig GS i bra skick köper jag Àven om jag har en likadan.
Fast om man ska vara Àrlig Àr det olika Ärsmodeller och den övre som jag skaffade idag Àr frÄn 1970 medans den andra Àr frÄn 1969.
Intressant sÄ har den nya en tavla med en ton som drar en del Ät champagne hÄllet och jag vet inte om det ska vara sÄ eller om tidens tand som gjort det.
Fast det intressantaste med klockan Àr att den tidigare Àgaren Àr en av Seikos bÀsta urmakare som numer jobbar som lÀrare till yngre Grand Seiko urmakare.
KÀnner jag honom rÀtt Àr klockan justerad lika bra eller bÀttre Àn en VFA.
Ska bli roligt och se hur den presterar.
Intressant ocksÄ att gÄrdagens boetter i mitt tycke Àr mer vÀlgjorda medans visare och tavlor har blivit bÀttre pÄ dom moderna.

4D2B45EF-32A3-4212-A691-203A3FFE6C18.jpeg
 
Senast Àndrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
SÄ var det dags igen. Har genom Ären haft ett antal GS, men som fÄtt lÀmna till förmÄn för annat. Nu uppstod begÀret igen, sÄ det var bara att sÀtta sig i bilen och bege sig mot Stockholm och Klockmaster Globen.
Med tilltagande och förhÄllandevis hög Älder (ÄlderspensionÀr) har intresset för bÀttre quartzklockor ökat. Jag gillar att kunna ta en klocka ur lÄdan och sÀtta den pÄ handleden utan att behöva dra upp och stÀlla in den. Seikos 9f-verk har ocksÄ en teknik och konstruktion som i mina ögon Àr lika intressant som ett mekaniskt ur.
DÀrför hamnade bla SBGP007G i siktet. Att handla GS pÄ Klockmaster Globen Àr för mig sjÀlvklart, uppskattar bemötandet och kompetensen mycket. SBGP007G kÀndes som helt rÀtt val för mig nu: Kombinationen av det noggrannare verket (+/- 5 sekunder per Är), den snygga tavlan, den röda sekundvisaren och guldmedaljongen pÄ bakboetten kÀndes helrÀtt.
SĂ„ nu har jag en GS igen och det kĂ€nns som att det kan bli flera framöver. Kul att vara tillbaka i trĂ„den 🙂.
97F76143-5D7E-4406-847C-0D0F5B30FF21.jpeg
7F1EC89C-F14D-4C43-B1B5-BE51B6662AA3.jpeg
F61B5230-54AA-43D8-9AE8-387B4E577F25.jpeg
7224CE6A-4B91-49AC-A0A9-76205A71CF74.jpeg
Grattis! Mycket fin klocka. Jag resonerar som du och har snart en kvartstrio av klockor.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
För ganska precis ett Är sedan kom denna damen i min Àgo. Jag hade redan en idé om att skaffa en sbgx, kanske efter sommaren. Nu tidigarelades inköpet för att backa vÄr forumsponsor KM-Globen/FÀltöversten under coronarider...
855BA7A0-5792-4852-BBCC-5614DD303B5F.jpeg

Det Ă€r fortfarande coronatider för oss alla och jag vill med denna lilla uppdatering passa pĂ„ att önska min favorit ”GS-kran” en riktigt fin vĂ„r 🙏🏿😊
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Kalla mig tokig, det Àr helt okey.
Men nÀr jag springer pÄ en ovanlig GS i bra skick köper jag Àven om jag har en likadan.
Fast om man ska vara Àrlig Àr det olika Ärsmodeller och den övre som jag skaffade idag Àr frÄn 1970 medans den andra Àr frÄn 1969.
Intressant sÄ har den nya en tavla med en ton som drar en del Ät champagne hÄllet och jag vet inte om det ska vara sÄ eller om tidens tand som gjort det.
Fast det intressantaste med klockan Àr att den tidigare Àgaren Àr en av Seikos bÀsta urmakare som numer jobbar som lÀrare till yngre Grand Seiko urmakare.
KÀnner jag honom rÀtt Àr klockan justerad lika bra eller bÀttre Àn en VFA.
Ska bli roligt och se hur den presterar.
Intressant ocksÄ att gÄrdagens boetter i mitt tycke Àr mer vÀlgjorda medans visare och tavlor har blivit bÀttre pÄ dom moderna.

4D2B45EF-32A3-4212-A691-203A3FFE6C18.jpeg
Hur ser tidhÄllning och tidsreserv ut pÄ klockorna, sÄhÀr ca femtio Är senare.
 

Hangarhunden

Cartier
LĂ€der till SBGX263?
Tanken med min, som Àr pÄ ingÄng, Àr att ha den pÄ ett snyggt lÀder, men vad passar bra? Mörkbrun ödla? Förslag?
 

Hangarhunden

Cartier
Kalla mig tokig, det Àr helt okey.
Men nÀr jag springer pÄ en ovanlig GS i bra skick köper jag Àven om jag har en likadan.
Fast om man ska vara Àrlig Àr det olika Ärsmodeller och den övre som jag skaffade idag Àr frÄn 1970 medans den andra Àr frÄn 1969.
Intressant sÄ har den nya en tavla med en ton som drar en del Ät champagne hÄllet och jag vet inte om det ska vara sÄ eller om tidens tand som gjort det.
Fast det intressantaste med klockan Àr att den tidigare Àgaren Àr en av Seikos bÀsta urmakare som numer jobbar som lÀrare till yngre Grand Seiko urmakare.
KÀnner jag honom rÀtt Àr klockan justerad lika bra eller bÀttre Àn en VFA.
Ska bli roligt och se hur den presterar.
Intressant ocksÄ att gÄrdagens boetter i mitt tycke Àr mer vÀlgjorda medans visare och tavlor har blivit bÀttre pÄ dom moderna.

4D2B45EF-32A3-4212-A691-203A3FFE6C18.jpeg
Mycket snyggt!
SjÀlv letar jag en GS frÄn Äret 1970. FÄr man frÄga var du hittade din?
 

kuma-kun

Audemars
Hur ser tidhÄllning och tidsreserv ut pÄ klockorna, sÄhÀr ca femtio Är senare.

Har dom senaste 12 timmarna haft en klocka pÄ varje arm pÄ skoj och GS 61 ser ut att ha tappat en sekund medans den andra, CTZ Chronometer, har tappat 4 sekunder men den har jag ingen aning om nÀr den Àr servad senast.
Funderar pÄ att sova med klockorna pÄ vilket jag normalt aldrig gör för att fÄ en mÀtperiod pÄ 24 timmar.
Om klockorna Àr hela och korrekt oljade borde gÄngreserven vara som den ska och inget som Äldern pÄverkar direkt.
Jag antar att fjÀdern Àr ungefÀr lika stark som den var en gÄng i tiden tills den gÄr av av utmattning.

Uppdatering, efter 20 timmar pÄ arm var GS plus minus noll och Citizenen 7 sek minus vilket Àr ungefÀr vad timegraphern visar sÄ om man ruckar CTZ lite
kan den nog gÄ riktigt bra.
Min erfarenhet Àr att om Àldre klockor inte Àr för slitna kan dom gÄ som moderna klockor.
Men var tvungen att gÄ till byggvaruhuset sÄ jag bytte till en annan klocka efter frukost sÄ det blev inget 24 timmrs test.
 
Senast Àndrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Den dÀr pÄ svart/orange natoband hade varit super!
Hehe. Blir det nÄt annat pÄ den sÄ blir det ett lÀder som jag precis tittade pÄ. Gillar att den sitter lÄgt. Det enda natoliknande jag anvÀnt Àr Erikas, fast dÄ pÄ andra klockor, som inte bygger sÄ mycket höjd. Funderade ett tag pÄ ett racing men vet inte. Hade en sbgn001 tidigare som jag köpte ett bra lÀder frÄn Molequin i grained leather 19mm sÄ blir det nÄt blir det ett sÄnt eller liknande.
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Jag har haft min GS i ett par veckor nu och kan sÀga att jag Àr vÀldigt nöjd! Jag valde medvetet en lite diskretare modell dÄ jag ville ha en klocka som passar de flesta tillfÀllen eftersom jag inte Àr rik och detta var min första dyra klocka. 44GS-boetten Àr 10/10 imo. Det Àr ingen jag kÀnner som begriper sig pÄ klockor men alla kan ialf uppskatta hur visaren glider och att boetten Àr vÀldigt vacker.
 

Bilagor

  • IMG_20210503_204846.jpg
    IMG_20210503_204846.jpg
    216.9 KB · Visningar: 68

TimeUrgency

Breitling
2-Faktor
StÄr i valet och kvalet att införskaffa en GS. Jag har bara kÀnt och sÀtt Snow Flaken live och pÄ arm (KM Hansson Gbg), men Àr lite kluven till titan och tÄligheten för hairlines m.m. Nojjar jag mig bara i onödan?
 

UTCetter

Cartier
Jag har haft min GS i ett par veckor nu och kan sÀga att jag Àr vÀldigt nöjd! Jag valde medvetet en lite diskretare modell dÄ jag ville ha en klocka som passar de flesta tillfÀllen eftersom jag inte Àr rik och detta var min första dyra klocka. 44GS-boetten Àr 10/10 imo. Det Àr ingen jag kÀnner som begriper sig pÄ klockor men alla kan ialf uppskatta hur visaren glider och att boetten Àr vÀldigt vacker.
Grattis till ett bra val! Spring drive Ă€r verkligen unik, om du inte gjort det sĂ„ lös pĂ„ om mekaniska klockor med "escapement" och spring drive med elektromagnetisk broms. Ta vĂ€l hand om den sĂ„ Ă€r den fin som ett smycke i mĂ„nga Ă„r. Litet extra plus Ă€r att den hĂ„ller tiden ocksĂ„đŸ™‚
 

nept

Panerai
StÄr i valet och kvalet att införskaffa en GS. Jag har bara kÀnt och sÀtt Snow Flaken live och pÄ arm (KM Hansson Gbg), men Àr lite kluven till titan och tÄligheten för hairlines m.m. Nojjar jag mig bara i onödan?
Titan Àr en trevlig metall (lÀtt och stark) och kanske lite mindre repkÀnslig Àn stÄl. Med det sagt finns det ju alltid tÄligare grejer, behandlade ytor, plastklockor osv men om du inte tÀnkte simma i grus eller grÄta över varenda liten repa sÄ borde en GS funka ifall du vill det
 
Topp