• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Du lÀste att jag beskrev Tax-Free? Du menar alltsÄ att dÄ du handlat Tax-Free pÄ exempelvis FinlandsfÀrjan ska du sedan vid ankomst i Sverige igen betala moms pÄ ölen, parfymen osv? NÀ, du fÄr fundera ett varv till dÀr ;)
Köp en klocka hos en handlare som har skylten ”Tax-Free” i Japan sĂ„ slipper du betala ”tax”. Inga konstigheter alls. I vissa fall betalar man hela beloppet med moms och fĂ„r sjĂ€lv lĂ€mna in om att fĂ„ tillbaka vĂ€l hemma i Sverige. DĂ„ jag var dĂ€r drogs momsen av direkt i butiken vid alla mina Tax-Free köp :)
Det hĂ€r kĂ€nns som konceptet jag kommer köra pĂ„đŸ˜nu tar vi en Jever pĂ„ det.
1000012343.jpg

Du lÀste att jag beskrev Tax-Free? Du menar alltsÄ att dÄ du handlat Tax-Free pÄ exempelvis FinlandsfÀrjan ska du sedan vid ankomst i Sverige igen betala moms pÄ ölen, parfymen osv? NÀ, du fÄr fundera ett varv till dÀr ;)
Köp en klocka hos en handlare som har skylten ”Tax-Free” i Japan sĂ„ slipper du betala ”tax”. Inga konstigheter alls. I vissa fall betalar man hela beloppet med moms och fĂ„r sjĂ€lv lĂ€mna in om att fĂ„ tillbaka vĂ€l hemma i Sverige. DĂ„ jag var dĂ€r drogs momsen av direkt i butiken vid alla mina Tax-Free köp :)
Senast jag kollade var Finland med i EU

Tax-free i, detta fallet, Japan innebÀr vÀl att Du slipper betala skatten/momsen i just Japan?
Du importerar sedan varan och den ska nog förtullas hÀr i Sverige.
Att du slipper betala moms i Japan har nog inget att göra med det svenska skattesystemet.

Vi lÀgger ner denna diskussion och ÄtergÄr till bilderna.

Trevlig afton!

Senast jag kollade var Finland med i EU

Tax-free i, detta fallet, Japan innebÀr vÀl att Du slipper betala skatten/momsen i just Japan?
Du importerar sedan varan och den ska nog förtullas hÀr i Sverige.
Att du slipper betala moms i Japan har nog inget att göra med det svenska skattesystemet.

Vi lÀgger ner denna diskussion och ÄtergÄr till bilderna.

Trevlig afton!

Det hÀr Àr vanligt att mÄnga inte vet om och kan nog vara bra att belysa sÄ folk inte gör sig olyckliga.
Tullverket har enkla och bra förklaringar pÄ nÀtet.
Dom flesta av mina arbetskamrater och vÀnner vet inte vad som gÀller och det Àven dom som reser intensivt eller t.o.m. arbetar i resebranchen.
Lika omedvetna Àr det vanligt att man Àr nÀr det gÀller kopior/förfalskningar som inte fÄr tas in.
Det gÀller ju Àven Ät andra hÄllet och nÀr man reser till andra lÀnder Àr det viktigt att ta reda pÄ regler och lagar dÀr.
T.e.x. hÀr i Japan ser dom mycket allvarligt pÄ droger sÄ man ska vara sÀker pÄ att ens vÀska Àr ren och inte har den minsta skum lukt.
PÄ Narita springer det runt mycket hundar och markerar dom blir livet krÄngligt och semestern kortare.

Men som sagt tillbaka till bilder.
Lite sliten som sin Àgare men som synes Àr det blÄ himmel.

IMG_3839.jpeg

Det hÀr Àr vanligt att mÄnga inte vet om och kan nog vara bra att belysa sÄ folk inte gör sig olyckliga.
Tullverket har enkla och bra förklaringar pÄ nÀtet.
Dom flesta av mina arbetskamrater och vÀnner vet inte vad som gÀller och det Àven dom som reser intensivt eller t.o.m. arbetar i resebranchen.
Lika omedvetna Àr det vanligt att man Àr nÀr det gÀller kopior/förfalskningar som inte fÄr tas in.
Det gÀller ju Àven Ät andra hÄllet och nÀr man reser till andra lÀnder Àr det viktigt att ta reda pÄ regler och lagar dÀr.
T.e.x. hÀr i Japan ser dom mycket allvarligt pÄ droger sÄ man ska vara sÀker pÄ att ens vÀska Àr ren och inte har den minsta skum lukt.
PÄ Narita springer det runt mycket hundar och markerar dom blir livet krÄngligt och semestern kortare.

Men som sagt tillbaka till bilder.
Lite sliten som sin Àgare men som synes Àr det blÄ himmel.

IMG_3839.jpeg
Bra dÀr!
LÀste följande pÄ Tullverkets hemsida:

Moms​

Du ska alltid betala moms pÄ varor som du köper frÄn lÀnder utanför EU, oavsett varornas vÀrde.

Om inte varan förtullas vid inresa i Sverige sÄ Àr det smuggling

För kÀnnedom @Lilavati

Bra dÀr!

Moms​

Du ska alltid betala moms pÄ varor som du köper frÄn lÀnder utanför EU, oavsett varornas vÀrde.

För kÀnnedom @Lilavati

Det Ă€r egentligen lika knepigt med en privat”importerad” klocka som sĂ€ljs vidare. Köparen har ingen aning att momsen inte Ă€r betald.
Vem som fÄr betala rÀkningen nÀr det uppdagas Àr jag osÀker om.

Bra dÀr!

Moms​

För kÀnnedom @Lilavati
SĂ„ du skrotar hela begreppet ”taxfree” med att du vĂ€ljer vad du lĂ€ser? Vi avslutar denna diskussion, jag fortsĂ€tter att handla taxfree enligt de regler som finns för taxfree och du betalar moms pĂ„ allt, gott sĂ„ 👍🏿😊

Senast Àndrad:
SĂ„ du skrotar hela begreppet ”taxfree” med att du vĂ€ljer vad du lĂ€ser? Vi avslutar denna diskussion, jag fortsĂ€tter att handla taxfree enligt de regler som finns för taxfree och du betalar moms pĂ„ allt, gott sĂ„ 👍🏿😊
Kunde inte riktigt slÀppa detta sÄ jag kontaktade Tullverket och bad om rÄd.
Fick följande svar:

"DÄ vÀrdet överstiger resande tullfriheten om5000 svenska kronor (inresa med flyg/kommersiell fÀrja) eller 3500 svenska kronor (resande pÄ annat sÀtt) sÄ behöver din vÀn stanna och deklarera klockan vid ankomst till Sverige. Detta görs vid tullfiltret pÄ flygplatsen, dÀr man gÄr pÄ rött. PÄ plats görs en importdeklaration, dÀr din vÀn behöver visa upp varan samt kvitto/köpehandling dÀr priset framgÄr.

De importavgifter som tillkommer Ă€r 25% i importmoms som berĂ€knas pĂ„ varans vĂ€rde. Utöver det tillkommer Ă€ven tullavgift. Om det Ă€r en analog klocka Ă€r tullavgiften 4,5% med ett maxtak om strax över 9 kronor/styck. Är det en smartklocka Ă€r tullsatsen 0% dĂ€remot tillkommer en kemikalieskatt som Ă€r viktbaserad om 179,38 kronor/kilot, med ett maxtak om 548,21 kronor. VĂ€nligen notera att momsen berĂ€knas pĂ„ tullavgiften och kemikalieskatten.

Ett tax-free köp i Japan gör inte varan giltig för att slippa betala importmoms.
Det Àr alltsÄ bara den Japanska momsen man slipper betala men den svenska importmomsen ska alltid betalas."

Kunde inte riktigt slÀppa detta sÄ jag kontaktade Tullverket och bad om rÄd.
Fick följande svar:

"DÄ vÀrdet överstiger resande tullfriheten om5000 svenska kronor (inresa med flyg/kommersiell fÀrja) eller 3500 svenska kronor (resande pÄ annat sÀtt) sÄ behöver din vÀn stanna och deklarera klockan vid ankomst till Sverige. Detta görs vid tullfiltret pÄ flygplatsen, dÀr man gÄr pÄ rött. PÄ plats görs en importdeklaration, dÀr din vÀn behöver visa upp varan samt kvitto/köpehandling dÀr priset framgÄr.

De importavgifter som tillkommer Ă€r 25% i importmoms som berĂ€knas pĂ„ varans vĂ€rde. Utöver det tillkommer Ă€ven tullavgift. Om det Ă€r en analog klocka Ă€r tullavgiften 4,5% med ett maxtak om strax över 9 kronor/styck. Är det en smartklocka Ă€r tullsatsen 0% dĂ€remot tillkommer en kemikalieskatt som Ă€r viktbaserad om 179,38 kronor/kilot, med ett maxtak om 548,21 kronor. VĂ€nligen notera att momsen berĂ€knas pĂ„ tullavgiften och kemikalieskatten.

Ett tax-free köp i Japan gör inte varan giltig för att slippa betala importmoms.
Det Àr alltsÄ bara den Japanska momsen man slipper betala men den svenska importmomsen ska alltid betalas."
Tack för det gedigna svaret, dÄ anser jag frÄgan besvarad i fullo.

Är detta GS-trĂ„den eller momstrĂ„den? Finns momstrĂ„dar ni kan diskutera i.

Menar det! đŸ«š
Alldeles för glest med bilder och för mycket moms!
Kan vi inte panga in lite sköna GSar nu. GÀrna sÄna man inte ser sÄ ofta hÀr i trÄden.
Det mÄste ju hÀnga en del lurkers hÀr som kan slÀnga in lite sköna bilder?

HÀr bidrar jag med en bild pÄ sambon och min 56GS nÀr jag tvingade pÄ henne den för ett tag sen.

IMG_2649.jpeg

Senast Àndrad:
Jeg syns det er synd at man ikke fÄr til reserven uten Ä "frese opp" urskiven.
Det Àr vÀl sÄ att det behövs en urskÀrning för att kraftreservens visare ska kunna gÄ fritt under timvisaren.

Men det Àr stor skillnad i hur framtrÀdande denna urskÀrning Àr hos olika modeller. Denna nya Àr en av de vÀrre, om man vill att urskÀrningen inte ska vara framtrÀdande. PÄ min SBGA375 sticker den ut betydligt mindre.

PXL_20240223_132425627_crop.jpg

Kronografmodellerna har dock ingen urskÀrning. DÀr Àr timvisaren upphöjd för att fÄ plats med kronografens visare. Men dÄ Àr ju urtavlan mega-plottrig av andra skÀl. SÄ hÀr ser det ut pÄ min SBGC275.

PXL_20240805_073052716_crop.jpg

Senast Àndrad:
Det Àr vÀl sÄ att det behövs en urskÀrning för att kraftreservens visare ska kunna gÄ fritt under timvisaren.

Men det Àr stor skillnad i hur framtrÀdande denna urskÀrning Àr hos olika modeller. Denna nya Àr en av de vÀrre, om man vill att urskÀrningen inte ska vara framtrÀdande. PÄ min SBGA375 sticker den ut betydligt mindre.

PXL_20240223_132425627_crop.jpg

Kronografmodellerna har dock ingen urskÀrning. DÀr Àr timvisaren upphöjd för att fÄ plats med kronografens visare. Men dÄ Àr ju urtavlan mega-plottrig av andra skÀl. SÄ hÀr ser det ut pÄ min SBGC275.

PXL_20240805_073052716_crop.jpg

Ja, orsaken varför Àr klar. Oftast verkar det gÄ fint pÄ slÀta urtavlor medans de med textur kan bli riktigt jobbiga, dÄ visaren Àven ska ha lite distans frÄn högsta punkten pÄ urtavlan.
Inte en direkt snygg lösning.

PÄ en del klockor ser det riktigt bedrövligt ut och det pÄ grund av en funktion som inte Àr sÄ vÄldsamt viktig.
Behöver man den funktionen sÄ kan man placera den pÄ baksidan, vilket man Àven gör ibland

Vet att olika communitys hĂ€r pĂ„ forumet har olika policys kring skamlös marknadsföring av annonser men givet hur ovanlig denna Ă€r sĂ„ vill jag Ă€ndĂ„ ge en heads up om att jag till min stora glĂ€dje efter en lĂ€ngre tids sökande fĂ„ngade en 39mm ”Redflake” i stĂ„l MEN fĂ„tt kapitulera inför faktumet att den fortfarande Ă€r liite för stor för min smak och att den dĂ€rmed nu Ă„terfinns pĂ„ ett K&S nĂ€ra dig - kommer det en Spring Drive i 36-37mm Ă€r jag den första att panta en njure:

IMG_6890.jpeg

Senast Àndrad:
SĂ„g det senaste klippet ifrĂ„n steelreef pĂ„ IG, det verkar som dom har en lösning pĂ„ verktygslös justering av lĂ€nklĂ„set pĂ„ gĂ„ng

Inte mÄnga fel pÄ sbgn003
IMG_5627.jpeg

Riktigt riktigt trevliga! Hade en 005a förr
IMG_2288.jpeg

Synd bara med 19mm bandbredd

19mm bandbredd, irriterande lĂ€nk utan snabb- justering som jag aldrig fick till ”rĂ€tt” lĂ€ngd pĂ„ trotts halvlĂ€nkar, sĂ„g ut som en damklocka pĂ„ mig

Men i övrigt helt fantastisk klocka. Hade den vart 42mm och med annan lĂ€nk hade jag definitivt haft den kvar â˜ș
IMG_2343.jpeg

19mm bandbredd, irriterande lĂ€nk utan snabb- justering som jag aldrig fick till ”rĂ€tt” lĂ€ngd pĂ„ trotts halvlĂ€nkar, sĂ„g ut som en damklocka pĂ„ mig

Men i övrigt helt fantastisk klocka. Hade den vart 42mm och med annan lĂ€nk hade jag definitivt haft den kvar â˜ș
IMG_2343.jpeg
Helt enig!
Skulle nog kunna tĂ€nka mig bezeln ett par mm bredare ocksĂ„. Och nu nĂ€r vi Ă€ndĂ„ Ă€r i drömmarnas land tycker jag ’GMT’ ser lite ensamt ut nere vid kl6..

Tillbaka
Topp