• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Orange, gul eller röd đŸ€” Den röda och orangea kĂ€nns riktigt skarp pĂ„ motsvarande nato!

Screenshot_20210914-145017__01.jpg

Screenshot_20210914-145110.jpg

Senast Àndrad:
Men vad ÄR det med Endurance Pro som gör att den inte gĂ„r att fĂ„ ur huvudet? :D

1. Vilken fÀrg hade du valt?
2. Har du sett fÀrgerna / klockorna IRL eller bara pÄ nÀtet? (NÄgon som diffar irl mot bild?)

breitling-endurance-pro-1.jpg
Personligen gillar jag den gula! FĂ€rgen Ă€r enligt mig ganska blek, iaf pĂ„ gummit som jag har. Å andra sidan fĂ€rgar vĂ€l det min Ă„sikt ocksĂ„ ;)

+ 1 pĂ„ den, spyr mig sjĂ€lv i munnen varje gĂ„ng den dyker upp đŸ€Ł
Somliga kallar vÀderstrecks-vridringen tveksam. Men den Àr ju till för att hitta rÀtt nÀr man swimrunnar i nÄt jÀdra skÀrgÄrdsgytter, tappar bÀringen fullstÀndigt, och Àven har tappat kompassen. DÄ behööööver man ju sin Endurance Pro och en sol, och ett par fler hjÀrnceller Àn vad man egentligen orkar just dÄ, sen Àr man pÄ rÀtt kurs igen!

FrÄgan Àr om den "nya" navitimern kommer bli likadan som de andra tre senaste capsule-flygbolags-versionerna... De har ju sÄlts som smör har jag förstÄtt!
241815812_10159855368771177_7887406880736139953_n.jpg

/s för kÀnsliga lÀsare

Jag minns nÀr den kom ut, köpsuget var enormt men det blev inget dÄ. SÄg nÄgra ute för runt 40 pÄ chrono nu. Det prislÀget hos Breitling för en liknande Àr nog att hoppas pÄ för mycket..
Är det dock nĂ„gon Breitling som hĂ„llit sig sĂ„pass bra i pris efter nĂ„gra Ă„r? Samtliga b01 gĂ„r ju nĂ€stan att hitta för 40k och uppĂ„t, dĂ€r nypris var minst det dubbla. Men vem vet, vissa modeller Ă€r ju roligare Ă€n andra, en 817 reissue skulle vĂ€l kvalificera sig in till de roligare, dock kan ju tĂ„get ha gĂ„tt med 765 och 806 reissuerna (som förvisso var tidigare ur kronologiskt perspektiv)

Sinn hade en limited 2019
B28340A7-A4DD-41AD-A97D-9F6FFF9566E1.jpeg

Charmig. Sinn hade Àven en egen liknande variant, fast lite mindre retro och med datum. Ref 158.

Den var, om jag minns rÀtt, ocksÄ en ltd ed och Àr nu slutsÄld. Jag tror att priset lÄg runt 25 tkr (+/- ett par tusen).

Ngt liknande frÄn Breitling skulle nog bli ungefÀr dubbelt sÄ dyr (och ett par mm mindre om man vill följa originalet).

F3DA79DE-13F4-4283-8390-60C10D460D4B.jpeg

Kan/ska man mjuka upp dessa gummin pÄ nÄt vis?

Det kÀnns som om man borde kunna "forma" bandet ovan en kastrull kokande vatten, som man gjorde med bladen till innebandyklubborna pÄ 90 talet.

Eller ska man bara vÀnta och se, kommer det mjuka upp sig med tiden?

Har nÄgon nÄn idé?

Bilagor

• 20210915_114327.jpg
    20210915_114327.jpg
    363.3 KB · Visningar: 6

Det kÀnns som om man borde kunna "forma" bandet ovan en kastrull kokande vatten, som man gjorde med bladen till innebandyklubborna pÄ 90 talet.

Har nÄgon nÄn idé?
Jag tror att det ska gĂ„ att koka banden, har för mig att jag lĂ€st det nĂ„gon stans men minns inte var. Kanske var det egentligen för att forma dem bĂ€ttre och inte för att mjuka upp, det lĂ„ter jag vara osagt đŸ˜¶

Jag tror att det ska gĂ„ att koka banden, har för mig att jag lĂ€st det nĂ„gon stans men minns inte var. Kanske var det egentligen för att forma dem bĂ€ttre och inte för att mjuka upp, det lĂ„ter jag vara osagt đŸ˜¶
Ja ok, ja men det var vÀl kanske litw det jag menade, att forma dem efter handleden lite, sÄ de inte "jobbar" för att rÀta ut sig nÀr klockan sitter pÄ handleden.
Det blir ju bara jobbigt iom att man kan inte dra Ät klockan till det hÄlet som den borde sitta i, utan man fÄr sÀtta det 1 eller 2 hÄl utanför pga att det stela bandet ger wn sÄn jÀkla midja runt handleden annars.

Men det borde vÀl bara vara att koka upp lite vatten och sÀnka ner ena remmen i taget och sedan "hÄlla den" i ett böjt lÀge tills det svalnat av, alt spola pÄ kallvatten i nÄgra sekunder och sen samma sak med andra delen? :)

Ja ok, ja men det var vÀl kanske litw det jag menade, att forma dem efter handleden lite, sÄ de inte "jobbar" för att rÀta ut sig nÀr klockan sitter pÄ handleden.
Det blir ju bara jobbigt iom att man kan inte dra Ät klockan till det hÄlet som den borde sitta i, utan man fÄr sÀtta det 1 eller 2 hÄl utanför pga att det stela bandet ger wn sÄn jÀkla midja runt handleden annars.

Men det borde vÀl bara vara att koka upp lite vatten och sÀnka ner ena remmen i taget och sedan "hÄlla den" i ett böjt lÀge tills det svalnat av, alt spola pÄ kallvatten i nÄgra sekunder och sen samma sak med andra delen? :)
Inte omöjligt! NÀr jag fÄr nya lÀder eller gummiband brukar jag spÀnna fast det lite hÄrdare pÄ en klockhÄllare sÄ att den vÀnjer sig vid att vara böjd, men detta tar ju lÀngre tid Àn att ev koka, men samtidigt snabbare Àn att bara "anvÀnda"

Tryck ner delarna i en kaffekopp eller ett glas sÄ att de ligger böjda i en halvcirkel. Fyll pÄ med kokande vatten och lÄt ligga i 5-10 minuter.
Jag har gjort det flera gÄnger med bra resultat. Dock inte med Breitlings gummi sÄ jag tar inte gift pÄ att det fungerar.

Har nÄgon nÄn idé?
Gummit formar sig bra efter nÄgra veckors anvÀndning. Mitt gummi var styvt och platt i början men Àr fint och format efter armen nu.

Tillbaka
Topp