• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Har vĂ€l avhandlats tidigare, inhouse vs third party verk, i somras hostade jag upp drygt 31k för serva 2 Rolex, tĂ€nkte dĂ„, aldrig mer. Har haft 3 B 01’or, har Ă€ven haft andra verk pĂ„ Brattar, inga dĂ„liga experiences av ngn av dessa.
TÀnker sÄhÀr - framledes Àr det bÀst att köpa Brattar med icke inhouse verk, marginell kvalitets skillnad ? , billigare inköp, billigare service, inhouse handlar mer om prestige / snobbism ?
Vad sÀger panelen ?
Har ngn sett ngn seriös long term undersökning pÄ detta , baserat pÄ fakta och inte pÄ Äsikter ?

Enl Nymans serviceprislista kostar en hemservice pÄ en Breitling kronograf 7600:- nÀmns inget om tillÀgg för B01 inhouseverk.

Krasst sett sÄ bygger ju knappast klockindustrin pÄ rational, annars hade vi ju sprungit runt med Swatch el Casio FW91 hela bunten
..

Har med stor sannolikhet redan nÀmnts men denna Chronomat 36 Àr otrolig

Bilagor

• F95E8CAF-658A-4B73-8350-7497D891CC75.jpeg
    F95E8CAF-658A-4B73-8350-7497D891CC75.jpeg
    132 KB · Visningar: 9
Enl Nymans serviceprislista kostar en hemservice pÄ en Breitling kronograf 7600:- nÀmns inget om tillÀgg för B01 inhouseverk.

Krasst sett sÄ bygger ju knappast klockindustrin pÄ rational, annars hade vi ju sprungit runt med Swatch el Casio FW91 hela bunten
..
Med all respekt, men det var inget svar pÄ mina frÄgor och diskussionspunkter alls, och hÀr jÀmför jag specifikt Bratte inhouse och third party verk inom samma varumÀrke, men du breddar diskussionen till ngt som Àr helt irrelevant, Swatch och Casio

..
Varför skulle de nÀmna nÄgot om tillÀgg?

Olika klockor har olika fasta servicepriser beroende pÄ urverk

- Är det inte sĂ„ att bara Time Promotion fĂ„r serva B01 medan 7750 - verk fĂ„r servas av flera fristĂ„ende AD - verkstĂ€der?
7750 kan i princip vilken urmakare som helst serva.

Vad det gÀller B01 kan det sÀkert vara svÄrt att fÄ tillgÄng till delar och teknisk information om som fristÄende uris

Hela min ”poĂ€ng” Ă€r att, om vi tar tex en 30 Ă„rs period sĂ„ servar man, lĂ„t oss sĂ€ga 4 ggr, en B01 för cirkus 40 papp, under samma period sĂ„ servar man en 7750, lĂ„t oss sĂ€ga 5 ggr, men troligtvis för mindre Ă€n 40k och man har mer options, Ă€r lite enklare, bĂ€gge verken gĂ„r, lĂ„t oss förutsĂ€tta under Cocs hela tiden, och förutom prestige och nice to have sĂ„ att sĂ€ga, varför ska man handla en Bratte ref med B01 om man kan fĂ„ en med 7750, dĂ„ priset Ă€r betydligt högre ? TĂ€nker jag fel ? Pls do comment

Hela min ”poĂ€ng” Ă€r att, om vi tar tex en 30 Ă„rs period sĂ„ servar man, lĂ„t oss sĂ€ga 4 ggr, en B01 för cirkus 40 papp, under samma period sĂ„ servar man en 7750, lĂ„t oss sĂ€ga 5 ggr, men troligtvis för mindre Ă€n 40k och man har mer options, Ă€r lite enklare, bĂ€gge verken gĂ„r, lĂ„t oss förutsĂ€tta under Cocs hela tiden, och förutom prestige och nice to have sĂ„ att sĂ€ga, varför ska man handla en Bratte ref med B01 om man kan fĂ„ en med 7750, dĂ„ priset Ă€r betydligt högre ? TĂ€nker jag fel ? Pls do comment

- Jag tycker nog som du, men mĂ„nga gillar ju ”inhouse”. Sedan kanske placeringen av subdials kan pĂ„verka, mĂ„nga tycker 3/6/9 Ă€r snyggare Ă€n 6/9/12.

Det kan ju ha att göra med om man vill ha en viss modell som bara finns med B01 verket sÄ dÄ fÄr man ta detta typ dÄ det Àr i TT

//Simon

Allt handlar vÀl om vad man gillar och hur intresserad man Àr. Det Àr ju lyxprodukter som egentligen Àr helt onödiga allihopa. Köper man en klocka bara för tiden sÄ köper man en enkel Casio eller hÄller sig till sin hundraprocentiga mobiltelefons klocka.

In-house Àr ju lite hÀftigt, och prestige, och Àven ofta bÀttre verk.

Bryr man sig bara om det yttre sÄ spelar ju inte verk nÄgon roll, men nördar man ner sig pÄ tekniken sÄ Àr det kul.

Det kan ju ha att göra med om man vill ha en viss modell som bara finns med B01 verket sÄ dÄ fÄr man ta detta typ dÄ det Àr i TT

//Simon
HĂ€r tĂ€nker jag nĂ€rmast nĂ€r man har ett val, jag har sjĂ€lv vart lite ” verk snobb”, dĂ„ jag mest tidigare haft Rolex och AP ( och Brattar med inhouse verk) men efter fĂ„tt saftiga service kostnader , har fĂ„tt mig och fundera, om man kan vĂ€lja, pĂ„ ”totalen” - vad som Ă€r bĂ€st, ekonomiskt och praktiskt Ă€r svaret solklart, eller ?

Nej det var för att ha pÄ mina gamla svarta blackbird som Àr 44-ish. SÄld sen lÀnge, Àven ditt band. :)
Jo att du sÄlde den minns jag men det var ju ettagsedan ;)
jag hÀnger inte med i svÀngarna ^^
Var hamnade den i gul militÀr pÄ dÄ Tyg och gummi pÄ för klocka ? Den var ju frÄn mej den med men du köpte den av en annan bara

//Simon

Allt handlar vÀl om vad man gillar och hur intresserad man Àr. Det Àr ju lyxprodukter som egentligen Àr helt onödiga allihopa. Köper man en klocka bara för tiden sÄ köper man en enkel Casio eller hÄller sig till sin hundraprocentiga mobiltelefons klocka.

In-house Àr ju lite hÀftigt, och prestige, och Àven ofta bÀttre verk.

Bryr man sig bara om det yttre sÄ spelar ju inte verk nÄgon roll, men nördar man ner sig pÄ tekniken sÄ Àr det kul.
SÀger inte emot, men personligen, jag har nog mer gÄtt frÄn in house to non inhouse pga praktiska skÀl
.

Var hamnade den i gul militÀr pÄ dÄ Tyg och gummi pÄ för klocka ? Den var ju frÄn mej den med men du köpte den av en annan bara

//Simon
Testade den lite men hamnade i lÄdan, var lite kort. MellanÀgaren hade klippt den ganska mycket. Gillar att ha ett steg lÀngre klockan sex Àn vad denna var klippt.

//Simon
De Àr ganska dyra dessa specialgummin va? Kanske borde sÀlja den till nÄgon med 17 cm...

Tillbaka
Topp