Ska köpa för att ha sÄ begpriset gör inte allt för mycketJag har tyvÀrr dÄlig koll pÄ beg priserna pÄ dessa![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Ska köpa för att ha sÄ begpriset gör inte allt för mycketJag har tyvÀrr dÄlig koll pÄ beg priserna pÄ dessa![]()
Ska köpa för att ha sÄ begpriset gör inte allt för mycket![]()
DÄ Àr det vÀl bara att slÄ tillSka köpa för att ha sÄ begpriset gör inte allt för mycket![]()
BerÀtta mer om diskussionen kring AerospaceEfter gÄrdagens trÀff hos Breitling sÄ tror jag att denna kan fÄ stanna för gott.
Mycket intressant diskussion med urmakarna ledde till att fascinationen för Aerospacen tilltog.
Mycket klocka för en tÀmligen liten peng.![]()
DÄ Àr det vÀl bara att slÄ till
SÄlde min för 20 sÄ det ligger dÀromkring.
Hade en Avantage tidigare med kass ljus. Hade pÄ förhand hört att det blir nytt urverk dÄ. Inte sÀkert sa uris. Verket Àr tre delar. Undre med batteriet innehÄller ECU:n. Pajar denna gÄr den att ersÀtta. Den mittre delen Àr sjÀlva drivningen. Den behöver vanligen inga ingrepp. Delen under sjÀlva urtavlan Àr digitaldelen. I den sitter den flourescerande belysningen. Det Àr inte en lampa utan ett upplyst skikt med sÄdan vÄglÀngd som inte pÄverkar piloternas mörkerseende, eller stör deras night vision goggles, som de kör med nattetid. Pajar den delen sÄ ligger man inte sÄ bra till. LÀt som nytt urverk dÄ kan komma att behövas.BerÀtta gÀrna mer om diskussionen kring Aerospace![]()
Hade en Avantage tidigare med kass ljus. Hade pÄ förhand hört att det blir nytt urverk dÄ. Inte sÀkert sa uris. Verket Àr tre delar. Undre med batteriet innehÄller ECU:n. Pajar denna gÄr den att ersÀtta. Den mittre delen Àr sjÀlva drivningen. Den behöver vanligen inga ingrepp. Delen under sjÀlva urtavlan Àr digitaldelen. I den sitter den flourescerande belysningen. Det Àr inte en lampa utan ett upplyst skikt med sÄdan vÄglÀngd som inte pÄverkar piloternas mörkerseende, eller stör deras night vision goggles, som de kör med nattetid. Pajar den delen sÄ ligger man inte sÄ bra till. LÀt som nytt urverk dÄ kan komma att behövas.
Avseende tÀtheten, sÄ sa uris, med en gammal fin rackare daterad 1986, att han badade med sin. Inget Breitling rekommenderar men alltjÀmt nÄgot han gör.
Kronan dÄ. Den Àldre Avantage jag hade sÄ ingÄr kronbyte pÄ den tÀmligen billiga servicen som en del av jobbet. Jag hade uppfattat det som att det var en del av ett nödvÀndigt ingrepp för att sÀkerstÀlla att funktionen med den snÀrtiga vridningen för funktionsbyte ska funka, men den funktionen sitter i sjÀlva verket, inte kronan som jag uppfattade det.
PÄ Avantagen sÄ sitter dÀremot tÀrningarna pÄ kronan sÄ att de inte gÄr att byta. DÀrför mÄste man byta hela kronan för att tÀta klockan. Detta gÀller dock inte EVO:n som Àr sÄ konstruerad att man inte behöver byta kronan utan man kommer Ät sjÀlva tÀtningarna och byter dessa för att tÀta klockan.
Sen var det lite om precisionen i visarna som hoppar tvÄ ggr i minuten. Breitling har en kvalitetskontroll som sÀger att minutvisaren mÄste pricka index exakt, eller med en avvikelse sÄ att minutvisaren precis tangerar minutindex. Mer Àn sÄ godkÀnns inte. Min klocka, som jag inte Àr nöjd med i det avseendet, visade jag och pÄtalade att jag tycker att det inte Àr tillrÀckligt bra, varefter urmakaren kikade och konstaterade att den inte hade gÄtt igenom kvalitetskontrollen. Kanske har den rört sig nÄgon gÄng, jag vet inte. Dock enkelt fixat och nÄgot som kommer att justeras vid nÀsta service.
Och sen mot slutet, lÄsbygeln pÄ spÀnnet. Piggarna nöter in sig i titanet och klickkÀnslan i lÄsningen övergÄr i en tröghet. SvÄrt att undvika men man böjer sidorna pÄ bygeln lite inÄt sÄ de klÀmmer Ät, fettar med specialfett och sÄ kör man vidare. Livet förlÀngs pÄ lÄset och det funkar bÀttre. Funkar inte detta fÄr man byta hela lÄset, rÀtt dyrt blir det dÄ.
Allt detta har gjort att klockan vÀxt ytterligare för mig, och har man inte osis, sköter om den och servar som man ska, sÄ lÀr den leva lÀnge.
Att den Àr fantastiskt skön att bÀra hÄller nog alla med om som provat.![]()
Nu snackar vi!
Men tydligen bara i 46
![]()
JoHelrÀtt pÄ alla sÀtt.
Edit: Kuken! Jag hann inte se storleken.
Keen har haft lite egna idéer. Han skulle ju ta bort Super Ocean Heritage i 46 för att den Àr för stor. IstÀllet skulle 44:an in. Den har kommit. Men bÀstsÀljaren Àr fortfarande 46HelrÀtt pÄ alla sÀtt.
Edit: Kuken! Jag hann inte se storleken.
Vilken hÀrligt detaljerad redogörelse frÄn diskussionen. Tackar och bockar för detHade en Avantage tidigare med kass ljus. Hade pÄ förhand hört att det blir nytt urverk dÄ. Inte sÀkert sa uris. Verket Àr tre delar. Undre med batteriet innehÄller ECU:n. Pajar denna gÄr den att ersÀtta. Den mittre delen Àr sjÀlva drivningen. Den behöver vanligen inga ingrepp. Delen under sjÀlva urtavlan Àr digitaldelen. I den sitter den flourescerande belysningen. Det Àr inte en lampa utan ett upplyst skikt med sÄdan vÄglÀngd som inte pÄverkar piloternas mörkerseende, eller stör deras night vision goggles, som de kör med nattetid. Pajar den delen sÄ ligger man inte sÄ bra till. LÀt som nytt urverk dÄ kan komma att behövas.
Avseende tÀtheten, sÄ sa uris, med en gammal fin rackare daterad 1986, att han badade med sin. Inget Breitling rekommenderar men alltjÀmt nÄgot han gör.
Kronan dÄ. Den Àldre Avantage jag hade sÄ ingÄr kronbyte pÄ den tÀmligen billiga servicen som en del av jobbet. Jag hade uppfattat det som att det var en del av ett nödvÀndigt ingrepp för att sÀkerstÀlla att funktionen med den snÀrtiga vridningen för funktionsbyte ska funka, men den funktionen sitter i sjÀlva verket, inte kronan som jag uppfattade det.
PÄ Avantagen sÄ sitter dÀremot tÀrningarna pÄ kronan sÄ att de inte gÄr att byta. DÀrför mÄste man byta hela kronan för att tÀta klockan. Detta gÀller dock inte EVO:n som Àr sÄ konstruerad att man inte behöver byta kronan utan man kommer Ät sjÀlva tÀtningarna och byter dessa för att tÀta klockan.
Sen var det lite om precisionen i visarna som hoppar tvÄ ggr i minuten. Breitling har en kvalitetskontroll som sÀger att minutvisaren mÄste pricka index exakt, eller med en avvikelse sÄ att minutvisaren precis tangerar minutindex. Mer Àn sÄ godkÀnns inte. Min klocka, som jag inte Àr nöjd med i det avseendet, visade jag och pÄtalade att jag tycker att det inte Àr tillrÀckligt bra, varefter urmakaren kikade och konstaterade att den inte hade gÄtt igenom kvalitetskontrollen. Kanske har den rört sig nÄgon gÄng, jag vet inte. Dock enkelt fixat och nÄgot som kommer att justeras vid nÀsta service.
Och sen mot slutet, lÄsbygeln pÄ spÀnnet. Piggarna nöter in sig i titanet och klickkÀnslan i lÄsningen övergÄr i en tröghet. SvÄrt att undvika men man böjer sidorna pÄ bygeln lite inÄt sÄ de klÀmmer Ät, fettar med specialfett och sÄ kör man vidare. Livet förlÀngs pÄ lÄset och det funkar bÀttre. Funkar inte detta fÄr man byta hela lÄset, rÀtt dyrt blir det dÄ.
Allt detta har gjort att klockan vÀxt ytterligare för mig, och har man inte osis, sköter om den och servar som man ska, sÄ lÀr den leva lÀnge.
Att den Àr fantastiskt skön att bÀra hÄller nog alla med om som provat.![]()
Dags att du gör det nu.Grymt! Tackar för infon. Jag har inte gett mig in i Aerospace vÀrlden Àn men det kommer....
Han Àr en idiot.Keen har haft lite egna idéer. Han skulle ju ta bort Super Ocean Heritage i 46 för att den Àr för stor. IstÀllet skulle 44:an in. Den har kommit. Men bÀstsÀljaren Àr fortfarande 46
SĂ„ nu finns 42, 44, 46. Schnyggt!
Vingarna som det talats sÄ mycket om var som bekant ocksÄ Kerns nyck. Ramaskri. SÄ blev de kvar. Han har uppenbarligen (konstiga/annorlunda/mÀrkliga/...) idéer men nÄgon krokodil tycks han ÀndÄ inte vara.
Ăr det 46?Inte mĂ„nga Super Ocean i trĂ„den Ă€nnu, va?
Tycker den Ă€r riktigt fin. Ăven om 6:an skulle ha designats annorlunda.
SÀljarna hade helt missat att den Àr sned. Men som vanligt, whats been seen can't be unseen.
![]()
Dags att du gör det nu.
Borde inte du ha en vit?I know! Jag ska bara bestÀmma mig för vilken jag vill ha.
Egentligen, men det kan ju varit roligt med en annan fÀrg pÄ Breitling för en gÄngs skull.Borde inte du ha en vit?
Du har en Airborne och sen nÀr du skaffat en Aerospace sÄ Àr det bara att logga ut.I know! Jag ska bara bestÀmma mig för vilken jag vill ha.
Svart e nog snyggast pÄ en aeroEgentligen, men det kan ju varit roligt med en annan fÀrg pÄ Breitling för en gÄngs skull.
Tycker alla fÀrgerna pÄ Aerospace om vi pratar Evo Àr tilltalande.Svart e nog snyggast pÄ en aero
Men blÄ Àr underskattad tycker jag
Gillar ljusa tavlor generelltTycker alla fÀrgerna pÄ Aerospace om vi pratar Evo Àr tilltalande.
Ja gillar man inte det sÄ ska man nog inte köra pÄ vitt. Jag diggar det dock.Gillar ljusa tavlor generellt
Men just pÄ aeron poppar displayerna ut för mycket tycker jag
Du har en Airborne och sen nÀr du skaffat en Aerospace sÄ Àr det bara att logga ut.
Case closedSpÀnnande val att göra btw.
Gillar ljusa tavlor generellt
Men just pÄ aeron poppar displayerna ut för mycket tycker jag
Den blÄ Àr inte dum. Kan sakna min gamla ibland och kan tÀnka mig att ha en igen, fast pÄ lÀnk.Jag kÀnner lite likadant. Hmm, blÄ ...
Jag tror 44. Det var ett himla snurrande fram och tillbaka med klockarna sĂ„ helt hundra Ă€r jag inte.Ăr det 46?
EVO Night Mission Àr snyggast och hÄrdast!I know! Jag ska bara bestÀmma mig för vilken jag vill ha.
Night mission Ă€r riktigt fin, men den saknar lĂ€nk va? För min del Ă€r lĂ€nken en betydande del av helheten. Dvs den blir inte hel utan lĂ€nk. Ăven om gummit inte Ă€r dumt. Alls.EVO Night Mission Ă€r snyggast och hĂ„rdast!
![]()
Vill man ta ut svÀngarna lite med is i magen kan man leta reda pÄ en LE EVO, smeknamn "Cobra":
![]()