Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
FÄr vÀl kontra med dennaDags att jobba
Trevlig fredag
Jag kan ju inte vara sÀmreFÄr vÀl kontra med denna
Nu fÄr ni ursÀkta mig. Men nu kommer jag att gnÀlla lite!
Gillar Casio oerhört mycket och tycker verkligen att det Àr det tuffaste och bland det manligaste man kan bÀra! Dock sÄ har jag en hel del punkter som stör kÀnslan.
1. Armbanden kÀnns som om de hyvlat av en bit eternit. De Àr inte speciellt bekvÀma "stela" samt att de kÀnns oerhört billiga.
2. Att storleken pÄ deras klockor Àr stora stör mig inte speciellt mycket. Snarare tvÀrtom faktiskt. Men jag har vÀldigt svÄrt att förstÄ varför sÄ stora klockor har sÄ smÄ urtavlor. Kan utan problem bÀra en Datejust pÄ 36mm och uppleva den som tydlig. Byter jag dÀremot till en GBD-H1000 "60 mm?" sÄ Àr den vÀldigt tydlig sÄ lÀnge man bara enbart vill se den som en tidsvisare. GÄr man in i menyn eller liknande sÄ Àr den allt annat en tydlig!
3. Varför Àr skÀrmarna sÄ oerhört lÄgupplösta. Med tanke pÄ priset pÄ mÄnga modeller sÄ borde de inte ha sÄ kassa skÀrmar. Kollar man exempelvis barometertrenden sÄ visas den genom grafik som ser ut som stora legobitar. AlltsÄ i min vÀrd sÄ Àr det pinsamt dÄliga skÀrmar. Hade personligen betalat ganska mycket för att fÄ en Casio med en bra och tydlig skÀrm. Blir batteritiden dÄlig sÄ lÀgg pÄ solar och möjlighet att ladda klockan med vanlig laddare.
4. BÀttre hÄrdvara hade inte skadat nÀr jag ÀndÄ Àr i gÄng och gnÀller. Det tog cirka 2-3 minuter för min GBF-H1000 att fÄ GPS:en att hitta sig. Detta trots att jag anvÀnt GPS:en nÄgon timma tidigare. Sparar jag sedan en kortare pÄ vandring kring 2 kilometer sÄ tar detta drygt 40 sekunder. Det kÀnns inte speciellt rimligt pÄ en klocka som faktiskt kör med solpaneler och extern laddare.
SÄ nu har jag gnÀllt klart "tror jag"!
Trots allt sÄ hyser jag stort hopp att nÄgon dag lÀgga vantarna pÄ en Casio som man kan anvÀnda som en Àventyrsklocka pÄ riktigt. AnvÀnder mig just nu av en Garmin Fenix 6 Pro solar som har allt det som Casio borde ha. Eller har jag missat nÄgon modell i frÄn Casio som har det jag söker mÄnne?
De Casiomodeller som jag haft i modern tid Àr följande: GBD-H1000, WSD F20, WSD F30 samt GG B100.
Tackar för ett bra svar!Du behöver absolut inte ursÀkta dig för att du inte bara har positiv feedback pÄ G-shock. Jag tycker att taket hÀrinne ska vara högt - finns det nÄgot att gnÀlla pÄ sÄ ska man fÄ göra det utan att G-shock maffian, i den mÄn den finns (och som jag inte har noterat), gÄr i försvarstÀllning.
1. Armband - tyvÀrr : det Àr lite av en hit-or-miss. Beroende pÄ modell kan bandet vara extremt mjukt och följsamt eller sÄ Àr de stela som cement. TyvÀrr kan man ju aldrig veta i förvÀg hur ett band kÀnns pÄ en ny modell som inte mÄnga har provat!
Jag har pÄ mig Mudman 9300 idag och otippat Àr den bland de bekvÀmaste G-shock jag har.
2. Jag hÄller med om skÀrmstorleken pÄ vissa modeller ser rÀtt smÄ ut. De extra skydden som en typisk G-shock mÄste ha gör ju klockan som helhet stor men baksidan av detta Àr vÀl att skÀrmen pÄ en del modeller ser liten ut.
T ex Rangeman 9400 har en ganska liten skÀrm sett till hur stor klockan Àr. Detta Àr inget som stör mig och jag hade nog inte önskat en större skÀrm eftersom det riskerar att ge klockan ett mycket större intryck Àven om mÄtten pÄ plasten Àr densamma.
3. Upplösningen har jag nog inte tÀnkt mycket pÄ förrÀn de nya GBX kom ut.
Vi fÄr vÀl hoppas att den nya displayen inkorporeras i fler modeller, kanske Àven vanliga squares? Men Àrligt talat vet jag inte om jag hade gillat feta DORO-siffror pÄ en vanlig square. PÄ en GBX ser det ju coolt ut eller pÄ Rangeman GPR B1000. Men pÄ en square skulle det nog ta bort en hel del av G-shocks identitet tycker jag.
4. HÄrdvaran behöver Casio definitivt jobba mycket pÄ. Eller snarare kanske kombinationen hw och mjukvara. Det kÀnns som att de har lite för brÄttom att slÀppa nya modeller och dÄ fÄr buggarna slinka med.
AnvÀndarvÀnligheten Àr nÄgot de behöver jobba hÄrt pÄ ocksÄ! Inte för att jag personligen bryr mig men den nya GBX 100 krÀver ju typ 5-7 knapptryck för att lÀsa notiserna.
I dagslÀget Àr det nog tyvÀrr sÄ att du mÄste köra med Garmin eller nÄt liknande.
Tycker nog Garmin instinct Àr det nÀrmaste en gshock man kommer i Garmin vÀg.Tackar för ett bra svar!
Hade varit intressant att se hur ett samarbete mellan Casio och Garmin hade kunnat blivit. Detta om Casio fick göra designen och Garmin gjorde resten Trots mitt gnÀll sÄ har inte intresset svalnat för Casio!
Idag har vi fÄtt nyanstÀllda pÄ jobbet, synd att Justitia har ögonbindel. Kungen sitter som en smÀck pÄ hennes arm.
Soldaterna var ocksÄ sugna.
LĂ€ckert. Fina statyer. Ăr det typ tingsrĂ€tten?
Ăr det inte pro trek man ska ha om man vill offra lite pansar mot smartare funktioner och bĂ€ttre skĂ€rm?Tycker nog Garmin instinct Ă€r det nĂ€rmaste en gshock man kommer i Garmin vĂ€g.
Roligt med diskussion i trÄden istÀllet för "bara" bilderNu fÄr ni ursÀkta mig. Men nu kommer jag att gnÀlla lite!
Gillar Casio oerhört mycket och tycker verkligen att det Àr det tuffaste och bland det manligaste man kan bÀra! Dock sÄ har jag en hel del punkter som stör kÀnslan.
1. Armbanden kÀnns som om de hyvlat av en bit eternit. De Àr inte speciellt bekvÀma "stela" samt att de kÀnns oerhört billiga.
2. Att storleken pÄ deras klockor Àr stora stör mig inte speciellt mycket. Snarare tvÀrtom faktiskt. Men jag har vÀldigt svÄrt att förstÄ varför sÄ stora klockor har sÄ smÄ urtavlor. Kan utan problem bÀra en Datejust pÄ 36mm och uppleva den som tydlig. Byter jag dÀremot till en GBD-H1000 "60 mm?" sÄ Àr den vÀldigt tydlig sÄ lÀnge man bara enbart vill se den som en tidsvisare. GÄr man in i menyn eller liknande sÄ Àr den allt annat en tydlig!
3. Varför Àr skÀrmarna sÄ oerhört lÄgupplösta. Med tanke pÄ priset pÄ mÄnga modeller sÄ borde de inte ha sÄ kassa skÀrmar. Kollar man exempelvis barometertrenden sÄ visas den genom grafik som ser ut som stora legobitar. AlltsÄ i min vÀrd sÄ Àr det pinsamt dÄliga skÀrmar. Hade personligen betalat ganska mycket för att fÄ en Casio med en bra och tydlig skÀrm. Blir batteritiden dÄlig sÄ lÀgg pÄ solar och möjlighet att ladda klockan med vanlig laddare.
4. BÀttre hÄrdvara hade inte skadat nÀr jag ÀndÄ Àr i gÄng och gnÀller. Det tog cirka 2-3 minuter för min GBF-H1000 att fÄ GPS:en att hitta sig. Detta trots att jag anvÀnt GPS:en nÄgon timma tidigare. Sparar jag sedan en kortare pÄ vandring kring 2 kilometer sÄ tar detta drygt 40 sekunder. Det kÀnns inte speciellt rimligt pÄ en klocka som faktiskt kör med solpaneler och extern laddare.
SÄ nu har jag gnÀllt klart "tror jag"!
Trots allt sÄ hyser jag stort hopp att nÄgon dag lÀgga vantarna pÄ en Casio som man kan anvÀnda som en Àventyrsklocka pÄ riktigt. AnvÀnder mig just nu av en Garmin Fenix 6 Pro solar som har allt det som Casio borde ha. Eller har jag missat nÄgon modell i frÄn Casio som har det jag söker mÄnne?
De Casiomodeller som jag haft i modern tid Àr följande: GBD-H1000, WSD F20, WSD F30 samt GG B100.
LĂ€ckert. Fina statyer. Ăr det typ tingsrĂ€tten?
Ăr det inte pro trek man ska ha om man vill offra lite pansar mot smartare funktioner och bĂ€ttre skĂ€rm?
Roligt med diskussion i trÄden istÀllet för "bara" bilder
Hur Ă€r det med Casios pro trek-modeller dĂ„? Ăr de nĂ€rmre vad du efterfrĂ„gar? Jag tĂ€nkte att de var mindre pansar och lite modernare teknik i pro trek men har aldrig tittat mycket efter sĂ„nt. Jag gillar att g-shock nĂ€stan kĂ€nns lite 80-talsretro
Det Àr ju en av GWBarna som har lÀnk som original.. Det var med en sÄn min G-shock-last börjadeBra blev Ànnu bÀttre med kombilÀnk pÄ . GW-B5600BC-1ER.
Upp pÄ taket?? MÄste vara ett stoort hus om det ska fÄ plats sÄ mÄnga filurerà terstÀller sÄnt som har stÄtt hÀr tidigare. Dom hÀr gubbarna och gummorna ska upp pÄ taket.
Dom tidigare stog uppe mellan ca1830 och 1960. Försvann sen tidigt 90tal.
Förhoppningsvis fÄr domhÀr stÄ lÀngre
Det Àr ju en av GWBarna som har lÀnk som original.. Det var med en sÄn min G-shock-last började
Kvinnan utan armar sÄg inte speciellt road ut.Idag har vi fÄtt nyanstÀllda pÄ jobbet, synd att Justitia har ögonbindel. Kungen sitter som en smÀck pÄ hennes arm.
Soldaterna var ocksÄ sugna.
VarifrÄn bestÀller man bÀst en GBX-100? Watchia har den i lager men jag har hört en del negativt om dem sÄ jag undviker gÀrna att handla dÀr. Den finns Àven hos Klockgiganten men finns den hos fler? Jag kan t.ex. inte hitta den hos nÄgon svensk ÄterförsÀljare vilket Àr lite mÀrkligt dÄ den gÄr att bestÀlla frÄn bÄde Danmark (Watchia) och Finland (klockgiganten).
VarifrÄn bestÀller man bÀst en GBX-100? Watchia har den i lager men jag har hört en del negativt om dem sÄ jag undviker gÀrna att handla dÀr. Den finns Àven hos Klockgiganten men finns den hos fler? Jag kan t.ex. inte hitta den hos nÄgon svensk ÄterförsÀljare vilket Àr lite mÀrkligt dÄ den gÄr att bestÀlla frÄn bÄde Danmark (Watchia) och Finland (klockgiganten).
Upp pÄ taket?? MÄste vara ett stoort hus om det ska fÄ plats sÄ mÄnga filurer
Kvinnan utan armar sÄg inte speciellt road ut.