• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Just den modellen var dyrare Àn andra MTG men premium betyder ju inte alltid bÀttre eller fler funktioner.
Men generellt sett gör materialval, tekniska bedrifter som gps, utökat skydd för stötar och vibrationer (dÄ boetten Àr i metall och svÄrare att skydda mot stötar) och inte minst finishering priset saftigare. Har dessutom nÀra slÀktdrag till MRG och tillverkas i en annan fabrik Àn vanliga G-shock som gör priset högre.
Ja, coola klockor Ă€r det hur som helst. Snubblade in i ”MR G-trĂ„den” ocksĂ„ dĂ€r jag sĂ„g en prislapp pĂ„ 60k pĂ„ en Mr G. Jösses. Exakt den hĂ€r typen av grejer som jag gĂ„r igĂ„ng pĂ„. Grattis till alla som har slĂ€ppt Rolex-sargen och gĂ„r all in pĂ„ dessa :)

Ja, coola klockor Ă€r det hur som helst. Snubblade in i ”MR G-trĂ„den” ocksĂ„ dĂ€r jag sĂ„g en prislapp pĂ„ 60k pĂ„ en Mr G. Jösses. Exakt den hĂ€r typen av grejer som jag gĂ„r igĂ„ng pĂ„. Grattis till alla som har slĂ€ppt Rolex-sargen och gĂ„r all in pĂ„ dessa :)

Ja det var ju en i den trÄden som sa att de flesta tyckte att han var dum i huvudet som köpt en dyr Casio. :)
Man anses nog vara rÀtt knÀpp utanför klockkretsar om man pungar ut tiotusentals kr för en Casio.
En del skulle sÀkerligen Àven betrakta en som knÀpp Àven om klockan i frÄga var en Rolex.

Ja det var ju en i den trÄden som sa att de flesta tyckte att han var dum i huvudet som köpt en dyr Casio. :)
Man anses nog vara rÀtt knÀpp utanför klockkretsar om man pungar ut tiotusentals kr för en Casio.
En del skulle sÀkerligen Àven betrakta en som knÀpp Àven om klockan i frÄga var en Rolex.

För ett par Är sen var det vÀl sÄn reaktion man fick pÄ en Grand Seiko och nu för en Citizen Chronomaster, men om tio Är kanske Hodinkees kommentarsfÀlt bestÄr av jÀmförelser och hetsk debatt pÄ temat "Rolex vs MR-G" :rolleyes:

För ett par Är sen var det vÀl sÄn reaktion man fick pÄ en Grand Seiko och nu för en Citizen Chronomaster, men om tio Är kanske Hodinkees kommentarsfÀlt bestÄr av jÀmförelser och hetsk debatt pÄ temat "Rolex vs MR-G" :rolleyes:

Ja, faktiskt inte helt otroligt?
GS har ju sedan nÄgra Är tillbaka kommit in i finrummet sÄ att sÀga och det hade ju varit kul om MRG fick vara med och leka bland big boys :) Urverk som Àr baserad pÄ elektronik Àr ju egentligen inget hinder per se för Grand Seiko kör ju med sin hybrid spring drive.

Om man haft typ 6st MRG modellerna i lÄdan samtidigt sÄ Àr man certifierat vansinnig antar jag...

Ja, faktiskt inte helt otroligt?
GS har ju sedan nÄgra Är tillbaka kommit in i finrummet sÄ att sÀga och det hade ju varit kul om MRG fick vara med och leka bland big boys :) Urverk som Àr baserad pÄ elektronik Àr ju egentligen inget hinder per se för Grand Seiko kör ju med sin hybrid spring drive.
Jepp, sen nÀr Citizens finmodeller blivit mainstream om nÄgra Är sÄ mÄste ju de hÄrdkokade WISsarna fly till nÄt mer exotiskt, det sÀger ju sig sjÀlvt.

NÀ jag kan inte sÀlja denna! det var ju tredje gÄngen gillt...
F7E81E1E-B06C-46D9-A31F-B7D356D43CCC.jpeg
Det var ju sÄhÀr det inte skulle sluta ;)
https://klocksnack.se/threads/casio-g-shock-gw-5000-1jf.138282/#post-3527761

Gött! SjÀlv sÄ funderar jag pÄ att köpa en Casioak igen, men samtidigt sÄ kÀnner jag att jag vill testa nÄgra andra klockor innan jag börjar backa bandet :)
Jag har tÀnkt fram och tillbaka mellan att ha nÄgra fÄ dyra favoriter eller mÄnga mer överkomliga favoriter att jag varken vet ut eller in! Och för varje affÀr tappar man lite pengar (jag kan inte det dÀr med att tjÀna pengar pÄ klockor, man mÄste vÀl köra rolex för det). Jag sÀger dÄ det! Dagens i-landsproblem.

Jag har tÀnkt fram och tillbaka mellan att ha nÄgra fÄ dyra favoriter eller mÄnga mer överkomliga favoriter att jag varken vet ut eller in! Och för varje affÀr tappar man lite pengar (jag kan inte det dÀr med att tjÀna pengar pÄ klockor, man mÄste vÀl köra rolex för det). Jag sÀger dÄ det! Dagens i-landsproblem.
Huvudsaken Àr att man hittar en lösning som man sjÀlv kÀnner sig nöjd med. För egen del har jag kommit fram till att jag föredrar fÀrre men "bÀttre" (inte nödvÀndigtvis dyrare eller mer eklusiva) pjÀser och kÀnner mig ganska nöjd med GWF-D1000ARR, GW-9400 och GW-5000 vad gÀller G-shocks.

Det betyder ju inte att man inte kan ha ett intresse för olika mÀrken och modeller, delta i diskussioner, kika pÄ bilder och sukta efter nÄgonting osv. och det ena behöver inte utesluta det andra. Jag brukar likna det vid bilintresset vilket Àr ett av fÄ intressen dÀr vÀldigt mÄnga nöjer sig med att lÀsa biltidningar, Äka pÄ utstÀllningar osv. utan att för den sakens skull ha nÄgon bil sjÀlv. Den ekonomiska aspekten Àr naturligtvis ett hinder för mÄnga, precis som för oss, men det Àr nog den enda hobbyn jag kan komma pÄ dÀr folk verkar ha ett genuint och nÀstan överdrivet intresse utan att ens Àga nÄgot objekt relaterat till intresset.

SjÀlv har jag kokat ner mitt innehav till 6 klockor varav tvÄ Àr riktiga arbetsklockor. Jag har ocksÄ satt ett stopp för alla nya projekt i livet innan jag har plockat upp en massa lösa trÄdar och oavslutade projekt som stjÀl energi. NÀr jag har saker under nÄgorlunda kontroll sÄ jan jag kanske kosta pÄ mig en Sinn UX eller liknande. Det kan ta ett tag :rolleyes: För övrigt sÀnker jag priset till 2900 pÄ min Frogman som ligger till försÀljning. Jag kan skicka den senast imorgon, sen gÄr tÄget...

Huvudsaken Àr att man hittar en lösning som man sjÀlv kÀnner sig nöjd med. För egen del har jag kommit fram till att jag föredrar fÀrre men "bÀttre" (inte nödvÀndigtvis dyrare eller mer eklusiva) pjÀser och kÀnner mig ganska nöjd med GWF-D1000ARR, GW-9400 och GW-5000 vad gÀller G-shocks.

Det betyder ju inte att man inte kan ha ett intresse för olika mÀrken och modeller, delta i diskussioner, kika pÄ bilder och sukta efter nÄgonting osv. och det ena behöver inte utesluta det andra. Jag brukar likna det vid bilintresset vilket Àr ett av fÄ intressen dÀr vÀldigt mÄnga nöjer sig med att lÀsa biltidningar, Äka pÄ utstÀllningar osv. utan att för den sakens skull ha nÄgon bil sjÀlv. Den ekonomiska aspekten Àr naturligtvis ett hinder för mÄnga, precis som för oss, men det Àr nog den enda hobbyn jag kan komma pÄ dÀr folk verkar ha ett genuint och nÀstan överdrivet intresse utan att ens Àga nÄgot objekt relaterat till intresset.
SjÀlv har jag kokat ner mitt innehav till 6 klockor varav tvÄ Àr riktiga arbetsklockor. Jag har ocksÄ satt ett stopp för alla nya projekt i livet innan jag har plockat upp en massa lösa trÄdar och oavslutade projekt som stjÀl energi. NÀr jag har saker under nÄgorlunda kontroll sÄ jan jag kanske kosta pÄ mig en Sinn UX eller liknande. Det kan ta ett tag :rolleyes: För övrigt sÀnker jag priset till 2900 pÄ min Frogman som ligger till försÀljning. Jag kan skicka den senast imorgon, sen gÄr tÄget...

Kloka synpunkter, bÄda tvÄ. Jag försöker bara nÄ ett tillstÄnd av att vara nöjd med en "bassamling", först och frÀmst ha en primÀrklocka som jag kan falla tillbaka pÄ i alla lÀgen. Jag hade en sÄn, men sÄlde den tyvÀrr. Nu mÄste jag hitta en ny. Och sen blir resten inte lika viktigt och kan förhoppningsvis lÀgga sig lite lÀngre bak i huvudet.

@HSK Jag skulle kanske behÄllit GW-9400. AnvÀnde den vÀl aldrig direkt, hade anvÀnt den totalt 3 ggr, men ÀndÄ. Den var fin. FÄr se om jag hittar en ny till liknande pris, sÄ.

Du har ingen frog med djupmÀtare?:rolleyes:

HÄller med er, hÀnger friskt i exempelvis Sinn och SqualetrÄden trÄden trots att jag inte Àger nÄgon sÄdan klocka. Men drömma kan man :)

GÀllande att gÄ plus pÄ klockor sÄ Àr det nog svÄrt om man inte har vÀldigt mycket is i magen och hittar rÀtt objekt till ett vÀldigt bra pris, men dÄ behöver man oftast vÀnta ett lÄngt tag innan man kan mÀtta sitt begÀr.

NÄn som skulle vara intresserad av att ta över denna?

DCF40546-D8AA-498C-9094-C76DA2DE9157.jpeg

Ligger (pga. skört harts aka. ”resin rot”) bara pĂ„ hyllan hos mig, men jag har sett att det finns nya tredjeparts shrouds/skal för modellen (DW-6500).
Bandet Àr bytt till ett för 6900-modellen med guldspÀnne, men halva orginal finns kvar.

Tillbaka
Topp