• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Hörni, hur gör ni kring era klockköp?
jag vet ju att @Lord_tito88 har en klockbudget, dÀr jag förstÄtt det som att det finns ett tak och Àr taket nÄtt sÄ behöver nÄgon avyttras innan ny köpa in.
Hur gör ni andra? Har ni nÄn strategi?

Min egen strategi Ă€r ingen strategi. Jag har inte rĂ€knat och jag tror det Ă€r för att jag inte har nĂ„gra direkta dyrgripar. Men mĂ„nga bĂ€ckar smĂ„... 🙂

LÀgger med en bild sÄ ser inlÀgget trevligare ut.
Bra frÄga. SOTC Àr idag nio G-Shocks, en Speedmaster och en Rolex 16710 GMT. Det enda som Àr heligt i den samlingen Àr min GW-M5610 som följt med mig genom flera Är av husrenovering samt min Speedmaster med en sÄ hÀrlig patina som Àr svÄr att hitta igen till samma pris.

Jag köper det som lockar. NÀr jag tröttnat sÄ sÀljer jag. Eller om lÄdan blir för full - dÄ Àr det verkligen dags att tÀnka till.

Jaha, det hÀr var vÀl inte mitt mest genomtÀnkta köp. Tips pÄ vad man kan göra med den? Porter Àr ett alternativ.
3102EC5B-6B94-4E40-BCE0-36EDA2548916.jpeg
Är det den som sĂ„ldes nyligen dĂ€r det gjorts ett försök att fĂ„ en borstad finish?
Jag gillar tanken pĂ„ borstat och skulle nog fortsatt testa mig fram att fĂ„ en fin borstad yta 😊

HĂ„ller pĂ„ och renoverar badrummet hĂ€r hemma, det skulle ha varit renoverat 1997 men vid rivningen sĂ„ upptĂ€cktes det att det endast var en ytrenovering och originalmattan frĂ„n 1973 lĂ„g under den nyare mattan đŸ€Ź
Det lĂ„ter ju som nĂ€r jag började riva golvet i pannrummet. De hade lagt kakel pĂ„ trĂ€golvet med en asfaltsboard mellan. Tror du att bjĂ€lklaget var helt ruttet? đŸ€Ł

HĂ„ller pĂ„ och renoverar badrummet hĂ€r hemma, det skulle ha varit renoverat 1997 men vid rivningen sĂ„ upptĂ€cktes det att det endast var en ytrenovering och originalmattan frĂ„n 1973 lĂ„g under den nyare mattan đŸ€Ź
Det Àr hÀrligt med 70-talshus! Jag har ett jag med. NÀr man lÀgger till att det brukar vara sisÄdÀr 12cm isolering, tvÄglasfönster och direktverkande el sÄ kunde man lika gÀrna maxat lÄnet pÄ banken och köpt ett nyare hus och ha samma mÄnadskostnad.

Det lĂ„ter ju som nĂ€r jag började riva golvet i pannrummet. De hade lagt kakel pĂ„ trĂ€golvet med en asfaltsboard mellan. Tror du att bjĂ€lklaget var helt ruttet? đŸ€Ł

Man vet aldrig vad man hittar nĂ€r man börjar riva 😂 Som tur Ă€r sĂ„ Ă€r jag gift med en jurist och vĂ„ran besiktningsman har varit hĂ€r och skrivet ett intyg om att denne anser att det ska rĂ€knas som ett dolt fel sĂ„ vi fĂ„r la se :)

Det Àr hÀrligt med 70-talshus! Jag har ett jag med. NÀr man lÀgger till att det brukar vara sisÄdÀr 12cm isolering, tvÄglasfönster och direktverkande el sÄ kunde man lika gÀrna maxat lÄnet pÄ banken och köpt ett nyare hus och ha samma mÄnadskostnad.

Ja det Ă€r helt galet egentligen! DĂ€r vi bor skiljer det drygt 1.5 miljoner pĂ„ att köpa en tomt och bygga alternativt att köpa ett begagnat 70-talshus. Men bankernas kalkyler Ă€r lika framĂ„tseende som en kommunalbudget sĂ„ 😑

Kul frÄga! Mina köp försöker vara sÄ genomtÀnkta som möjligt, mest för att undvika att kÀnna besvikelse vid leverans.

EfterstrÀvar andra hand istÀllet för nya dÄ priset gÄr ner, slipper den osköna kÀnsla av att tex repa en helt ny grej samt ur klimathÀnsyn sÄ kÀnns mina egentligen helt onödiga klockköp lite mindre dÄliga.

Jag gillar ocksÄ att tÀnka ifall jag tappar bort klockan alternativ den blir stulen eller nÄgot likande sÄ ska det inte göra ont i sjÀlen flera dagar efterÄt. Det gör att jag just nu satt en grÀns pÄ ca 2500 kr. Det Àr för mig smÀrtgrÀnsen, över det sÄ skulle jag bli vÀldigt oglad om klockan tappas/gick sönder osv.

Som jag nÀmnt tidigare har jag haft ett snudd pÄ osunt tÀnk kring minimalism vilket gör mina just nu 5 klockor kÀnns som en jÀttesamling. MissförstÄ mig rÀtt, jag önskar att jag kunde vara mer spontan kring inköp och inte alltid fundera pÄ morgondagen. Att köpa mer Àn en Gw-M5610 som Àr en klocka som har allt som jag behöver Àr för mig onödigt. Nu har jag ju dock mer Àn 1 klocka och det kÀnns inte jÀttefel.
Minimalism, planerade inköp och klimathÀnsyn.

För att inte bli helt utfryst i gemenskapen sÄ postar jag en bild pÄ mitt senaste inköp.

IMG_20210205_141347.jpg

Man vet aldrig vad man hittar nĂ€r man börjar riva 😂 Som tur Ă€r sĂ„ Ă€r jag gift med en jurist och vĂ„ran besiktningsman har varit hĂ€r och skrivet ett intyg om att denne anser att det ska rĂ€knas som ett dolt fel sĂ„ vi fĂ„r la se :)

Ja det Ă€r helt galet egentligen! DĂ€r vi bor skiljer det drygt 1.5 miljoner pĂ„ att köpa en tomt och bygga alternativt att köpa ett begagnat 70-talshus. Men bankernas kalkyler Ă€r lika framĂ„tseende som en kommunalbudget sĂ„ 😑
Ja och 1500000kr kostar i runda slÀngar 2000kr/mÄn att lÄna. Det Àr ungefÀr samma kostnad som min höjda elrÀkning Àr.

Nu har den hÀr skönheten legat pÄ fönsterbrÀdan tvÄ dar i rad och jag har gÄtt naken pÄ armen. Jag fÄr skylla mig sjÀlv eftersom jag har varit för slö för att dra igÄng och stÀlla datum pÄ nÄgon av mina andra klockor. Men snart blir det Àndring för bestÀllningen Àr lagd pÄ en "ring of fire" och dÄ snackar vi inte om en sÄn man fÄr efter en kvÀll pÄ det lokala Thai-haket.
F2EDA7DB-707B-4050-BD99-5DE35CA0D78F.jpeg

Nu har den hÀr skönheten legat pÄ fönsterbrÀdan tvÄ dar i rad och jag har gÄtt naken pÄ armen. Jag fÄr skylla mig sjÀlv eftersom jag har varit för slö för att dra igÄng och stÀlla datum pÄ nÄgon av mina andra klockor. Men snart blir det Àndring för bestÀllningen Àr lagd pÄ en "ring of fire" och dÄ snackar vi inte om en sÄn man fÄr efter en kvÀll pÄ det lokala Thai-haket.
F2EDA7DB-707B-4050-BD99-5DE35CA0D78F.jpeg
Vad du egentligen sÀger hÀr Àr att du behöver ytterligare en G-Shock i samlingen :rolleyes:

Tillbaka
Topp